Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


E) логіка, фізика, метафізика.




E) Августин Блаженний.

21. Найвидатнішим представником середньовічної схоластики був:

D) Фома Аквінський;

22. „Золоте століття схоластики” – це:

C) ХІІІ ст.;

23. Яке місце філософії в духовному житті середньовіччя:

E) філософія є прислужницею теології.

 

24. Суперечка про природу загальних понять виникла між:

D) номіналізмом і реалізмом;

25. Батьківщиною „Відродження” була:

B) Італія;

26. Домінуючим світоглядом в епоху „Відродження” був:

D) гуманістичний;

27. Засновником натурфілософії Відродження був:

D) Леонардо да Вінчі;

28. Засновником Флорентійської платонівської Академії був:

C) Марсіліо Фічіно;

29. Геліоцентризм вперше обґрунтував:

E) Микола Коперник.

30. Розділ філософії, який вивчає людські цінності:

A) аксіологія;

31. Загальні особливості соціальних та духовних процесів розвитку Європи в епоху Нового часу визначались:

C) розвитком промислового виробництва, перенесенням центру виробничої діяльності в міста;

32. Мислення "здорового глузду" передбачає:

A) використання фактів

33. Вкажіть найважливішу особливість філософії Нового часу:

B) розвиток філософії в діалозі із іншими науками;

34. Емпіризм – це позиція у методології, що характеризується:

B) наголошуванням найпершої та вирішальної ролі відчуттів у пізнанні;

35. Засновником філософії Нового часу вважається:

C) Френсіс Бекон;

36. У період Нового часу багато вчених та філософів намагалися пояснити
глибинні причини процесів, що відбувалися у світі, використовуючи:

A) механіку;

37. Теза "я мислю, отже я існую" є важливою вихідною тезою:

B) раціоналізму;

38. Теза "я мислю, отже я існую" належить:

D) Паскалю;

39. Визначіть позицію, яка в гносеології є протилежною щодо позиції
визнання існування в розумі людини деяких вроджених ідей:

C) розум – це "чиста дошка ";

40. Згідно з Дж.Локком, існують такі джерела наших знань:

C) чуття та рефлексія;

41. Засновником раціоналізму був:

D) Р. Декарт;

42. Позицію сенсуалізму в теорії пізнання можна передати тезою:

B) немає нічого в інтелекті, чого б не було у відчуттях;

43. Найпершим поняттям онтологічних вчень у філософії Нового часу було
поняття:

C) монади;

44. Вчення Г.Лейбніца про світобудову отримало назву:

C) монадологія;

45. Хто із філософів, розробляючи вчення про необхідність і свободу
зробив висновок про те, що свобода є пізнана необхідність?

D) Б.Спіноза;

46. Вислів "Лікар-філософ подібний до Бога" належить:

D) Гіппократу;

 

47. Засновником наукового медичного знання був:

С) Гіппократ;

48. Особливий напрямок медицини, що вивчає смерть має назву:

D) танатологія;

49. Який філософ запровадив до наукового обігу термін "евтаназія":

Е) Бекон.

50. У філософії медицини смерть трактується як:

В) загибель головного мозку;

51. Автором вчення про стрес був:

А) Сельє;

52. Термін "біоетика" вперше запровадив:

С) Поттер;

53. Кому належить вислів: "Здоров’я – це не все. Але все без здоров’я – це ніщо":

В) Сократу;

54. Супротивником гіппократівського підходу вважається:

А) Парацельс;

55. Медицину як науку про здоров’я вивчає:

С) ювенологія;

56. Який філософ вважав, що лікарське мистецтво зцілює хвороби тіла, а філософія вивільняє душу від пристрастей:

А) Демокріт;

57. У якій країні з’явився міжнародний символ медицини:

D) Месопотамія;

58. Перший підручник з фармакології був створений у:

В) Китаї;

 

59. Вислів "Перше знаряддя лікаря – слово, друге – рослина, третє - ніж" належить:

А) Авіцені;

60. Як називався бог медицини у стародавній Греції:

В) Асклепій;

61. Українська філософія у своїх вихідних характеристиках постає явищем:

A) світової філософії;

62. Погляди якого грецького філософа домінували в філософській думці Київської Русі:

B) Платона;

63. Вкажіть головну особливість філософії Київської Русі:

D) антеїзм;

64. Український філософ-гуманіст, теоретик "суспільного договору" та "природного права":

C) Станіслав Оріховський;

65. Доктор філософії та медицини, ректор Болонського університету медиків та вільних мистецтв:

A) Юрій Котермак;

66. Перший вищий навчальний заклад на теренах України:

C) Острозька академія;

67. До складу філософських курсів Києво-Могилянської академії входили такі дисципліни:

E) логіка, фізика, метафізика.

68. Якого філософа називали "українським Сократом":

C) Григорій Сковорода;

69. Який український філософ розробив вчення про "дві натури" і "три світи":

C) Григорій Сковорода;

70. Хто з названих нижче філософів викладав філософію І.Канта в Україні:

E) Йоган Шад.

 

71. Автор концепції "непомітного зла":

D) Микола Гоголь;

72. Осередком духовного життя людини Памфіл Юркевич вважав:

C) серце;

73. Український вчений, який розробив вчення про "ноосферу":

B) Володимир Вернадський;

74. Хто є автором "Нарисів з історії філософії на Україні" (1931 р.):

A) Дмитро Чижевський;

75. Українська філософія ХХ століття:

D) розвивалася як у діаспорі, так і в радянській Україні;

76. Основним питанням марксистської філософії було:

C) відношення мислення і буття;

77. Який філософ вважав причиною відчуження експлуатацію людини людиною?

B) К.Маркс;

78. Хто з названих філософів започаткував ірраціональну філософію ХІХ століття?

D) А.Шопенгауер;

79. Видатним представником "філософії життя" був:

A) Ф.Ніцше;

80. Сутність людини, на думку А.Шопенгауера, становить:

E) воля.

81. Який філософ запровадив до наукового обігу поняття "несвідоме"?

C) З.Фрейд;

82. Центральним поняттям філософії Ф.Ніцше було:

D) воля до влади;

 

83. Джерелом психічної динаміки на думку З.Фрейда є:

B) бажання сфери несвідомого;

84. Який філософ запровадив до наукового обігу поняття "екзистенція"?

A) С. К’єркегор;

85. Філософський напрямок, який висунув на перший план ідею унікальності людського буття?

E) екзистенційний.

86. Вислів "час є найсуттєвішою рисою буття людини" належить:

C) М.Хайдеггеру;

87. Який філософ розробив теорію абсурду?

E) А.Камю.

88. Ключове поняття філософії Ж.-П.Сартра?

B) свобода;

89. Який філософ запровадив поняття "верифікація"?

D) М.Шлік;

90. Який напрямок релігійної філософії ХХ століття виступав за об’єднання всіх релігій світу?

A) теософія;

 

 

Тести

1. Узагальнені уявлення про світ і саму людину, її місце в світі, смисл людського життя тощо:

A) світогляд;

2. Історично перша світоглядна форма відображення дійсності, в якій художнє, моральне, пізнавальне та практично-перетворююче освоєння світу дані в синкретичній, взаємоопосередкованій єдності:

C) міф;

3. Нерозчленованість, злитість, характерні для початкового, нерозвинутого стану будь-якого явища:

B) синкретизм;

4. Одна з найбільш широких сфер людської свідомості, якій властиві певні закономірності розвитку і функціонування, а також певний спосіб діяльності з відображуваним у свідомості матеріалом:

D) форма суспільної свідомості;

5. Форма суспільної свідомості, яка дає теоретичне розв’язання питань світогляду з погляду відношення людини і світу, мислення та буття, духовного і матеріального:

A) філософія;

6. Інтелектуальна емоція, що спонукає до орієнтації та дослідження, викликана розбіжністю між очікуваним і дійсним:

B) здивування;

7. Все, з чим людина має справу, коли воно впливає на її думки і поведінку, на уявлення про себе і своє місце в світі, а особливо ж коли змінює їх:

C) предмет філософії;

8. Питання, які так називають тому, що кожне покоління людей шукає відповіді на них і дає свої варіанти їх розв’язання чи нерозв’язання:

A) вічні питання філософії;

9. Філософський принцип пояснення світу, який за основу всього існуючого бере одне начало і пояснює різноманітність світу як прояв цього начала:

B) монізм;

10. Філософський принцип пояснення світу, який виходить з визнання двох рівноправних, незалежних і самостійних першоначал – духу і матерії, ідеального і матеріального:

E) дуалізм.

 

11. Філософська концепція, за якою все існуюче складається з множини самостійних, рівнозначних сутностей, що не зводяться до єдиного начала:

D) плюралізм;

12. Питання про відношення мислення до буття, свідомості – до матерії, духу – до природи, про те, що з них є первинним і визначальним, що чим породжується:

C) основне питання філософії;

13 Один з двох головних напрямів у філософії, який вважає первинним і визначальним дух, свідомість, мислення, а природу, матерію, буття – вторинним, вивідним:

D) ідеалізм;

14. Те, на що спрямована діяльність суб’єкта, те, що підлягає діянню й існує поза і незалежно від свідомості суб’єкта:

E) об’єкт.

15. Носій певного роду діяльності; джерело активності, спрямованої на об’єкт:

C) суб’єкт;

16. Різновид ідеалізму, який вважає першоосновою світу загальне духовне начало, яке існує поза індивідуальною свідомістю людини і незалежно від неї:

E) об’єктивний ідеалізм.

17. Різновид ідеалізму, який вважає первинною, визначальною у світі індивідуальну свідомість або її окремі елементи (відчуття, волю тощо):

D) суб’єктивний ідеалізм;

18. Крайня форма суб’єктивного ідеалізму, за якою єдиною реальністю є свідомість суб’єкта, його “Я”, а об’єктивна дійсність – продукт свідомості індивіда:

A) соліпсизм;

19. Один з двох головних напрямів у філософії, який вважає первинним і визначальним природу, матерію, буття, а дух, свідомість, мислення – вторинним, вивідним:

A) матеріалізм;

20. Теоретично неусвідомлене переконання людей в об’єктивному, тобто незалежному від людської свідомості, існуванні предметів, явищ природи й закономірностей її розвитку:

E) стихійний матеріалізм.

21. Філософське вчення, що заперечує можливість пізнання об’єктивного світу і сутності речей:

B) агностицизм;

 

22. Філософське вчення, що піддає сумніву можливість достовірного пізнання об’єктивного світу й існування надійного критерію істини. Його крайньою формою є агностицизм:

D) скептицизм;

 

23. Механічне поєднання в одному вченні різнорідних, органічно несумісних елементів; безпринципне запозичення й змішування суперечливих ідей, оцінок, теорій:

C) еклектика;

24. Найдавніші пам’ятки індійської літератури, написані в кінці 2-го – 1-й половині 1-го тисячоліття до н.е.:

A) Веди;

25. Релігійно-філософські твори, що коментують Веди, філософська частина Вед:

C) Упанішади;

26. В індійських релігійно-філософських системах закон відплати, який при перевтіленнях людини після смерті визначає характер її наступного існування відповідно до моральної поведінки в минулому:

B) карма;

27. В індійській філософії та релігії уявлення про спорідненість усього живого і переродження душі в різних тілесних формах (людини, тварини, рослини, бога):

D) сансара;

28. Етичний принцип індійської філософії і релігії, що вимагає незаподіяння найменшої шкоди будь-яким живим істотам; пов’язаний з ученням про переселення душ:

B) ахінса;

29. В індійській філософії і релігії стан вищого блаженства людської душі, яка звільняється від перевтілень, страждань і зливається з духовною першоосновою світу:

B) нірвана;

30. В індійській ідеалістичній філософії абсолют, який лежить в основі всіх речей, світова душа:

E) Брахман.

31. В індійській ідеалістичній філософії всепроникне суб’єктивне духовне начало, індивідуальна душа:

A) атман;

 

32. Поняття давньокитайської філософії, яке означало: в теорії пізнання – “шлях” усіх речей природи, її закономірність; в етиці – смисл життєвого шляху людини, етичну норму; в логіці – підставу, засновок, аргумент:

D) дао;

33. Поняття давньокитайської філософії, яке означало слабке, пасивне, негативне, жіноче начало:

A) інь;

34. Поняття давньокитайської філософії, яке означало сильне, активне, позитивне, чоловіче начало:

C) ян;

35. Головне поняття конфуціанства, моральний закон, який велить: “Чого не бажаєш собі, того не роби й іншим”:

D) жень;

36. Один з основних принципів конфуціанства, який вимагав суворої підпорядкованості у суспільстві: “Правитель повинен бути правителем, а підданий – підданим, батько – батьком, а син – сином”:

B) лі;

37. Принцип конфуціанства, який вимагав приведення становища розореної й зубожілої родової знаті у відповідність з її іменами й титулами шляхом повернення їй колишньої величі й багатства:

E) чжен мін.

38. Етичне правило конфуціанства, яке вимагало вірності правителю і своєму пану:

C) чжун;

39. Етичне правило конфуціанства, яке вимагало пошани до батьків:

A) сяо;

40. Термін, запроваджений давньогрецьким філософом Анаксімандром для позначення безконечного в просторі і часі, без’якісного матеріального першоначала:

E) апейрон.

41. Утруднення у вирішенні проблеми, пов’язаної з суперечністю між даними спостереження і способами мисленого аналізу їх:

D) апорія;

42. Поняття, введене давньогрецьким філософом Левкіппом для позначення найдрібніших, далі вже не подільних одиниць буття, з яких складаються всі речі:

D) атом;

43. В ідеалістичній філософії – духовне первоначало, яке становить суть та першооснову всіх речей (у Платона – нематеріальний прообраз речі):

A) ідея;

44. Термін давньогрецької філософії, який вживався у значеннях “слово”, “смисл”, “судження”, “пропорційність”, “основа”, “розум” і набув значення об’єктивної закономірності, необхідності:

E) логос.

45. У філософії Арістотеля – внутрішня мета руху, закладена у прихованому вигляді в кожному бутті до його здійснення; діяльне, формуюче начало:

A) ентелехія;

46. Ідеалістичне вчення, за яким розвиток є здійсненням наперед визначеної мети і все в розвитку природи і суспільства доцільне:

E) телеологія.

47. Напрям в античній філософії 2 ст. до н.е. – 2 ст. н.е., для якого характерні поєднання елементів різних філософських систем і тенденція до стирання відмінностей між ученнями й школами:

B) еклектика;

48. Вчення перших християнських теологів, Отців Церкви, які в 2 – 3 ст. заклали основи церковної догматики, теології і філософії християнства:

B) патристика;

49. Середньовічна ідеалістична філософія, представники якої намагалися теоретично обґрунтувати релігійний світогляд:

D) схоластика;

50. Основне положення якого-небудь вчення (наприклад релігії), яке приймається на віру, без доказів і не може бути об’єктом критики:

B) догма;

51. Релігійно-філософський термін, що позначає витікання, випромінювання з божественного начала всієї різноманітності світу, сходження нижчих форм буття з вищого буття – єдиного непорушного універсального начала:

C) еманація;

52. Релігійно-ідеалістичне вчення, яке пояснює виникнення органічного й неорганічного світу Божим творенням, заперечує зміну біологічних видів в їхньому історичному розвитку:

A) креаціонізм;

 

53. Об’єктивно-ідеалістичний напрям у середньовічній схоластиці, який вважав, що загальні поняття (універсалії) є не відображенням предметів і явищ матеріального світу в свідомості людей, а реальними духовними сутностями, які становлять субстанцію речей:

D) реалізм;

54. Напрям у середньовічній схоластиці, який вважав, що реально існують лише поодинокі речі, а загальні поняття (універсалії) – тільки імена, знаки, назви, породжені людським мисленням:

E) номіналізм.

55. Філософський термін, який вживали для позначення загальних понять (наприклад стіл, люди) на відміну від одиничних (даний конкретний стіл, дана конкретна людина):

A) універсалії;

56. Галузь християнського богослов’я, що обґрунтовує і захищає віровчення християнства:

B) апологетика;

57. Богослов’я; сукупність релігійних доктрин; теоретичний виклад, тлумачення й виправдання певних релігійних поглядів:

E) теологія.

58. Філософське й богословське вчення середньовічного італійського, філософа-схоласта Фоми Аквінського (1225 – 1274), за яким розум повинен підпорядковуватися вірі, а філософія – бути служницею богослов’я:

A) томізм;

59. Період у розвитку країн Західної і Центральної Європи (14 – 16 ст.), рух спрямований на утвердження гуманістичного світогляду та розвиток світської культури, на звільнення духовного життя з-під впливу релігії і схоластики:

E) Відродження.

60. Релігійно-ідеалістичний погляд, за яким людина є центром Всесвіту і найвищою метою всіх подій у ньому:

D) антропоцентризм;

61. Система поглядів, за якими центром Всесвіту є нерухома Земля, а Сонце й усі небесні світила обертаються навколо неї:

D) геоцентризм;

62. Система поглядів, за якими центром Всесвіту є Сонце, навколо якого обертаються планети, в тому числі й Земля:

E) геліоцентризм.

 

63. Система ідей та поглядів на людину як найвищу цінність, а також практичне ставлення до людини як до найвищої цінності, захист права особистості на свободу, щастя, всебічний розвиток і прояв своїх здібностей:

C) гуманізм;

64. Релігійно-філософське вчення, яке визнає Бога першопричиною світу, але заперечує дальше Його втручання в явища природи й суспільного життя:

A) деїзм;

65. Світогляд, в основі якого лежить розуміння Бога як особи, що створила світ і втручається в його події. Визнає існування Бога поза світом і над ним:

C) теїзм;

66. Великий світ, Всесвіт:

D) макрокосмос;

67. Малий світ, людина:

E) мікрокосмос.

68. Система уявлень про природу, яка прагнула дати всеосяжну і цілісну картину світу, але, не маючи потрібних для цього наукових даних, заміняла ще невідомі дійсні зв’язки філософськими роздумами і фантастичними уявленнями:

D) натурфілософія;

69. Філософсько-релігійне вчення, за яким Бог є безособовим началом, розлитим по всій природі, тотожним з нею або з її субстанцією:

B) пантеїзм;

70. Антифеодальний і антикатолицький рух у країнах Західної та Центральної Європи 16 – 17 ст., який відобразив потреби пристосування релігії до нових суспільних відносин і внаслідок якого виникли протестантські церкви:

A) реформація;

71. Англійський філософ, засновник англійського матеріалізму і експерементуючої науки Нового часу:

D) Френсіс Бекон;

72. Докорінна якісна зміна, різкий стрибкоподібний перехід від одного якісного стану до іншого, від старого до нового:

B) революція;

73. Метод дослідження, форма умовиводу, який полягає в переході від загального до окремого:

D) дедукція;

74. Метод дослідження, форма умовиводу, де на підставі знання про окреме робиться висновок про загальне:

E) індукція.

75. Напрям у теорії пізнання, який вважає єдиним джерелом і критерієм пізнання чуттєвий досвід:

B) емпіризм;

76. Напрям у теорії пізнання, який вважає єдиним джерелом і критерієм пізнання розум (теоретичне мислення):

D) раціоналізм;

77. Напрям у теорії пізнання, який визнає відчуття єдиним джерелом знань:

B) сенсуалізм;

78. Спосіб, прийом або система прийомів для досягнення якої-небудь мети:

E) метод.

79. Кінцева основа всієї різноманітності існуючого, яка для власного існування не потребує нічого, крім самої себе:

C) субстанція;

80. Загальна, єдина (переважно пасивна) основа різноманітних явищ, основа спільності або подібності однорідних явищ; речовина або предмет:

B) субстрат;

81. У вченні Г. В. Лейбніца – абсолютно прості, непротяжні духовні сутності, що лежать в основі будь-якого буття:

E) монада.

82. Буржуазне соціологічне вчення 17 – 18 ст. про походження і сутність держави, за яким держава виникла внаслідок договору між людьми, що до цього перебували в “природному стані”:

A) теорія суспільного договору;

83. Німецький філософ, засновник німецької класичної філософії:

B) Іммануїл Кант;

84. Термін, запроваджений І. Кантом для позначення безумовного веління моральної свідомості:

C) категоричний імператив;

85. Філософське поняття, що позначає знання, набуте з досвіду:

D) апостеріорі;

86. Філософське поняття, що позначає знання, наявне в свідомості до досвіду, передуюче досвіду:

B) апріорі;

87. У філософії І. Канта – той, що зумовлює можливість пізнання; той, що одвічно притаманний розсудку і зумовлює досвід; не набутий з досвіду:

D) трансцендентальний;

88. У філософії І. Канта – той, що лежить поза межами свідомості й пізнання, непізнаванний:

D) трансцендентний;

89. Те, що осягається розумом на противагу даному в чуттях; у Канта – межове поняття, яке фіксує, що межею пізнання є чуттєвість (бо без неї пізнання неможливе):

A) ноумен;

90. Виняткове, рідкісне явище; явище, взяте в його цілісності, в єдності з його сутністю; очевидна даність, що осягається інтуїцією; явище, що дане нам у досвіді, сприйняте органами чуттів:

D) феномен;

91. Внутрішньо притаманний предметам або явищам, той, що випливає з їхньої природи:

A) іманентний;

92. Центральна категорія філософської системи Г. Гегеля, якою позначався духовний деміург, творець світу в його становленні і діяльному саморозвитку:

A) Абсолютна Ідея;

93. Одна з центральних категорій філософії Г. Гегеля, яка позначає одночасно знищення і збереження чогось; є засобом подолання, примирення суперечностей і відтворення їх на вищій основі:

B) зняття;

94. Термін, яким позначають ідею про триступінчастість розвитку; у Г. Гегеля складається з тези (вихідний момент), антитези (заперечення тези) і синтезу (заперечення антитези і поєднання рис двох попередніх ступенів на вищому рівні):

C) тріада;

ТЕМА 5

95. Марксистсько-ленінське філософське вчення, яке дає матеріалістичне пояснення світу, способів його пізнання і перетворення на основі розкриття загальних діалектичних законів його розвитку:





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2017-01-28; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 7649 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Сложнее всего начать действовать, все остальное зависит только от упорства. © Амелия Эрхарт
==> читать все изречения...

2217 - | 2091 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.013 с.