Соціальні зміни і соціальні процеси
У соціальній сфері не існує незмінних об'єктів і суб'єктів. Тому явища суспільного життя слід розглядати не тільки в статичному стані, а насамперед у динаміці, завдяки якій виникають (зникають), нагромаджуються, трансформуються різноманітні їх якості.
Сутність соціальних змін
Важливою умовою функціонування соціальних систем є постійні виникнення, зміни, зникнення їх елементів, зв'язків між ними, тобто соціальна динаміка. їй, як і соціальній статиці, багато уваги приділяв у своїх дослідженнях О. Конт. Ідеї динамізму соціальних процесів сповідував і Г. Спенсер, який сформулював ключові положення еволюціонізму як методологічного фундаменту соціології. Аналізом динаміки суспільного розвитку переймався К. Маркс, створивши теорію суспільної формації, у межах якої виокремив етапи послідовного розвитку суспільства.
У середині XX ст. на зміну панівним у західній соціології ідеям стабільності й непорушності існуючого порядку прийшли ідеї про необхідність фундаментальних соціальних змін у суспільстві (Г. Беккер, У. Мур, Н. Смелзер та ін.). Якщо у функціоналізмі соціальні зміни ототожнювалися з адаптацією, то його опонентами вони розглядались як реформістська перебудова.
Поняття «соціальні зміни» у вітчизняній соціології вживалось рідко. Звичнішим було поняття «соціальний прогрес», яке характеризувало лише певний вид соціальних змін, спрямований на вдосконалення, ускладнення. Однак ці поняття («соціальні зміни», «соціальний прогрес») не тотожні. «Прогрес» виражає ціннісну характеристику, зміни в бажаному напрямі, але багато соціальних змін не мають чіткого спрямування. Тому в сучасній соціології віддають перевагу нейтральному поняттю «соціальні зміни», яке не має в собі оцінного компонента і охоплює широке коло різноманітних соціальних змін безвідносно до їх спрямованості.
Соціальні зміни — перетворення, що відбуваються протягом певного часу в організації, структурі суспільства, мисленні, культурі, соціальній поведінці.
Вони означають перехід соціального об'єкта з одного стану в інший, суттєву трансформацію соціальної організації, соціального інституту, урізноманітнення соціальних форм, виникнення нових явищ, структур, характеристик у соціальних системах і підсистемах.
Соціальні зміни відбуваються на рівні міжособистісних відносин, на рівні організацій та інститутів, малих і великих соціальних груп, на місцевому, соціетальному та глобальному рівнях. Крім того, соціальні зміни класифікують на еволюційні й революційні, короткострокові й довгострокові, організовані й стихійні, насильницькі й добровільні, усвідомлені й неусвідомлені, а також зміни на рівні індивіда, групи, організації, інституту, суспільства та ін. Системну класифікацію соціальних змін за різними критеріями подано на рис. 2.6.
Рис. 2.6. Види соціальних змін
Типологічна різноманітність соціальних змін, різноспрямованість дослідницьких пошуків спричинилися до формування багатьох теорій соціальних змін.
Еволюціоністська теорія соціальних змін. Її автори (Ч. Дарвін, О. Конт, Г. Спенсер, Е. Дюркгейм) виходили з того, що суспільство розвивається по висхідній лінії від нижчих форм до вищих, і цей рух є постійним і незворотним. Вони розглядали соціальні зміни як лінійний розвиток, вважаючи, що всі суспільства, культури розвиваються за одним сценарієм і долають єдиний шлях від менш розвинутого стану до більш розвинутого. А існуючі примітивні суспільства демонструють, яким було розвинуте суспільство в минулому, а розвинуте суспільство демонструє, якими стануть примітивні суспільства в майбутньому.
Теорії класичного еволюціонізму неодноразово піддавались обґрунтованій критиці, в якій йшлося про те, що багато історичних подій мають обмежений та випадковий характер, а різноманітність людських популяцій (племен, культур, цивілізацій) не дає змоги стверджувати про єдиний еволюційний процес. Крім того, зростаюча конфліктогенність соціальних систем не відповідає еволюційним поглядам на зміни; відомі в історії людства випадки занепаду, загибелі держав, етносів, цивілізацій перекреслюють твердження про єдиний еволюційний сценарій. Еволюціоністський постулат про послідовність розвитку піддається сумніву, оскільки в розвитку деяких суспільств одні історичні стадії були пропущеними, інші — долались особливо швидко. Наприклад, більшість європейських країн обминули стадію рабства; неможливо ототожнювати еволюцію з прогресом, адже нерідко суспільство в результаті соціальних змін виявлялось в кризовому стані, деградувало.
Неоеволюціонізм. У середині XX ст. соціологічний еволюціонізм знову стає популярним серед соціологів. Неоеволюціоністи Г. та Дж. Ленскі, Л. Байт, Дж. Стюарт, Т. Парсонс та ін. стверджували, що кожна культура, суспільство, крім загальних тенденцій, мають свою логіку еволюційного розвитку, а еволюційні зміни відбуваються не однолінійно і рівномірно, а багатолінійно і стрибкоподібно. Неоеволюціоністи відмовились від аналогій еволюційних змін з прогресом, свою увагу спрямовували на причинний механізм соціальних змін, формулюючи міркування в імовірнісній формі.
Теорії циклічних змін. Соціальна циклічність є повторенням подій, тенденцій минулого з новими кількісними і якісними елементами. Автор теорії циклічного розвитку націй (Дж. Віко) стверджував, що кожен народ долає три етапи, що постійно відтворюються: епоху богів (дитинство), героїв (юність), людей (зрілість, вища точка цивілізації). Кожен цикл завершується загальною кризою і розпадом суспільства. Російський філософ і соціолог Микола Якович Данилевський (1822— 1885) в історії людства виокремив локальні «культурно-історичні типи» (цивілізації), які, подібно до біологічних організмів, долають стадії зародження, змужніння, старіння та загибелі.
Сучасні вчені вважають, що соціальні зміни є результатом не тільки природного процесу розвитку, але і творчої, усвідомленої, цілеспрямованої діяльності людини.
Соціокультурні теорії. Зосереджені вони на соціальних змінах у соціокультурній сфері: світогляді, релігії, системах цінностей, менталітеті соціальних груп, суспільств та епох. їх вважають найфундаментальнішими, такими, що визначають усі інші зміни у суспільстві. Серед них своєю ґрунтовністю виділяється теорія соціокультурної динаміки П. Сорокіна.
Індустріально-технологічні теорії соціальних змін. їх представники інтерпретують соціальні зміни як похідні від змін в технології матеріального виробництва. Індустріальну (промислову) технологію розглядають як фундамент, на якому відбуваються зміни, і як головне джерело їх. До цієї групи відносять теорії «стадії, економічного росту» (І. Ростоу), «єдиного індустріального суспільства» (Р. Арон), «постіндустріального суспільства» (Д. Белл, 3. Бжезинський, А. Турен), «кінця ідеологічної ери» (Д. Белл, М. Ліпсет).
Соціально-економічні теорії соціальних змін. Найпоширенішою серед них є марксизм. З його точки зору (К. Маркс, Ф. Енгельс, В. Ленін) вирішальним фактором соціальних змін є економічний розвиток, точніше діалектика взаємодії продуктивних сил і виробничих відносин.
За характером перебігу виокремлюють такі різновиди соціальних змін:
а) функціональні зміни. У соціальних системах вони мають адаптивний характер: пристосування до мінливих умов навколишнього середовища та внутрішніх потреб соціальної системи;
б) реформи. Цей різновид соціальних змін означає перетворення певної сфери суспільного життя або всієї соціальної системи. Реформи не призводять до масового насилля, динамічного оновлення політичних еліт, соціальної структури та ціннісних орієнтацій, а передбачають поступові, еволюційні зміни соціальних інститутів, сфер життєдіяльності, соціальної системи загалом. Вони, як правило, ініціюються «згори» (законодавчі акти) і спрямовані на вдосконалення системи без її якісних змін;
в) соціальні революції. Суть їх полягає у фундаментальних соціально-економічних і політичних змінах, що відбуваються із застосуванням сили. Революція — це переворот «знизу», вона змітає правлячу еліту, нездатну управляти суспільством, створює нові політичну і соціальну структури, політичні, економічні та соціальні відносини, залучає до політичної діяльності широкі народні маси, мобілізує людей на соціальну творчість. Під час революції соціальні зміни набувають небачених темпів і глибини, супроводжуючись базовими перетвореннями в соціально-класовій структурі суспільства, цінностях, поведінці людей. К. Маркс назвав революції «локомотивами історії».
Широкомасштабні революції, як правило, призводять до громадянських війн, загибелі багатьох людей. Часто вони не закінчуються тим, про що мріяли революціонери. Тому багато дослідників революцію вважають катастрофою для країни, її народу. П. Сорокін вважав, що революція є гіршим способом соціальних досягнень. Революційними називають і швидкі, радикальні зміни в окремих сферах (підсистемах) суспільства, наприклад радикальні зміни в економіці, освіті; епохальні науково-технічні відкриття (науково-технічна революція) та ін.;
г) соціальна модернізація. Так називають прогресивні соціальні зміни, в результаті яких соціальна система (підсистема) поліпшує параметри свого функціонування. Наприклад, процес перетворення традиційного суспільства на індустріальне, досягнення певних світових стандартів. З огляду на сферу, в якій вона відбувається, виокремлюють економічну, політичну, соціальну, культурну модернізації;
ґ) соціальна трансформація. Цей різновид соціальних змін охоплює як цілеспрямовані, так і хаотичні перетворення в суспільстві;
д) соціальна криза. Цим поняттям позначають перехідний етап соціальної системи, що передбачає радикальні зміни для розв'язання гострих соціальних проблем.
Для прогнозування, управління соціальними змінами важливо знати причини їх виникнення.
Причини соціальних змін
У соціології існують різні точки зору стосовно факторів, які спричинюють соціальні зміни. О. Конт ними вважав прогрес в наукових знаннях, Г. Спенсер — його ускладнення та диференціацію суспільства, Е. Дюркгейм — працю і соціальну диференціацію, К. Маркс — розвиток продуктивних сил суспільства, М. Вебер — прогресуючу раціоналізацію, англійський історик і соціолог Арнольд-Джозеф Тойнбі (1889—1975) — взаємодію двох факторів: 1) впливу природи і соціального середовища («виклик»); 2) здатності і можливості суспільства знаходити адекватні відповіді на кожен «виклик».
Соціальна система функціонує і розвивається доти, доки вона спроможна конструктивно вирішувати внутрішні протиріччя, відповідати на зовнішні «виклики».
Значні соціальні зміни відбуваються на основі важливих відкриттів і нововведень, тобто інновацій. Поняття «інновація» ввійшло в науку ще в XIX ст. і вживалось при вивченні змін у культурі на противагу поняттю «традиція». Тепер нововведення розглядається як певна стадія процесу соціальної зміни.
Інновація (англ. innovation, від лат. innovatio — оновлення, зміна) — комплексний процес створення, поширення та використання нового практичного засобу (нововведення) для задоволення людських потреб, а також пов'язані з цим нововведенням зміни в соціальному середовищі.
Інновація передбачає не тільки відкриття, а і його впровадження. Саме воно спричинює суттєві зміни в суспільному житті. Не всі інновації однозначно сприймаються суспільством. Різним є термін їх втілення в життя. Як правило, це відбувається шляхом дифузії — передавання інноваційних властивостей і зразків поведінки від однієї групи до іншої як усередині певного суспільства, так і за його межами.
Вони є соціокультурним процесом, що вносить у суспільне життя нові культурні зразки. Вони можуть не тільки приєднуватись до існуючих зразків, а й витісняти їх. Так, якщо наукові чи художні інновації в сучасному українському суспільстві приєднуються до того, що вже існує, то ринкові відносини можуть поширюватися тільки внаслідок витіснення адміністративно-командних відносин.
Інновації часто вступають у конфлікт з існуючими культурними зразками, цінностями та нормами. Наприклад, спроби масового розвитку фермерства в Україні в 90-ті роки XX ст. наштовхнулись на опір місцевих чиновників, протидію вкорінених серед селянства колективістських традицій, психологію зрівнялівки.
Сучасний етап науково-технічного прогресу в розвинутих країнах ґрунтується на такій техніко-економічній та інтелектуальній базі, яка вимагає постійної орієнтації не тільки на науково-технічні, а й на організаційно-управлінські та соціальні нововведення. Триває пошук нової державної політики у сфері нововведень, орієнтованої на створення в суспільстві постійного стимулу до новаторства та підприємливості. Постійні і систематичні нововведення стають формою стійкого функціонування всього соціального організму.
Соціальні ефекти інновацій є особливо актуальними. Сучасне суспільство змушене реагувати на інновації, сприймати і засвоювати їх у соціальній, культурній та інших сферах діяльності. Несприйняття їх породжує застій соціального життя, регресивні соціальні ефекти. Нединамічне суспільство відстає від суспільств, що прагнуть до інновацій, і не може претендувати на соціальний добробут.
Соціальні рухи, їх природа і типи
Важливим джерелом соціальних змін є соціальні рухи, спричинені незадоволеністю людей життям, певними його аспектами.
Соціальні рухи — сукупність колективних дій великої кількості людей, спрямованих на підтримку певних соціальних процесів і змін або на протидію їм.
Сприяють їм активізація структурних змін у суспільстві, соціальна дезорганізація, культурні течії. Поширюються вони з усвідомленням людьми корисності свого об'єднання для досягнення цілей, можливості виконувати нові соціальні ролі, підвищувати свій соціальний статус. Чинники, які спонукають індивіда до участі у соціальних рухах, подані на рис. 2.7.
Рис. 2.7. Чинники впливу на участь індивідів у соціальних рухах
Соціальні рухи можуть нагнітати напруження і конфлікти у суспільстві, а також бути засобом та інструментом їх подолання. Вони завжди високодинамічні, але не стійкі. Постають у зв'язку з певними причинами і припиняють своє існування після їх зникнення. В них задіяна обмежена (хоча і не мала) кількість людей. Ставлення більшості людей до таких рухів байдуже, іноді й неприязне. Адже в них зацікавлені, зазвичай, тільки їх безпосередні учасники.
Ці рухи не мають своєї організації, офіційного членства з фіксованими правами і нормами поведінки, санкціями, закріпленими статусними ролями. Якщо соціальний рух досягає певної формальної впорядкованості, дотримання встановлених правил і норм поведінки, він перетворюється на організацію.
У своєму розвитку соціальні рухи долають стадії виникнення, об'єднання, формалізації і бюрократизації, розпаду і зникнення.
Стадія виникнення (стурбованості) соціальних рухів. На цій стадії домінують соціальна незадоволеність певними аспектами життя, почуття соціальної несправедливості, невпевненості. Криза традиційної ідеології, відчуття страху, нестабільності свого становища в соціальному середовищі, невпевненості в ефективності нововведень формують у людей соціальну стурбованість. Так, внаслідок впровадження в Україні ринкових відносин, різких змін соціальних цінностей і норм поведінки мільйони людей зіткнулися з труднощами соціальної адаптації. Це породило соціальну стурбованість у певних верствах населення, створило передумови для виникнення різних соціальних рухів.
Стадія об'єднання (збудження) соціальних рухів. Занепокоєність людей певною проблемою настільки фокусується на конкретних соціальних об'єктах, що спонукає їх до активних дій. Вони гуртуються для обговорення проблем. З'являються агітатори, висуваються лідери. Від їх активності, здібностей та популярності залежить подальший розвиток руху. Саме на цій стадії лідери визначають його політику і тактику, прагнуть залучити якомога більше людей. Рух може формувати союзи з іншими близькими рухами та організаціями, популяризувати ідеї, доводити до громадськості результати своїх дій. Ця стадія розвитку суспільного руху охоплює, як правило, незначний проміжок часу, завершуючись або переходом у фазу формалізації, або втратою у людей будь-якої зацікавленості до руху.
Стадія формалізації і бюрократизації соціальних рухів. Цієї фази досягають далеко не всі рухи. Формалізація та бюрократизація підвищують ефективність діяльності руху, популярність лідерів. Ідеологія руху стає визначеною та зрозумілою. Формалізація перетворює збуджені маси на дисциплінованих учасників руху, чіткіше кристалізує його мету. На цій стадії формуються традиції підтримки і захисту інтересів його членів, символіка і кодекси.
Стадія розпаду і зникнення соціальних рухів. Рух може припинити своє існування навіть на ранніх стадіях розвитку. Під впливом внутрішніх і зовнішніх умов, після досягнення своїх завдань або зникнення причин, що зумовили появу руху, він розпадається (припиняє своє існування) або ж перетворюється на соціальний інститут чи організацію. У такий спосіб часто створюються нові політичні партії (НРУ, Партія зелених). Іноді рух розпадається на автономні, часто конфліктуючі між собою утворення, які, втрачаючи вплив і популярність, згодом припиняють існування. У недемократичних суспільствах рух, якщо він стає небезпечним і небажаним для влади, може бути забороненим або знищеним владними органами.
Причини розгортання суспільних рухів у соціології трактуються неоднаково. З точки зору теорії депривації (Дж. Роуз, Д. Моррісон) люди об'єднуються у суспільні рухи внаслідок певних матеріальних втрат, а участь у рухах є засобом пошуку джерел прибутків. Згідно з теорією масового суспільства (У. Корнхаузер) суспільні рухи виникають як результат об'єднання людей, що відчувають дефіцит соціальних зв'язків та спілкування. В теорії мобілізації ресурсів (Л. Кілліан) розвиток суспільних рухів пояснюється прагненням людей реалізувати свої ціннісні орієнтації. Теорія нових соціальних рухів (Дж. Маккарті, X. Крізі) розглядає нові соціальні рухи (екологічні, антивоєнні, феміністичні та ін.) як відповідь на експансію державної влади, засобів масової інформації.
Позаяк суспільні рухи є динамічними, їх непросто класифікувати (рис. 2.8).
Рис. 2.8. Класифікація суспільних рухів
Метою суспільних рухів можуть бути соціальні перевороти (революція, контрреволюція), конкретні політичні результати (рух в підтримку політичного лідера), економічні, культурні, соціальні та інші реформи, поліпшення екологічної ситуації, зміна свідомості та поведінки учасників руху (рух анонімних алкоголіків, культові рухи), поліпшення правового, матеріального та соціального становища окремих груп населення (молодіжний, феміністичний, емігрантський рухи) тощо. Одні рухи переслідують обмежені за масштабом цілі (рух за врятування рідкісних тварин), інші відзначаються надзвичайною широтою (рух за заборону ядерної зброї).
Експресивні рухи. Вони виникають внаслідок перебування людей в обмеженій соціальній системі, яка їх не задовольняє. Реальна дійсність для учасника такого руху не є привабливою, тому він за допомогою ритуалів, танців, ігор, мрій та інших форм експресії шукає емоційного полегшення.
У наш час ці рухи виявляються в молодіжному середовищі (хіппі, рокери, байкери), коли їх учасники прагнуть створити свою субкультуру, дистанціюватись від офіційного суспільства. Деякі експресивні рухи спрямовані не в майбутнє, а в минуле — рух ветеранів війни, монархічні рухи, рухи з відродження забутих символік, ритуалів тощо. Такі рухи найчастіше пов'язані з пасивною поведінкою, але іноді можуть прокладати шлях до реформ, повстань, збуджувати пасивне населення. Тому вони є проміжною ланкою між неполітичними та політичними рухами.
Утопічні рухи. Вони постають на хвилі прагнень теоретично обґрунтувати досконале людське суспільство. Спершу невеликі групи їх учасників були виключно релігійними (рух перших християн, релігійні секти Сходу). Вони виявилися досить життєздатними, оскільки їх учасники не прагнули до особистого щастя і матеріального добробуту. Натомість ідеологія світських утопічних рухів ґрунтувалась на концепції доброї, альтруїстичної людини. Ігнорування їх лідерами таких природних прагнень людини, як бажання особистого благополуччя, реалізація своїх здібностей і одержання винагороди спричиняли згасання таких рухів. Та оскільки утопічні ідеї є життєстійкими, після розпаду одного руху його ідеї відроджуються в інших.
В опозиції до сучасних утопічних рухів постійно перебувають законослухняні громадяни, яких лякають нові культурні зразки, ролі та пріоритети майбутнього «найкращого» життєвого укладу.
Реформаторські рухи. Породжують їх намагання змінити суспільство або окремі його структури без повної трансформації самого суспільства. Для їх розгортання необхідно, щоб учасники позитивно ставилися до порядку в суспільстві, зосереджуючись тільки на окремих негативних сторонах суспільного устрою, а також могли висловлювати власні думки та активно діяти на підтримку певної реформи. Тому широкий реформаторський рух можливий тільки в демократичному суспільстві.
Реформатори можуть зустрічатися з опором владних структур, особливо за авторитарного режиму. Якщо реформи блокуються, частина реформаторів може перейти на позиції революційних рухів.
Революційні рухи. Вони розвиваються в атмосфері загального соціального невдоволення, прагнуть зруйнувати існуючу соціальну систему і встановити новий соціальний порядок. Демократія не є живильним середовищем для них. Вона — основа соціальних реформ, а реформи неминуче відсувають революцію.
Іноді дуже важко класифікувати соціальний рух як реформаторський або революційний, оскільки в обох можуть брати участь як помірковані реформатори, так і радикальні революціонери, схильні до насильницьких дій.
Рухи опору. Виникають ці рухи серед тих людей, які вважають, що зміни в суспільстві відбуваються надто радикально й швидко. Вони акумулюють зусилля певних груп людей на блокування можливих або викорінення уже здійснених змін, супроводжують як революційні, так і реформаторські рухи. Наприклад, реформи у пострадянських країнах призвели до появи рухів опору реформам.
Отже, соціальні рухи спрямовані або на стимулювання, розвиток соціальних процесів, або на їх стримування чи навіть придушення. Природа і характер, спрямованість їх залежать від змісту світових, регіональних і національних процесів, стану суспільства.