Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Соціокультурне сприйняття часу і простору




Виявляється, що в різних культурах смисли і значення понять часу і простору суттєво відрізняються. У зв'язку з цим цікаво простежити різницю в розумінні даних категорій вже на семіотичному рівні. Так, наприклад, у сучасній російській мові існують три мовні позначення часу, які визначають подія щодо моменту мовлення. В інших мовах форми часу можуть вказувати на тимчасову дистанцію (близькість чи віддаленість події) або є системи «відносних» часів, «хто дає складну двох-(і навіть трьох-) ступінчасту орієнтацію, тобто орієнтують подія по відношенню до будь-якої точці відліку, локалізованим, у свою чергу, щодо моменту мовлення».

А це, в свою чергу означає, що представники різних культур сприймають час по-різному. Зданої проблемою стикається будь-який перекладач, який змушений здійснювати інтерпретацію при передачі тимчасових смислів однієї культури на мову іншої. З точки зору індивідуального сприйняття це означає, що представники різних культур різним чином можуть описати тимчасовий стан, тобто по різному поставитися до розташування подій у часі.

Більш того, як дуже цікаво показав Г. Гачев, відмінності в розумінні простору і часу істотно впливають не тільки на специфіку їх сприйняття, але і на специфіку їх використання навіть у фізиці. Культура, яка виражається через мову, детермінує образи й уявлення про світ, в тому числі і наукові, забарвлює науку в національні кольори.

Так, наприклад, у Декарта, простір - це передусім «поширення - протяг - розтікання якоїсь повноти - рідини». Те ж саме в російській мові, де простір може означати широту, просторе й т.д. А в німецькій мові Raum зв'язується з поняттям чистоти, порожнечі та обмеження, навіть фонетично. Простір - це фактично отстранство.

Не менш важливі мовні відмінності у фіксації поняття часу. В англійській мові це поняття, також, як і «простір», походить від слова «випрати», в латинському - від слова «тягнути» (згадаймо російське вислів «тягти час»), ау німців «інше поняття часу - як рубаного відрізка: час - термін; це вічність - тягнеться, триває». Цікаво, що російське слово «час» з ряду етимологічних версій складається з двох слів: найдавнішого індоєвропейського кореня р-аг (обертати, крутити, упорядковувати, творити, де скрізь, до речі, цей найдавніший сакральний корінь прослуховується) і «мене», т. е. буквальнослово «час» означає «те, що обертається навколо мене». Тут підкреслюється присутність суб'єктивного начала у сприйнятті тимчасових відносин, про що ми вже писали і на чому ми ще зупинимось.

Таким чином, різне розуміння часу породжує і багато в чому різне розуміння світу. І тут дійсно варто задуматися, а чи не був прав І. Кант, говорячи про простір і час як апріорних формах нашого розуму, який за допомогою їх інтерпретує світвідповідним чином. А оскільки індивідуальний розумпритаманний конкретної особистості, то і його схеми багато в чому визначаються соціокультурними обставинами. Таким чином, простір і час розрізняються в культурному сенсі «по горизонталі», тобто в різних одночасних культурах.

Але існують і «вертікальниеразлічія» в тлумаченні простору і часу, коли нам важко проникнути в образ, думки людей колишніх епох: Так, наприклад, у Древньому Китаї час трактувалася не як якась послідовність рівномірних і спрямованих у майбутнє собьпій, а, навпаки, як сукупність неоднорідних відрізків. Тому історичний час отримує свої особисті імена, пов'язані з життям конкретних людей, перш за все імператорів. Відповідно, таке розуміння часу вимагав та іншого уявлення про простір. Замкнутий простір і циклічне час - ось модель світу, в якому живе людина. Тому майбутнє розглядалася в Китаї не як щось варте попереду і ще не здійснене, а, швидше, як щось вже колишнє і досі не перевершене своєї досконалості. До нього належить повернутися після нинішнього періоду загального хаосу і занепаду. Виключне шанування предків у Китаї також пояснюється тим, що покоління йшли у вельми своєрідне просторово-тимчасове небуття, яке існує паралельно і постійно надає або благе, або шкідливий вплив на світ людей.

Дуже глибокі й тонкі роздуми проводить П. Флоренський, показуючи зв'язок уявлень про простір з духовним станом епохи, яке реалізовувалося в творах мистецтва, і роблячи висновок про те, що кожна епоха вибирає відповідну їй систему просторово-часових координат.

А.Я. Гуревич, досліджуючи проблему сприйняття у древніх скандинавів, також відзначає його суттєві відмінності від сучасних уявлень. Час тут «не тече лінійно і без перерв, а являє собою ланцюг людських поколінь. Справа в тому, що час відчувається і переживається цими людьми... ще значною мірою циклічно, як повторення». Час - це перш за все протягом життя людей, що закріплюється навіть у практиціукладання договорів, які «зберігають силу, поки вони живі». З таким розумінням часу пов'язано і переконання людей у ​​тому, що вони можуть впливати на час через систему сакральних дій. Отже, на відміну, наприклад, від сучасних уявлень фізики, що минулого вже немає, майбутнього ще немає, а є лише теперішнє, стародавні скандинави розуміли, що минуле хоч і минуло, але колись повернеться. «Майбутнього ще немає, але разом з тим воно вже десь таїться, внаслідок чого провидці здатні його з упевненістю пророкувати. Час мислилося подібним простору: віддалене у часі (у минуле чи майбутнє) уявлялося настільки ж реальним, як і віддалене у просторі».

Крім «соціокультурної навантаженості» уявлень про простір і час складність розуміння даних категорій пов'язана ще і з тим, що людина в своєму житті оперує ними постійно, вініманентно занурений в просторово-часової потік власної свідомості. І суб'єктивні сприйняття простору і часу не менше, а набагато більш важливі для людини, ніж абстрактне і відчужене розуміння їх фізичного сенсу. Дійсно, якщо ви кого-то чекаєте, то для вас час тече повільніше, стрілки годинника ніби зупиняються. Більш того, якщо в цей момент виміряти ваш пульс або тиск крові, то в наявності будуть зміни цих об'єктивних фізичних параметрів. Так що психологічнепереживання не менш важливо, ніж об'єктивні фактори. У певному сенсі ми можемо вплинути на якийсь час.

Так, наприклад, якщо ви зайняті якоюсь справою і день пролітає для вас швидко, значить, він наповнений подіями. Зате після деякого часу, згадуючи всі ці події, ви як би розтягує минулий час, вам є що згадати. І навпаки, якщо день болісно тягнеться від неробства і відсутності значимих подій, то після закінчення деякого часу вам нічого згадати, і тоді говорять про те, що час минув непомітно. У цьому випадку правомірно говорити про суб'єктивно-психологічному переживанні часу Л. «Якщо б швидкість сприйняття та опрацювання інформації людиною значно прискориться, то всі зміни в зовнішньому світі здавалися б йому відносно уповільненими».

Розглядаючи з філософської позиції простір і час як форми прояву буття, ми можемо виділяти в останньому відносно самостійні рівні, щодо яких відбувається специфікація даних категорій. Таким чином, якісні характеристики цих рівнів значною мірою змінюють загальні уявлення про простір і час, наповнюючи їх конкретним змістом.

Тому, кажучи, наприклад, про час, ми ні в якому разі не повинні розуміти його тільки у фізичному і навіть у природному сенсі. Час є міра соціально-історичного і всякого іншого буття: «Як така міра воно може бути виміряна і пораховано в тих чи інших абстрактних одиницях, як-то: рік,місяць, годину або ще в більш абстрактних одиницях частоти коливань атома будь-якого зручного для цього елемента, але воно завжди є щось інше і більше, ніж цього приводу і цей вимір. Воно є міра людського життя і людського її визначення».

Оскільки світ є ієрархічне, багаторівневе утворення, ми можемо виділяти і відповідні цим рівням специфічні просторово-часові відносини.

Наприклад, ми можемо говорити про історичне або соціальному часі. Воно дуже своєрідно. Це не просто фізичне час, вимірюваний тривалістю історії. Для природничих наук час - це сукупність однорідних відрізків. А історія, події в нійпринципово неоднорідні. Є періоди, коли час ніби застигає, а є періоди таких історичних перетворень, коли в життя одного покоління хіба вміщуються цілі століття. К. того ж історія розвивається таким чином, що насиченість подіями та змінами постійно наростає, тобто історичного часу властиво прискорювати свій хід. Тому історичний час - це виділена тривалість, плинність конкретних подій з точки зору їх значення для людей минулого і теперішнього часу.

Простір також несе в собі не тільки фізичні уявлення, але й найглибший людський сенс. Для людини простір завжди виступає перш за все як деякий локалізоване (індивідуальне) простір, як більше велике - державне, етнічне простір, нарешті, як якесь світове, космічний простір. Кожне з цих просторів, поряд з фізичними характеристиками, має свій власний зміст, який, до речі кажучи, не завжди доступний представнику іншої культури чи іншого етносу. Він часто і самим носієм цієїкультурної традиції не усвідомлюється в явній формі, частіше проявляється стихійно, в силу звички.

Людина іншої, не знає цих неявних культурних смислів локальних просторів (таких, як житло, ритуальні та громадські місця та ін), може опинитися в смішний і безглуздої ситуації, наприклад, не знявши головний убір або надто шумно висловлюючи свої емоції, там де цього не слід було б робити. Таким чином, ми живемо не просто в географічному просторі, що складається з безликих місць взагалі, а в особливому культурно-смисловому просторі, що складається з різних значущих місць, надають саме прямий вплив на наше поводження і образ думок.

Не тільки ми формуємо простір, впорядковуємо його по нашим потребам, але і воно активно формує нас. На основі цього ефекту будується, зокрема, все мистецтво сучасного дизайну. Один з його розділів так і називається «просторовий дизайн».

ЄС. Кнабе наводить приклад особливої ​​ролі і значення розуміння житлового простору, без знання смислів якого ми просто не зможемо зрозуміти іншу культуру в силу часової чи просторової віддаленості від неї. Так, наприклад, римськиймісто, яке з фізичної, геометричній (тобто з точки зору своїх просторових характеристик) відрізняється від іншого міста тільки кількісними показниками, завжди несе в собі сенс священного міста, який цими показниками ніяк не визначається. Місце побудови міста «вибирається богами», і ця обставина породжує цілу систему ритуалів як при початку спорудження міста, так і в подальшому житті всередині нього як в особливому, священному просторі.

Місто - це закритий простір не тільки від ворогів, але і від чужих богів. Тому, виходячи з міста, наприклад, на війну, людина як би втрачав на час свої мирні функції хлібороба і здобував властивості воїна - жорстокість, ненависть і відвагу.Відповідно, повертаючись до міста, він «надягав оболонку мирного громадянина, для чого, наприклад, у Давньому Римі необхідно було пройти перед вівтарем Януса.

Зазначені властивості локального простору часто переносилися і на розуміння світу в цілому (всього простору), надаючи винятковість, вибраність народу, що живе в цьому локальному просторі, і його нетерпимість до інших народів. Причому обидва ці властивості людина повинна була демонструвати. Разом з тим особливе розуміння призначення Риму (його зумовленість бути паном світу) особливим чином інтерпретувало і деякі властивості простору. Воно уявлялося «динамічним, мислилося як постійно розширюється, і розширення це було засновано не тільки на завоюванні, але на сакральному праві».

Якщо вже мова зайшла про римську культуру, то зауважимо, що паралельні і перпендикулярні вулиці, прямокутні квартали і велика центральна площа в багатьох великих європейських містах - це пряме спадщина римської трактування міського простору, а ще точніше - форма організації простору в римському військовому таборі. І це не дивно, бо саме навколо укріплених римських військових таборів починали організовуватися багато торгових і ремісничі європейські центри.

Цікаво, що в Древній Греції і Стародавньої Індії міста мали іншу просторову організацію. Наприклад, стародавні індійські міста мали концентричну та променеву організацію простору за рахунок відповідним чином розходяться вулиць. Подібну «східну» структуру має і Москва. У якомусь сенсі правий був російський мислитель ЄП. Федотов, який побачив в історії Росії момент боротьби між азіатській Москвою і європейськимПетербургом, який, до речі, був спланований Петром абсолютно по-римськи. Там все організовано паралельно і перпендикулярно.


 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-23; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 551 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Два самых важных дня в твоей жизни: день, когда ты появился на свет, и день, когда понял, зачем. © Марк Твен
==> читать все изречения...

2282 - | 2105 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.