Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Предмет зображення та формальні засоби скульптури.




Згадаймо: скульптура – вид образотворчого мистецтва, який відтворює явища дійсності у об’ємній формі. У скульптурі думки і почуття людини виражаються не прямо, а опосередковано, мовою об’ємів і пластичних рухів тіла. Положення спини, рук, голови персонажів, їх жести, міміка, їх рухи, розслаблені або напружені м’язи – все це складає “мову” скульптури. Вигини тіла в напруженні, гра його м’язів дають художникам можливість розповісти не лише про поведінку, але й про внутрішнє життя людини.

Ще з античних часів в скульптурі існували два методи трактовки об’ємної форми. Художник може вдатися до тонкого і плавного моделювання, з спокійно перетікаючими об’ємами, з безперервними силуетними обрисами – так виконаний “Дискобол” Мирона: не дивлячись на напруженість тіла атлета, глядач не бачить здутих м’язів. Але художник вільний чинити й інакше: підкресливши внутрішньосилуетні форми – м’язи і зчленування, -зробити об’єми начебто наповненими внутрішньою динамікою. Так створив статую Геракла, що сидить давньогрецький майстер Аполлоній (І ст. до н. е.).

Ці методи трактовки об’ємно-пластичної форми до нашого часу зостаються основними в скульптурі; обидва вони пригодні для обробки як оголених, так і одягнутих фігур. Адже одяг також може лежати м’якими складками, підкоряючись пропорціям і руху тіл, або бурно майоріти в повітрі.

До одежі в скульптурі художники на протязі віків відносилися по-різному, Складки грецького одягу не тільки не заважали демонстрації тіла, котре вимальовувалося під ними узагальненими об’ємами, але, навпаки, збагачували його рух. В середні віки ці складки були доведені до умовності і уподібнювалися часом архітектурним формам – іноді прямим, іноді утворюючим драматичні злами. В статуї Ути (собор в Германії, бл. 1250-1260 рр.) вся фігура цілком схована спадаючим до землі важким плащем, обриси її тіла вгадуються лише приблизно. В часи Відродження скульптори також нерідко зображали людей в широких, просторих одежах, але одежі ці не були відчужені від фігур, під ними виднілись коліна, плечі, їх композиція допомагала передати поставу персонажів.

Якщо художники створюють своїх героїв не в тому одязі, котрий був притаманний їм за життя, то таку одежу називають умовною. В ХVІІІ-ХV ст. було прийнято зображувати видатних людей в стилізованому античному одязі. Згадаємо хоча б такі відомі твори, як “Мідний вершник” Е. Фальконе в Петербурзі або пам’ятник Мініну і Пожарському І. Мартоса в Москві. На Петрі І – довгий плащ, високі сандалії, голова його увінчана лавровим вінком. На плечі Пожарського накинута легка класична тога; Мінін одягнутий у коротку туніку, прикрашену по краям візерунком та в штани, у яких в стародавні часи зображували скіфів. Цим засобом скульптори прагнули підкреслити, що доблесть їхніх сучасників не поступається доблесті античних героїв.

В тих же випадках, коли скульптор зображує свого героя в одязі, що відповідає історичній епосі, в котрій той жив, костюм називають історичним. Показуючи людей в справжньому одязі того чи іншого століття, скульптор допомагає нам краще уявити реальність епохи.

Скульптура може зображувати людину в стані спокою, тобто в статиці, або в русі, тобто в динаміці. Рух буває і сповільненим, неспішним, і поривчастим, він характеризує і дію, і психологічну сутність персонажу. Іноді цей рух має сюжетний характер пов’язаний з цілеспрямованими вчинками. Іноді ж він не має зовнішньої мотивації, є самоцінним, безфабульним. Художники у такому разі просто зображують людей, які встають, ідуть, лежать, повертають корпус, голову, протягують руку тощо.

В скульптурі часто зустрічаються твори, в котрих вирішальне значення для реалізації задуму має жест. Жести можуть бути стримані або експресивні, плавні або рвучкі, різкі, патетичні або сором’язливі. У досконалому скульптурному творі жести завжди повинні бути значними і виразними.

При аналізі слід звернути увагу на співвідношення об’ємів в творі, вагу пластичних мас (в нашій уяві це пов’язується з стійкістю), взаємозв’язок скульптури і оточуючого її простору, співвідносність і пропорційність її частин, її ритм. Ритм в скульптурі – це повторюваність, чергування будь-яких елементів твору. У скульптурі чергуватися можуть об’ємні форми фігур, їх розміри і відстань між ними, направлення ліній і мас, жести, нахили, повороти голів, рухи. Ритм надає скульптурі стрункості і узгодженості, створює відчуття життя, наповнює це відчуття незчисленними різноманітними відтінками. Правильно організований ритм іноді дозволяє нам уявити дію, котра відбудеться далі, за зафіксованою в скульптурі миттєвістю.

Навчитися “читати” ритм дуже важливо для дослідження античної скульптури; не володіючи цим вмінням неможливо подумки «домалювати» фрагменти, що не збереглися. Розуміння ритму – його динаміки, послідовності, наповненості багато в чому допомагає проникнути в сутність твору. Поняття про ритм в скульптурі тісно пов’язане з поняттям простору. Знаходячись в тому чи іншому середовищі, скульптура взаємодіє з оточенням – включає в себе простір, зтикається з ним, вимагає для себе реального місця в ньому.

Простір, що безпосередньо став частиною твору, називається відкритим. Таким, наприклад, є простір, що заключений між фігурами в «Громадянах Кале» О. Родена. Кожна фігура тут знаходиться від іншої на певній, чітко продуманій художній відстані: якщо їх переставити або зрушити, скульптурна група стане хаотичною і втратить свою переконливість.

Відкритому простору протилежний простір замкнутий. Він притаманний скульптурам з монолітними об’ємами, масами, що щільно прилягають одна до одної. Скульптури ці, як правило, не мають яких-небудь виступаючих частин, витягнутих рук або відставлених ніг і по формі близькі до форм деревного стовбуру або кам’яного блоку. Таке співвідношення скульптури і простору полюбляв визначний італійський художник і скульптор Мікеланджело Буонарроті, котрий вважав, що гарною є лише та статуя, котра, скотившись з гори, залишиться неушкодженою. Цій вимозі ідеально відповідає, наприклад, його «Хлопчик, що зкорчився», котрий зберігається в Ермітажі (дослідники припускають, що майстер висік його з майже абсолютно правильного куба).

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-12-31; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 579 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Логика может привести Вас от пункта А к пункту Б, а воображение — куда угодно © Альберт Эйнштейн
==> читать все изречения...

2223 - | 2152 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.