Тема 7: Будова (форма) музичних творів
П Л А Н
- Основні елементи музичної мови: період, речення, фраза, мотив.
- Повтор, контраст і симетрія у розвитку музики.
- Музичні форми. Проста одно-, дво- і тричастинна форми. Куплетна форма. Форма рондо. Варіації. Сонатна форма. Циклічні форми (сюїта, сонатний цикл).
- ”Веселий музикант”, муз. А.Філіпенка, сл.Т.Волгіної, пер. з рос. О.Новицького.
Ключові поняття: структура, форма, мелодія, період, речення, фраза, мотив, інтонація, розвиток музики, повтор, контраст, симетрія, прийоми розвитку музики: мелодичні, ладогармонічні, темпові, темброві, динамічні, жанрові, сюжетні, виконавські; одночастинна, двочастинна, тричастинна форма, куплетна форма, форма рондо, варіації, сонатна форма, циклічні форми (сюїта, сонатний цикл). засоби побудови музики: повторення (просте і варіативне) й контраст, аналіз-інтерпретація та оцінення музичного твору.
Орієнтовні завдання для самостійної роботи:
1. Самостійне опрацювання і конспектування тем: “Опера. Балет. Оперета. Мюзикл. Дитяча музична казка.” за довідковою літературою. Складання логічно-структурних схем музично-театральних творів.
2. Визначення основних елементїв музичної мови і форми шляхом сприймання та виконання музичних творів (за вибором).
3. Визначення теми і наступних змін, що відбуваються в музиці. Емоційно-образна характеристика різних варіацій (за вибором).
4. Дослідження динамічного розвитку в симфонічній картині Е.Гріга “Ранок”.
5. Аналіз-інтерпретація симфонічної казки С.Прокоф’єва “Петя і Вовк”.
6. Реферати і повідомлення: “Циклічні форми”, “Єдність змісту і форми”, “Опера – музично-театральний твір”, “Історія виникнення опери”, “Оперета”, “Балет”,” Мюзикл”, ”Дитяча музична казка”, “Музика для театру і кіно”, ”Дитячі опери М.Лисенка”, “Балети П.Чайковського”, “Українські балети”, “Казкові образи в музиці М.Римського-Корсакова”, “Казка в музиці Е.Гріга”.
Література:
1. Глушков П., Красовська Є. Елементарна теорія музики. – К., 1961, с.96-99.
2. Книга о музыке / Сост. Г.Головинский, М.Ройтерштейн. – М., 1988. – С. 138-203.
3. Масол Л. Вивчення музики в 1-4 класах.- Х., 2003, с. 133-134.
4. Павлюченко С. Елементарна теорія музики. – К., 1980,с. 135 –143.
5. Співи та музика. За ред. М.Гордійчука. Вид. третє.- К, 1969, с.8, 225-226.
Опори:
Мелодією зветься музична думка, образний зміст якої виражений одноголосно.
Музична мова, як і словесна, поділяється на частини (великі і малі), які звуться побудовами. Межа між ними зветься цезурою.
Період – найпростіша музична побудова, в якій втілюється завершена музична думка.
Частіше всього, період складається з 8 тактів, хоча можуть бути періоди і з іншою кількістю тактів. Найпростіша побудова періоду симетрична: два музичні речення, в кожному реченні – дві фрази, в кожній фразі – два мотиви.
Найменша частина мелодії, що складається з двох або трьох звуків, що взяті послідовно – це інтонація, яка є основним носієм змісту музики.
Найвища та найнапруженіша точка мелодичного розвитку зветься кульмінацією.
Музична форма – це побудова музичного твору (співвідношення його частин).
Різновиди:
1. Проста одночастинна форма являє собою показ основного музичного матеріалу в межах періоду (куплетна форма без приспіву).
2. Двочастинна форма – це така музична побудова, яка складається з двох частин, має два музичних образи, переважно контрастні (пісні, інструментальні твори). Позначається АВ.
3. Тричастинна форма – це така музична побудова, що складається з трьох частин, де перша і третя – майже однакові, а друга – відрізняється від них. АВА. Буває: АВС (але рідко).
4. Куплетна форма – строфічна форма – побудова музичного твору, що спирається на повторення незмінної мелодії зі зміною тексту.
ПИТАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОГО ВИВЧЕННЯ
- Музичні форми.
- Циклічні форми
- Єдність змісту і форми
- Опера – музично-театральний твір
- Опера- історія виникнення
- Оперета. Мюзикл
- Балет
- Балети П.Чайковського
- Українські балети
- Музика для театру і кіно
- Дитяча музична казка. Дитячі опери М.Лисенка
- Казкові образи в музиці М.Римського-Корсакова
- Казка в музиці Е.Гріга.
Література:
1. Владимиров В., Лагутин А. Музыкальная литература / Для 4 класса ДМШ. – М., 1986.
2. Зильберквит М. Мир музыки. – М.,1988.- С.227-302.
3. Кабалевський Д. Про трьох китів та інші цікаві речі. – К., 1980.
4. Каринская- Скудина Г. Балет.- М., 1960.
5. Левашева Г. Поговорим о музыке. – Л.,1964.
6. Михайловская Н. Музыка и дети. – М.,1977.
7. Способин И.В. Музыкальная форма. – М., 1980.
8. Энциклопедический словарь юного музыканта/ Сост. В. Медушевский, О.Очаковская. – М., 1985.
- Ю.Юцевич. Музика. Словник – довідник. - Т., 2003.
Тема 8: Народна музична творчість
П Л А Н
1. Народна музика – культурна спадщина українського народу. Основні особливості музичного фольклору.
2. Різноманітність жанрів. Обрядовий фольклор. Епос. Лірика. Пісні-романси. Сучасні народні пісні.
3. Народні музичні інструменти України
4. Взаємозв’язок народної та професійної музики.
- Українська щедрівка “Щедрик
Ключові поняття: фольклор, композитор, цитування, варіювання, календпрно-обрядові пісні, колядки, щедрівки, веснянки, купальські, жниварські, думи, історичні, козацькі пісні, коломийки, частівки та ін., український народний музичний інструментарій
Орієнтовні завдання для самостійної роботи:
- Складання логічно-структурної схеми жанрів народної музичної творчості.
2. Спів поспівок і пісень за шкільною програмою без супроводу.
3. Виготовлення зразків наочності поспівок і пісень до пробних уроків в школі.
4. Відтворення на ударних інструментах простих ритмічних зворотів, елементів мелодій (на сопілці та металофоні), імпровізація ритмічного супроводу до пісень.
- Реферати “Використання композиторами народних мелодій в своїй творчості”, “Українська народна пісня”, “Український народний музичний інструментарій”.
Література:
1. В. Владимиров, А.Лагутин. Музыкальная литература. М.,1972, с. 87-105.
2. Закувала зозуленька. Антологія української народної творчості / Упор. Н.С.Шумада. – К., 1989.
3. Зильберквит М. Мир музыки.- М.,1988. – С. 51-75.
4. Лісецький С. Українська музична література для 4-5 класів ДМШ. - К., 1991, с.5-40
5. Співи та музика. За ред. М.Гордійчука. – К., Музична Україна, 1969.
6. Ростовський О. Методика викладання музики в початковій школі.-Т., 2001 7 7. Владимиров А. Інтонація і виразність у співі на основі народної пісні // Початкова школа. – 2007. - №3. – С. 39-40
Народна музична творчість (схема)