Міністерство освіти і науки України
Одеська державна академія будівництва та архітектури
Архітектурно-художній інститут
Кафедра рисунка, живопису та архітектурної графіки
МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
з організації самостійної роботи студентів при вивченні розділу «Мистецтво модернізму та авангарду Західної Європи
першої половини ХХ століття»
дисципліни «Сучасне образотворче мистецтво»
Напрям підготовки – 6.020205
«Образотворче мистецтво»
Освітньо-кваліфікаційний рівень «Бакалавр»
ОДЕСА – 2015
УДК 73.04. «ЗАТВЕРДЖЕНО»
Вченою Радою
Архітектурно-художнього інституту ОДАБА,
протокол № 8 від 27 травня 2015 р.
Упорядник: к. мист.,доцент Кубриш Н. Р.
Рецензенти: к. мист.,доцент Носенко Г. І., доцент кафедри образотворчого мистецтва художньо-графічного факультету Південноукраїнського національного педагогічного
університету ім. К. Д. Ушинського;
к. мист., Порожнякова Н. Є., викладач вищої категорії
ОХУ ім. М.Б. Грекова
Методичні вказівки з дисципліни «Сучасне образотворче мистецтво» призначені для самостійної роботи студентів 4-го курсу за напрямом підготовки 6.020205 «Образотворче мистецтво» при вивченні розділу «Мистецтво модернізму і авангарду Західної Європи першої половини ХХ століття», а також можуть бути використані студентами інших художніх спеціальностей. Методичні вказівки містять конспект лекцій, образотворчий ряд пам'яток мистецтва, а також питання і завдання для самоперевірки і підготовки до заліку, теми рефератів і доповідей, список рекомендованої літератури.
Відповідальний за випуск:зав. кафедрою рисунка, живопису та архітектурної графіки, к. арх., професор Трутнєв І. А.
ЗМІСТ
Вступ ………………………………………………............………………………...4
Мистецтво модернізму та авангарду Західної Європи
першої половини ХХ століття …………………………………………….............6
1.1. Особливості й характеристики мистецтва Західної Європи першої половини ХХ століття………………………………………………...……….6
1. 2. Фовізм – прагнення до волі………………………………………............7
1.3. Експресіонізм – драма особистості………………………………..........11
1.4. Творчі об'єднання художників експресіоністів:
групи «Міст» (1905) і «Синій вершник» (1910)……………....……......16
1.5. Кубізм: якщо світ поганий – винен зір ……………..…………...…......22
1.6. Футуризм – рух часу майбутнього……………………………...............26
1.7. Дада – мистецтво без мистецтва…………………………..……............29
1.8. Метафізичний живопис………………………………………….............31
1.9. Сюрреалізм – лабіринти підсвідомості…………………………….......33
1.10. Абстрактне мистецтво: вихід у безмежність……………………........37
1.11. Основні тенденції розвитку скульптури………………….……....…..40
1.12. Баухауз – перша школа художнього конструювання……………......43
2. Теми рефератів і доповідей ………………………………….……...................45
3. Питання і завдання для самоперевірки і підготовки до заліку..................46
4. Рекомендована література ………………………..…......................................48
ВСТУП
Навчальна дисципліна «Сучасне образотворче мистецтво» є однієї з базових у підготовці фахівців з напрямку «Образотворче мистецтво», оскільки підвищує загальний культурно-естетичний і художній рівень студентів, знайомить з кращими зразками сучасного світового й вітчизняного образотворчого мистецтва. Вивчення цієї дисципліни має важливе значення для розуміння майбутніми фахівцями-митцями основних аспектів творчого процесу художнього відображення навколишньої дійсності, а також виразних засобів, які використовуються художником для реалізації свого творчого задуму. Знання, уміння й навички, які одержують студенти в результаті вивчення дисципліни «Сучасне образотворче мистецтво» є необхідними для повноцінного і глибокого осмислення багатогранного процесу розвитку сучасного світового і вітчизняного образотворчого мистецтва та сприятимуть їх плідній професійній творчості.
Предметом дисципліни «Сучасне образотворче мистецтво» є вивчення світового і вітчизняного сучасного образотворчого мистецтва ХХ століття на основі історично-документального матеріалу і художньої спадщини.
Основною метою викладання даної дисципліни є:
· формування у майбутніх фахівців цілісного сприйняття сучасного мистецтва і культури на основі знань історії світового та вітчизняного образотворчого мистецтва ХХ століття;
· розуміння мистецтва як форми суспільної свідомості, образного пізнання й відображення навколишнього і духовного світу, психологічного та емоційного стану людини;
· спонукання студентів до творчого осмислення явищ сучасної культури і мистецтва.
Основними завданнями, що мають бути вирішені в процесі викладання дисципліни, є:
· розкрити поняття, характерні риси та принципи сучасного зарубіжного й вітчизняного мистецтва;
· виявити об'єктивні причини виникнення мистецтва модернізму й авангарду XX століття;
· розглянути соціально-історичний та культурний контекст і процес становлення мистецтва модернізму та авангарду;
· розглянути художню мову, зміст, форми, засоби й методи відображення нової візуальності, що породжена мистецтвом модернізму;
· виявити основні закономірності і фактори (історичні, соціально-політичні, економічні, філософсько-естетичні та художні) формування і розвитку образотворчого мистецтва ХХ століття;
· вивчити історію розвитку й формування основних художніх напрямків, об'єднань, угруповань, шкіл мистецтва модернізму та авангарду;
· ознайомитись з філософсько-естетичними, художньо-формальними, стильовими, концептуальними джерелами сучасних художніх шкіл, напрямків, угруповань, об'єднань;
· розглянути й вивчити творчі біографії видатних зарубіжних і вітчизняних митців ХХ століття.
В умовах виробничої діяльності студенти повинні
вміти:
· опиратися у своїй творчій роботі на найкращі світові художні традиції і на їхній основі створювати твори мистецтва сучасної епохи;
· поєднувати характеристику епохи із глибоким і конкретним аналізом будь-якого твору в його ідейно-художній цінності, розглядаючи цей твір як прояв історичного процесу розвитку світового мистецтва в тісному зв'язку з минулим і сучасним, показуючи єдність всесвітньо-історичного і національного;
знати:
· головні найбільш типові твори образотворчого мистецтва модернізму й авангарду;
· основні етапи розвитку сучасного мистецтва ХХ ст.;
· хронологічні межі формування й діяльності художніх стилів, напрямків, течій в мистецтві модернізму й авангарду;
· особливості художніх процесів кінця XIX – першої половини ХХ століття;
· творчі біографії видатних митців світового і національного образотворчого мистецтва ХХ століття.
Особливе місце у вивченні курсу лекцій приділяється самостійній роботі, яка здійснюється студентами на базі наукових бібліотек при обов'язковому консультуванні з викладачем. Самостійна робота студентів полягає в освоєнні й закріпленні отриманих на лекціях теоретичних матеріалів, поглибленні їх за допомогою конспекту лекцій і рекомендованої літератури, підготовки тематичних рефератів і доповідей.
Обов'язковою умовою допуску студента до заліку є відвідування лекцій, наявність конспекту лекцій, захист тематичних рефератів, підготовка доповідей.