Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Місце філософії у духовному житті Середньовіччя




Тема 3. Філософія Середньовіччя.

План

1. Зміни у світогляді під час переходу від Античності до європейського Середньовіччя.

2. Вихідні ідеї середньовічної патристики. Місце філософії у духовному житті Середньовіччя.

3. Схоластика і містика як провідні напрями середньовічної філософії.

 

Зміни у світогляді під час переходу від античності до європейського Середньовіччя.

Основною причиною радикальних змін, що відбулися у світогляді під час переходу від Античності до європейського Середньовіччя, було руйнування античного полісу (основної форми державного та громадянського життя) як реального ґрунту всієї античної цивілізації, а разом із ним – руйнування і всього укладу життя. Поява та утвердження християнства в Європі призвели до радикальної духовної революції у розвитку європейської цивілізації. Відбулося суттєве просування філософської думки цього часу в таких галузях, як онтологія, логіка і теорія пізнання, антропологія.

 
 

За часовими межами епоха Середньовіччя охоплює період від падіння Римської імперії, тобто з IV–V ст., до відкриття Америки, тобто до XV-XVIст.

Під час формування середньовічного суспільства духовні процеси випереджали соціальні, що засвідчує надзвичайно важливу роль духовного фактора в розвитку історії.

Основні світоглядні орієнтири під час переходу до Середньовіччя змінюються на протилежні:

Античний світогляд Середньовічний світогляд
- політеїзм; - боги є частиною природи або уособленням природних стихій; - вихідні якості богів: сила, могутність; - боги впорядковують та оздоблюють світ; - космос, природа – загальні умови існування богів і людей;   - людина спирається у своїх вчинках на знання; - головне життєве завдання людини - спасіння душі; - у сприйнятті дійсності акцент падає на зовнішнє; внутрішнє проявляє себе лише через зовнішнє; - люди поділяються за етнічними та родовими ознаками; - панування натуралістичного світосприйняття. - монотеїзм; - Бог є духовною сутністю, яка перебуває за межами світу; - Вихідна якість Бога – любов до людини; - Бог творить світ з нічого; - природа не має власної сутності і не може існувати без впливу божественної енергії; - людина в усьому покладається на віру в Бога; - головне життєве завдання людини - здійснення подвигу; - у сприйнятті дійсності акцент робиться на внутрішнє; зовнішнє лише заважає правильно зрозуміти внутрішнє; - всі люди є рівними перед Богом; - панування символічного світосприйняття.

Вихідні ідеї середньовічної патристики.

Місце філософії у духовному житті Середньовіччя.

Вихідним джерелом середньовічного світобачення постає Біблія у складі Старого та Нового завітів. Біблія озброює хри­стиян цілою низкою вихідних догм. Але ці догми потребували пев­них пояснень і тлумачень.

Перші введення християнської догматики в контекст життя здійснювали апостоли (перші учні Христа), але розгалужено та деталізовано здійснили це історичне завдання, водночас осмислюючи реалії життя під кутом огляду положень Святого Письма, представники християнської патристики – так звані Отці Церкви (лат. «раіег» – батько).

На ранньому етапі свого розвитку патристика набула харак­теру апологетики (II-IV ст.). Перші християнські мислителі звер­талися до римських імператорів або широкого загалу із послан­нями на захист християн (давньогрецькою мовою «апологія» – захист).

Від самого початку рання патристика (апологетика) поділилась на два напрями в питанні ставлення до попередньої язичницької (античної) мудрості:

- позитивний;

- негативний.

 

 

П'ять Аргументів Юстина щодо переваг християнства над язичницькою мудрістю:

аргумент єдності (оскільки Бог єдиний, не треба шукати все нові й нові початки буття),

аргумент універсальності (християнство відкрите й доступне всім, незалежно від статі, віку, походження),

аргумент простоти (у християнстві йдеться про те, що зрозуміле для усіх і не потребує спеціальної освіти),

аргумент авторитету (філософію вигадали люди, а істини християнства дані Богом через об'явлення),

аргумент давнини (Юстин посилався на твердження Аристобула Олександрійського про те, що греки запозичили філософію у Мойсея).

Негативне ставлення до античної філософії – другий напрям апологетики, котрий наполягав на рішучому відкиданні античної мудрості як такої, що, порівняно з божественним об'явленням, постає як безумство.

Отже, як бачимо, в основі розмежування патристики на два напрями лежало питання про співвідношення віри та знання у людському світоорієнтуванні, яке майже ніколи не зникало з духовного обрію Середньовіччя.

Найбільш завершеного вигляду ідеям патристики надав пред­ставник західної патристики – Аврелій АвґустинАвґустин Блаженний, єпископ Гіппонійський (північ Африки) (354—430).

Розуміння Августином Бога як основи світу:

- Бог є гарантом безсмертя та спасіння людства,

- Бог творить світ із нічого, бо його могутність необмежена,

- можливості Бога у творенні невичерпні,

- світ перебуває у повній залежності від Бога, але Бог від світу не залежить,

- Бог є сукупність усіх можливих досконалостей, Бог є вічним та завершеним Буттям.

Між філософією та релігією утворилась проміжна сферасфера теології.

Теологія (богослов'я)ідейна частина релігії, що покликана узгоджувати між собою усі основні релігійні догмати.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-07-29; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 5894 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Два самых важных дня в твоей жизни: день, когда ты появился на свет, и день, когда понял, зачем. © Марк Твен
==> читать все изречения...

2282 - | 2105 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.