Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Теоретичні основи соціальної роботи в громаді




Є кілька теоретичних моделей роботи в громаді. В 60-80-х ро­ках XX століття були розроблені концепції Росса, Ротмана, Гуль-бенкіана, Йорка. Ці теоретичні моделі спиралися на практику соці­альної роботи в різних громадах і стали підґрунтям для ухвален­ня політичних рішень щодо трансформації державного соціального догляду, зокрема за людьми похилого віку та людьми, котрі мають проблеми психічного здоров'я, - відмова від великих стаці­онарних закладів та універсальних технологій соціальної допо­моги й перехід до організації центрів у громаді та залучення доб­ровільних і приватних організацій.

У принципі процес розвитку роботи в громаді подібний до процесу індивідуальної соціальної роботи. Мова йде про контак­ти, аналіз, планування, роботу з групами у громаді, вихід за межі громади, залучення засобів масової інформації тощо.

Сучасна робота у громаді зазнала кілька фаз у своєму розвитку:

 

1.
організація служб у громаді;

1.
розвиток професіоналізму й компетентності у членів грома­
ди (співробітників та добровольців служб);

2.
боротьба за зміни (зокрема за зміни у соціальній політиці,
що стосуються певних соціальне вразливих груп).


З погляду методології соціальні працівники, котрі займаються організацією громад, мають більше спільного з представниками інших царин, приміром, з профспілковими лідерами, політичними діячами, фахівцями з міського та сільського планування, ніж з соці­альними працівниками, котрі надають так звані прямі послуги ок­ремим особам, сім'ям, невеликим групам. Ці розбіжності в методах роботи впродовж десятиліть були причиною напруги в професійно­му середовищі західних країн.

Крім полеміки щодо характеру діяльності, існували істотні розбіжності у баченні головної мети практичної соціальної ро­боти в громаді. Що ж це має бути - здатність до побудови та інтеграції громади чи розвиток програм, спрямованих на соціа­льні зміни?

60-і роки стали поворотним моментом у спробах окреслити межу практичної соціальної роботи з організації громади в рам­ках соціальної роботи. Ключ до вирішення проблеми був знайде­ний у загальному визначенні соціальної роботи, яке дала Амери­канська національна асоціація соціальних працівників. Згідно з ним головною характеристикою соціальної роботи є система ціннос­тей, цілей, санкцій, знань та методів. Було також заявлено, що зав­дання роботи із соціального планування та організації громад спираються на цінності практичної соціальної роботи й сприяють ре­алізації загальних цілей соціальної роботи [9].
Дж. Ротман визначив (1968) три основні напрями соціальної роботи в громаді:

1.
розвиток населеного пункту (проекти розвитку громади,
розвиток груп самодопомоги тощо);

2. соціальне планування (програмний розвиток),

3. соціальну дію (реформи на користь клієнтів з малозабезпе­
чених прошарків громади) [10].
Узагальнюючи західний досвід, можна стверджувати, що фор­ми роботи в громаді включають цілу низку як загальних для соці­альної роботи, так і специфічних для цього напряму видів діяль­ності: надання послуг, вивчення проблеми, підготовку експертних висновків, звернення за субсидіями, роботу із засобами масової інформації, переговори, угоди, проведення конференцій, страйків, бойкотів, публічних/громадських слухань, акцій громадянської непокори, представництво інтересів громади, вжиття заходів через законодавчі або виконавчі органи.
В Україні, на думку голови правління благодійного товари­ства допомоги інвалідам та особам з інтелектуальною недостатні­стю «Джерела» Р. Кравченко, поки що немає такої системи соці­альних служб у громаді, яка б протидіяла соціальному виключен­ню, так само як і відповідних законодавчих гарантій [11].
Проте деякі програми та служби все ж розвиваються. Наведе­мо приклад тих же «Джерел», які від недільного клубу для 15 ро­дин, де виховували дітей із розумовою відсталістю, виросли до потужної організації, що об'єднала родини всього Києва, на базі якої функціонують муніципальні служби, де послуги надають ква­ліфіковані соціальні працівники, й яка була ініціатором створен­ня й ухвалення концепції комплексної системи реабілітації розу-мово відсталих осіб, тобто боролася за зміни в політиці. Як бачи­мо, фази розвитку в громаді спостерігаються в цьому українсько­му прикладі доволі виразно.
Або поглянемо на систему хеседів - єврейських благодійних фондів, що нині діють в усіх областях України. Вони теж розпочи­налися з діяльності при синагогах невеличких груп волонтерів, які доглядали відомих їм самотніх людей похилого віку, та розподілу посилок. Тепер же хеседи - це професійні соціальні служби єврейсь­кої громади, які надають послуги не тільки людям літнього віку, але й впроваджують різноманітні общинні програми, поступово перетворюючись на общинні центри, інтегруючи громаду й розви­ваючи почуття приналежності до неї. На думку керівників хеседів України, висловлену на семінарі у жовтні 1999 року, критеріями успішної роботи в громаді є:

  • розробка та впровадження таких програм, які б відповідали
    різноманітним потребам різних груп у громаді;
  • залучення волонтерів усіх вікових та соціальних груп;
  • взаємодія різних структур у громаді між собою;
  • відродження різних аспектів духовності та культури;
  • посилення значущості громади в житті міста;
  • перспективи подальшої реалізації програми як життєдіяльної
    моделі життя громади.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-10-01; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 2047 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Даже страх смягчается привычкой. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2486 - | 2179 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.012 с.