Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Схоластика в західній Європі в період зрілого Середньовіччя.




На основі патристики в 9 ст. починає складатися схоластика, що звертається до раціональних методів пізнання при розгляді надраціональних "предметів". Вона ж в особі своїх найбільших представників виявляє дивну волю до всеохоплюючої систематики, у рамках яких була розвинута культура витончених побудов думки. Але цей середньовічний раціоналізм сусідить з містикою і завершується своєрідним емпіризмом, що висував ідею досвідного (хоча і неодмінно узгодженого з теологією) пізнання. Висловлюються ідеї відносності руху, множинності світів, реконструюється навіть атомістична онтологія.

У певному сенсі принцип "нічого зайвого" ("бритва Оккама") прямо протилежна духу нескінченних і найтонших схоластичних розрізнень. Схоластика доходить аж до самозаперечення. Схоластику відрізняє насамперед її метод. Засвоєння аристотелівської логіки уніфікувало його, і його структура знайшла наступний вид: постановка питання; розвідка основ як "за", так і "проти"; рішення, пропоноване й роз'яснення категорій; обґрунтування за допомогою силогізмів; і висновок, здатний служити спростуванням усіх заперечень проти даного рішення. Головний потяг схоластики, принаймні її домінуючих течій, полягав у тім, щоб показати: між розумом і одкровенням немає дійсного протиріччя. З цим контрастувала позиція аристотеликів, які вважали, що вірне з погляду філософії може виявитися помилковим з погляду релігії, і навпаки.

1 період. Рання схоластика (11-12 ст.).

Від ІХ ст. як гриби наростали парафіяльні та монастирські школи в Ірландії, Німеччині, Франції, Італії. Схоластика й зародилася в провідних центрах освіти і теоретичних знань: Шартрі, Ліоні, Реймсі, Фульді. У Болоньї з’явився й перший університет, з ХІІ ст. – у Парижі. Еволюція схоластики органічно пов'язана з еволюцією в середньовічній культурі освіти й освіченості. Вивчення "семи вільних мистецтв", що складаються з першої ступіні, тривіума (лат. trivium – три шляхи), який включає в себе освоєння граматики, діалектику (основи формальної логіки) і риторику (красномовство і стилістика), і другої ступіні, квадривіума (лат. quadrivium – чотири шляхи), який охоплює такі дисципліни: геометрія (із включенням елементів географії і космографії), арифметика, астрономія і музика (головним чином – спів церковних гімнів).

Одна з ключових і наскрізних проблем середньовічної філософії, буквально її екзистенціальний нерв (тому що за цим поставало питання про її самовизначення, про саме право на існування) – проблема співвідношення віри і розуму. В схоластиці почалася з утвердження пріоритету віри (теології) над розумом (філософією).

Даміані Петро (1007-1072) – італійський схоласт, єпископ в Остії, кардинал. У полеміці з "діалектиками" неортодоксальної користі відстоював необхідність добірних теоретичних реконструкцій текстів Біблії і писань "Батьків церкви". Саме його зусиллями формулювання Іоанна Дамаскина про роль філософії як служниці богослов'я була переведене в епохальний світоглядний принцип західноєвропейської інтелектуальної традиції: „philosophia ankila est teologia”! За „чистоту” віри стояв також Бернар Клервоський (1091-1153) – ініціатор христових походів.

Проти ролі філософії як служниці (логіка діалектики значно вища догматів теології) виступили Ансельм з Безати (*1000-?) і Беренгарій з Турської школи (988-1088).

Була й компромісна позиція: Ланфранк (*1010-1089) і Ансельм Кентерберійський.

Проблема універсалій – ще одна ключова проблема, яку особливо актуалізувала тринітарна проблема (парадокс єдиної сутності та трьох різних іпостасей Святої Трійці). У залежності від позиції, зайнятої в питанні про природу універсалій, тобто про статус загальних понять, схоластика розділилася на дві течії – номіналізм і реалізм.Отже, центральною для ранньої схоластики була опозиція "реалізм – номіналізм".

Реалісти визнавали універсалії ідеями або типами, що існують до речей (universalia ante rem) або існуючими в самих речах (universalia in re) як об'єктивні розумові сутності, субстанції. Існування лише вияв сутності. В Богові вони співпадають.

Ансельм Кентерберійський(1033-1109) – англійський архієпіскоп, найбільший схоласт 11 ст., який одержав прізвисько "Другого Августина". Вплив Еріугени. Займав позицію помірного реалізму, хоча в деяких міркуваннях (наприклад, спроба чисто логічно довести необхідність Утілення) доходив до крайнього теологічного раціоналізму. Ідеї існують реально. Є ідея Бога – є й сам Бог. Висунув онтологний доказ буття Бога (максимум досконалості). „Fides guarens intellectum” (Вірю, щоб розуміти). Саме Ансельма можна розглядати як одного з засновників схоластичної теології і самого методу схоластики. Чернець Гаунілон проти Ансельма: непереконливо робити висновки від поняття до буття. Значними реалістами були: Гійом із Шампо, Ансельм Ланський, Олександр з Гельсу(1185-1245).

Номіналісти вважали універсалії усього лише поняттями нашого розуму, що існують "після речей" (universalia post rem). Реально існують лише чуттєві речі. Поняття – це лише знаки (імена речей). Загального в самих речах немає, воно приписане до душі, голови людини. Ідея імен за загальними ознаками (імена-знаки). Крайні номіналісти взагалі вважали універсалії порожньою знаковою стороною або оболонкою слова. Номіналісту досить існування, навіщо ще й якась сутність. Однак у застосуванні до богословських проблем це вело до неприемлимым для офіційного християнства висновкам. Наприклад, божественна триєдність загрожувала переродитися в тритеїстичну доктрину. Адже якщо заперечується реальність загальної сутності, ті три іпостасі перетворюються в трьох самостійних богів.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-24; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 321 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Неосмысленная жизнь не стоит того, чтобы жить. © Сократ
==> читать все изречения...

2345 - | 2058 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.012 с.