Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Стиль та характерні особливості творчої манери




Біографія і творчість

 

Варгас Льоса народився в сім'ї середнього достатку, його батько, водій автобуса, незабаром розлучився з дружиною і залишив її під опікою діда Маріо, почесного консула Перу в болівійському місті Кочабамба. Там Маріо провів перші роки життя. Відомо, що батько письменника мав двох позашлюбних дітей від коханки-німкені, отже, Ернесто і Енріке Варгас припадають нобелівському лауреату єдинокровними братами.

Консул Льоса володів бавовняними плантаціями і забезпечував свою дочку й онука всім необхідним, суворо забороняючи, однак, інформувати хлопчика про долю його батька. Тим не менш в 1946 р. подружжя Льоса відновили спільне життя і оселилися в Лімі, де Маріо закінчив спершу недільну школу, а потім за наполяганням батька був зарахований у військове училище імені Леонсіо Прадо, згодом виведене їм у романі «Місто і пси». Життя в училищі настільки обридла Маріо, що за рік до випуску він кинув навчання і влаштувався журналістом у провінційну газету «La Industria», що виходила в містечку Пьюра. У 1953 р. Варгас Льоса вступив на філологічний факультет університету Сан-Маркос, але незабаром виїхав до Європи, отримав стипендію Мадридського університету і в 1958 р. захистив там дисертацію про творчість Рубена Даріо.

У 1960 р. Варгас Льоса переїхав до Парижа, де йому обіцяли надати новий грант на літературні дослідження. До цього часу він вже був у цивільному шлюбі з кузиною Хуліей Уркіді, яка була значно старша за нього. Гранта Варгас Льоса не отримав, але повертатися до Мадрида відмовився і осів у Парижі, де тісно співпрацював з Хуліо Кортасар, а також працював журналістом на радіо і телебаченні. У 1964 р. Варгас Льоса і Уркіді розлучилися. Роком пізніше Маріо одружився на другій своїй кузині Патрісії, яка народила йому трьох дітей. Один з них, Альваро Варгас Льоса (нар. 1966), також став письменником і публіцистом. У 1969-1970 рр.. Варгас Льоса недовго жив і викладав в Англії та Іспанії, після чого професійно зайнявся літературною діяльністю.

Згідно з М. Ф. ярних, творчість Варгас Льоси поєднує впливу різних латиноамериканських та європейських письменників, від Флобера і Толстого до Батая, але зразковою книгою він вважав середньовічний каталонська роман «Тірант Білий». У ньому сплавлені автобіографічні мотиви і символізм, гротеск, інтертекстуальність і модель фольклорної хроніки, теми насильства та еротики.

У молодості підтримував кубинський режим Кастро, але з часом розчарувався в комуністичних ідеях. Більшість біографів відносять цю подію до 1978-1980 рр.., Зокрема пов'язуючи його з процесом кубинського дисидента Еберта Падільї. Однак, на відміну, скажімо, від Борхеса, Варгас Льоса виступає послідовним противником не тільки соціалістичної диктатури, але і правого авторитаризму.

Перший же роман «Місто і пси» (1963) заклав основи майбутньої грандіозної популярності Варгаса Льоси в середовищі молодих інтелектуалів з обох боків Атлантики. Заснований на реальних враження письменника від навчання у військовій академії, роман став культовою книгою для молодіжної читацької аудиторії СРСР і був публічно спалений на плацу Леонсіо Прадо, що тільки додало йому популярності. У СРСР і в США роман був екранізований: радянський фільм «Ягуар» знятий режисером Себастьяном Аларконом в 1986 році і приніс популярність акторові Сергію Векслеру. На думку М. Ф. ярних, роман, натуралістично описуючи атмосферу жорстокості і насильства, може бути витлумачений як символічна екзистенціалістські притча, яка розповідає про містеріальне-драматичному переході через смерть до відродження, його архітектоніку визначає число чотири - його головні персонажі: статичні Раб і Боа і нестабільні, транслімінальние Ягуар і Поет. У Перу роман викликав скандал у середовищі вищого військового командування. Кілька генералів навіть звинуватили Варгаса Льосу у виконанні політичного замовлення з боку еквадорських емігрантів.

Після виходу в світ повісті «Щенята» (1967), в якій насильство знову виступає невід'ємним елементом соціального укладу життя і висловлює анархічний протест проти торжества тотальної несправедливості в суспільстві Латинської Америки, Варгас Льоса удостоївся порівнянь з Хемінгуеєм. У цьому творі мотив кастрації героя може бути витлумачений або як втілення вихолощений Людини Перуанського, або як втілення культури «доколумбового Перу», чий розвиток було насильно перервано.

У центрі роману «Зелений дім» (1967) - бордель у Пьюра, в образі якого травестіруется зелений колір сельви (зелень з'єднує значення природності, дикості і еротичну символіку), а книга інвертує ряд мотивів лицарського роману. Роман став першим твором, удостоєним премії Ромуло Гальєгоса, причому при голосуванні Варгас Льоса з великим відривом обійшов таких конкурентів, як Хуан Онетті і Габріель Гарсія Маркес.

Дія роману «Розмова в" Соборі "» просторово обмежена шинком в Лімі, де розмовляють два перуанського - син високопоставленого чиновника Сантьяго і його знайомий, водій Амбросіо. Сантьяго намагається з'ясувати справжню долю свого батька (ремінісценція на дитячі пошуки відповіді самим письменником на аналогічне питання), імовірно брав участь у таємному антиурядовій змові, але стикається з герметичною структурою державного апарату і, подібно кафкіанське персонажу К., у відчаї відступається від своїх намірів. У цій книзі Варгас Льоса зробив першу послідовну спробу відтворити дух диктатури, «будуєш маску упорядкування реальності, під якою ховається розкладання».

У 1971 р. письменник захистив фундаментальну дисертацію по творчості Габріеля Гарсії Маркеса, з яким згодом неодноразово жорстко опонував з політичних і літературних питань. Відносини двох прижиттєвих класиків латиноамериканського «магічного реалізму» настільки погіршилися, що в 1976 р. Варгас Льоса публічно закотив своєму колишньому приятелеві ляпас у присутності журналістів. Тільки в 2007 р. з'явилися деякі ознаки охолодження цієї давньої ворожнечі, і Маркес навіть дозволив використовувати витяги з робіт Варгаса Льоси в академічному коментоване видання «Ста років самотності».

Тема антиутопії і інвертованої сакральності в цей час поєднується в творчості Варгаса Льоси з гостросатиричними мотивами, використаними з не меншою безпосередністю, ніж у скандально відомої дисертації. Так, літопис наддисциплінарного публічного будинку для військових у романі «Капітан Панталеон і Рота добрих послуг» може розглядатися як подвійна самопародія - на більш ранню роботу «Зелений дім» і на сам жанр «роману в документах». У повісті «Тітонька Хулія і писака» Варгас Льоса, використовуючи мову і архетипи «мильних опер», вивів у гротескно-карикатурній формі історію свого першого шлюбу з Хуліейю Уркіді. «Тітонька Хулія і писака»представлена ​​в оригінальній формі, із переміжними сценами. Але нічого геніального або понад-приголомшливого в книзі немає. Цей твір частково (сюжетно) автобіографічний: в основу його покладений роман юного Льоси з родичкою - "тітонькою Хулією", його майбутньою дружиною. Але це тільки один пласт роману – другий являє собою гротеск, пародію карикатуру на мильні опери, вкрай популярні в той час на аргентинському радіо. Таким чином, паралельно розвиваються дві теми: таємна любов юнака до родички, значно старшої за нього, зі всіма витікаючими ускладненнями, - і сюжети багатосерійних радіопостановок, які в незбагненній кількості творить запрошений в Аргентину сценарист – Писака. Поступово розкручується любовна лінія, і так само поступово персонажі одного серіалу починають потрапляти в інший, в третій, щоб зустрітися у фінальній серії, в якій сценарист вбиває всіх своїх героїв. Апофеозом роману є втеча і таємне весілля головного героя і Хулії, з одного боку, і божевілля писаки, який не в силах переварити власні придумані світи - з іншого.

У 1975 р. Варгас Льоса був обраний президентом міжнародного ПЕН-клубу. У 1978 р. повернувся до Ліми, однак продовжував багато їздити по світу. У цей час виходить у світ перша проба пера Варгаса Льоси в жанрі історичного роману. Дія книги «Війна кінця світу» відбувається в Бразилії кінця XIX століття, де в селищі Канудос склалася релігійна громада, яка скасувала приватну власність. Керівники громади були відлучені від церкви, а сам виступ - найжорстокішим чином придушене військами. Автор зображує протистояння несумісних картин світу, боротьбу анімістичних-есхатологічного та республіканського міфів. Роман знаменує радикальне зрушення в світогляді Варгаса Льоси від лівоцентристських і навіть комуністичних поглядів до Лібертаріанська; у письменника пробуджується гострий інтерес до мессіаністскім культів і психологічної підгрунтя ірраціонального в людській поведінці. У самій Бразилії, а також на Кубі роман був прийнятий холодно і розцінений як антисоціалістичний пасквіль. Сам Варгас Льоса вважає цю книгу своїм головним твором.

У центрі роману «Історія Майті» - діяльність літнього революціонера-троцькіста, в 1958 готує в Перу революцію. Майже одночасно з виходом роману в тій же місцевості, де відбуваються його події, дійсно спалахнули селянські хвилювання, які потягли за собою, серед іншого, загибель восьми журналістів і повне спустошення села Учураккай. Пізніше Варгаса Льосу неодноразово допитували в парламентській комісії з розслідування подій у Учураккае. Письменник присвятив їм повість «Хто вбив Паломіно Молер?» (1986), розцінений критиками як акт «літературного екзорцизму», і згодом повернувся до цієї теми в книзі «Смерть в Андах» (1993). Досліджуючи патерни взаємодії мов латиноамериканської культури, в романі «Говорун» Варгас Льоса зображує перуанського єврея Саула Суратаса, захоплюється етнографією і поступово занурюється в міфологію індіанців мачігенга, працюючи в Літньому лінгвістичному інституті.

Постмодерністська архетипова еротична утопія розкрита в дилогії «Похвала мачусі» і «Записки дона Рігоберто».

У центрі роману «Історія Майті» - діяльність літнього революціонера-троцькіста, в 1958 готує в Перу революцію. Майже одночасно з виходом роману в тій же місцевості, де відбуваються його події, дійсно спалахнули селянські хвилювання, які потягли за собою, серед іншого, загибель восьми журналістів і повне спустошення села Учураккай. Пізніше Варгаса Льосу неодноразово допитували в парламентській комісії з розслідування подій у Учураккае. Письменник присвятив їм повість «Хто вбив Паломіно Молер?» (1986), розцінений критиками як акт «літературного екзорцизму», і згодом повернувся до цієї теми в книзі «Смерть в Андах» (1993). Варгас Льоса був серйозно уражений висновками комісії і уклав, що «демократія в Латинській Америці однаково легко гине під п'ятою як ліворадикалів, так і праворадикалів». Це висловлювання можна вважати його подальшим політичним кредо. Починаючи з 1987 року Варгас Льоса серйозно зайнявся політикою, у 1990 році висувався кандидатом в президенти Перу від партії «Демократичний фронт». Льоса запропонував план радикального перетворення перуанської економіки в дусі поглядів Чиказької школи, виступивши за перехід до вільного ринку, різке скорочення бюджетного дефіциту і якнайшвидшу приватизацію державних активів. Політичні супротивники Варгаса Льоси використовували вирвані з контексту цитати з «Війни кінця світу» для дискредитації письменника, зачитуючи їх по радіо під виглядом витягів з передвиборчої програми. Слід зауважити, що багато епізодів книги дійсно відображають у завуальованій формі реальні сутички бойовиків «Сендеро Луміносо» з урядовими військами.

У першому турі виборів Варгас Льоса посів перше місце з 34% голосів, але програв у другому турі інженеру -агроному Альберто Фухіморі, майбутньому диктатору Перу, після чого покинув країну, оселився в Лондоні і став підданим Іспанії. Досвід виборчої кампанії Варгас Льоса використав у романі «Риба у воді», де описав «оголений трагізм національного безпам'ятства».

Дослідження «міфів диктатури» в латиноамериканських суспільствах було продовжено Варгасом Льосою в романі «Свято Козла» (2001), де письменник докладно досліджує епоху і соціальні наслідки правління жорстокого диктатора Домініканської Республіки Рафаеля Трухільо. Це саме велике і складне твір письменника з часів виходу «Війни кінця світу». Дія розгортається у трьох подієвих пластах: перша сюжетна лінія оповідає про повернення домініканської біженки на батьківщину через 30 років після вбивства Трухільо в 1961 р., в другій зроблена спроба реконструкції цього замаху в стилі класичного американського політичного трилера, третя присвячена останнім рокам життя самого Трухільо.

Не обійшов Варгас Льоса увагою і авторитарні режими інших регіонів планети. На початку іракської кампанії проти режиму Саддама Хусейна письменник вперше з часів своїх юнацьких виступів різко розкритикував міжнародну політику США і союзників, хоча сьогодні він все ж вважає, що війна, принаймні, «позбавила іракців від тиранії». На думку письменника, відповідна європейська ворожість зовсім не той противагу, який необхідний Сполученим Штатам.

До числа відносно рідкісних у Варгаса Льоси письменницьких невдач критики відносять роман «Пригоди скверною дівчата» (2006), що представляє собою, по суті, осучаснену версію класичного твору Гюстава Флобера «Пані Боварі».

У 2008 р. Варгас Льоса опублікував монографію, присвячену творчості уругвайського письменника Хуана Онетті.

У останньому на сьогоднішній день белетристичному творі «Сон кельта»(2010) письменник звертається до подій кінця XIX-початку XX століть, долю корінного населення Конго й Амазонії, які працювали на каучукових плантаціях.

Стиль та характерні особливості творчої манери

Варгас Льоса активно використовує при створенні своїх книг як особисті враження, так і матеріали історичних досліджень. Він особливо відзначав, що можливість мандрувати по всій планеті в якості запрошеного університетського лектора неоціненна для письменника.

Найвідоміший твір раннього періоду його творчості, «Місто і пси», засноване на досвіді навчання молодого Маріо в закритому військовому інтернаті Леонсіо Прадо, хоча в цьому романі задушлива атмосфера страху і насильства, що пронизує всі куточки академії, служить, безперечно, в той же час метафорою корупції та репресивної внутрішньої політики латиноамериканських диктатур середини ХХ ст. Варгас Льоса і надалі неодноразово звертався до теми протесту одинака проти самодостатнього державного апарату.

Так, «Розмова в" Соборі "», крім очевидного оммажа Кафка і французьким екзистенціаліст, містить докладний метаісторичний аналіз авторитарно-олігархічного режиму перуанського президента Мануеля Аполлінарія Одріі. Головна книга пізнішого періоду літературної активності Варгаса Льоси, «Свято Козла», не могла бути створена без попереднього скрупульозного, що межує з науковим, дослідження режиму Трухільо. Втім, що щодо цього роману, так і з приводу «Війни кінця світу» нобелівський лауреат застерігає: «Це передусім роман, художній твір, а не історичний трактат. Я допустив дуже, дуже багато вільностей при роботі над текстом». Авторська манера Варгаса Льоси має риси як модернізму та постмодернізму, так і класичного латиноамериканського магічного реалізму. Кейт Букер, що присвятила творчості Варгаса Льоси спеціальну монографію, не приховує захоплення контрапунктной манерою перуанського письменника комбінувати в одному романному пласті події та діалоги, що відбуваються в різних часах і реальностях або навіть атрибутовані різним персонажам, яка надає його прозі деяку схожість з романами Флобера. Іноді вважається, що «Війні кінця світу» бракує психологізму і реалістичності в порівнянні з іншими творами Варгаса Льоси, але це враження оманливе - величезний, майже семісотстранічний роман свідомо стилізований під народний епос, а швидше навіть оповідь про хрестові походи, персонажі якого під багатовіковим вантажем усній традиції з необхідністю втрачають всі індивідуальні риси, за винятком тих, що укладаються в канву втілювалася ними ідеї.

Сам письменник називає своїми вчителями та ідейними попередниками насамперед порівняно маловідомих перуанських авторів, таких як Рафаель Бенавідес, Карлос Окендо і Хосе Марія Аргедас. Про останній Варгас Льоса написав окрему роботу «Архаїчна утопія» (1996), в якій твори Аргедаса виступають як «чудовий приклад старомодного провінціалізму, володіє енергією магічного заклинання».

Разом з тим Варгас Льоса не чужий і більш широких культурних впливів. Він приділяв велику увагу творчості Камю, Сартра і Флобера, склав збірник есе про естетику роману «Пані Боварі», в якому бачить ідейний джерело і першооснову європейського декадансу і модернізму. Не меншим повагою Варгаса Льоси користується Фолкнер, вплив якого відчутно в конструкції сюжету і образно-метафоричного ряду роману «Місто і пси».

Втім, безсумнівно, що у всіх перерахованих вище нехудожніх книгах першочерговою метою Варгаса Льоси-критика є НЕ неупереджене дослідження творчості досліджуваного їм автора, але скоріше «побудова мостів» між романними просторами самого Варгаса Льоси і його віртуального співрозмовника. У тих випадках, коли останній виявляється незгодний з висновками перуанського, літературна гра часто переростає в запеклу суперечку, обмін образливими словами і навіть ворожнечу (див. вище історію тридцятирічної сварки Варгаса Льоси з Маркесом). Тим не менш збірник статей Варгаса Льоси «Листи молодому романістові» витриманий в незмінно теплом і дружньому тоні, не претендуючи ні на роль «священного писання», ні навіть на функцію «куховарської книги початківця літератора».





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-10-19; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 809 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Человек, которым вам суждено стать – это только тот человек, которым вы сами решите стать. © Ральф Уолдо Эмерсон
==> читать все изречения...

2307 - | 2155 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.008 с.