Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Архітектура, образотворче, декоративне та ужиткове мистецтво




Соціально-економічний розвиток України другої полови­ни XVII—XVIII ст., культурні зв'язки східнослов'янських народів, вплив європейського мистецтва зумовили багат­ство і розмаїтість архітектури України. Вона розвивалася на міцному грунті багатовікової вітчизняної культури і увібрала в себе кращі досягнення європейського мисте­цтва, в якому утвердився новий стильовий напрям бароко.

Стиль європейського бароко з характерними для нього пафосом боротьби й перемоги, пластичною експресією й багатством варіацій мальовничих композицій якнайкраще відповідав піднесенню національної самосвідомості укра­їнського народу, тріумфові, здобутому у визвольній війні 1648—1654 pp. і створенні власної держави — Гетьманщини.

У розвитку українського барокового стилю можна до­сить виразно окреслити три етапи: ранній ['друга половина XVII —початок XVIII ст.), зрілий" (1720—1750 pp.) і за­вершальний (друга половина XVIII ст.).

Українське бароко увібрало в себе увесь багатий дос­від європейського мистецтва, примхливо об'єднавши його з власними естетичними засадами. Внутрішнє напруження і рух, динаміку, контрастність воно органічно сполучило з іродним замилуванням у взористості, зберігши при цьому ясну логіку, відбиту в чіткій тектонічній структурі спо­руди *.

* Див.: Українське барокко та європейський контекст. К-, 199L С 10.

Прикметою раннього етапу українського бароко була складна композиція об'ємів архітектурних споруд. Головні входи в храми-портали прикрашали профіліровкою, вико­паною з цегли, а в районах, багатих на камінь, їх вите-і'ували з вапняку. В дерев'яній архітектурі високо цінували иишукані форми кронштейнів, опасань, аркади, різьблення на одвірках тощо.

Складна композиція об'єктів притаманна церкві Різдва Богородиці (1696 р.) в Києво-Печерській лаврі, де до три-дільного триверхового храму прибудовані невеликі капли­ці, завершені бароковими верхами. В результаті одержа­ли напрочуд мальовничу семиверху споруду з сильно розленованими масами, грою вертикальних і горизонтальних членувань, контрастом великих об'ємів і мальовничого лег­кого вінчання банями. У стилі бароко споруджені тринефний хрестовобанний Троїцький храм у Чернігові (1695 р.) та тринєфний храм Воздвиженського монастиря у Полтаві (1709 p.).

Риси українського бароко своєрідно проявилися також у цивільному будівництві. Декор фасадів житлового будин­ку чернігівського козацького полковника Якова Лизогуба (90-ті роки) виконаний з цегли, отинькований і побіле­ний. Він справляє враження скульптурної обробки, — так сильно і рельєфно на тлі білих стін вимальовуються архі­тектурні деталі — півколоики, кронштейни, фігурні, луч­кові, трикутні суцільні чи розірвані фронтончики. Елементи архітектурних деталей свідчать, що автор був знавцем єв­ропейської архітектури.

Другий етап розвитку архітектури в стилі українського бароко характеризується посиленням експресії, мальов­ничості, декоративної взористості. В той час активно засто­совувалися розписи, ліпка й колір. Великі настінні розписи, багатоярусні іконостаси з'явилися в інтер'єрах архітектур­них споруд. Орнаментальний декор, розписи і колір в бу­дівлях змінили вигляд сіл і міст, окремих ансамблів, нада­ли їм стилістичної єдності, мистецької довершеності й на­ціонального обличчя.

Одним з найхарактерніших творів цього періоду є бра­ма Заборовського (1746 р.) в огорожі Софійського собору в Києві. В ній архітектор

Иоганн Готфрід Шедель вдало поєднав багатство декору і тріумфальну пишність з ліриз­мом і задушевністю образу. Іншими засобами архітектурної пластики тему тріумфальності вирішує й. Г. Шедель у відновленій після пожежі дзвіниці Софійського собору (1748 p.), а також Лаврській дзвіниці (1744 p.). Урочис­тістю і патетичністю приваблює церква Преображення (1732 р.) в с Великі Сорочинці на Полтавщині.

З другої половини XVIII ст. починається третій, завер­шальний період розвитку стилю українського бароко, в якому великий вплив справила творчість видатних майстрів європейської школи — в Західній Україні німця за похо­дженням Б. Ліеретина, в Східній — італійця за походжен­ням В. В. Растреллі та українця І. Г. Григоровича-Барсь-кого. Б. Меретину і В. Растреллі властиві рафінована ар­хітектурна композиція, щедре використання монументаль­но-декоративної скульптури — статуй, ваз. Мистецькі творі? В. Растреллі характеризуються елегантністю архітектур­них форм, стриманістю декору. Віртуозне володіння всіма засобами архітектурної виразності характерне, зокрема, для Андріївської церкви в Києві (1753 p.). Велике вражен­ня справляють також Михайлівська церква в с Вороніж на Сумщині (1776 р.) та Троїцький собор у с. Новомос-ковському на Дніпропетровщині (1778 p.).

Архітектурні споруди українського бароко мають особ­ливу мистецьку цінність. Вони розвивались під впливом, з одного боку, архітектурної естетики європейського бароко, а з другого — народних традицій. Разом з тим українське бароко є ланкою в розвитку загальноєвропейської архі­тектури, становлячи одну з національних шкіл цього ве­ликого стилю.

Великим меценатом українського мистецтва, зокрема архітектури, був гетьман Іван Мазепа (1644—1709 pp.). За часів його гетьманства оформилось остаточно українське бароко в архітектурі, обновлювались старі церкви, буду­вались нові, розвивалось світське будівництво тощо. Д. Ан­тонович називав добу І. Мазепи «другою золотою добою українського мистецтва, після доби Володимира Великого і Ярослава Мудрого» *.

* Див.: Семчишин М. Тисяча років української культури. С 161.

Заходами І. Мазепи закінчено будівництво Спаської церкви Мгарського монастиря біля Лубен, у Києві збудо­вано Богоявленську церкву, церкву Всіх Святих Печер-ської Лаври, Миколаївський собор. В бароковому стилі оформлено Софійський собор, який перебудовано у 1691 — 1705 pp.,

Успенську церкву Лаври та Михайлівську церкву Видубицького монастиря.

Інтенсивно розбудовувався Батурин, який в 1669— 1708 pp. був гетьманською резиденцією. Сучасників вра­жала своєю архітектурною довершеністю Мазепина палата в Батурині, збудована в західноєвропейському стилі..

Руїни цієї палати, спаленої О. Меншиковим після Полтав­ської битви, зрисував Т. Шевченко. Не зберігся також будинок Академії у Києві, збудований при І. Мазепі в 1703—1704 pp.

Багатовікові будівельні традиції позначилися на плану­ванні та забудові тогочасних міст України. Поселення від­значалися різноманітністю планувальних композицій (лі' нійних, прямокутних, кільцевих, гніздових, змішаних), які узгоджувалися з навколишнім ландшафтом.

У період національно-визвольної боротьби на Україні першорядного значення набуває захист поселень від нападу ворогів. Будувалися різноманітні штучні споруди, серед яких виділялись оборонні вежі, укріплення бастіонного типу. їх зводили селянсько-козацькі війська під Збаражем, Берестечком, Кам'янець-Подільськом, Хотином, Львовом, Мукачевом, Ужгородом. У багатьох містах, насамперед полкових центрах, створювалися військово-адміністративні, громадські й торгово-ремісницькі осередки. На їх території споруджувалися магістрати, ратуші, храми, навчальні за­клади тощо.

Західноукраїнські міста характеризувалися значною кількістю забудов, що розміщалися навколо ринкових май­данів з магістратами чи ратушами посередині, мурованими або дерев'яними будинками довкола. Неподалік підноси­лися стрімкі вежі, бані церков та шпилі костьолів, а стра­тегічно важливі місця займали фортеці й замки. Такі за­будови були характерними дя багатьох міст (Львів, Кам'я-пець-Подільський, Дрогобич, Бережани, Самбір та ін.).

З другої половини XVII ст. в Україні поширюється мо­нументальне будівництво, яке знаходить свій мистецький шіраз в архітектурі культових споруд. Важливу роль тут відіграло творче переосмислення багатої будівельної спад­щини давньоруських часів. У Києві, Чернігові та інших містах поновлювалися старовинні храми, що загалом збері­гали первісну просторову структуру, однак зовні їм нада­вали барочного вигляду — з вибагливими декоративними фронтонами, обрамленнями вікон ь дверей, мальовничими багатоярусними грушоподібними банями, ступінчастими да-

хами. До таких архітектурних споруд належать Софія Кп ївська, Успенський собор Києво-Печерської лаври, Спасі, кий та Борисоглібський собори в Чернігові.

Нове муроване 'будівництво охоплювало різні типи м<> нументальних споруд, серед яких виділялися тридільш, хрещаті п'ятидільні, тринефні стовпні храми, які завершу валися однією, трьома, п'ятьма або сімома банями. Досяг ненням українського монументального будівництва стали муровані п'ятидільні храми, споруджені в Ніжині, Новго-роді-Сіверському, Прилуках, Переяславлі, Чернігові, Києві. Характерними особливостями даних споруд є хрещатніі план, пірамідальна, спрямована вгору композиція, гран-частість об'ємів, що ступінчасто зростають до центру, про­сторі, сповнені світла інтер'єри, вишукана пластика архі­тектурних форм і оздоб.

Муроване монументальне будівництво зазнавало впливу народної архітектури, яка здавна відзначалася вмілим ви­користанням дерева, доцільністю конструкцій, розмаїтістю типів і декоративного спорядження. Мистецька доверше­ність і монументальність притаманні таким спорудам сти­лю бароко, як Андріївська церква у Києві, собор св. Юра і костьол Домініканців у Львові, собор Почаївської лаври, церква у Великих Сорочинцях, собор Різдва у Козельці та ін.

Чудовою пам'яткою архітектури є славетний собор св. Юра у Львові (1745—1770 pp.) — величава споруда масивних динамічних форм й ажурових тендітних прикрас. Розташований на горі, трохи осторонь міського центру, чудовий ансамбль будинків нагадує піраміду, яка звужу­ється вгорі. Будівничим собору був львівський архітектор Бернард Меретин (Мердерер, р. н. невідомий—1759 p.). В архітектурі катедри гармонійно поєднані модний у той час на Заході рококовий стиль з рисами українського ба­роко.

На Київщині жив і творив у той час визначний будів­ничий Степан Ковнір (1695—1786 pp.). За його участю спо­руджені дзвіниці на Дальніх (1761 р.) і Ближніх (1763 р.) печерах Києво-Печерської лаври, також церква Антонія і Феодосія у Василькові (1759 p.), Троїцька церква (1767 р.) в Китаївській пустині поблизу Києва.

Кращі риси українського будівельного мистецтва нової доби розвинув вихованець Київської академії І. Г. Григо-рович-Барський (1713—1785 pp.). За його проектами спо­руджені надбрамна церква з дзвіницею в Кирилівському монастирі (1760 р.), Покровська (1772 р.) та Миколи Наерсжного (1775 р.) церкви, бурса Київської академії (1778 р.) тощо. У цих спорудах простежуються перші па­ростки архітектури стилю класицизму.

Значні досягнення монументальної архітектури пов'язу-иплися з творчістю народних майстрів. На Лівобережжі, Слобожанщині та Запоріжжі поширювалися дерев'яні хре­щаті п'ятизрубні, багатоверхі храми, які споруджував майстер Панас Шелудько. Внутрішнє оздоблення храмів вико-■ували народні майстри під керівництвом відомого росій­ського різьбяра Сисоя Шалматова. Дев'ятиверхий Тро­їцький собор у с. Новомосковському (1773—1778 рр:), збу­дований Якимом Погребняком, — найбільша і найвища то­гочасна дерев'яна будівля в Україні.

Потяг до естетичної виразності, мальовничості і декора­тивності поширився і на цивільне будівництво. Більшість тогочасних житлових і господарських будівель споруджу­валися з дерева. До кращих архітектурних ансамблів, ство­рених наприкінці XVIII ст. на Лівобережжі, належали палаци графа К. Разумовського в Батурині та П. Завад-ського у Ляличах, а на Правобережжі — паркові ансамблі польських магнатів у Білій Церкві, Тульчині та Умані.

| Реалістичні тенденції мистецтва України попередніх ча­сів набули дальшого розвитку в живописі. В кращих творах "відбивалися суспільні та естетичні ідеали нової доби, зна­ходили відгомін події визвольної війни 1648—1654 pp., спрямованої проти шляхетської Польщі.

В монументальному стінописі, іконописі та портреті про­відне місце зайняв образ людини, що складався під впли­вом естетичних і етичних уявлень тогочасного суспільства.

Творчість народних майстрів яскраво відбилася в кар­тинах «страшних судів». Визначним явищем стало звертан­ня до образів, коза.ка-бандуриста — захисника Батьківщи­ни, а також селянина-повстанця, борця проти соціального ї національного поневолення.

Особливості народного монументального живопису яс­краво виявилися в оздобленні церкви св. Юра в Дрогобичі, а також в розписах дерев'яних храмів у Сихові, Берегометі, Колодному і Новоселищі в Закарпатті.

У монументальному стінопису мурованих будівель про­відне місце належало митцям Києва. При поновленні виз­начних споруд давньоруської доби у Києві майстри нама­галися дбайливо зберігати старовинні мозаїчні та фрескові композиції, нові розписи, в тематиці яких відбивалося тогочасне життя. У Софії Київській, наприклад, в одній з композицій змальована облога храму ворогами у вигляді розбійників, озброєних луками, стрілами, гарматами, що було своєрідним мистецьким уособленням боротьби народу проти турецько-татарського поневолення й польсько-шля­хетського панування.

Наприкінці XVII ст. в українському живописі набуває поширення стиль бароко, з'являються нові та переосмис­люються традиційні сюжети. Композиційне їх вирішення частково оперте на зразки західноєвропейського мистецтва, зокрема на графічні альбоми, присвячені темам Старого і Нового Завітів.

Одним із найяскравіших представників бароко в укра­їнському живописі на зламі XVII—XVIII ст. був Іван Рут-кович із Жовкви. Його творам притаманні багата і насиче­на палітра та динамічність композицій (Жовківський іко­ностас (1697—1699 pp.).

Увага до образу простої, мудрої і мужньої людини по­мітна в іконописі західноукраїнських земель, зокрема у творчості таких митців, як Ілля Бродлакович, Яцько з Виш­ні, Іван Маляр, Стефан Вишенський, йов Кондзелевич.

Творчість ієромонаха Нова Кондзелевича (1667— 1740 pp.), який мав добру професійну підготовку, пройнята високою одухотвореністю, виваженістю в зображенні окре­мих персонажів або сценічних сюжетів. Шедевр Нова Кон­дзелевича — монументальний Богородчанський іконостас виконаний у 1698—1705 pp. для Воздвиженської церкви Манявського скиту (тепер експонується у Львівському на­ціональному музеї).

Композиції Богородчанського іконостаса захоплюють високою майстерністю виконання та нестандартністю трак­тування традиційних сюжетів. Персонажі цього іконостаса чарують своєю одухотвореною красою, майстерним відбит тям різних характерів, розкриттям у міміці, жестах і позах цілої гами почувань і переживань людей, що перебувають у різних драматичних ситуаціях (Вознесіння, Успіння).

У цей період набуває розвитку український портретний живопис, особливо популярний в середовищі, шляхти і ко­зацької старшини. Портрет як жанр світського мистецтво мав національну особливість: при всій своїй життєвості у кінці XVII ст. він зберіг тісний зв'язок з іконописом. Були створені монументальні портрети Б. Хмельницького і виз­начних козацьких старшин. Західноукраїнські митці малю­вали львівських братчиків у представницьких позах, і.ч жезлом або гербами.

{"Посилення реалістичних засад, психологічне відтворен ияі образів в культових розписах мали значний вплив на інші галузі образотворчого мистецтва України, зокрема книжкову та станкову графіку. На цей час припадає твор­чість таких талановитих художників, як Олександр і Леон-тій Тарасевичі, Іван Щирський, Деоиісій Синкевич, Нико-дим Зубрицький, Захарія Самуилович, Іван Стрельбицький та інші. Високоякісним поліграфічним і мистецьким виконанням, вишуканим графічним оформленням позначені кни JT.H друкарні Києво-Печерської лаври.

Помітного розвитку досягла станкова графіка, тема­тичні твори якої у численних відбитках поширювались в Україні, Росії, Польщі та Литві. Зростав мистець­кий рівень друкованої народної картини. Звертаючись до 'історичних, портретних, батальних, побутових сюжетів, художники-гравери розширювали тематику й відкривали •шлях до активного впливу на інші галузі мистецтва.

В другій половині XVII ст. високого розвитку досягло.декоративне і ужиткове мистецтво, зокрема різьблення по дереву, яким оздоблювали одвірки, двері, стовпи, сволоки в громадських будівлях і житлах заможних людей. Різьб­ленням геометричного або рослинного орнаменту прикра­шали меблі, ткацькі верстати, вози, ярма тощо.

Визначними осередками виготовлення різноманітного посуду були Київ, Чернігів, Переяслав, Миргород, Харків, Кам'янець, Острог, Львів, Коломия, Ужгород та багато інших міст і сіл. Кераміка різних місцевостей України збе­рігала певні відмінності щодо форми, стилю, орнаменталь­ного та колористичного оздоблення. Це пояснюється роз­маїтістю технологічних і мистецьких традицій.

Високий мистецький рівень притаманний виробам,.ли­варного мистецтва. Відомий київський майстер Опанас Петрович відлив 100-пудовий дзвін для Видубицького мо­настиря (1690 р.), 150-пудовий дзвін з трофейних турецьких гармат для Полтави, а такж 800-пудовий дзвін для Софії Київської. Далеко за межами України прославились глу-хівські гарматники Йосип та Карпо Балашевичі. їхні ви­роби і сьогодні прикрашають колекції старовинної зброї Московського Кремля, Державного Ермітажу та інших му­зеїв. У Львові виготовляли коштовно оздоблену вогнепаль­ну і холодну зброю, бойову кінську упряж, сідла, щити, сагайдаки.

Збагатилися технічні та образотворчі засоби" майстрів-:юлотарів. До поширених золотарських виробів належав "коштовний"посуд — ложки, таці, чарки, келихи, кухлі, ков­ші, яким нерідко надавали форму стилізованих звірів та птахів.

З усіх видів народної художньої творчості чи не най­поширенішими в Україні були ткацтво та вишивка, безпо­середньо пов'язані з художнім прикрашанням побуту наро­ду, його одягу й житла. Відомості про високорозвинутс виробництво тканин, килимів, вишивок («гаптів»), тканих поясів та інших предметів українського вбрання можна знайти у багатьох літературних джерелах. Ці види народ­ної творчості були поширені на території України як до­машнє виробництво, а з кінця XVIII ст. — як ремесло. Най­більшого розквіту ткацтво та вишивка досягли у XVIII— на початку XIX ст.

Орнаментальні мотиви української народної вишивки мають надзвичайне багатство композиційних укладів і ко­льорів. Відповідно до етнографічних особливостей вишивки виявляють чимало регіональних відмін. Для Полісся, Во­лині, Бойківщини — це застосування одного кольору. Стро­го геометрична низь поширена на Гуцульщині, Поділлі, Полтавщині. Сильно стилізовані рослинні мотиви властиві для Побужжя, Волині, Буковини. Київська і особливо пол­тавська вишивки відрізнялись натуралістичним і мальовни­чим трактуванням рослинного орнаменту *.

* Див.: Енциклопедія українознавства. Львів, 1993. С. 263.

У складний період піднесення та падіння української державності, наполегливої боротьби народу за волю в ук­раїнській культурі другої половини XVII—кінця XVIII ст. знайшли відображення кращі риси національного характе­ру, прагнення до свободи та соціальної справедливості,, розвитку в людині добрих начал. Гуманістична спрямова­ність духовної культури українського народу даного періо­ду свідчить про прагнення митців до формування та поши­рення загальнолюдських культурних цінностей як ідеалу взаємовідносин між людьми. Це особливо яскраво прояви­лося у період українського національно-культурного відро­дження кінця XVIII — початку XX ст.

 


Закович

V. КОЗАЦЬКА ДОБА

1. Козацтво як явище історії та культури.

2. Нові процеси в духовному житті: реформування церкви та освіти, розвиток науки.

3. Українське бароко як нове світовідчуття і нове мистецтво.

4. Специфіка національного варіанту бароко в літературі, театрі, музиці.

5. Еволюція образотворчого мистецтва.

6. Барокова архітектура.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-10-20; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 981 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Если вы думаете, что на что-то способны, вы правы; если думаете, что у вас ничего не получится - вы тоже правы. © Генри Форд
==> читать все изречения...

2282 - | 2212 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.