Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Середній рівень тестових завдань




ВІДПОВІДІ

ПМК. Тетовий контроль для перевірки знань студентів з курсу «Основи філософський знань». 3 курс.

Середній рівень тестових завдань

Тема 1: Філософія, її призначення, зміст і функції в суспільстві (59 питань)

1. Слово «Філософія» в буквальному перекладі з грецької мови означає:

а) любов до істини;

б) любов заради любові;

в) любов до смерті;

г* любов до мудрості;

д) любов до страждання

 

2. Світогляд – це

а*найзагальніше усвідомлення людиною навколишнього світу, свого місця в ньому, свого ставлення і відношення до цього світу й до себе, своїх претензій і намірів щодо світу та шляхів реалізації цих намірів (життєвих програм);

б) система поглядів на світ;

в) сукупність знань людини про себе в існуючому світі;

г) своєрідна інтегративна цілісність знання й цінностей, розуму, чуття, інтелекту й дії, критичного сумніву і свідомої переконаності;

д) сукупність знання, ідеалів, принципів, цінностей, досвіду, емоцій, самосвідомості, волі, при допомозі яких визначається позиція людини в суспільстві.

 

3. Структура світогляду передбачає наявність в ньому рівнів:

а) поняття;

б* світосприйняття;

в* світорозуміння;

г) судження;

д) світо заперечення

 

4.Світогляд як систематизований комплекс уявлень, оцінок, установок, що забезпечують цілісне бачення та усвідомлення світу і місця в ньому людини, виконує насамперед функцію

а* інтеграції пізнавальної, ціннісної, спонукально-діяльної установок людської життєдіяльності;

б) компенсації недоліку знань людини в окремо взятій сфері інформацією з інших сфер діяльності;

в) нейтралізації страху перед невизначеністю світу і оточення людини;

г) ізоляції людини від розмаїття існуючої дійсності, в зв’язку з усвідомленням нею своєї унікальності, несхожості з існуючим;

д) інтерпретації, пояснення людині всього, що відбувається в ній самій і в її оточенні

 

5. За способом свого існування світогляд поділяється на

а* груповий;

б* індивідуальний;

в) дитячий;

г) особистісно зрілий;

д) молодіжний

 

6. За ступенем та чіткістю самосвідомості світогляд поділяється на

а* життєво-практичний;

б* теоретичний;

в) буденний;

г) корпоративний;

д) науковий

 

7. Будь-який світогляд, незалежно від того, як він структурується чи класифікується, об’єднує наявність

а* переконання;

б) пліток;

в) гіпотез;

г) теоретичних моделей суспільства;

д) афектів

8. У формування життєвої позиції людини приймають участь:

а) переконання;

б) переконання і уявлення;

в) переконання, уявлення і ідеї;

г) переконання, уявлення, ідеї і почуття;

д* переконання, уявлення, ідеї, почуття, опосередковані досвідом особистості

 

9. Найважливішими категоріями світогляду виступають поняття

а* «світ» і «людина»;

б) «світ» і «Бог»;

в) «природа» і «людина»;

г) «Бог» і «людина»;

д) «людина» і «суспільство»

 

10. Світогляд за самою своєю суттю є універсальним і практичним, оскільки орієнтує людину на

а) вирішення найважливіших проблем тваринного існування;

б* вираження основ поведінки людини та сенс її життя;

в) постійну працю, яка виснажує людину;

г) занурення в себе;

д) поступове відречення від світу

 

11. Історичним формами (типами) світогляду є

а) фантастика;

б* міфологія;

в* релігія;

г* наука

д) аніме

 

12.. Слово «Міфологія» в буквальному перекладі з грецької означає:

а* «слово», «сказання»;

б) наперед дане знання;

в) казка, придумане людиною щось;

г) відновлення зв’язку людини з Богом;

д) любов до краси

 

13. Міфологія – це

а* первісна світоглядна форма, сукупність космогонічних і космологічних, теогонічних, антропогонічних і антропологічних, етичних міфів;

б) сукупність екзотеричного знання, яка покликана забезпечити далеко не легкі вимоги існування людини на перших щаблях історичного буття;

в) збірник казок, прислів’їв, приказок народу;

г) категорія уяви людини;

д) форма філософської спекуляції, яка не є істинним способом пізнання

 

14. Історично першою формою самосвідомості, котра відокремлюється від практики є

а* міф;

б) релігія;

в) наука;

г) філософія;

д) мистецтво

 

15. Для міфологічного світогляду характерно

а* антропоморфізм;

б) аніме;

в) татуювання;

г) товарно-ринкові відносини;

д) критичність мислення;

є) примітивність

 

16. Синкретизм – це

а) характерна риса міфологічного світогляду;

б) неподільність людини й природи;

в* філософська і культурологічна категорія, яка характеризує особливий тип поєднання різнорідних елементів, факторів в цілісність, коли безліч елементів не втрачає своєї своєрідності в єдності, а єдність не дозволяє елементам перейти в стан хаосу;

г) нерозчленованысть людини;

д) пусте поняття

 

17. Антропоморфізм – це

а) ототожнення природних сил зБогами;

б* своєрідний перенос структурних частин організму людини на явища та предмети оточуючого людину світу;

в) олюднення сил природи;

г) ототожнення Бога з людиною;

д) ототожнення людини з тваринами

 

18. Тотемізм – це є

а* усвідомлення роду як колективної особи, переконаність у наявності спільного предка;

б) визнання існування спільного природного предка у людини і природи;

в) віра в існування потойбічного світу;

г) заперечення існування природного предка людини;

д) визнання людського предка у природи

 

19.Анімізм– це

а) оживлення всього існуючого;

б* наділення всього існуючого людською здібністю емоційно реагувати, одухотворення усього живого;

в) визнання існування Душі Всесвіту;

г) віра в безсмертя душі людини;

д) наділення душею рослин

 

20. Тип світогляду і образ дій, які визначаються поклонінням Вищому Початку, прагненням об’єднатися з ним, служити його ідеалам, називається

а* релігія;

б) культ;

в) навіювання;

г) магія;

д) манія

 

21. Головною ознакою релігії є

а* віра;

б) існування Бога;

в) вимога правильно виконувати людиною ритуал і приносити жертви;

г) догматизм;

д) існування потойбічного світу

 

22.Особливостями релігійного світогляду є

а) чітке бачення суб’єкту і об’єкту;

б) відділення людини від світу і навіть протиставлення її світу;

в* роздвоєння світу на духовний та тілесний, земний і небесний, горний і дольний, природний і надприродний;

г) розуміння земного світу як помилки Творця;

д) виникнення ілюзорного світу, який недоступний органам чуття і розуму

є) утопічність

 

23. Головне завдання релігійного світогляду – це

а) обґрунтування зв’язку індивіда з родом;

б* досягнення єдності з Богом як втілення святості та абсолютною цінністю;

в) розвиток світорозуміння людини;

г) виклик своєрідного ентузіазму, тобто життєвої енергії, яка надає людині сили для життя і діяльності;

д) підготовка людини до сприйняття теологічного знання

 

24. Слово «рефлексія» в буквальному перекладі з латині означає

а* віддзеркалення, звернення назад;

б) реакція на певну дію, суб’єкт, об’єкт;

в) спосіб дії людини;

г) абстрагування від чогось;

д) зажуреність в себе

 

25. Вперше здійснив спробу прояснити зміст поняття «філософія»

а* Піфагор (580-572 – 500-490 рр. до н.е.);

б) Геродот (484 – 425 рр. до н.е.);

в) Платон (428-427 – 347 рр. до н.е.);

г) Сократ (470 – 399 рр. до н.е.);

д) Аристотель (384 – 322 рр. до н.е.)

 

26. В різноманітті інтерпретацій визначень змісту поняття «філософія» виділяють групи поняття філософії:

а* античну (Геродот, Піфагор, Геракліт, Платон, Аристотель);

б) модерністську;

в) київську світоглядно-гуманістичну (В. Шинкарук, В Табачковський, В. Ярошовець, І. Бичко та ін..);

г) національну (І. Огородник, О. Кульчицький, Б. Цимбалистий, М. Шлемкевич та ін..);

д) універсальну (М. Конрад, В. Татаркевич та ін.)

 

27. Серед концепцій визначення предмету філософії особливе місце займає

а* концепція розпочкування предмету філософії;

б) концепція виведення предмету філософі з інших предметів існуючих наук;

в) майєвтична концепція;

г) формаційна концепція;

д) синтетична концепція

 

28. Предметом філософії є

а) світ;

б) буття;

в) людина;

г) природа;

д* загальне в системі «світ і людина».

 

29. Особливість предмету філософії в тому, що вона вивчає

а) виключно природу;

б) тільки суспільство;

в* вивчає світ і людину разом;

г) Бога;

д) культуру людства

 

30. І. Кант сформулював основні питання буття людини, тим самим визначив предмет філософії, а саме:

а) що таке світ?

б* що я можу знати?

в* що я повинен робити?

г* на що я можу сподіватися;

д) що таке студент?

 

31. Філософія – це

а) система поглядів людини на світ в цілому і на відношення людини до цього світу (І. Надольний);

б) одне з найважливіших надбань людської культури;

в) епоха, осягнена розумом (Г.В.Ф. Гегель);

г) наука про першопричини та першооснови буття (Аристотель);

д) одна з форм суспільної свідомості, що розвинулася десь близько 2,5 тисячоліть до н.е. на базі первісної міфології, успадкувавши значною мірою в процесі розкладу останньої її світоглядні функції (І. Бичко);

є* наука про універсальні закони і принципи буття і пізнання, про відношення людини до світу, наука про загальні закони розвитку природи, суспільства і мислення

 

32. Філософія відрізняється від міфу

а* акцентом на рефлексію;

б) універсальним характером;

в) зорієнтованістю на людину;

г) прагненням до пізнання Бога;

д) емоційністю

 

33. Філософія відрізняється від релігії

а* критичним ставленням до світу і людини в ньому;

б) догматичним характером пізнання;

в) обожненням сил природи;

г) атеїзмом;

д) оптимізмом

 

34. Філософія відрізняється від міфології та релігії

а* своїм раціонально-теоретичним підходом до світу;

б) художньо-образним світосприйняттям;

в) вірою в сили Людини;

г) сакральним відношенням до авторитетних текстів;

д) радикальним фідеїзмом

 

35. Правильна послідовність періодів розвитку європейської філософії

а) античність, середньовічна філософія, Ренесанс, філософія Нового часу, сучасна філософія;

б) середньовічна філософія, Ренесанс, сучасна філософія;

в) антична філософія, середньовічна, філософія епохи Відродження (Ренесансу), філософія Нового часу, філософія Просвітництва, сучасна філософія;

г* антична філософія, середньовічна, Ренесанс, філософія Нового часу, філософія просвітництва, Німецька класична філософія, сучасна філософія;

д) філософія Нового часу, сучасна філософія, античність, філософія Просвітництва

 

36. Психофізичний аспект головного питання філософії є питання про співвідношення

а) буття та мислення;

б) матерії і свідомості;

в) сутності і явища;

г* душі і тіла;

д) серця і розуму

 

37. Предмет і об’єкт філософії – це

а) жінка і її місце в світі;

б) природа та її закони;

в) суспільно-історичні закони і принципи;

г* світ і людина як цілісність;

д) Бог і ноуменальний світ

 

38. Філософія і світогляд співвідносяться таким чином:

а) філософія – частина світогляду;

б) світогляд – частина філософії;

в* філософія є світогляд;

г) філософія – теоретична основа світогляду;

д) філософія не є світогляд

 

39. Функції філософії поділяються на групи:

а) світоглядну;

б) методологічну;

в) теоретичну;

г) практичну;

д* світоглядну і методологічну

 

40. Основні світоглядні функції філософії:

а) гуманістична;

б) соціально-аксіологічна;

в* гуманістична, соціально-аксіологічна, культурно-виховна, пояснювально-інформаційна;

г) інтерпретаторська, критична;

д) конструктвино-аксіологічна, логіко-гносеологічна

 

41. Основні методологічні функції філософії:

а) евристична;

б) координуюча;

в* евристична, координуюча, інтегруюча, логіко-гносеологічна;

г) компенсаторна;

д) евристична, регулююча, інтегруюча

 

42. Натурфілософія – це

а) особливе філософське вчення про фауну;

б) фізика;

в* філософія природи, споглядальне тлумачення природи, яку розглядають у її цілісності;

г) світоглядна позиція Дж. Бруно;

д) синонім екології

 

43. Метафізика – це

а) назва трактату Аристотеля;

б* умоглядна, спекулятивна філософія, яка не спираючись на узагальнення конкретних наук, в рамках свого предмета задає, окреслює предмети конкретних наук;

в) філософська позиції софістів;

г) синонім філософії;

д) пусте поняття

 

44. Метод в буквальному перекладі з грецької мови означає

а* шлях;

б) засіб;

в) знаряддя праці;

г) спосіб дії;

д) функція

 

45. Спосіб побудови та обґрунтування систем філософських та наукових знань, сукупність (послідовність) прийомів, засобів, операцій, механізмів, за допомогою яких організується і оптимізується пізнавальна діяльність людини, називається

а* метод;

б) методологія;

в) пізнання;

г) практична діяльність;

д) суспільно-корисна праця

 

46. Найбільш відомими методами філософського пізнання є

а* діалектика і метафізика;

б) діалектика і софістика;

в) майєвтика і діалектика;

г) герменевтика і філоменологія;

д) феноменологія і діалектика

 

47. З позицій метафізики і в природі, і в суспільстві, і в духовній сфері об’єкти, процеси, явища існують

а) взаємнопов’язано;

б) відокремлено;

в* відокремлено, без взаємного органічного зв’язку, вони не розвивається;

г) в взаємній залежності;

д) довільно

 

48. Метод філософії, який визнає універсальний зв’язок усіх явищ природного, соціального і духовного вимірів дійсності та розвиток її, називається

а) майєвтичний;

б) герменевтичний;

в) феноменологічний;

г* діалектичний;

д) філософський

 

49. Питання про співвідношення матерії і свідомості, світу і людини, природи і духу Ф. Енгельс назвав

а) другорядним питанням філософії;

б* основним питанням філософії;

в) одним із багатьох питань філософії;

г) методологічним питанням;

д) науковим питанням

 

50. Відповідаючи на питання: що первинно, матерія або свідомість (Бог)? – філософи поділяються на

а* матеріалістів і ідеалістів;

б) дуалістів і позитивістів;

в) атеїстів і віруючих;

г) оптимістів і песимістів;

д) гностиків і апологетів

 

51. Відповідь на питання: чи можна пізнати світ? – поділяє філософів на

а) скептиків і оптимістів;

б* агностиків і гносеологічних оптимістів;

в) матеріалістів і дуалістів;

г) оптимістів і циніків;

д) добрих і поганих

 

52. В середині філософської системи знань, як її ядро, виділяються розділи:

а) філософська онтологія;

б) гносеологія;

в* онтологія, гносеологія, методологія, аксіологія, антропологія;

г) фізика, логіка, етика;

д) теоретичний, практичний, творчий (Аристотель);

є) теологічний, природничий, антропологічний (Ф. Бекон)

 

53. Онтологія – це вчення про

а) буття;

б* про сутність буття, форми, фундаментальні принципи та категорії;

в) про природу;

г) про все існуюче на Землі;

д) про існування людини

 

54. Методологія – це вчення про

а* методи, засоби організації пізнавальної діяльності людини;

б) науку;

в) про світ;

г) про пізнання світу;

д) про людину


 

55. Аксіологія – це

а) вчення про мораль;

б) вчення про мистецтво керувати державою;

в* вчення про цінності;

г) про вибір людини

 

56. Розділи філософії, які вивчають загальні закони, принципи і правила мислення, називаються:

а* логіка і гносеологія;

б) аксіологія і логіка;

в) онтологія і праксеологія;

г) філософська антропологія і гносеологія;

д) наука і етика

 

57. Прикладні аспекти філософського знання:

а) онтологія;

б) праксеологія;

в) гносеологія;

г* філософія медицини;

д) аксіологія

 

58. Особливість філософських проблем полягає в тому, що вони є

а) аристократичні;

б) відносні;

в* вічні;

г) аксіологічні;

д) надуманні


Тема 2: Філософія і медицина Стародавнього Світу (106 питань)

59. Перша сакрально-релігійна міфологія та протофілософія виникла на території цивілізацій:

а* арійської;

б) слов’янської

в) російськоїї;

г) китайської;

д) української

 

60. Центрами виникнення сакрально-релігійної міфології та філософії є географічні регіони:

а* Центральна Азія і півострів Індостан;

б) Євразія;

в) Північна Європа;

г) Західна Африка;

д) Центральна і Південно-Східна Азія

 

62. Цивілізація, на території якої вперше виникла релігійно-міфологічна протофілософія:

а) індійська

б) арійська;

в) харіпська (харапська);

г* китайська;

д) римська.

 

63. Філософські вчення вперше оформилися на території цивілізації:

а) арійської (п-ів Індостан);

б) слов’янська (Євразія);

в* китайська (Центральна і Південно-Сзідна Азія);

г) давньоримська (Євразія);

д* давньогрецька (Середземномор’є)

 

64. Перші оформлені філософські вчення виникають на території давніх цивілізацій в:

а) до I тис. до н.е.;

б) в II тис. до н.е.;

в* в VI-V cт. до н.е.;

г) в VII ст. до н.е.;

д) не виникали взагалі

 

65.. Центри локалізації філософської думки виникають в історичний період розвитку людства:

а) первіснообщинний;

б* рабовласницький;

в) феодальний;

г) капіталістичний;

д) сучасний

 

66.. Харктерними рисами давньоіндійської філософії є:

а) неавтохтонність;

б) нетрадиціоналізм (нетрадиційність);

в) атеїстичність;

г* високий суспільний статус філософії і вплив філософських ідей на розвиток культури;

д* поєднання раціоналізму і містицизму та етичний характер

 

67.. Поняття, яке близьке за змістом до давньогрецького поняття «філософія», використовується в давньоіндійській філософії для позначення філософських шкіл (або направлень)

а) сутра;

б* даршан;

в) школа;

г) пурва-міманса;

д) академыя.


 

68.. Період в розвитку індійської філософії:

а* ведичний (до VI –V ст. до н.е.);

б) неокласичний (VI ст. до н.е. – перша половина I тис.);

в) протокласичний (перша половина I тис. - XVIII ст);

г) палеолітичний (від появи людини до 10 тис. до н.е.);

д) індуїзм (XIX – сьогоднішній час)

 

69. Джерела індійської філософії:

а) Велесова книга;

б) Біблія;

в) Авеста;

г) слов’янські міфи;

д* Упанішади.

 

70. Традиційно усі філософські школи (даршани) Давньої Індії діляться на:

а) ортодоксальні;

б* астіка;

в* настіка;

г) неортодоксальні;

д) санкх’я;

е) веданта.

 

71. Для всієї давньоіндійської філософії характерно світосприйняття:

а) анімістичне;

б* антропоморфне;

в) сакральне;

г) магічне;

д) наукове

 

72. Найбільш цінний спосіб передачі філософської мудрості серед даршан є

а) письмовий;

б) мовчання;

в) медитація;

г* усний на мові Священного знання – санскриті;

д) усний на будь-якій мові

 

73. В процесі навчання на Сході учнем сприймається від вчителя

а) теорія;

б) практичні знання;

в) техніка самовдосконалення;

г) методика філософського діалогу і дискусії;

д* весь образ життя вчителя, що є продовження його вчення

 

74. Серцевина вчення або кананізований короткий початковий текст називається в давньоіндійській філософії:

а* сутра;

б) есенція;

в) канон;

г) догма.

д) ядро


 

75. До астіки належать даршани:

а* санкх’я;

б* йога;

в* веданта;

г* н’яя;

д* вайшешика;

е* міманса;

ж) джайнізм;

з) буддизм;

и) чарвака;

к) адживіка.

 

76. Ортодоксальний напрямок давньоіндійської філософії представлений кількістю шкіл:

а) 2;

б) 3;

в* 6;

г) 8;

д) 10

 

77. Неортодоксальна група давньоіндійських шкіл представлена даршанами:

а) санкх’я;

б* буддизм;

в* джайнізм;

г* чарвака-локаята;

д) міманса

 

78. Брахмани – це

а* релігійно-філософські тексти, часу Ригведи, біля 1500 р. до н.е.;

б) сеекта;

в) каста жреців в Даній Індії;

г) літературний пам’ятник ведійської культури;

д) давньослов’янській пам’ятник

 

79. «Будда» в релігійно-філософському вченні буддизма означає:

а* просвітленний;

б) вождь;

в) гуру;

г) ім’я людини;

д) прізвище індійського принца

 

80. Школа класичної індійської філософії яка має більше практичний, ніж теоретичний характер:

а* йога;

б) вайшешика;

в) санкх’я;

г) веданта;

д) чарвака-локаята

 

81. Поняття, яке в якості вихідного в свою філософію водить буддизм, в зв’язку з чим філософія буддизму вважається песимістичною:

а* страждання;

б) біль;

в) доля;

г) смерть;

д) хвороба


82. Дуалістична філософська школа Давньої Індії, яка визнає одночасно два початки сущого – Пурушу і Пракріті:

а) йога;

б) н’яя;

в) міманса;

г* санкх’я;

д) вайшешика.

 

83. «Трипітака» в буквальному перекладі з санскриту означає:

а* три корзини (кошика);

б) три ящика;

в) три збірника;

г) саліхіти;

д) три частини

 

84. Джерела китайської філософії:

а) «Книга пісень Соломона»;

б* «Книга історії» (Ши цзин);

в* «Книга змін» (І цзин);

г) «Велесова книга»;

д) літописи.

 

85. Основні філософські школи Давнього Китаю:

а) перипатетики;

б) школа неоплатоніків;

в) школа стоїків;

г* конфуціанство;

д* даосизм;

е) школа скептиків;

ж) школа академіків;

з* легізм (школа закону).

 

86. Філософське вчення, засновником якого був Лао-Цзи:

а) раціоналізм;

б* даосизм;

в) дуалізм;

г) аскетизм;

д) емпіризм

 

87. Принцип «у вей» означає:

а) внутрішне звільнення від будь-якої егоїстичної діяльності;

б) людина дозволяє Дао керувати собою;

в* відмова від порушення власної природи і природи всього сущого;

г) непримушення, невтручання;

д) бездіяльність

 

88. Дао має образ

а* води;

б) порожнечі;

в* флейти;

г) тиші;

д) водограю

 

89. Енергії, які лежать в основі живої і неживої природи, складають їхню єдність, зумовлюють їхню боротьбу, взаємопроникливість, взаємодоповнення:

а* сексуальная енергія (Інь);

б* чоловіча енергія (Ян);

в) енргія води;

г) енергія землі;

д) енергія вогню

 

90. Духовним центром людини в китайській філософії є

а) разум;

б* серце;

в) кишковик;

г) голова;

д) статеві органи

 

91. Серед головних умов досягнення довголіття в Китаї відсутнє

а* вегетеріанство;

б) заняття спортом;

в) заняття медитацією;

г) голодування;

д) аскетизм

 

92. Філософсько-етичне вчення, яке було проголошене державною релігією Китаю

а) моїзм;

б) легізм;

в* конфуціанство;

г) номіналізм;

д) даосизм

 

93. Принципи, які різко протирічать принципам конфуціанства:

а) формування кооперативного стилю життя;

б* формування незалежного стилю мислення;

в) гуманність;

г) справедливість;

д) благорозумність;

є) раціональність

 

94. Прикладом для керівництва суспільством виступають відносини поміж

а* батьком і сином;

б) матір’ю і дочкою;

в) чоловіком і дружиною;

г) літньою людиною і молодою людиною;

д) дітьми

 

95. Філософська щкола Давнього Китаю, яка стверджувала, що людина за своєю природою зла

а) моїзм;

б* легізм;

в) конфуціанство;

г) даосизм;

д) натурфілософи

 

96. Ознаки досконалої, блалгородної людини за конфуціанством:

а* жень;

б) Дао;

в) сансара;

г) дхарма;

д) гуни;

е) сумління.

 

97. Найстарший представник китайської філософії

а) Кун-Цзи (латинизоване Конфуцій) (551-479 рр. до н.е.);

б) Лао- Цзи (літня дитина) (579-499 рр. до н.е.);

в) Мен-Цзи (468-376 рр. до н.е.);

г* Чжуан-Цзи (369-286 рр. до н. е.).


98. Поняття «антична філософія» об’єднує філософію

а* давніх греків і даніх римлян;

б) давніх слов’ян і візантійців;

в) аріїв та друїдів;

г) індусів і іудеїв;

д) арабів і азіатів.

 

99. Становлення античної філософії в Стародавній Греції відбулося в

а* VI-V ст. до н.е.;

б) IV-VIII ст. н.е.;

в) IX-XV ст. н.е.;

г) V-I ст. н.е.;

д) I-II тис. н.е.

 

100.Відповідно до зміну об’єкту і задач античної філософії виділяють 5 періодів античної філософії:

а* натурфілософський (космологічний) (VI ст. до н.е. – середина V ст. н.е.);

б* антропологічний (друга половинаV ст. до н.е. – кінець V ст. н.е.);

в* класичний (VII-V ст. до н.е.);

г) систематичний (V – IV ст. до н.е.);

д) етичний (III ст. до н.е. – I ст. н.е.;

є* (римський) релігійний (I – VI ст. н.е.).

 

101.Світоглядна позиція, ключовим понятяннм якої виступає категорії «матерії», називається ________________________________________________________________.(правильна відповідь: матеріалізм)

 

102.Матеріалізм – філософське вчення, яке визнає первинність:

а* буття;

б* природи;

в) ідеї;

г) душі;

д) духу.

 

103.На пострадянському просторі і досі поширена формула, яку на початку ХХ століття дав В. І. Ленін в єдиній своїй філософсько-публіцистичній праці «Матеріалізм і емпіріокритицизм» (1908):

а* матерія – філософська категорія для позначення об’єективно існуючого світу, який копіюється, фотографується і відображається нашими органами чуття;

б) матерія – це лат.materia - деревина як будівельний матеріал, речовина;

в) матерія – це весь навколишній світ;

г) матерія – це найбільш розповсюджена чуттєво-конкретна речовина, що вважається першоосновою всього існуючих у світі (субстанційний підхід);

д) матерія – це корінь, джерело руху світу.

 

104. Античний матеріалізм на початковому етапі розвитку називається «стихійним» в зв’язку з тим, що

а* матерія як субстанція ототожнювалася філософами з тією чи іншою стихією (вода, повітря, вогонь, земля і т.п.);

б) філософи відрізнялися наївністю при роз’язанні важливих питань щодо світі і людини в ньому;

в) в Давній Греції був низкий рівень розвитку знань про природу, сусільство і людину;

г) переважна більшість давньогрецьких філософів були не знайомі з філософією учених-дослідників природи у фундаментальних проблемах філософії;

д) пояснити особливість давньогрецьького матеріалізму.

 

105.Першим філософом Заходу називають

а* Фалеса (625-547 рр. до н.е.);

б) Пифагора (близько 584-500 рр. до н.е.);

в) Сократа (469-399 рр. до н.е.);

г) Протагора (481-411 рр. до н.е.);

д) Платона (427-347 рр. до н.е.).

 

106.Вперше про Фалеса як філософа згадує

а) Платон (427-347 рр. до н.е.);

б* Аристотель (384-322 рр. до.н.е.);

в) Парменід (близько 540-470 рр. до н.е.);

г) Геракліт (540-480 рр. до н.е.);

д) Демокріт (близько 460-370 рр. до н.е.).

 

107.Одним із перших, хто зайнявшись філософією, вважав началом усіх речей конкретно-чуттєве, безпосередньо дане, був

а) Геракліт;

б) Піфагор;

в* Фалес;

г) Анаксімен;

д) Анаксімандр.

 

108.Натурфілософський період античної філософії представлений філософами:

а* Фалес, Анаксимандр, Анаксимен;

б) Гомер і Гессіод;

в) Плотін і Ямліх;

г) Тіт Лівій і Лукрецій Кар;

д) Сократ, платон, Арістотель.

 

109.Іонійські філософи війшли в історію під назвою

а) досократики;

в) перші науковці;

в* фізики, або фісіологи;

г) натурфілософи;

д) перші мудреці.

 

110.Іонійські філософи сприймали як живе, саморухоме ціле

а* світ, природу,космос;

б) світ, людину, космос;

в) природу, людину, Бога;

г) світ, людину;

д) суспільство, людину, природу.

 

111.Основна опозиція натурфілософського періооду античної філософії – це протистояння

а) хаосу і космосу;

б) батьків і дітей;

в) учителів і учнів;

г* учення Геракліта Ефеського і філософів елейської школи Парменіда і Зенона;

д) вчення софістів і філософії Сократа.

 

112.Головне питання першого періоду античної філософії:

а) звідки все?

б* з чого все складається?

в) що первинне: світ чи людина?

г) що робити?

д) як стати щасливим?

 

113.Першоосновою всього вважав вогонь

а* Геракліт;

б) Фалес;

в) Сократ;

г) Анаксимен;

д) Платон.


 

114.Філософ, який прийшов до думки про універсальність змін у світі, про бороотьбу протилежностей як джерело всього сущого, про сховану гармонію світу як внутрішню тотожність протилежностей

а) Фалес;

б* Геракліт;

в) Анаксимандр;

г) Анаксагор;

д) Емпедокл.

 

115.Логос – розумна, діалектична необхідність, яка керує світом, вважав

а) Анаксимен;

б) Епікур;

в) Марк Аврелій;

г) Гегель;

д* Геракліт.

 

116.Логос- це внутрішня структура вогню, його міра, хто його пізніє, той навчиться розкривати в множинності єдине, вважав

а) Сократ;

б) Аристотель;

в) Плотін;

г* Геракліт;

д) Демокріт.

 

117.Чуттєво-конкретне буття, за Гераклітом, – це

а* гра вогю з самим собою;

б) ілюзія;

в) вічна сутність;

г) тіні і пил;

д) копії ідей.

 

118.Геракліт вважав, що пізнати Логос можна тільки

а* розумом;

б) органами чуття;

в) нічим не можна пізнати;

г) за допомогою Божої Благодаті;

д) спогляданням.

 

119.Засновник елейської школи:

а* Парменід (540-470 рр. до н.е.);

б) Зенон (480-430 рр. до н.е.);

в) Емпедокл (490-430 рр. до н.е.);

г) Аристипп (народ. Біля 435 р до н.е -?);

д) Антисфен (444-368 рр. до н.е.).

 

120.Парменід вчив, що існує тільки

а* буття;

б) людина;

в) Бог;

г) природа;

д) порожнеча (Шун’я).

 

121.Філософ, який вперше ввів поняття «буття»:

а) Зенон;

б) Гіппій більший;

в) Платон;

г) Аристотель;

д* Парменід.


 

122.Парменід вважав, що буття є

а) нерухоме, вічне;

б* нерухоме, вічне, досконале, єдине;

в) тотожнє людині;

г) мінливе, множинне;

д) вічне.

 

123.За Парменідом, віщий критерій буття

а) здатність розуму утворювати поняття,

б) здатність людини мислити буття;

в* здатність розуму утворювати поняття і мислити буття;

г) перевіряємість;

д) впливати на органи чуття людини.

 

124.Першою філософською спробою сформулювати метафізичне розуміння природи було вчення

а) Геракліта;

б) Емпедокла;

в) Піфагора;

г* Парменіда;

д) Августина.

 

125.«Буття і думка про буття тотожні», - вчив _____________________________________.(правильна відповідь: Парменід)

 

126.Філософ, який проголошував основними характеристиками буття нерухомість, незмінність, відсутність генезису -

а* Зенон;

б) Анаксимен;

в) Фалес;

г) Геракліт;

д) Сократ.

 

127.Учень Парменіда, автор апорій «Дихотомія», «Ахіл», «Стріла, що летить» -

а* Зенон;

б) Ксенофант;

в) Платон;

г) Піфагор;

д) Левкіпп.

 

128.Аргументи, які дозволяють викрити внутрішні протиріччя в аргументації противника, називаються __________________________________________________________________.(правильна відповідь: апорія)

 

129.Першооснова світу за Фалесом – це ___________________________________________. (правильна відповідь: вода)

 

130.Першооснова світу за Анасимандром – це ______________________________________. (правильна відповідь: апейрон)

 

131.Першооснова світу за Анаксименом – це _______________________________________. (правильна відповідь: повітря)

 

132.Мілетська школа давала відповідь про основу сущого в дусі

а* матеріалізму;

б) ідеалізму;

в) суб’єктивного ідеалізму;

г) об’єктивного ідеалізму;

д) емпіризму.

 

133.Філософські школи Давньої Греції, які одні із перших намагалися вирішити питання про ідеальну форму існуючого –

а) мілетська;

б) ефеська;

в* елейська;

г* піфагорійська;

д) гедоністична.

 

134.Філософи космологічного періоду (перший період античної філософії), які прагнули відповісти на питання про причину руху:

а*Емпедокл, Анаксагор,Демокріт;

б) Лао-цзи, Ге Хун;

в) Сократ, Платон, Аристотель;

г) Ф, Енгельс, К. Маркс;

д) Піфагор, Емпедокл, Фалес.

 

135.Представляє життя природи як циклічний процес, в якому періодично перемагають Любов чи Ворожнеча:

а* Емпедокл;

б) Анаксагор;

в) Сократ;

г) Конфуцій;

д) Чжу Сі.

 

136.________________ вводить поняття «гомеомерії»для позначення фундаментальних частинок світобудови, які приводить і упорядковує в рух – Нус (або Розум).(правильна відповідь: Анаксагор)

 

137.Філософи, які зробили спробу створити систему, яка пояснить світ і вирішить основні проблеми філософії досократовського періоду –

а) матеріалісти;

б* атомісти;

в) гностики;

г) ідеалісти;

д) елеати.

 

138.Поняття, що п перекладі з грецької, означає «те, що не ділиться»

а* атом;

б) гомеомерія;

в) ідея;

г) монада;

д) кварка.

 

139.В якості першопочатку всього сущого атомісти вводять поняття:

а) атом;

б) дхарма;

в* атом і порожнеча;

г) буття і небуття;

д) ідея і матерія.

 

140.Демокріт вважав, що все має свою необхідну __________________________________.(правильна відповідь: причину)

 

141.Філософська рефлексія античності зміщується на проблему людини завдяки діяльності філософів

а* софісти і Сократ;

б) кінікі і кіренаїки;

в) академіки і неоплатоніки;

г) перипатетики і академіки;

д) ідеалісти і матеріалісти.

 

 

142.Автор вислову: «Людина є міра всіх речей, існуючих, що вони існують, і неіснуючих, що вони не існують» -

а* Протагор;

б) Горгій;

в) Гіппій;

г) Продік;

д) Сократ.

 

143.Поняття, яке означає відностність і умовність людського пізнання, ________________.(правильна відповідь: релятивізм)

 

144.Все в світі, навіть істина і знання, відносні і умовні, вважає

а* релятивізм;

б) ревеляціонізм;

в) гілозоїзм;

г) майєвтика;

д) діалектика.

 

145.Філософ, який розглядав людське самопізнання як джерело будь-якого істинного знання і філософії -

а) Протагор;

б* Сократ;

в) Платон;

г) Аристотель;

д) М. Шелер.

 

146.Діалектика Сократа включає в себе:

а* діалог, іронія, майєвтика;

б) диспут без аргументації;

в) індукція і визначення;

г) мовчання і недіяння;

д) любов і дружба.

 

147.Філософ, який говорив, що «Знає те, що нічого не знає» та закликав «Пізнай самого себе»-

а) Горгій;

б* Сократ;

в) Епікур;

г) протагор;

д) Евклід.

 

148.Групи філософів, що більш менш цілісні в своїх установках і посилалися на Сократа як на свого вчителя

а* Сократичні школи;

б) софісти;

в) перипатетики;

г) академіки;

д) кініки.

 

149.Сократичні школи представляють

а* кініки (засновник Антисфен (444-368 рр. до н.е.);

б* кіренаїки (засновник Аристіпп (435 -?);

в* мегарики (засновник Евклід);

г) академіки (послідовники Платона);

д) перипатетики (послідовники вчення Аристотеля).

 

150.Принцип задоволення, який лежав в основі практичної філософії кіренаїків, дав назву концепціїї ____. (правильна відповідь: гедонізм)


 

151.Справжнє благо людини - його внутрішня свобода, утримання від насолод і нечутливість до страждання – вважали

а* кініки;

б) мегарики;

в) софісти;

г) кіренаїки;

д) атомісти.

 

152.Філософська школа IV ст. до н.е. – IV ст.н.е., головними представниками якої були Епікур і Тіт Лукрецій Кар:

а) перипатетики;

б) неоплатоніки;

в) атомісти;

г* епікуреїзм;

д) гедонізм.

153.Автор вислову: «Не бійся смерті, поки ти є її не існує, коли вона прийде, тебе вже не буде»:

а* Епікур;

б) Піфія;

в) Сократ;

г) Геракліт;

д) Емпедокл.

 

154.Епікур вважав, що ознаками-умовами щастя є

а* апонія, атараксія, дружба;

б) гроші, посада, машина;

в) книги, вчене звання, науковий ступінь;

г) батьки, діти, родина;

д) однодумці, дружина(чоловік), діти.

 

155.Філософ, який радив «жити непомітно, задовольнятися малим», - це _______________. (правильна відповідь: Епікур)

 

 

156.Стоїки вчили, що душу космосу, як живої істоти, складає вогневий ефір, рушійна сила речовини, яка розлита по всім органам і зв’язує світ в єдине ціле, тобто

а* пневма;

б) ці;

в) Логос;

г) дао;

д) вітальна сила.

 

157.Життя людини зумовлене необхідними законами цілого, або ______________________. (правильна відповідь: Доля)

 

158.Жити треба заради і в ім’я цілого, наполягали

а) софісти;

б*стоїки;

в) кініки;

г) гностики;

д) неоплатоніки.

 

159.Відмінна риса людини, згідно із стоїками, полягає в умінні осмислювати існуюче за допомогою слова, розглядається як щось безтілесне, нематеріальний сенс кожної речі, і називається

а* лектон;

б) атом;

в) душа;

г) дух;

д) розум.

 

160.Філософське направлення епохи еллінізму (кін. IV ст. до н.е. – III ст. н.е.), відомими представниками якого були Піррон (365-275 рр. до н.е.), Карнеад (214-129 рр. до н.е.), Секст Емпірик (друга половина II ст. н.е.):

а)евдемонізм;

б* скептицизм;

в) цинізм;

г) матеріалізм;

д) ідеалізм.

 

161.Незворушність по відношенню до всього зовнішнього, утримується від думок скептики називали ____________________________________________________________.

(правильна відповідь: атараксія)

 

162.Останній самобутній філософський напрямок античності, який систематизував платонівські ідеї, доповнивши їх ідеями стоїцизму, арістотелізма, неопіфагорізма, засновником якого був Плотін (205-270 рр. до н.е.)

а) неопіфагорізм;

б* неоплатонізм;

в) гедонізім;

г) неософістика;

д) стоїцизм.

 

163.Абсолютний першопочаток буття, який не є буття, який не є думка, який не є життя, за неоплатоніками – це ___________________________________________________________. (правильна відповідь: Єдине-Благо)

 

164.Неоплатонізм стверджував, що зло – це є ______________________________________.(правильна відповідь: недолік Добра)


 

Тема 3: Філософія і медицина Середньовіччя та епохи Відродження (149 питань)

165.Ідейно-світоглядним змістом середньовічної філософської парадигми(картини свту) є

а*духовно-ідеальне тлумачення реальності;

б) матеріалистичне тлумачення всього існуючого;

в) натурфілософське бачення світу і людини;

г) душевно-матерільне тлумачення дійсності;

д) синкретичне бачення світу і людини.

 

166.Найдосконалішим втіленням духовності мислиться

а) людина;

б*Бог;

в) світ;

г) матерія;

д) душа.

 

167.На рівень «найголовнішого» знання, здатного дати вичерпні відповіді на всі таємниці та загадки буття, підноситься

а*богослов’я (теологія);

б) фіика;

в) логіка;

г) філософія;

д) екзегетика.

 

168. Вищим критерієм реальності в епоху Середньовіччя визнається

а*духовність;

б) розум;

в) здоровий глузд;

г) радість;

д) чуттєвість.

 

169.В середньовіччі світ – це

а) «справжній», тобто божественний, духовний, небесний, благий;

б) несправжній, тобто тварний, плотський, земний, гріховний;

в*«справжній» (божественний, духовний, небесний, благий) і несправжній (тварний, плотський, земний, гріховний);

г) світ речей;

д) все існуюче (буття).

 

170.Єдино «позитивною» позицією в осягненні Бога може бути лише спроба його осягнення не в тому, що він є, а в тому, що він не є, - стверджує

А*Климент Александрійський;

б) Філон Александрійський;

в) Григорій Богослов;

г) Григорій Нисський;

д) Августин.

 

171.Спасіння людини – це

а*подолання первородної греховності людини;

б) врятування її від смерті;

в) збереження її тіла в цілісності;

г) створення комфортних умов життя на Землі;

д) досягнення людиної Рая.


 

172.Для спасіння людства Бог, не полишаючи ні на хвилину свого божественного єства, сам

а*стає людиною;

б) втручається у справи земного людства;

в) живе, страждає людським життям і вмирає мученицькою смертю на хресті;

г) повертає людині втрачене внаслідок гріхопадіння;

д) проходить через власну смерть.

 

173.Спасіння в християнстві можливе

а) через власні дії людини;

б) через віру людини;

в*через посередника, який «чудесним» способом поєднує в собі непримииренні протилежності небесного і земного;

г) через сповідб;

д) через покаяння.

 

174.Спасіння людини

а) дарується;

б*здобувається людськими стражданнями, життям і смертю;

в) купується;

г) заслуговується;

д) призначається.

 

175.Середньовічна філософія починається періодом

а*апологетики;

б) схоластики;

в) патристики;

г) піздньої патристики;

д) маніхейства.

 

176.Завершується середньовічна філософія перодом

а) патристики;

б*схоластики;

в) гностицизма;

г) маніхейства;

д) догматики.

 

177.В історико-філософській літературі розрізняють апологетики:

а*західну і східну; латиномовну і грекомовну;

б) католицьку та православну;

в) риську і грецьку;

г) елліно-елліністичну і елліно-візантійську;

д) елліно-візантійську і римсько-західноєвропейську гілки.

 

178.Представники західної апологетики:

а*Мінуцій Фелікс, Квінт Тертулліан, Лактацій;

б) Іларіон;

в) Юстін (бл. 132),Теофіл (кін. II ст.), Іреней Ліонський (бл. 125);

г) Іпполіт (кін. II-початок III ст., Афінагор (III ст.);

д) Августин, Ман, Тертулліан.

 

179.«Східну» гілку середньовічної апологетики представляють:

а*Філон Александрійськй, Климент, Оріген, Юстін,Теофіл;

в) Плотін, Ямліх;

б) Альберт Великий, Ансельм Кентерберійський;

г) Августин, Ман, Тертулліан;

д) Ф. Аквінський, У. Оккам.


 

180.Автор висловлення: Credo, quia absurdum est (Вірю, тому що абсурдно) -

а) Августин (354-430);

б*К. Тертулліан (160-220);

в) Ф. Аквінський (1224-1274);

г) Філон Александрійський (25 р. до н.е.-50 р. н.е.);

д) Амвросій (340-397).

 

181.Автор висловлення: «Син Божий пригводенний до хреста, не соромлюсь цього, оскільки це варто сорому. Син Божий помер, - немаєсумнівів у правдивості цього, оскільки це безглуздо. Похований, він воскрес, - і це безсумнівно, тому що неможливо» -

а) Григорій Назіазін (330-390);

б) Іоанн Богослов;

в) Василій Великий (330-379);

г) Григорій Нисський;

д*К. Тертулліан (160-220).

 

182.Процес формування середньовічної світоглядно-філософської парадигми завершується в

а*IV ст.;

б) V ст.;

в) VII ст.;

г) VI ст.;

д) XIV ст.

 

183.Основні догмати християнського віровчення формулюються на

а*Нікейському соборі (325 р.);

б) Вишгородському з’їзді (1072 р.);

в) Любецькому з’їзді (1097 р.);

г) Витечівському з’їзді (1110 р.);

д) Константинопольському соборі (381 р.)

 

184.Вихідні принципи середньовічної манери філософствування були сформульовані

а*«отцями церкви»;

б) гностиками;

в) маніхейцями;

г) догматиками;

д) академіками.

 

185.Східними (грекомовними) «отцями церкви» були члени так званого «Каппадокійського гуртка»:

а*Григорій Назіазін Богослов;

б) Іоанн Богослов;

в*Василій Великий;

г*Григорій Нисський;

д) Ієронім Блажений (345-420).

 

186.Представник західних (латиномовних) «отців церкви»:

а) Плетенецький Є.;

б) Смотрицький М.;

в*Аврелій Августин Гіппонський;

г) Василій Великий (330-379);

д) Григорій Назіазін (330-390) Богослов.

 

187.Перекладач Біблії на латинську мову -

а) Амвросій Медіоланський (340-379);

б*Ієронім Блаженний (345-420);

в) Аврелій Августин Гіппонський (354-430);

г) Василій Великий (330-379);

д) Григорій Назіазін (330-390) Богослов.

 

188.Серед західних «отців церкви» найбільший вплив на подальший хід філософського розвитку в західноєвропейському світі мав

а*Августин;

б) Ф. Аквінський;

в) А. Кентерберійський;

г) І. Росцеллін;

д) П. Абеляр.

 

189.Найвідоміша парця Августина Блаженного (354-430):

а*«Сповідь»;

б) Монологи»;

в) «Про Трійцю»;

г) «Зречення»;

д) «Про град Божий».

 

190.Автор висловлення: «Люди дивуються висоті гір і величезним хвилям морським, і навеличнішим водоспадам, і безмежності океану, і зоряним шляхам, але не звертають уваги на самих себе» -

а) Ф. Аквінський;

б*Августин Блаженний;

в) І. Росцеллін;

г) Дунс Скотт;

д Філон Александрійський.

 

191.Августин говорить про принципову можливість виникнення нового, ще нікіоли не бувалого, наголошуючи на ____________________________ концепції часу.(правильна відповідь: лінійна концепція часу)

 

192.Августин проблему співвідношення віри та розуму вирішує на користь

а*віри;

б) розуму;

в) людини;

г) Бога;

д) Духу.

 

193.Бог в розумінні Августина (354-430) - це

а) абсолютний максимум;

б*вічне та завершене Буття;

в*Творець, який творить світ із нічого;

г) абсолютний мінімум;

д) Нус.

 

194.Найважливішим у людини, згідно Августина (354-430), є

а*душа («внутрішня людина»);

б*пам’ять, без якої не може бути єдності особи;

в*воля, що пов’язана з первинними мотивами дії;

г) тіло;

д*розуміння.

 

195.Римський філософ, ув’язнений і страчений остготським королем Теодоріхом, який склав програму перекладу грецьких філософських текстів на латинську мову, починаючи з «Логіки» Арістотеля, з метою надання латинським перекладам однозначної строгості й точності:

а*Боецій (480-524);

б) Августин (354-430);

в) Амвросій Медіоланський (340-379);

г) Ієронім Блаженний (345-420);

д) Ф. Аквінський (1224-1274).


 

196.Система освіти середньовіччя починає складатися в

а*наприкінці V – на початку VI ст.;

б) IV ст.;

в) II ст.;

г) VI ст.;

д) IX ст.

 

197.Детально розробив і обгрунтував ідею Марціала Капелла «семи вільних мистецтв» __________ (правильна відповідь: Северин Боецій (480-524)

 

198.Перша група («трипуття») містила власне гуманітарне знання:

а*граматику, риторику, діалектику;

б) арифметику, геометрію, астрономію, музику;

в) економіку, історію, грецьку мову;

г) філософію, історію, грецьку, латинську мови, поетику;

д) соціологію, політологію, історію.

 

199.Друга група «сіми мистецтв» («чотирипуття»):

а*арифметику, геометрію, астрономію, музику;

б) економіку, історію, грецьку мову;

в) філософію, історію, грецьку, латинську мови, поетику;

г) соціологію, політологію, історію;

д) граматику, риторику, діалектику.

 

200.Специфічна система середньовічної філософсько-теологічної думки, яка була зосереджена в Шартрській, Ліонській, Рейнській, Фульдській школах, називається

а*схоластика;

б) патристика;

в) догматика;

г) апологетика;

д) теологія.

 

201.В XII ст. виникають перші університети в країнах Європи:

а*Болонський в Італії;

б*Паризький у Франції;

в) Московський в Росії;

г) Київський в Україні;

д) Краківський у Польщі.

 

202.Теоретичні засоби схоластики наприкінці VIII- на початку IX ст. формулює

а*Алкуїн;

б) П. Даміані (1007-1072);

в) А. Кентерберійський (1033-1109);

г) І. Росцелін (1050-1120);

д) П Абеляр (1079-1142).

 

203.Автор висловлення: «Не для того міркувати, щоб вірити, але вірити, щоб розуміти»- (правильна відповідь: Ансельм Кентерберійський)____________________________.

 

204.Перше онтологічне доведення буття Бога формулює

а*А. Кентерберійський;

б) Августин Блаженний;

в) Ф. Аквінський;

г) І. Росцелін;

д) Іоанн Скот Еріугена.


 

205.Філософська позиція, яка визнавала реальним існування «універсалій», дістала назву (правильна відповідь: реалізм)______________________________________________.

 

206.Універсалії – це

а) від лат. universalis — загальний;

б*загальні, видові та родові поняття;

в) поняття, яке охоплює максимально велику кількість існуючих представників певного виду, роду;

г) поняття, об’єм яких відображає два або більше однорідних предметів;

д) загальне, граничне широке поняття.

 

207.Представники реалізму:

а*А. Кентерберійський, Ф. Аквінський, Альберт Великий;

б) Платон;

в) Плотін;

г) Дунс Скот;

д) І. Еріугена.

 

208.Розквіт номіналізма доводиться на XIII і особливо XIV століття; його головні представники:

а*Уїльям Оккам; І. Росцелін із Комп’ні, Дунс Скот;

б) Боецій;

в) Микола Копернік;

г) Альберт Великий;

д) Фома Аквінський.

 

209.Термін «номіналізм» походить від латінського слова «nomen», що означає

а*«ім'я»;

б) «одиничне»;

в) «окреме»;

г) «індивідуальне»;

д) «річ».

 

210.Філософи, які стверджували, що уніеврсалії існують до речей, називаються _____________.(правильна відповідь: реалісти)

 

211.Філософи, які стверджували, що універсалії (загальні поняття) існують після речей, називаються __________________________________________________________________.(правильна відповідь: номіналісти)

 

212.Суперечка номіналістів і реалістів виникла у зв'язку з проблемою

а*одиничного і загального;

б) ідеального і матеріально-чуттєвого;

в) ірраціонального та раціонального;

г) абсолютного та конечного;

д) об’єктивного та суб’єктивного.

 

213.Бути у вірі містиком, в науці емпіриком і, де необхідно скептиком – таке гасло

а*схоластичного номіналізму;

б) схоластичного реалізму;

в) концептуалізму;

г) античного матеріалізму;

д) об’єктивного ідеалізму.


 

214.П. Абеляр (1079-1142) назвивав тих, хто «не знають ні того, про що вони говорять, ні того, що вони твердять, осуджують те, чого вони не знають, і очорнюють те, чого самі не осягають»

а*«сліпі поводирі сліпців»;

б) «вчені неуки»;

в) «мудреці»;

г) філософи;

д) схоласти.

 

215.Філософ, який наполягав на раціонально-доказовому прийнятті істини, оскільки її необхідно не лише сприймати, а й уміти захищати, приедставник концептуалізму –

а) У. Оккам;

б*П. Абеляр;

в) Ф. Аквінський;

г) І. Скот;

д) Г. Сковорода.

 

216.Найвідоміша книга П. Абеляра:

а) «Історія моїх страждань»;

б*«Так і ні»;

в) «Діалектика»,

г) «Введення в теологію»,

д) «Пізнай самого себе»

 

217.Філософ-концептуаліст XII ст., який підходить до ідеї істотної автономії (стосовно «божественної любові» та «благодаті») моральних (добрих і злих) вчинків людини, до ствердження принципової автономії розуму й совісті (морального чуття) людини –

_________ (правильна відповідь: П’єр Абеляр)

 

218.Філософ європейського середньовіччя XIII ст. представник гуртка Р. Гроссетеста (1175-1253), який писав, що «філософія і теологія не супереччать одна одній, оскільки друга вчить, для чого всі предмети призначені Богом, перша – як і через що виконується це призначення» -

а*Роджер Бекон (1214-1292);

б) Франциск Ассиський (1182-1226);

в) Р. Гроссетеста (1175-1253);

г) В. Оккам (1285 — 1349);

д) Ф. Аквінський (1224-1274).

 

219.Р. Бекон важав, що всі науки мають слугувати____________________, тому що саме вона відповідає на питання «божественного» порядку: про сутність Бога, святої Трійці, слави і благодаті Божої.(правильна відповідь: теології)

 

220.Головний твір Р. Бекона, в яких він виклав програму розвитку наукового знання:

а*«Великий твір»;

б) «Про Трійцю»;

в) «Сума проти язичників»;

г) «Нова Атлантида»;

д) «Левіафан».

 

221.Мислитель, який розробив свою систему «покатоличеного» арістотелізму – томізму, як стали називати це вчення за іменем автора:

а) Альберт Великий (1193 або 1206/1207-1280);

б*Фома Аквінський (1224 або 1225/6-1274);

в) Іоанн Дунс Скот (1265 або 1266-1308);

г) Вільям Оккам (1280-1350);

д) Йогагн Екгар (1260-1327).


 

222.Філософ, теолог, який був удостоєний почесного звання «ангельський доктор», а в 1323 р. канонізований –

а*Ф. Аквінський (1225/6-1274);

б) Роджер Бекон (1214-1292);

в) Франциск Ассиський (1182-1226);

г) Р. Гроссетеста (1175-1253);

д)В. Оккам (1285 — 1349).

 

223.Сучасна версія томізму називається

а*неотомізм;

б) неореалізм;

в) неосхоластика;

г) ортодоксальне богослов’я;

д) аквінізм.

 

224.Найвизначніші праці Ф. Аквінського (1225/6-1274):

а*Сума істини католицької віри про язичників» (1259-1264);

б*«Сума теології» (1265-1274);

в) «Маніфест комуністичної партії»;

г) «Слово про закон і благодать»;

д) «Про душу».

 

225.Ф. Аквінський, заперечує августиніанські ідеї про безпосередній характер пізнання буття Бога, вважаючи неправлмірним «онтологічний аргумент» А. Кентерберійського, натомість висуває _____________ доведень буття Божого.(парвильна відповідь: 5)

 

 

226.Теорія, що виникла в Середньовіччі, вчення про філософське і релігійне знання як два аспекта істини або ж дві самостійні істини, отримало розвиток в працях аверроистів, представників Шартрської школи, а також у філософії Фоми Аквінського і Вільяма Оккама, єврейського філософа Ісаака Альбалага (en: Isaac Albalag) –

а) «двоїстої істини»;

б* томізм;

в) аввероїзм;

г) аристотелізм;

д) неотомізм.

 

 

227.Методологічний прийом, за допомогою якого відтиналися всі «сутності» (загальні поняття), необхідність яких не обгрунтовувалася логічно, називався

а) «бритва Абеляра»;

б*«бритва Оккама»;

в) «коса смерті»;

г) «стріла Купідона»;

д) «Дамоклов меч».

 

228.Теорія В. Оккама, за якою загальні поняття самі по собі є термінами, що виражаються словами, й у цьому плані вони є чимось одиничним, властивість загальності вони набувають лише в умі в результаті приписування їм того чи іншого значення, називається (правильна відповідь: термізм)_______________________________________________.

 

229.Період розвитку європейської філософії, який охоплює три століття – з XIV до XVII ст., називається

а*епоха Відродження;

б) Ренессанс;

в) Новий час;

г) Новітна епоха;

д) модерн.


 

230.Особливі риси філософії Відродження:

а*пантеїзм;

б*гу





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-12-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 493 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Есть только один способ избежать критики: ничего не делайте, ничего не говорите и будьте никем. © Аристотель
==> читать все изречения...

2248 - | 2201 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.017 с.