Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Залежність художнього образу від виду скульптури.




Кожний тип скульптури має характерну саме для нього художньо-естетичну виразність. Скульптура монументальна розміщується на вулицях та площах міст, звертається до широких мас народу і несе у собі великий суспільний зміст, глибокі ідеї. До монументальної скульптури можуть належати однофігурні і багатофігурні композиції, монументальні бюсти, меморіальні ансамблі, меморіальні колони, обеліски, скульптурне оформлення тріумфальних арок. У створені монументальних пам’ятників окрім скульптора приймає участь і архітектор, роль якого особливо зростає у створені обелісків та тріумфальних арок. Монументальна скульптура увіковічує, прославляє історичні події або людину (як конкретну, так і абстрактно-ідеальний образ), стверджує ідеал часу. Вона не може бути прозаїчною, буденною, вона завжди пафосна. Потрібна емоційність і пафос монументальної скульптури не завжди досягається занадто бурними жестами, екзальтацією. Іноді ця мета досягається внутрішньою експресією, котра може бути виражена і дуже стримано, скупими засобами.

Монументальна скульптура – мистецтво узагальнених форм. В ній особливо яскраво і повно знаходять себе специфічні якості мистецтва скульптури – необхідність сприйняття об’єму з усіх точок зору, її зв’язок з оточуючим простором, виразність і чіткість силуету. Виразність силуету, тобто загального обрису фігури (або фігур), дозволяє сприймати пам’ятник уже здаля. Для цього фігури моделюються крупними об’ємами і площинами. Зблизька пам’ятник «повідомляє» додаткову інформацію про свій об’єкт, подробиці. Тут головне значення набуває виразність обличчя персонажа, досконалість і переконливість деталей. Досягти гармонійного поєднання великих і дрібних об’ємів, створити враження їх цілісності з будь-якої відстані – важливе завдання скульптора-монументаліста.

Герої, полководці, державні діячі, люди, що пожертвували своїм життям заради народу чи певної ідеї, зображені в більшості випадків стоячими. Прямі високі фігури, що стоять у відкритому просторі самі по собі здаються гордими і героїчними. Фігура, що сидить, завжди більш інтимна, що стоїть – більш урочиста.

Особливі вимоги висуваються до пам’ятників письменникам, художникам, композиторам. Скульптури прагнуть показати глибину і значущість їх почуттів, важливість зробленого ними, створити піднесений образ, в котрому зосереджується уява про творчі сили людини.

Крім однофігурних (в тому числі кінних) – а їх більшість, - в монументальній скульптурі зустрічаються пам’ятники двофігурні і багатофігурні. Багатофігурні пам’ятники або будуються у вигляді вільно скомпонованої групи («громадяни Кале» Родена), або мають центричну форму: в такому разі в центрі композиції піднімається головна фігура, що виражає ідею твору, а навколо неї розміщуються другорядні персонажі. Так, у пам’ятнику Т. Г. Шевченку (скульптор М. Манізер) в Харкові поета оточують герої його віршів.

Створення двофігурної композиції – одне з найважчих завдань монументальної скульптури, навіть більш складне, ніж композиція багатофігурна. В багатофігурній групі погляд глядача блукає між персонажами, зупиняючись то на одному, то на другому, поступово схоплюючи їх рух і міміку, начебто сторінка за сторінкою читаючи книгу. Двофігурний же пам’ятник виключає таку поступовість. Він сприймається миттєво, як і окрема фігура, але, разом з тим, він являється складною композицією, в котрій все повинно бути органічно і цілісно, всі деталі котрі повинні бути взаємопов’язані і підкорені одній пластичній задачі. Блискучим зразком такої композиції став пам’ятник Мініну і Пожарському на Червоній площі у Москві (відкритий в 1818), виконаний нашим земляком Іваном Мартосом.

Висока основа, підніжжя, на котрому встановлюється монументальна скульптура, називається постаментом. В розмовній мові постамент нерідко плутають з п’єдесталом. П’єдестал – це лише невелика підставка, що виконується разом зі статуєю або статуарною групою. В пам’ятниках вона являється проміжною ланкою між постаментом і фігурами. Головні вимоги до постаменту – це відповідність архітектурному оточення, характеру і стилю пам’ятника, співвідносність його масштабам. Найпоширеніше відношення фігури до постаменту – це 1:1.

Постаменти частіше всього бувають циліндричні та кубічні. Іноді до них ведуть сходи – так створюється спеціально розроблений для пам’ятників простір. Існують і нестандартні форми постаментів. Відомо, як довго і вимогливо шукав скульптор Фальконе скелю для «Мідного вершника» в Петербурзі: вона повинна була ритмічно відповідати руху здибленого коня і стверджувати домінування Петра І над оточуючим середовищем. Роден, навпаки, поставив своїх «Громадян Кале» на низький, майже врівень з землею, плиті: його герої не підносяться над міською площею, але «йдуть» по ній, залучаючи в свій скорботний шлях оточуючих. І в тому, і в іншому випадку постаменти являються неодмінною частиною загального художнього замислу.

Включення монументальної скульптури в архітектурний і природний фон забезпечує їй найбільшу виразність. Монументальна скульптура, зведена на площі, стає її смисловим і композиційним центром. Вертикаль, що здіймається догори, або чергування об’ємів монументу створює навколо себе ритмічно організований простір, котрий, поєднуючись або контрастуючи з ритмами оточуючих площу будинків та перспектив вулиць, які виходять на неї, надає їй художньо-естетичну досконалість. Нерідко скульптура визначає «звучання» площі, романтично її забарвлює, робить урочистою, радісною або суворою. Оточена повітряним простором, монументальна скульптура, як правило, красиво і чітко вимальовується на тлі неба, взаємодіє з білизною снігу або зеленню дерев, висвітлюється під променями сонця, тьмяніє вечорами, таємниче мерехтить місячними ночами.

Монументально-декоративна скульптура так само як монументи і пам’ятники, звертається до широкої аудиторії, вона також може нести суспільно-важливі ідеї. Але в ній яскравіше і сильніше виступає суто прикрашальна функція. Тому до її назви і додається слово «декоративна».

Цей вид скульптури прикрашає вулиці, площі, парки міст і сіл, окремі будівлі, являється частиною фонтанів. Часто монументально-декоративна скульптура поміщається в таких місцях, що може розглядатися як зблизька, так і на відстані, а іноді - лише з великої відстані. Тому для її сприйняття, так само як і в пам’ятнику, дуже важливі чіткість і виразність силуету, загальної і пластичної маси, пропорцій, її відношення з оточуючим середовищем, природним або архітектурним.

Змістом монументально-декоративної скульптури можуть бути поняття абстрактні (наприклад, різні доброчесності) або поняття часові, географічно-просторові (країни світу, пори року, земля, небесна сфера, вітри, ріки тощо). Вони можуть бути виражені засобами пластики лише у формі алегорій. Мистецтво кожної епохи народжувало свої алегоричні образи або зверталося до добре зрозумілих і тому дієвих алегорій інших часів.

Монументально-декоративна скульптура може бути як круглою, так і у вигляді рельєфу. Якщо монументальні пам’ятники встановлюються обособлено (якщо один монументальний пам’ятник організує площу, то два – вже вступають в протиріччя), то декоративні скульптури не заважають одна одній і лише виграють від сусідства з аналогічними творами. До декоративної скульптури відноситься також різноманітна скульптурна орнаментація на будівлях – ліпні, литі і чеканні прикраси, надворітні герби, маскарони (тобто рельєфи у вигляді фантастичних масок людей і тварин) і статуї, що несуть функції допоміжних архітектурних елементів (такими являються атланти і каріатиди – чоловічі і жіночі фігури, що виконують в архітектурі роль колон або пілястрів).

Станкова скульптура на відміну від монументальної і монументально-декоративної не пов’язана ні з архітектурою, ні з міськими і парковими ансамблями. Вона призначена для закритих приміщень – залів музеїв, виставок, офіційних або жилих помешкань. Станкова скульптура порівняно з монументальною невелика – вона приблизно натурального розміру (або менше натуральної величини, або дещо більше). Вона розглядається на близькій відстані і не залежить від оточуючої обстановки.

Станкова скульптура тематично може бути дуже різноманітна як за своїм сюжетами, так і за їх трактовкою. Вона може бути присвячена подіям історичним і сучасним, сюжетам піднесено героїчним і життєво-побутовим, природі або тваринному світу. Її образи можуть звучати драматично, інтимно-лірично, сумно або радісно, бути психологічно насиченими або декоративними. Одне з пріоритетних місць в станковій скульптурі займає портрет. При створенні портретного образу скульптор використовує можливості круглої скульптури розкривати з різних боків, з різних точок її огляду різні грані людського характеру.

 

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-12-31; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 482 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Логика может привести Вас от пункта А к пункту Б, а воображение — куда угодно © Альберт Эйнштейн
==> читать все изречения...

2223 - | 2152 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.027 с.