Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Сором і совість як явища моралі




Явища сорому і совісті нерозривно зв'язані між собою.

Сором історично передує совісті. Сором виникає в епоху неподільного панування моральності не як моральне явище, а як одне засобів підтримки існуючих етичних норм, а саме, екзогамії. Екзогамія є заборона шлюбів між близькими кровними родичами. Причина такої заборони полягає не тільки або не стільки в інцесті (кровозмішенні), скільки в необхідності розширення круга соціальних зв'язків. Тому виникали заборони. Людина була зобов'язана дуже строго контролювати себе. Порушення встановлених правил спричиняло за собою украй різку реакцію членів роду і покарання того, що провинився. Проте найтяжчим покаранням був сором – хвороблива психічна реакція на свою невідповідність встановленій нормі. На винного обрушувався авторитет найбільш поважаних членів роду, презирство і насмішки всього роду.

У подальшому розвитку суспільства страх виникав не тільки з приводу порушення норм спілкування між підлогами, але і по інших важливих приводах: соромно з'явитися на людях голим або в брудному одязі, говорити при всіх те, що краще було б зберегти при собі, програти спортивний або неспортивний поєдинок слабкішому суперникові, не вивчити урок в той час, коли інші хлоп'ята його вивчили і т.д.

Сором став істотним регулятором соціальних відносин. Його головна умованевідповідність якостей і дій індивіда встановленим нормам і зразкам поведінки, його головна емоція стрес, його вартовий – страх.

Демокріт: " Не говори і не роби нічого поганого, навіть якщо ти наодинці з собою. Вчися набагато більш соромитися самого себе, ніж інших ".

Платон: " Боїмося ми нерідко. як би нас не порахували за поганих людей, якщо ми здійснюємо або говоримо що-небудь нехороше. Цей вид страху ми, так, думаю, що і все, - називаємо соромом ". Теофраст: " Май сором перед самим собою і тобі не доведеться червоніти перед іншими ".

Гегель: сором це " реакція на суперечність мого власного явища з тим, з чим я винен і хочу бути, отже, захист моєї внутрішньої істоти проти неналежного прояву його зовні ".

Сором це відчуття, що виражає усвідомлення людиною своєї (а також близьких і причетних до нього людей) невідповідності прийнятим в даному середовищі нормам або передбачуваним очікуванням. Сором переживається як у разі дійсної невідповідності, так і уявного. Переживання сорому тим сильніше, чим важливіше для людини думка осіб, які можуть виразити своє засудження з приводу порушення або невиконання норм. Сором часто раптовий, він мабуть видає себе кров'ю ("фарба сорому"), що підлила, і сильною напругою психіки. З соромом схожа ганьба – дуже неприємне відчуття, викликане публічним засудженням провини індивіда. Сором буває трьох видів.

1. Сором за себе. Сором за себе найбільш поширений в етично здоровому суспільстві. Це як би духовна поразка особи перед лицем інших людей, це визнання власної неповноцінності і це "гнів, обернений усередину". Здатність соромитися – показник моральної сили особи. Вона означає, що людина може знайти в собі сили і змінити поведінку. Сором - не дим, ока не виїсть. Прислів'я свідчить, сором корисний людині: він указує на здоров'ї душі. Коли немає сорому – це означає відсутність чести. Сором за себе має м'якшу формусоромливість. Індивід не зробив ще нічого негожого, але побоюється невірного вчинку. Цю форму сорому описав Н.А.Некрасов:

" На ногах немов гирі залізні

Як свинцем налита голова.

Дивно руки висять даремні

На губах завмирають слова

Посміхнуся – неспритна, жорстка

Не у усмішку усмішка моя.

Пожартувати захочу – жарт плоский:

Почервонію болісно я!

Поміщуся, мовчазно досадуючи

У дальній угол.уныло дивлюся

І сиджу нерухомий як статуя

І долю потихеньку корю".

2. Сором за інше. Сором за інше припускає якусь спільність життя з ним. Соромно буває за родичів, друзів, товаришів, однокурсників і ін. Індивід, що в цьому випадку соромиться, відчуває себе і об'єкт сорому частинами якогось цілого. Сором посилюється відповідальністю за інше. Соромно батькам за дітей, вчителеві за учнів, тренерові за спортсменів і т.п. Це відбувається завжди в малих соціальних групах. Проте, безглуздий сором за незнайому людину. Правда, бувають випадки сорому за співвітчизників, що опинилися за кордоном і ведучих себе неналежним чином.

3. Сором за державу. Сором за державу, громадянином якої є, - не очернительство, не злорадність. Це сором за тих, хто довів країну до плачевного стану, а потім, розводивши руками, прорікає "мудрість": маємо ті, що маємо. Е.Евтушенко був чесніший за політиків: "Але сьогодні не можна втекти нікуди від сорому за історію, як від суду".

Відсутність соромусигнал про зміну моральності, оцінка якої не завжди однозначна. Сором не випробовували Адам і Єва до їх вигнання з раю. Його не випробовують люди і в наші дні, коли, на їх думку, має місце гармонія норм моральності і понять моралі. Не соромиться нагота нудисти, не соромляться обмінюватися чоловіками і дружинами свингеры. Дана гармонія відміняє заборони, отже, зникають стародавні забобони і ревнощі. Святенництво і "подвійна мораль" виникають в тих випадках, коли моральність і мораль противоречат один одному. У XIX столітті вважалося непристойним для пані, якщо чоловік побачить її щиколотку. Сторіччя опісля міні-спідниця – явище звичайне. І як не дивно, небеса не обрушилися на плечі панночок. Інші ж зміни моральності мають істотніше значення для суспільства. Шекспірівське "Об часи, об вдачі!" указує на деформації в етичному кліматі. Відома у минулому картина "Знову двійка" показує переживання школяра, що отримав двійку. Навряд чи, це характерно зараз для середньостатистичного школяра. Тим більше, не соромно студентові, для якого мають значення лише оцінки в заліковій книжці, а не знання, що стоять за ним.

Сором не зникає, він продовжує функціонувати на новому досягнутому рівні. Але разом з ним виникає нова форма відношення до соціальної дійсності, нове явище – совість. Факт її появи – показник розвиненішої свідомості особи.

Відмінність совісті від сорому:

1.Сором виникає з приводу тієї або іншої ситуації, що склалася, совість же охоплює ширший круг явищ соціального простору і часу, не обмежуючись лише явищами, що безпосередньо впливають на індивіда, хоча, зрозуміло, цей круг не тягнеться в нескінченність.

2. Сором є по перевазі емоційним переживання, совість також емоційна, але по перевазі розсудлива.

3.Сором – реакція на думку інших, він на світлу громадської думки, совість же пов'язана з виконанням довга, вона "працює" в мороці душі.

4.Сором відомий всім, безсоромних людей, строго кажучи, немає; совість же є лише у деяких – у тих, у кого до роботи свідомості підключена робота душі.

5.Сором зв'язує моральність з мораллю, совість – вже цілком моральне явище.

Совість є контролер довга, вона "стежить" за щоденною поведінкою людини. Совість трактується як "внутрішній голос". Відмінності в думках стосуються лише джерела цього "голосу", який розуміється як незалежний від Я людини, або як голос його сокровенного Я, або як інше Я. З цим пов'язані різні теоретичні установки щодо природи совісті.

Совість виступає також як вираз "загальноприйнятій моральності".

Гегель писав, що " совість є якнайглибша внутрішня самота, перебування з самим собою, в якому зникло все зовнішнє, всяка обмеженість; вона є самота усередині самого себе ".

Совість не тільки метафорично, але і по суті тлумачиться як "голос іншого". В ролі "іншого" виступає якийсь Загальний закон, вища Істина, потойбічних сил: ангела-хранителя у Сократа, Бога у Августина, природного закону у Д.Локка і ін.

На ранній стадії совість виявляється як "голос" значущого оточення, веління авторитету і виявляється в страху перед можливим несхваленням, засудженням, покаранням, а також в соромі за свою дійсну або уявну невідповідність очікуванням значущого оточення. У двох інших установках увага акцентується на існуванні зрілішої совісті. Вона виступає як форма моральної самосвідомості і самоконтролю, виражає свідомість людиною невиконаного боргу, недосконалого добра. Докори совісті указують людині на його невідповідність ідеалу добродійної поведінки і викликають відчуття провини. Муки совісті знаменують неприйняття людиною себе. У засудженні себе полягає розкаяння або покаяння, як явно висловлене співчуття про скоєний і намір (або принаймні надія) не здійснювати надалі того, що буде гідне жалю. У зв'язку з відмінностями між першою установкою, з одного боку, і другою і третьою, з іншого боку, совість ділиться на негативну і позитивну.

Негативна совість докоряє, застерігає і устрашає. Вона також є самосудом людини, вона указує людині на "ненормальність" його життя. Негативна совість говорить про те, як не слід жити. Позачасовим значенням володіють слова мислителів.

П.Гольбах: " Совість – це оцінка, яку ми в своїй власній душі даємо своїм вчинкам ".

Л.Фейербах: " Моя совість є не що інше, як моє власне Я, таке, що ставить себе на місце того, що завдається шкоди Ти ".

В.А.Жуковский: " Наскільки неминуча влада твоя

Гроза злочинців, безневинних утішник

Об совість, наших справ закон і обвинувач

Свідок і суддя".

Позитивна совість спонукає до турботи про себе і інших людей, зве до досконалості. Позитивна совість мобілізує волю, внутрішньо звільняє особу від страхів і тривог. Вона "бореться" з деградацією душі, із спробами підмінити її міркуваннями вигідності і доцільності. Позитивній совісті зазвичай приділяється менше уваги, чим негативною, оскільки остання причетна до конфліктів, а конфлікти актуальніші, ніж спокійне, розмірене життя.

Велику гостроту в історії етики придбало питання про "чисту" совість. Ідеологія церкви заперечує чистоту совісті через те, що, ніби то, вона породжена гординею людини. Грішна людина загордилася себе істотою настільки здійсненим, що порівнявся з Богом. Але аргумент церкви необгрунтований. Людина не претендує на рівність з Богом. Його чиста совість засвідчує свідомості, зорієнтованій на зовнішній авторитет, відповідність вчинку вимогам, що пред'являються ззовні, відповідності боргу індивіда перед його мікросередовищем. Чиста совість дозволяє індивідові розслабитися і випробувати відчуття полегшення, випробувати задоволення від виконання довга. Визнання чистої епізодичної совісті відкриває можливість відповідальності за свободу волі. Без такої совісті відповідальність була б позбавлена сенсу.

У епізодичності чистої совісті є видимим її зв'язок із справедливістю в моральності. Совість в моралі – це аналог справедливості в моральності. Сумлінна людина справедлива, безсовісний – несправедливий. Безсовісним зазвичай називають людину, чия мораль не влаштовує автора оцінки. Совість противоречит всім видам несправедливості, в одному відношенні вона противоречит навіть самій справедливості. Річ у тому, що справедливість може бути відновлена, а совість (якщо вона є в наявності) відновити не можна. Вона мучитиме людину настільки, наскільки розвинена його душа.

Совість характеризує духовне буття людини. Вираз " свобода совісті" означає право людини на незалежність його духовного життя і можливість самому визначати свої переконання.

У поширенішому значенні " Свобода совісті" означає свободу віросповідання і організованого відправлення культу.

Совість глибоко індивідуальна і конкретна, вона є те останнє, в щирості чого людина може не сумніватися. Із цього приводу Л.И.Болеславский писав:

" Не вірю у ваші швидкості

А більше довіряю совість

Не втекти вам від неї

І, підводячи підсумки в старості

Ще повернетеся до первозданності

У початок вічне своє".





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-09-20; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 964 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Лучшая месть – огромный успех. © Фрэнк Синатра
==> читать все изречения...

2268 - | 2155 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.012 с.