Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Державний та суспільний лад Візантії




Візантійське держава оформилася: в результаті відділення східної частини Римської імперії наприкінці IV в. н.е. Вона проіснувала понад тисячу років, аж до розгрому в 1453 р. її столиці Константинополя в ході турецької навали.

Панівний клас Візантії був неоднорідний. Головні економічні і соціальні позиції у Візантії займали стара сенаторська аристократія і провінційна знать. Поряд із ними високе місце в соціальній структурі візантійського суспільства займала міська муніципальна верхівка значних міст імперії, особливо столиці - Константинополя.

Суспільний лад Візантії зазнає серйозні зміни в ході найгострішої політичної і соціальної кризи кінця VI - першої половини VII ст. Арабська навала, вторгнення варварів, супроводжувані їхній масовим осіданням на території імперії, руйнація і спад багатьох міст прискорили ломку рабовласницьких і утворення феодальних порядків у Візантії. У війнах і соціальних сутичках загинула значна частина представників тих соціальних груп, що панували у Візантії в попередньому періоді. Водночас зберігання державних форм власності, общинного землеволодіння і величезної поширеності необмеженої приватної власності на землю й у наступному столітті серйозно уповільнювали формування нової феодальної власності і, крім того, розвиток експлуатації візантійського селянства.

Тільки до X ст. взяла гору тенденція до створення феодальної сеньйориальної системи, заснованої на праці залежного від земельних магнатів селянства при зберіганні, проте, контролю з боку держави.

Державний лад.

Візантійська держава IV-VII ст. успадкувала, із тими або іншими особливостями, основні риси державного ладу пізньоримської імперії. На чолі держави стояв імператор, спадкоємець влади римських цезарів. Він мав усю повноту законодавчої, судової і виконавчої влади і був верховним покровителем і захисником християнської церкви, Візантійська православна церква грала, величезну роль у зміцненні авторитету імператора.

Саме церква розробила й освятила офіційну доктрину божественного походження імператорської влади і проповідувала єднання держави і церкви, духовної і мирської влади (їхню симфонію). На відміну від католицької (західної) візантійська церква в набагато більшій нірі економічно і політично залежала від імператора, тоиу що існувала в умовах потужної централізованої держави.

Важливим фактором політичного життя Візантійського держави цього часу було схвалення кандидатури імператора "народом Константинополя". Ще в IV ст. імператорським указом "народу Константинополя" - різним соціальним верствам і угрупованням населення столиці, які збираються на Константинопольському іподромі, було надано право висловлювати прохання та пред'являти імператору вимоги. На цій основі в Византии виникли особливі політичні організації - так звані міські партії (Діми). Соціальну опору двох найбільш великих димову - вони називалися "блакитні" та "зелені" - складали різні угруповання пануючого класу. Перших підтримувала сенаторская і муніципальна аристократія, друге - торгово-фінансова верхівка візантійських міст. Діми мали певну організацію і навіть збройні загони. У V ст. аналогічні організації за типом столичних димову були створені і в інших містах Візантійської імперії. Вони перетворилися з плином часу у свого роду загальноімперського організації, які тісно пов'язані одна з одною. У IV-VI ст. димову роль в політичному житті була значною. Візантійські імператори повинні були нерідко робити ставку у своїй політиці на одну з названих партій.

Іншим чинником, що стримує самовластіе імператора, було наявність особливого державного органу візантійської аристократії - константинопольського сенату. У сенаті могли розглядатися будь-які справи імперії. Його вплив забезпечувалося самим складом сенату, включають практично всю правлячу верхівку пануючого класу Візантії. До V ст. кількість сенаторів становило 2 тис. чоловік. Обговорення державних справ сенатом, а також його право брати участь в обранні нового імператора забезпечувало візантійської аристократії відому частку участі в керівництві справами імперії.
Саме тому ранневізантійскіе імператори, включаючи найбільш могутнього Юстиніана I, визнавали в законодавчих актах необхідність "згоди великого сенату і народу". Це свідчить про стійкість деяких політичних традицій, що зберігаються з часів республіканської державності.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-10-07; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 898 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Стремитесь не к успеху, а к ценностям, которые он дает © Альберт Эйнштейн
==> читать все изречения...

2152 - | 2108 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.009 с.