Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Художня культура Стародавнього Єгипту і її зв’язок із заупокійним культом




Художня культура Стародавнього Єгипту, як і культура взагалі, були обумовлені заупокійним культом і соціальним устроєм Давнього Єгипту. Все життя людини на Землі було лише короткою підготовкою до вічного життя, треба було підготуватися до нього: збудувати дім, зберегти своє ім’я (рен), душу (ба), ка. Тому і архітектура, і образотворче мистецтво, і правові норми, і матеріальна культура були підпорядковані цій ідеї.

Єгипетська концепція космосу яскраво втілена в пам’ятниках архітектури. Подібно до того, як змінювалося коло уявлень єгиптян про земне і небесне як єдину космічну орбіту, храми і гробниці не тільки системою ритуальних розписів, але й формою архітектури були пов’язані з осмисленням неба і землі, являючи собою модель однієї і другої сфер.

Дім для померлого – усипальниця – мав форму піраміди. За арабським прислів’ям: “Все на землі боїться часу, але час боїться пірамід”. Довгий час піраміди будували для себе лише фараони, які вважалися живими богами. Піраміда була символом зв’язку земного і небесного, фараона і бога. Ось чому вона мала і символічну форму – шлях до неба.

Найдавніша з пірамід – піраміда Джосера (XXVIII ст. до н. е. – Стародавнє царство) мала вигляд “Сходів до неба”: кожний поверх-сходина – це мастаба. Архітектором був Імхотеп. Висота піраміди дорівнювала 60 м. Всі наступні піраміди, а їх у Єгипті знаходиться близько 80, вже летіли прямо до неба, маючи за основу “золотий переріз” (основа – квадрат, а сторони сходяться в одній точці, як життя фокусується в обожуванні фараона).

Див.: слайд 14

Три славнозвісні піраміди в Гізі:

1) найбільша з них піраміда Хеопса (Хуфу). Її площа – 55 тис. м², висота – 146 м, довжина сторін – 235 м, блоки мали вагу – від 2,5 до 15 т, всередині можна розмістити будь-який європейський собор;

Див.: слайд 15

2) піраміда Хефрена (Хафра) з великим Сфінксом, який мав тіло лева, а голову людини. Довжина Сфінкса – 57 м, висота – 20 м. Висота піраміди – 143,5 м;

Див.: слайд 16

3) піраміда Мікеріна (Менкаура) мала висоту 66,5 м.

Див.: слайд 17

Піраміда – це гробниця, де поховальна камера – найменше, але ж найголовніше приміщення, до якого веде довгий коридор і яке засипане камінням: звідси й форма піраміди.

В епоху Нового царства з’являється багато храмів на честь богів. Найвідоміші – храми Амона-Ра в Луксорі та Карнаці (XVII–XVI ст. до н. е.). Від Луксора до Карнака було прокладено алею сфінксів довжиною 2 км. Головна архітектурна прикраса храмів – колони: в Луксорі їх було 151, в Карнакському храмі – 270. Колони мали вигляд величезних рослин.

Наприклад, капітелі храму в Луксорі – квіти папіруса.

Див.: слайд 18

Колонний зал в Карнаці, найвеличезніший у світі, налічує 134 колони. Як писав Геродот, на капітелі могли розташуватися 100 осіб, а п’ятеро людей не могли їх обхватити. Колони були розташовані в 16 рядів, висота центральних колон – 23 м.

В образотворчому мистецтві склався чіткий канон, що зберігався протягом майже 30 століть: канон пропорцій, канон фарб, іконографічний канон. Канон у живописі включав:

1. Зображення людини являло собою розпростерту фігуру, схожу на курча табака: голова, ступні ніг, руки – в профіль, торс, око – в фас.

Див.: слайд 19

2. Фронтальне зображення.

3. Ієрогліфічні надписи відіграють роль образотворчого засобу.

Див.: слайд 20

4. Зображення розташоване рядками, ніби на кінострічці з особливою перспективою: що вище – то далі.

Див.: слайд 21

Скульптура – теж канонічна:

1. Фронтальність, симетрія, статика.

2. Канон фарб: фігура чоловіка фарбується світло-коричневою фарбою, жінки – рожевою; волосся – чорне, одежа – біла.

3. Скульптура становить єдине ціле з блоком, з якого висічена фігура.

Див.: слайд 22

4. Два різновиди скульптур: що сидить і руки тримає на колінах.

Див.: слайд 23

5. Портретна схожість.

Див.: слайд 24

В епоху Нового царства зображення стають більш вишуканими, граціозними, посилюється декоративність. У зображеннях царів відчувається відхід від героїзації, акцентується простота і натуральність (статуя Ехнатона – Аменхотепа IV – XIV ст. до н. е.).

Див.: слайд 25

Правління цього фараона – найцікавіший етап в історії Нового царства. Аменхотеп став називати себе Ехнатоном – “Духом Атона”, а цього бога проголосив єдиним для Єгипту. Ехнатон переніс столицю з Фів у місто Ахетатон (“Горизонт Атона”), де зараз знаходиться Тель-Амарна, тому і весь період єгипетської культури, пов’язаний з Ехнатоном, називається амарнським. До амарнського періоду належать і відомі скульптурні портрети цариці Нефертіті.

Див.: слайд 26

Музична культура Єгипту відома з непрямих свідчень: розписів, рельєфів (відомий рельєф “Плакальники”, де є зображення музикантів). У музеях світу зберігаються екземпляри давньоєгипетської арфи (Флорентійський музей), кабла (Берлінський музей), дерев’яної флейти (Флоренція і Лувр). За цими непрямими свідоцтвами можна зробити висновок, що в Єгипті розвивалася народна, храмова музика і музика палаців. Більшість дослідників вважає, що музика була одноголосною.

Література Стародавнього Єгипту була різноманітною за формою і змістом. Тут народилася лірична поезія, сформувалися її головні теми і жанри: ліричні пісні, гімни, ранкові пісні. З міфами був пов’язаний жанр казки (“Казка про двох братів”, “Казки папіруса Вестхар”).

З текстів пірамід і саркофагів, де фіксувалося ім’я, посада, а потім і події з життя померлої людини, народився жанр автобіографічної повісті (“Історія Сенухе”).

У філософських творах розглядалися питання смерті і безсмертя: “Пісня арфіста”, “Бесіда розчарованого із своєю душею”. Повчання були присвячені питанням моралі: “Повчання Імхотепа”, “Повчання Джедефхора”, “Повчання Птаххотепа”.

Єгипетська література вплинула на давньоєврейську Біблію, лірику греків і римлян, обумовивши розвиток світової літератури.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-10-23; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 964 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Вы никогда не пересечете океан, если не наберетесь мужества потерять берег из виду. © Христофор Колумб
==> читать все изречения...

2279 - | 2102 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.009 с.