Цитата | Назва вірша | Значення |
Спасінням припадаючи до мук обгорілого таїнства | …поспішаємо як акторки… | Відродженя нашої історії, міфології |
Бог мій таїть рану чужих могих | …до далекого серця Америки… | Бог всеохоплюючий, сповідь душі |
Падає в темряву сполоху Древом Життя | …я над плачами цими… | Відродження міфології |
Таїнь заплакана, мов позашлюбний гріх | Сльози твої, коханий | Сповідь душі |
Голосить Живий Вогонь данністю огнища космоземного | Мак | Відродження міфології, божественне начало у всьому |
Превородним огнищем цивілізації Сонця Бога | Зозуля | Зв'язок людей з Богом, відродження міфології |
Зродила в муках огнедишних нове Сонце-Божич | Коляда | Відродження міфології |
прочиняє двері в оселю калинової нації синів Ра-Сонця Велика Мати Ра Сва родопоклонним Древом Життя | Коляда | Зв'язок народу з його вірою |
Небо Праабсолюту кохається в таїнствах заклинань | Свято Русалій | Відродження історії, традицій, міфології |
Зродився Всесвіт-Сварга таїнствами | Купайла | Нерозривність світобачення з історією, відродження міфології |
В огнедишнім Пра-Корені первороднім осяває життєпоклоніння | Купайла | Відродження міфології |
Ой пливуть віночки таїнством небесножертовним | Купайла | Відродження історії та традицій |
Коло-колесом огнищан -полян животворящо Калита цвіте раєм | Калита | Відродження традицій, міфології Намагання побачити світ як предки |
Возвишається пречиста осеня таїною владики Землі і Неба | Оселя | Священність роду, хто пам'ятає рід свій – може осягнути велич незвіданного, запереченя будденності життя, буденності оселі |
Фонетичні архаїзми
Цитата | Назві вірша | Значення |
Ці сльози відблиском святим горнуться таїнами облич | …жінка біля колодязя Божої Істини… | Сповідь душі |
Окрадено втікають таїни | …як умру я стану зорею… | Наше минуле "тікає", але необхідно його відродити, аби не забути |
В похітливих таїнах розкрита омана могил | …причаїлося шаленство… | Історію можна трактувати по-різному, але взагалі знащити її неможливо |
Стоячи ближче до першожиттєвих таїн доби сущої | …в мокре лікарняне вікно… | Відродження історії –першожиттєва таїна сьогоднішньої (90-х років) |
Примарлива таїна розверзається згарищем | …я над плачами цими… | Відновлення історії як вона є |
В таїнах безконечних | Дерево Життя | Відродження міфології Для тодішніх людей словянська міфологія – безкінченна незбагненність |
Дуб проростає таїнами Світла Руху | Дуб | Відродження міфології. Дуб –символ довголіття. |
Голосінням отруйної таїни відкриває неземні скарби | Папороть | Таїна – знання. В даному випадку – відродження легенди (міфології) |
Первородно довершує світотворення | Дуб | Намагання побачити світ як давні |
Первородним огнищем цивілізації Сонця Бога | Зозуля | Відродження міфології |
Завдав Бог таїну першолюдині | Лелека | Відродження легенди (міфології) |
І ту таїну мала нести вона не зазираючи в суть | Лелека | Відродження міфології |
Каменем небесним циркулює таїна | Лелека | Історія розвивається по спіралі (циркулює), ми маємо її знати |
Первородним пракоренем Простору-Часу | Оселя | Зв'язок предків з нащадками |
Діалектикою Всесвіту-Вогню на требищі первороднім | Оселя | Відродження міфології |
Святі таїни падали над зіроньками жалібної РусіРРусф | Кий, Аскольд та Дір | Відродження історії |
Тече молитва крізь розтерзаний світ таїн | Олег Віщий | Відродження згубленої історії |
Ядро таємничої світобудови тривимірює данністю цілости простору – первопредка | Даждьбог | Зв'язок предків з нащадками |
Піщинкою первородною архетипну лексему таїн Синів Сонця | Даждьбог | Відродження міфології та історії |
Обвуглена формула первородного Всесвіту-Духу | Даждьбог | Відродження міфології |
Не було нічого в перводії тіл | Даждьбог | Відродження міфології |
Молитву афекту первочасу висповідавши | Даждьбог | Зв'язок сьогодення з минулим |
Танками і співами зроджуючи обпалену таїну провидінь | Свято Русалій | Відродження нашої міфології |
Зродився Всесвіт-Сварга таїнствами та чарами первосущими | Купайла | Відродження міфології |
В огнедишнім Пра-Корені первороднім осяває життєпоклоніння | Купайла | Відродження міфології |
Калита поблагословить таїною | Калита | Відродження традицій, історії (історія в традиціях) |
Вікторія Чорноброва використовує у своїх творах всі групи архаїзмів, зазначені Пономаревим, окрім семантичних.
Стилістична роль використаних архаїзмів у творах збірки "Калинова книга" не зазнала суттєвих змін. Як і зазначено у дослідженнях Пономарева, архаїзми належать до піднесених, патетичних слів, хоча у Вікторії Чорнобрової піднесеність, здебільшого, гірка. Також архаїзми у творах використані як засіб створення колориту минулих епох, зокрема епох Київської Русі, розквіту кочових і слов'янських племен на території України.
Висновки
Досліджуючи застарілу лексику та її значення у творах збірки Вікторії Чорнобрової "Калинова книга" я досягла мети та отримала такі висновки:
1) Вікторія Чорноброва у творах збірки "Калинова книга" використовує такі різновиди застарілих слів: історизми та архаїзми;
2) Вікторія Чорноброва використовує в творах збірки "Калинова книга" такі різновиди історизмів: назви осіб за їх роллю в ієрархічній адміністративній і військовій організації; назви осіб за професійною діяльністю; назви держав та племен; імена історичних осіб; назви понять матеріальної культури; назви звичаїв та обядів.
Окрім вищеназваних видів історизмів, Вікторія Чорноброва використовує окрему групу історизмів, яку становлять назви дохристиянських слов'янських богів і предметів та явищ, що з ними пов'язані. При цьому лексичне значення історизмів, в основному, залишається без змін, але при наявності вибору прямого і переносного значення слова, Вікторія Чорноброва використовує переносне. Стилістичне значення історизмів не зазнає суттєвих змін. Поетеса використовує цю групу застарілих слів задля надання урочистості, піднесеності творам, підкреслення зв'язку між предками і нащадками;
3) Вікторія Чорноброва використовує у своїх творах всі групи архаїзмів, зазначені Пономаревим, окрім семантичних. Стилістична роль використаних архаїзмів у творах збірки "Калинова книга" не зазнала суттєвих змін. Як і зазначено у дослідженнях Пономарева, архаїзми належать до піднесених, патетичних слів, хоча у Вікторії Чорнобрової піднесеність, здебільшого, гірка. Також архаїзми у творах використані як засіб створення колориту минулих епох, зокрема епох Київської Русі, розквіту кочових і слов'янських племен на території України.
Список використаної літератури:
1) О.Д.Пономарів "Стилістика сучасної українскьої мови", Тернопіль, 2000;
2) Н.Г.Шкурятина, С.В.Шевчук "Сучасна українська літературна мова", Київ, 2007;
3) В.С.Карпалюк, П.С.Каньоса, Н.В.Карпалюк "Українська мова. Лексикологія. Фразеологія. Словотвір.", Кам'янець-Подільський, 2010;
4) "Українська мова. Енциклопедія", Київ, 2007;
5) А.П.Грищенко, Л.І.Мацько, М.Я.Плющ, Н.І.Тоцька, І.М.Уздиган "Сучасна українська літературна мова", Київ, 1997;
6) М.Зубков "Українська мова. Універсальний довідник.", 2006;
7) "Миколаївські письменники – дітям", Миколаїв, 2010;
8) "Вікторія Чорноброва. Українка, яка здолала долю.", Київ, 2011;
9) Вікіпедія http://uk.wikipedia.org/wiki;
10) "Калинова книга", Гранослов, Київ, 2001;
11)