Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Історичні типи демократії, їх особливості




 

Демократія є суспільним надбанням людства, і кожний народ зробив внесок в формування уявлень про демократію та історичні форми її розвитку. Демократичні форми організації йдуть корінням в глибоке, ще додержавне минуле – у родовий лад. Можна виділити наступні історичні форми демократії:

1. Пряма первісна, общинна демократія – військова, племінна демократія переддержавних етапів політичного розвитку людства. Вони виникають разом з появою самої людини. Через родові форми демократії пройшли всі народи. Її характерні риси:

- рівне право голосу при виборі й зсуві своїх вищих керівників – старійшини (сахема) і вождя (військового поводиря) мали всі дорослі чоловіки й жінки цього роду;

- вищою владою в роді була рада – збори всіх його дорослих представників. Вона обирала і зміщала вождів, вирішувала питання війни й миру, приймала у свій рід сторонніх та ін.;

- засідання цієї ради проходило відкрито, при участі в обговоренні будь-яких членів племені;

- рішення на таких радах звичайно приймалися за принципом одноголосності;

- ґрунтування на кровно-родинних зв’язках, загальній власності, низькій щільності й відносній нечисленності населення, примітивному виробництві;

- не було чіткого поділу управлінської й виконавської праці, не було спеціального апарату керування й примусу;

- основна сфера відносин між людьми регулювалася звичаями й табу. Влада рад і вождів (старійшин) трималася на моральному авторитеті й підтримці одноплемінників.

Це була досить примітивна демократія, або общинне самоврядування. Подібні форми демократії існували у стародавніх греків, германців і інших народів. З розвитком виробництва й суспільного поділу праці, ростом населення, появою приватної власності й поглибленням соціальної нерівності первісна демократія поступилася місцем авторитарним (монархічним, аристократичним, олігархічним або тиранічним) формам прав-ління. Традиції первісної демократії дуже вплинули на появу демократичних держав у Древній Греції й у Римі.

2. Антична демократія. Державні форми демократії добре відомі античному світу. У Стародавній Греції демократія визначалася як особлива форма, різновид організації держави-полісу, при якій владою володіє не одна особа (як за монархією, тиранією та ін.) і не група осіб (аристократія, олігархія та ін..), а всі громадяни, що користуються рівними правами на управління державою. Класичною формою такої держави була Афінська республіка. Вона виникла в V ст. до н.е. Початок демократичному розвитку Афін поклали реформа архонта Солона (звільнення плебсу від державних податків, наділення всіх громадян правом вибирати посадових осіб (магістратів) і вимагати в них звіту). Ідеї виборності й підконтрольності правителів, добровільної згоди підкорятися владі закону, одержали масове поширення й розвиток в часи Перікла в V ст. до н.е. Ось як він характеризує власний ідеал державного устрою: «Називається цей лад демократичним, – писав Перикл, – тому що він ґрунтується не на меншостях громадян, а на їх більшості. Стосовно приватних інтересів закони наші надають рівноправність для всіх».

Характерні риси:

- пряма демократія. Головним інститутом влади служили Народні збори. Саме в ньому без яких-небудь ланок – партій, парламенту або бюрократії – формувалася за-гальна воля, приймалися закони й рішення.

- держава складалася з однорідних у класовому, етнічному й релігійному відношеннях громадян.

- не існувало чіткого поділу приватного й громадського життя. Індивід ідентифікував себе з полісом і прийнятими більшістю рішень і почував себе вільним як органічна частка єдиного цілого.

- підпорядкування індивіда авторитету співтовариства.

- створення сприятливих умов для участі громадян у керуванні справами держави. Громадяни володіли для цього достатнім вільним часом. Крім того, бідні одержували підтримку з державної скарбниці, а також плату за присутність на суспільних заходах. Тим самим усім забезпечувався необхідний для заняття суспільними справами «прожитковий мінімум». Суспільна думка також стимулювала політичну активність народу, оцінюючи участь у політиці як єдине гідне заняття афінського громадянина.

Всі ці факти дозволяють характеризувати античну модель народовладдя як демократію переважно соціальну, тобто не що тільки проголошує рівність політичних прав, але й таку, що забезпечує більш-менш соціальні умови, необхідні для їхнього фактичного використання.

Тиранія більшості. Влада Народних зборів нічим не обмежувалася й простиралася на будь-які прояви приватного життя. Всевладдя демосу перетворилося в абсолют-не. Законодавець в особі більшості став вище закону й спробував рішеннями, прийнятими плебсом на ринковій площі, управляти воєнними діями, присуджуючи до страти воєначальників за програні бої. Частим явищем стали розправи бідних над багатими, гоніння на єретиків і інакомислячих, у тому числі найвизначніших філософів і мудреців. За це демократія розглядалась як хибна форма правління (наприклад Платон).

3. Середньовічні форми демократії в Древньому Новгороді, у Флоренції, Венеції, Голландії й ряді інших міст-республік в формі народних зборів феодального і феодально-теократичного типу. Під впливом християнства в середині століття затвердилися ідеї про те, що монарх і влада в цілому повинні служити своєму народу й не вправі порушувати закони, що випливають із Божественних заповідей, моралі, традицій і природних прав людини. Великий вплив на підготовку сприятливого духовно-морального ґрунту для демократії зробили середньовічні релігійні рухи – «соборний рух» у католицькій церві, що виступав проти незалежності церковних авторитетів від мирян, християнської громади, а також протестантська реформація, що бореться за ліквідацію твердої церковної ієрархії й за твердження в середовищі віруючих демократичних ідеалів раннього християнства. В Новгороді вічові збори обирали релігійного володаря, республіка носила теократичний характер. Тут же обиралася світська влада і князь. У Галицькому князівстві всі питання економічного і соціального характеру вирішувалися на народному віче.

4. Класична ліберальна демократія. Існуючі в наші дні демократичні системи ведуть свій початок від форм правління, що виникли наприкінці ХVІІІ–ХІХ ст. під прямим і різнобічним впливом лібералізму. Обгрунтована філософами Дж. Локком, Ш. Мон-теск’є, Ж.-Ж. Руссо.

Характерними рисами класичної ліберальної демократії є: базування на ідеї «загального добра для всіх», що створюється на основі загальної волі; відокремлення індивіда від суспільства та держави; розмежування двох автономних сфер – держави і громадянського суспільства; конституційне і інституційне обмеження сфери дії й повноваження держави; захист автономії та права меншості стосовно більшості; проголошення політичної рівності всіх громадян; наділення особистості фундаментальними, невід’ємними правами та затвердження її як головного елементу політичної системи;принцип народного суверенітету; парламентаризм, перевага представницьких форм політичного впливу; поділ влад, створення стримувань і противаг як умови ефективного контролю громадян над державою, запобігання зловживань владою. Як відзначав ще в ХVІІІ ст. Ш. Монтеск’є, суспільство в стані проконтролювати лише ту владу, що роздроблена та окремі частини якої протипоставлені одна одній; обмеженість політичної участі, ототожнення народу як суб’єкта влади із власниками-чоловіками, виключення нижчих шарів, насамперед найманих робітників, а також жінок з числа громадян, що володіють виборчим правом. У більшості західних демократій аж до початку – середини ХХ ст. зберігалися майнові та інші цензи – обов’язкові умови, без наявності яких людина не мала права брати участь у голосування (у деяких штатах США своєрідний майновий ценз – виборчий податок – був відмінений лише в 1961 р.); формальний характер демократії, що випливає з вузького, розуміння свободи як відсутність примуса, обмежень.

5. Колективістська демократія. Колективістську демократію нерідко називають ідентитарною. Ця назва відбиває той факт, що вона виходить із цілісності народу (нації, класу), наявності в нього єдиної волі ще до акту її публічного вираження й ідентичності цієї волі та дій представників влади.

Найвизначніші представники теорії ідентитарної демократії – Ж. Ж. Руссо, К. Маркс, І. Ленін, К. Шмітт. Першим найбільш яскраво виразив і обґрунтував найважливіші принципи цього типу демократії Ж. Ж. Руссо (1712–1778).

6. Соціалістична демократія. Вона виходить з гомогенності й цілості спочатку робітничого класу, а після побудови соціалізму й усього народу, з наявності в цих суверенів влади класового, а потім загальнонародного інтересу. Цей інтерес існує об’єктивно і спочатку усвідомлюється марксистсько-ленінською партією, яка вносить його у свідомість мас. Після чого через механізм соціалістичної демократії, насамперед Ради, оформлюється та виражається загальна воля народу. Особливості теорії «соціа-лістичної демократії» виявилися насамперед у повному запереченні приватної власності і, отже, усій автономії особистості, у підміні народу робітничим класом, працюючими, а також в ідеї провідної ролі авангарду робітничого класу і усього народу – кому-ністичної партії, покликаної керувати процесом переходу до повної демократії.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-10-07; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 984 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Студент всегда отчаянный романтик! Хоть может сдать на двойку романтизм. © Эдуард А. Асадов
==> читать все изречения...

2481 - | 2215 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.008 с.