Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


ГЛАВА IV. Цивілізація європейська тожественна чи з общечеловеческою?




 

Без подібного ж розрізнення – ступенів розвитку від типів розвитку – неможливе й природнє угруповання історичних явищ. Відсутність цього розрізнення й становить той корінний недолік історичної системи, про який тільки що було говорено. Розподіл історії на прадавню, середню й нову, хоча б і з додатком найдавнішої й новітньої, або взагалі розподіл по ступенях розвитку – не вичерпує всього багатого змісту її. Форми історичного життя людства, як форми рослинного й тваринного миру, як форми людського мистецтва (стилі архітектури, школи живопису), як форми мов (односкладові, префіксальн, що згинаються), як прояв самого духу, що прагне здійснити типи добра, істини й краси (які цілком самостійні й не можуть же шануватися один розвитком іншого), не тільки змінюються й удосконалюються відповідно до віку, але ще й різноманітяться по культурно-історичних типах. Тому, власне кажучи, тільки усередині того самого типу, або, як говориться, цивілізації, – і можна відрізняти ті форми історичного руху, які позначаються словами: прадавня, середня й нова історія. Цей розподіл є тільки підпорядковане, головне ж повинне полягати в відмінності культурно-історичних типів, так сказати, самостійних, своєрідних планів релігійного, соціального, побутового, промислового, політичного, наукового, художнього, одним словом, історичного розвитку. Насправді, при всьому великому впливі Рима на чисто германські держави, що й утворювалися на руїнах його романо-германські, хіба історія Європи є подальший розвиток почав зниклого римського миру? До якої області тільки що перерахованих категорій історичних явищ не звернетеся, скрізь зустрінете інші початки. Християнська релігія ухвалює папистский характер, і хоча римський єпископ і колись звався тата, але папство, як ми тепер його розуміємо, утворювалося лише в романо-германський час, і для цього повинне було зовсім ухилитися від свого первісного значення й змісту. Відносини між суспільними класами зовсім змінилися, тому що суспільство побудувалося на засадах феодалізму, який не знаходить собі нічого відповідного в прадавньому світі. Вдачі, звичаї, одяг, спосіб життя, суспільні й частки звеселяння стають зовсім іншими, чому в римський час. Хоча через триста років після падіння Західної Римської імперії вона відновлюється у формі Карловой монархії, але новий римський імператор, незважаючи на те що малося на увазі створити його по образу й подобі прадавнього, одержує на ділі зовсім інший характер – характер феодального сюзерена, якому, у світському відношенні, повинні так само точно підкорятися всі глави нового суспільства, як у духовному відношенні – татові. Але й цей ідеал (що повинний по католицькому поняттю становити на землі відбиття царства небесного) ніколи, втім, після Карла не здійснювався, і германські імператори, незважаючи на всі свої домагання, минулого, по суті, такими ж феодальними монархами, як і королі французькі або англійські, і скоро стали навіть уступати їм у могутності. Наука, протягом декількох століть, що поступово завмирала, ухвалює форму схоластики, яку не можна ж уважати продовженням ні прадавньої філософії, ні прадавнього богословського мислення, – як воно проявлялося у великих батьках всесвітньої церкви. Потім європейська наука переходить у позитивне дослідження природи, якому прадавній мир майже не представляє зразків. Більша частина мистецтв, саме – архітектура, музика й поезія, має зовсім відмінний характер, ніж у стародавності; живопис у середні століття переслідує також зовсім самобутні цілі, відрізняється ідеальним характером і надто навіть зневажає красотою форми, – коли ж потім і намагається засвоїти собі прадавню досконалість форми, те все-таки ми не можемо навіть судити, наскільки вона продовжує або не продовжує напрямок прадавнього живопису, від якого до нас майже нічого не дійшло. Одна тільки скульптура має наслідувальний характер і повинна йти по тому ж шляхи, по якому йшли й прадавні, але зате саме це мистецтво не тільки не підсунулося вперед, не створило нічого нового, але навіть, безсумнівно, відстало від своїх прототипів. У всіх відносинах основи римському життя завершили коло свого розвитку, дали всі результати, до яких були здатні, і нарешті зжити – розбудовуватися далі було нема чому. Довелося йти зовсім не звідти, де зупинився Рим, – по своєму шляхові він дійшов уже до межі, її ж не перейдеш; і, щоб було куди йти, треба було почати з нової крапки відправлення і йти в іншу сторону, у якій, як виявився, відкритий простір був ширше; але й воно, зрозуміло, не нескінченно, і цьому ходу буде межа, її ж не перейдеш. Так завжди було, так завжди й буде. Кому призначене буде знову йти, той також повинен буде відправлятися з іншої крапки і йти в іншу сторону. Прогрес полягає не в тому, щоб усе йти в одному напрямку, а в тому, щоб усе поле, що становить поприще історичної діяльності людства, виходити в різних напрямках, тому що досі він у такий саме спосіб проявлявся. Але про цей після.

Таке підпорядкування, в історичній системі, ступенів розвитку – типам розвитку має ще та перевага, що рятує від необхідності вдаватися до допомоги ні на чому не заснованих гіпотез про ту крапку шляху, на якій у той або в інший момент перебувало людство. Розглядаючи історію окремого культурного типу, якщо цикл його розвитку цілком належить минулому, ми точно й безпомилково можемо визначити можливість цього розвитку, можемо сказати: тут кінчається його дитинство, його юність, його зрілий вік, тут починається його старість, тут його старезність, або, що те ж саме, розділити його історію на найдавнішу, прадавню, середню, нову, новітню й т.п.

*

Відшукання й перерахування цих типів не представляє ніякого утруднення, тому що вони загальновідомі. За ними не визнавалося тільки їх першорядного значення, яке, всупереч правилам природньої системи й навіть просто здорового глузду, підкорялося довільному й, як ми бачили, зовсім нераціональному розподілу по ступенях розвитку. Ці історичний-історичні-культурно-історичні типи, або самобутні цивілізації, розташовані в хронологічному порядку, суть: 1) єгипетський, 2) китайський, 3) ассірійско-вавілоно-фінікійский, халдейський, або давньосемітський, 4) індійський, 5) іранський, 6) єврейський, 7) грецький, 8) римський, 9) ново-семітський, або аравійський, і 10) романський-романський-германо-романський, або європейський.

 

 

1. Чому історичний тип можно описати за допомогою аналізів форм історичного руху, які позначаються словами: прадавня, середня і нова істория?

2. Як визначається культурно-історичний тип, які ознакі він має?

3. Що є «коло розвитку», і що воно включає у себе?

4. У чому є прогрес історичної системі, і який його напрямок та етапи?

5. Які основні культурно-історичні типи виділяються?

 


 

ОГЮСТ КОНТ.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-07-29; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 310 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Логика может привести Вас от пункта А к пункту Б, а воображение — куда угодно © Альберт Эйнштейн
==> читать все изречения...

2301 - | 2225 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.012 с.