Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Філософія і життя. Специфіка філософського освоєння дійсності




Конспект лекцій

З філософії

 

для студентів усіх спеціальностей та форм навчання

 

 

Розглянуто

На засідані кафедри філософії

протокол №1

Від 29 серпня 2016 р.

 

 

м. Кривий Ріг

 


Філософія

Курс лекцій

Лекція 1: Філософія як наука. Її предмет та роль у суспільстві.

 

План

1. Філософія і життя. Специфіка філософського освоєння дійсності.

2. Основні функції філософії.

3. Загальнолюдські цінності та гуманістичний зміст філософії.

Філософія і життя. Специфіка філософського освоєння дійсності

У кожному суспільстві у людей складаються ті чи інші уявлення про дійсність. Філософія як теоретичний світогляд, поряд із наукою, мистецтвом, мораллю є одним з видатних надбань людської цивілізації та культури. Історично так склалось, що саме філософія була тією колискою, з якої виросли і набули статусу самоусвідомлюючих особливих проявів людського духу та практики життєдіяльності людини і суспільство, і наука, і мистецтво, і мораль, і право.

Головний предмет філософії – взаємовідношення світ – людина.

До вічних проблем філософії належать:

- Що таке людина?

- Що таке Всесвіт?

- Який між ними зв’язок, залежність?

- Чи може людина пізнати себе, природу, суспільство?

- Які існують форми, методи, засоби пізнання?

- У чому відмінність явищ і сутності матеріального та духовного ідеального світу?

- Який з цих двох світів є основою для виникнення й існування другого світу?

- Чи вони незалежні один від одного?

- Що таке свобода?

- Що таке людські цінності – Істина, Добро, Мудрість, Гармонія?

- Що таке життя та смерть, яке їх ціннісне значення для окремої людини і суспільства?

До основних рис філософії належать:

НАОЧНІСТЬ:

- філософські дослідження - критичні, спрямовані на творчій пошук істини;

- теоретичні положення та висновки - об’єктивні, обґрунтовані, відображають проблеми та протиріччя дійсності, підтверджені практикою;

- опорою філософії є конкретно-наочні знання, разом з якими вона розвивається та розвитку яких сприяє.

ДІАЛЕКТИЧНІСТЬ:

- світ розглядається як суперечливий, як такий, що постійно розвивається, відкритий для пізнання людьми.

ІСТОРИЗМ:

- філософія не обмежується своїм часом, а розглядає світ та людські знання у процесі їх історичного розвитку.

КРИТИЧНІСТЬ:

- критикуючи та відхиляючи застарілі погляди, догми, помилки, зберігає все цінне, раціональне, істинне, прогресивне.

ГУМАНІСТИЧНИЙ ХАРАКТЕР:

- філософія обернена до людини і ставить проблему людини на перше місце.

Людина – єдина істота на Землі, здатна до пізнання буття та власної самосвідомості. Світогляд – постійний супутник людської життєдіяльності на будь-якому етапі історії суспільства:

- одна з форм свідомості людини, невід’ємний атрибут життєдіяльності людей;

- більш менш цілісна система оцінок та поглядів людей на:

· оточуючий світ та своє місце в ньому;

· мета та сенс життя;

· засоби досягнення життєвих цілей;

· сутність людських відносин

До інтелектуальної складової свідомості належить світорозуміння – пізнавально-інтелектуальні компоненти (погляди, оцінки, думки, знання, уявлення, роздуми, переконання).

До емоційної складової світогляду належить світосприйняття – емоційно-психологічні компоненти (почуття, переживання, емоційний настрій, психічний стан).

За ступенем інтелектуально-пізнавальної глибини та наочності слід виділити три основних рівні світогляду:

Життєво-практичний світогляд:

· варіюється від примітивних, відсталих форм світогляду – до здорового глузду та тверезої, розумової життєвої орієнтації у середовищі вчених, політиків, художників тощо;

· охоплює широке коло поглядів;

· його основа життєво-практичні знання, повсякденний життєвий досвід людей;

· слабка захищеність від помилок, слабка самостійність мислення.

Філософський світогляд:

·охоплює менше коло поглядів, які відображають різноманітні філософські вчення;

·його онова – філософські знання, той чи інший творчий, дослідний та практичний досвід.

Наочно-філософський світогляд:

·наочно обґрунтований філософський світогляд, який охоплює лише частину філософських вчень.

До історичних типів світогляду належать міфологія, релігія, наука, філософія.

Міфологія (грецьк. mythos) – наука про міфи (стародавні народні сказання), релігії та сказання про богів.

Міф – це:

- історично перша форма самосвідомості, що відокремилася від практики;

- перше повстання поезії проти прози життя;

- мудрість юного людства у поетичній формі.

Характерні риси міфу:

- усвідомлення роду як колективної особи, переконаної у наявності спільного предка-тотема;

- обернення у минуле;

- формування анімістичної картини буття тобто одухотворення усього сущого.

Релігія (лат. releglo – благочестя, святиня) – більш пізня та зріла форма світогляду людства.

Характерні риси релігії:

- чітко розділяються суб’єкт і об’єкт;

- ідея відділяється від матерії і протиставляється їй;

- світ роздвоюється на духовний та тілесний, земний і небесний, природний і надприродний;

- віра – головний спосіб осягнення буття;

- пріоритет духу на тілом;

- практичність (“віра без справ - мертва”).

Головне в релігії – досягнення єдності з Богом як втіленням святості та абсолютної цінності.

Наука (лат. scientia) – сфера людської діяльності, функцією якої є вироблення та теоретична схематизація об’єктивних знань про дійсність; галузь культури, яка існувала не в усі часи та не в усіх народів.

Наука – це:

- система знань, що постійно розвивається;

- специфічний вид духовної праці;

- соціальний інститут, який займається науковою діяльністю, об’єднуючи професійно зайнятих науковою діяльністю людей та матеріальні засоби її здійснення у вигляді системи організацій та установ для виконання функцій свідомого і цілеспрямованого керування науковою діяльністю.

Соціальні функції науки:

- пізнавальна (пізнання здійснюється, насамперед, заради практичних цілей);

- практична (призначення науки - не лише пояснювати світ, а й перетворювати його, ставити безпосередньо продуктивною силою суспільства);

- прикладна (реалізація практичної функції спричинила формування системи ланок, необхідних для втілення відкриттів фундаментальних наук у технічні пристрої для впровадження їх у виробництво);

- прогностична (основа управління суспільними процесами).

Філософія (грецьк. phileo – люблю, sophia - мудрість) – наука, що вивчає найбільш загальні закони розвитку природи, суспільства, людського мислення.

На відміну від конкретних наук, філософія розглядає не окремі закони, не окремі сторони оточуючого світу, а дійсність у цілому.

Світоглядний характер філософського знання становить головну його специфіку, визначає його фундаментальний гуманістичний зміст

Існує кілька способів тлумачення філософії

Сократівсько-платонівський спосіб виражає людську відкритість світових можливостей і тим самим орієнтує на діалог, а не на монолог з реальністю.

Аристотелівський спосіб тлумачить філософію вже як науку про суще, вбачає головне її завдання в осягненні істини.

Софістський спосіб реалізує себе в діалектичному методі.

Епістемний спосіб знання наголошує на “збігові” тотожності свого змісту зі змістом сущого і тим самим спрямований на отримання істини; реалізує себе в догматичному методі.

Основні функції філософії

Функція (лат. functio – виконання, звершення) - зовнішнє виявлення властивостей об’єкта в певній системі відносин, наприклад: функція держави в суспільстві.

Будь-яка функція має місце і сенс лише в тому випадку, коли філософія:

- по-перше, виступає елементом більш широкої соціально-культурної системи;

- по-друге, викликана до життя цією системою, детермінована нею;

- по-третє, сприяє цілісності та одночасно розвитку останньої.

До основних функцій філософії належать:

·Світоглядна – характер світорозуміння визначається різноманітними життєвими позиціями, установками, спрямованістю життєдіяльності людини, тому, постійно випробовуючи і критично переглядаючи базові інтелектуальні підстави свого життя, людина повинна бути більш гнучкою та стійкою, здатною постійно переборювати сумніви, вистоювати перед безладдям, невизначеністю, та хаосом – це сприяє становленню людини як суб’єкта творчості у будь-якій сфері життєдіяльності.

· Пізнавальна – розвиток наукового пізнання від теоретичних конструкцій розуму до пошуку реальних прототипів цих конструкцій в об’єктивному світі – це прояв дедалі зростаючої ролі людського розуму в процесі пізнання. Принциповою в теорії пізнання є проблема істини – це проблема відповідності змісту людських знань змістові об’єкта пізнання.

·Методологічна – філософія розробляє універсальні, всезагальні “інструменти”, які використовують інші науки: закони, принципи, категорії тощо. Для розуміння цієї функції необхідно чітко уяснити як спільні риси, так і відмінності таких понять, як метод та методологія.

Метод (від грецьк. methodos – шлях дослідження, пізнання) – спосіб організації практичного і теоретичного освоєння дійсності, обумовлений закономірностями відповідного об’єкта, сукупністю правил, прийомів пізнання і перетворення дійсності.

Методологія (від грецьк. methodos – шлях дослідження, пізнання та грецьк. Logos – вчення, тобто вчення про метод) – вчення про методи пізнання та перетворення дійсності; сукупність прийомів дослідження, які застосовуються в певній галузі знань.

Слід відрізняти методи:

- конкретних наук;

- загальнонаукові (аналіз, синтез, індукція, дедукція, моделювання);

- загальнофілософські (діалектика, метафізика).

Найефективніший метод у розв’язанні філософських проблем – метод діалектики, який характеризує універсальний зв’язок всіх явищ, предметів, процесів їх розвитку як прояву єдності протилежних сил і тенденцій, перехід кількісних змін у якісні.

·Соціально-практична – пов’язана з розмежуванням гносеологічних позицій у розв’язанні проблеми істини. Мається на увазі практика не тільки як об’єктивні процеси взаємодії людей і природи, взаємодії людей, їх угруповань, а й як практика пізнавальної і наукової діяльності, яка потребує філософських узагальнень. Праксеологічний вимір філософського знання пов’язаний з аналізом і узагальненнями своєрідності взаємних змін людей і природи, окремих людей і суспільства в цілому.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-12-06; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 2415 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Вы никогда не пересечете океан, если не наберетесь мужества потерять берег из виду. © Христофор Колумб
==> читать все изречения...

2338 - | 2143 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.