О определении. Определение есть слово толкующее, что есть оное, о нем же беседуется.<… >
О исчислении частей. Исчисление частей есть слово, им же некий род, или все на своя части разделяется.<… >
О этимологии, или ознаменовании. Этимология, или знаменование есть место, еже начало речений и знаменование разсмотряет.<… >
О сопряженных. Сопряженныя глаголются, яже от единаго речения рождена суща, различными пременении пременяются, яко чистота – от него же чистый, чисто, и еже чисту быти производятся.<… >
О роде и виде. Зело инако ритори род и форму или вид определяют, неже философи: ритори род определяют некое общо, еже обдержанием своим и знаменованием соплетаем себе и содержит некое обще, яко же наприклад, рещи: животное, еже обемлет человека, лва и прочее; древо обдержит дуб и кедр.<… >
О противных или противоположенных. Противных или противоположенных роди суть четыре; противна<… >зело разнствует между собою, яко добродетель и злоба, белость и черность.<… >
О припряженых, или обстояниих. Припряженная или обстояния суть яже с вещию или делом сопряжена суть; их же роди три суть: первый род есть припряженная, носящая вещи, яко место, время, одежда, содружение или товарыщество; вторый род есть припряженная души, яко злобы и добродетели; третий же род есть припряженная тела, яко красота, нелепость, сила и прочая. <… >
О противоборных. Противоборная глаголются, яже ниже известным правилом, ниже числом разнствуют, им же от противных и от неуподобителных разделяются, наприклад: любит его, прочее ниже его повредил, ниже его обесчестил, ниже бранми его гонил есть.<… >
О винах. Вина есть яже силою своею творит еже есть, яко же рещи: язва есть вина смерти, ибо силою своею смерть разит.<… >
О апотелесматех, или делех. Дела суть и глаголются, яже родишася от вин, яко день есть дело солнца.<… >
О сравнении. Сравнение есть егда сравняются две или многия вещи с иною некоею.<… >
Глава 9. О внешних местех. О предсуждении или о законе (и уговоре прежде суда)
Предсудие есть еже иногда разсмотрися, сиречь в суде и приносит ритор судиям образ, ему же да последует. Задание же от законов бывает, аще бы ритор показа, еже понуждается показати, яко требе есть быти; или зане в подобных делех, или в пристойных вещех к тому же делу некогда подобны суды принесошася.<… >
Глава 10. О общних местех и о избрании мест
Еже суть писмена у грамматиков, тожде суть места у риторов и яко же убо от писмен бывают речения, тако и от мест израстают и возрастают словеса и задания. Не есть весма ни едина вещь обиднее (д. б. обильнее. – А. В.) обретения ко благоплодию, ко слову расположения действеннее и к силе воспоминания, кроме мест.<… >
Книга вторая
О красноглаголстве
Глава 1. О красноглаголстве и о разделении его и о лепоте первыя его части
Красноглаголство<…>есть некая пристойность приличных глав ко обретенным вещем. Разделяется на лепоту, достоинство и слог. Лепота убо есть еже творит видетися всякой вещи явно и отверсто глаголатися.<… >
Глава 2. О достоинстве красноглаголства
Достоинство красноглаголства все востекает от начертаний; под именем же начертаний общне и тропи содержатся, обаче, аще свойственно и знаменателно глаголем, между собою зело разнствуют, зане тропос, понеже изыде от греческаго гласа трепо (сиречь пременяют), есть свойственно творение пременившихся речений, и елижды кое либо речение от свойственнаго знаменования в чуждое преносится, тропос глаголется.<… >
Глава 3. О начертаниих речений
Начертания речений от тропосов разнствуют, зане тропи не могут быти разве в речениих пренесеных. Начертания же речений могут слагатися теми же реченми, яко: убих, убих врага отечества.<… >
Книга третия