Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Основні категорії філософії




Категорії - це форми відображення в думці універсальних законів об'єктивного світу.

Буття

У всіх без винятку філософських системах міркування мислителів будь-якого рівня інтелектуальної обдарованості починалися з аналізу того, що оточує людину, що знаходиться в центрі його споглядання і думки, що лежить в основі світобудови, що являє собою світобудову, Космос, з чого складаються речі і що представляють собою протікають у своєму нескінченному різноманітті явища - тобто того, що в цілому складає феномен Буття. І вже значно пізніше людина стала замислюватися над самим собою, над своїм духовним світом.
Що ж таке буття?
Під буттям в самому широкому сенсі цього слова мається на увазі гранично загальне поняття про існування, про суще взагалі. Буття і реальність як всеохоплюючі поняття - це синоніми. Буття є все те, що є. Це і матеріальні речі, це і всі процеси (фізичні, хімічні, геологічні, біологічні, соціальні, психічні, духовні), це їх властивості, зв'язки і відносини. Плоди дуже буйній фантазії, казки, міфи, навіть марення хворої уяви - все це теж існує як різновид духовної реальності, як частина буття. Антитезою буття є ніщо.
Навіть на поверхневий погляд буття не статично. Усі конкретні форми існування матерії, наприклад найміцніші кристали, гігантські зоряні скупчення, ті або інші рослини, тварини і люди, як би випливають з небуття (їх адже саме ось таких колись не було) і стають наявним буттям. Буття речей, як би багато часу воно не тривало, приходить до кінця і «попливе» у небуття як дана якісна визначеність. Перехід в небуття мислиться як руйнування даного виду буття і перетворення його в іншу форму буття. Точно так само виникає форма буття є результат переходу однієї форми буття в іншу: безглузда спроба уявити собі самотворення всього з нічого. Так що небуття мислиться як відносне поняття, а в абсолютному значенні небуття немає.
Книга Буття є перша книга Святого Письма (перша книга Мойсеєва). У палаючому, але не згорає кущі, кущі неопалимої, що з'явився на горі Хорив Мойсеєві так оголосив йому про Своє імені: «Аз есмь Сущий (IEHOVAH). І сказав: так скажи синам Ізраїлевим: Сущий послав мене до вас»(Вих. 3:14).
У екзистенціалізмі для людського буття духовне і матеріальне злиті в єдине ціле: це натхненне буття. Головне в цьому бутті - свідомість тимчасовості (екзистенція є "буття до смерті»), постійний страх перед останньою можливістю - можливістю не бути, а значить, свідомість безцінність своєї особистості.

Матерія

Перше, що вражає уяву людини, коли він спостерігає навколишній світ, - це дивовижне розмаїття предметів, процесів, властивостей і відносин. Нас оточують ліси, гори, річки, моря. Ми бачимо зірки і планети, захоплюємося красою північного сяйва, польотом комет. Різноманітність світу не піддається рахунку. Потрібно мати велику силу думки і багата уява, щоб побачити за різноманіттям речей і явищ світу їх спільність і єдність.
У всіх предметів і процесів зовнішнього світу є такий загальний ознака: вони існують поза і незалежно від свідомості, відбиваючись прямо чи опосередковано в наших відчуттях. Іншими словами, вони об'єктивні. Перш за все за цією ознакою філософія об'єднує і узагальнює їх в одному понятті матерії. Коли йдеться про те, що матерія дана нам у відчуттях, то мається на увазі не тільки пряме сприйняття предметів, але і непряме. Ми не може бачити, відчувати на дотик, наприклад, окремі атоми. Але ми відчуваємо дію тіл, які складаються з атомів.
Матерію не можна бачити, відчувати, пробувати на смак. Те, що бачать, сприймають на дотик, є певний вид матерії. Матерія не є одна з речей, що існують поряд з іншими. Всі існуючі конкретні матеріальні освіти і є матерія в різних її формах, видах, властивостях і відносинах. Не існує «безликої» матерії. Матерія - це не реальна можливість усіх форм, а дійсне їхнє буття. Єдиним щодо відмінним від матерії властивістю є лише свідомість, дух.
Кожне скільки-небудь послідовне філософське мислення може виводити єдність світу або з матерії, або з духовного початку. У першому випадку ми маємо справу з матеріалістичним, а в другому - з ідеалістичним монізмом (від грец. Один, єдиний). Існують філософські вчення, які стоять на позиціях дуалізму (від лат. Двоїстий).
Деякі філософи вбачають єдність предметів і процесів у їх реальності, в тому, що вони існують. Це справді є щось спільне, що об'єднує все у світі. Але принцип матеріальної єдності світу означає не емпіричне схожість або тотожність конкретних існуючих систем, елементів і конкретних властивостей і закономірностей, а спільність матерії як субстанції, як носія різноманітних властивостей і відносин.
Нескінченне світобудову як у великому, так і в малому, як у матеріальному, так і в духовному невідступно підпорядковується універсальним законам, сполучною все в світі в єдине ціле. Матеріалістичний монізм відкидає погляди, які виділяють свідомість, розум в особливу, яка протистоїть природі і суспільству субстанцію. Свідомість - це і пізнання дійсності, і її складова частина. Свідомість належить не до якогось потойбічного, а до матеріального світу, хоча і протистоїть йому як духовність. Воно не надприродний унікум, а природна властивість високоорганізованої матерії.
Матерія у фізичному сенсі має різноманітне, переривчасте будову. Вона складається з частин різної величини, якісної визначеності: елементарних часток, атомів, молекул, радикалів, йонів, комплексів, макромолекул, колоїдних частинок, планет, зірок і їх систем, галактик.
Від «перериваних» форм матерії невіддільні «безперервні» форми. Це різні види полів - гравітаційні, електромагнітні, ядерні. Вони пов'язують частинки матерії, дозволяють їм взаємодіяти і тим самим існувати.
Світ і все у світі - це не хаос, а закономірно організована система, ієрархія систем. Під структурністю матерії мається на увазі внутрішньо розчленована цілісність, закономірний порядок зв'язку елементів у складі цілого. Буття і рух матерії неможливі поза її структурної організації. Поняття структури застосовується не тільки до різних рівнів матерії, а й до матерії в цілому. Стійкість основних структурних форм матерії зумовлена ​​існуванням її єдиної структурної організації.
Один з атрибутів матерії - її незнищенність, яка проявляється в сукупності конкретних законів збереження стійкості матерії в процесі її зміни.

Рух

Рух - це спосіб існування сущого. Бути - означає бути в русі, зміні. Немає в світі незмінних речей, властивостей і відносин. Світ складається і розкладається, він ніколи не буває чимось закінченим. Рух несотворімо і незнищуване. Воно не привноситься ззовні. Рух сущого є саморух в тому сенсі, що тенденція, імпульс до зміни стану притаманні самій реальності: вона є причина самої себе. Оскільки рух несотворімо і незнищуване, воно абсолютно, незаперечно і загально, проявляючись у вигляді конкретних форм руху.
Якщо абсолютність руху обумовлена ​​його загальністю, то відносність - конкретною формою його прояву. Форми і види руху різноманітні. Вонивідповідають рівням структурної організації сущого. Кожній формі руху властивий певний носій - субстанція.
Рух будь-якої речі здійснюється тільки у відношенні до деякої іншої речі. Поняття руху окремого тіла - чиста нісенітниця. Для вивчення руху будь-якого об'єкта потрібно знайти систему відліку - інший об'єкт, по відношенню до якого можна розглядати цікавить нас рух.
У нескінченному потоці ніколи не припиняється руху сущого, завжди присутні моменти стійкості, виявляються насамперед у збереженні стану руху, а також у формі рівноваги явищ і відносного спокою. Як би не змінювався предмет, поки він існує, він зберігає свою визначеність. Набути абсолютнийспокій означає перестати існувати. Все відносно покоїться неминуче причетне до якого-небудь руху і в кінцевому рахунку - до нескінченних формам його прояву в світобудові. Спокій завжди має тільки видиме і відносний характер.

Простір і час

Простір є форма координації співіснуючих об'єктів, станів матерії. Воно полягає в тому, що об'єкти розташовані поза один одного (поруч, збоку, внизу, вгорі, всередині, ззаду, спереду і т.д.) і перебувають у певних кількісних відносинах. Порядок співіснування цих об'єктів та їх станів утворює структуру простору.
Явища характеризуються тривалістю існування, послідовністю етапів розвитку. Процеси відбуваються або одночасно, або один раніше чи пізніше іншого; такі, наприклад, взаємини між днем ​​і вночі, взимку і навесні, влітку і восени. Все це означає, що тіла існують і рухаються в часі. Час - це форма координації змінюваних об'єктів та їх станів. Воно полягає в тому, що кожен стан являє собою послідовне ланка процесу і перебуває у певних кількісних відносинах з іншими станами. Порядок зміни цих об'єктів і станів утворює структуру часу.
Простір і час - це загальні форми існування, координації об'єктів. Загальність цих форм буття полягає в тому, що вони - форми буття всіх предметів і процесів, які були, є і будуть в нескінченному світі. Не тільки події зовнішнього світу, а й усі почуття, думки відбуваються в просторі і в часі. У світі все тягнеться і триває. Простір і час мають свої особливості. Простір має три виміри: довжину, ширину і висоту, а час лише одне - направлення від минулого через даний до майбутнього.
Простір і час існують об'єктивно, їх існування незалежно від свідомості. Їх властивості і закономірності також об'єктивні, не є породженням завжди суб'єктивної думки людини.

ТВОРЧЕ ЛОГІЧНІ ПОМИЛКИ

Три з цих законів (несуперечності, виключеного третього та тотожності) сформульовані Аристотелем, а четвертий - Закон достатньої підстави - Г.В.Лейбніцем. Розглянемо їх докладніше.

Закон тотожності

Корінною властивістю закону тотожності є його визначеність. Цей закон якісно визначає предмети і суттєві явища, що віддзеркалюються у мисленні людини. Він означає, що людина, обмірковуючи і характеризуючи щось, повинна виділяти у предметі міркування суттєві ознаки і уникати несуттєвих.

ПОМИЛКИ:

? амфіболія (від грецького "амфіболос" - двозначність) - двосмиловість виразу, підміна сутності понять. Ця помилка, як правило, має анекдотичний вигляд. Скажімо "Знаючи, що язик до Києва доведе, я купив на базарі язик і тепер сміливо можу прямувати до Києва";

? еквівокація - використання одного і того ж терміну у різних значенням. Наведемо приклад умисної еквівокації: "Старий морський вовк - це дійсно вовк. Як і будь-який вовк, він живе у лісі. Таким чином морські вовки живуть у лісі" - наочною тут є підміна змісту поняття "морський вовк";

? логомахія - суперечка про вербальні поняття коли учасники дискусій не можуть дійти згоди з причини недосягнення конвенції стосовно змісту того чи іншого поняття. На цю помилку звертав увагу відомий англійський філософ Франциск Бекон Веруламський. Говорячи про суперечності у процесі пізнання він звертав увагу на так званий "привид (ідол) ринку", коли відсутність домовленості стосовно смислу того чи іншого поняття призводить до різного його тлумачення і розумових хиб.

Закон суперечності (несуперечності)

Наприклад, два судження "Ворскла є притокою Дніпра" і " Ворскла не є притокою Дніпра" не можуть бути одночасно істинними, якщо мається на увазі одна річка під назвою "Ворскла" (а не, скажімо, однойменна спортивна команда). В той же час слід пам'ятати, що суперечності не буде якщо ми щось стверджуємо або щось заперечуємо стосовно одного предмету у різний проміжок часу. Наприклад "Косовський - футболіст київського Динамо" і "Косовський - не футболіст київського Динамо", "Петренко є студентом" і "Петренко не є студентом" можуть бути вірними у різний проміжок часу.

Предмет нашої думки ми також можемо розглядати в різному відношенні. Так про Іванова І.І. ми можемо сказати, що він добре знає українську і російську мову, бо його знання задовольняють вимогам пересічного спілкування. Разом з тим, цих знань іноді може бути недостатньо (тобто він не досить добре знає) щоб бути перекладачем документів з української на російську і навпаки.

Закон несуперечності вказує також на те, що з двох суперечливих суджень одне є хибним і виражається формулою.

Цілком зрозумілим є те, що даний закон заперечує одночасну істинність таких чотирьох пар протилежних простих суджень, які мають загальний суб'єкт і предикат:

* загальностверджувальні і загальнозаперечувальні

* одиничні стверджувальні і одиничні заперечувальні

* Загальностверджувальні і частковозаперечувальні

* Загальнозаперечувальні і частковостверджувальні

Закон достатньої підстави

Іншими словами, для певного положення мають існувати достатні базові параметри, підстави, в силу яких воно вважається істинним.

В науці достатніми підставами вважаються:

? положення про перевірені факти дійсності;

? наукові визначення;

? раніше доведені наукові положення;

? аксіоми;

? особистий досвід.

Наприклад, визначимо, чи є детермінація між положеннями:

1. "Всі студенти вивчають іноземну мову", "Семенов вивчає іноземну мову" і, відповідно, "Семенов є студентом".

2. "Семенов є свідком", "Свідок зобов'язаний прибути до суду і давати там правдиві свідчення" і "Семенов зобов'язаний прибути до суду і дати правдиві свідчення".

3. "Марченко є менеджером з продажу промислових товарів", "Менеджер з продажу товарів повинен володіти знанням соціальної психології", "Марченко повинен володіти знанням соціальної психології"

У першому випадку ми не можемо говорити про дотримання закону достатньої підстави, бо Семенов може вивчати англійську мову і не будучи студентом. У другому і третьому випадку закон дотримується, бо Семенов, будучи свідком, зобов'язаний правом прибути до суду і дати правдиві свідчення, а професійна діяльність Марченко дійсно не буде успішною без знань соціальної психології, зокрема психології комунікативної діяльності.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 856 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Ваше время ограничено, не тратьте его, живя чужой жизнью © Стив Джобс
==> читать все изречения...

2245 - | 2190 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.