Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Свідомість як предмет філософського аналізу




Свідомість виступає як один з найбільш складних об'єктів філософського аналізу. Свідомість це відмінна сутнісна характеристика людини. Ще Аристотель визначає людину як «розумна тварина». Будучи безсумнівною очевидністю людського існування, свідомість одночасно є невловимим для зовнішнього спостереження, і принципова не спостережливість свідомості задає природні труднощі для його теоретичної реконструкції. При цьому спроби об'єктивувати досвід свідомості і досліджувати його через стійкі зовнішні фактори, як правило, призводили до втрати унікально - особистісного контексту, що становить сутнісну специфіку цього феномена. Однак, з іншого боку, методи інтроспекції (від лат. " Introspectio " - дивлюся всередину), орієнтовані на виявлення конкретності та індивідуальності "Я ", фіксують загальні і універсальні моменти особистісного досвіду. Реконструкція феномена свідомості можлива лише при його відповідному співвідношенню з фундаментальними метафізичними, онтологічними, гносеологічними і соціально- філософськими питаннями, що зачіпають опозиції матеріального і ідеального, суб'єктивного та об'єктивного, індивідуального та колективного. На сьогоднішній момент можна говорити про виділення трьох основних підходів у філософії до дослідження свідомості: субстанціального, функціонального і екзистенційно - феноменологічного.

Структуру свідомості можна представити як певну систему рівнів і проекцій, що описують характер відображення дійсності і спектр стосунків до неї. Необхідно сказати, що наведена структура свідомості виступає лише однією з можливих версій інтерпретації даної теми. Зважаючи увагу на багатство духовного досвіду людини, можна говорити про існування найрізноманітніших елементів свідомості, що не увійшли до даної структуру.

структура свідомості

 

Діалектика і метафізика.

Метафізика — це наука про речі, спосіб з'ясування світоглядних питань (сенс життя - основне питання філософії тощо), які не піддаються осягненню за допомогою експерименту та методів конкретних наук; метафізика - це концепія розвитку, метод пізнання, альтернативний діалектиці. В значенні "антидіалектика" термін "метафізика" запровадив у філософію Гегель. Метафізичний метод - переважає аналітичний метод (метод розбирання). Речі розглядаються окремо один від одного, поза їх зв'язком. З точки зору метафізики як концепції розвитку і методу пізнання старе повністю відкидається новим,оскільки вони є протилежностями, котрі виключають одна одну.

Розглядаючи альтернативність метафізики і діалектики, необхідно, однак, підкреслити, що метафізика не є чимось нелогічним, нерозумним, безрезультатним. Метафізика — це історично неминуча філософська теорія розвитку і метод пізнання, котрі займають певне місце в розвитку філософії, її категорійного апарату.

Таким чином, історично склалися дві альтернативні концепції — метафізика і діалектика. Вони є протилежними за рядом важливих, фундаментальних начал, а саме: джерелом розвитку, руху та зміни; розумінням зв'язку старого і нового; механізмом переходу від старої якості до нової; спрямованістю розвитку; за розумінням суті істинного знання, суті пізнання; за стилем самого мислення, а також побудовою наукової картини світу. З точки зору метафізики як концепції розвитку і методу пізнання старе повністю відкидається новим,оскільки вони є протилежностями, котрі виключають одна одну. Розвиток необхідно включає в себе і старе, тобто все те, що необхідне для дальшого розвитку нового. - це вже діалектичний погляд на процес зв’язку нового зі старим. В розумінні “механізму” розвитку, способу переходу від старої до нової якості, з точки зору метафізики таким “механізмом” є зміна, рух як процесс зменшення чи збільшення, тобто як кількісне перетворення існуючого поза якісними змінами,стрибкоподібним розвитком, коли виникає нова якість на основі кількісних змін. Діалектика, як відомо,виходить з того, що розвиток йде не по колу, не по прямій, а по аналогії зі спіраллю, оскільки в процесі розвитку є повтори, повернення назад, відтворення того, що було, однак повторення, повернення, відтворення на більш вищій, ніж попередня, основі, виникнення тих елементів, яких не було і які набуваються в процесі розвитку, даючи свідчення про поступ, якісне зростання, становлення нового. Для метафізики характерна однобічність, абсолютизація, прямолінійність, закостенілість,негнучкість. З точки зору діалектики, щоб справді знати предмет, необхідно охопити, вивчити всі його сторони, всі зв’язки і опосередкування. Треба брати предмет в його розвитку, саморусі, зміні. Якщо діалектика виходить з того, що істинне знання предмета досягається через суперечливий синтез його протилежних визначень, то метафізика істинність такого знання обмежує принципом “або-або”, “або те,або інше”, синтез протилежних визначень виключається. Метафізика розглядає пізнання як результат, діалектика – як процес. Альтернативність метафізики і діалектики виявляється в тяжінні першої допобудови однозначної, статичної і умоглядної картини світу, до підміни дійсно цілісного осягнення йогоабстрактними конструкціями, перенесенням закономірностей розвитку окремих сфер дійсності на весьсвіт в цілому, намагаючись дати завершену і незмінну світоглядну систему, що, з точки зорудіалектики, є недостатнім і тому неприйнятним

 

Діалектика як філософська теорія розвитку, що грунтується на розумінні його суперечливості, сама є ілюстрацією цієї теорії, бо включає в себе дві протилежні взаємодіючі позиції — позитивну (стверджувальну) і негативну (заперечувальну).

Діалектика, з одного боку, виправдовує існуючі порядки, стан, речі, однак, для певних умов, для певного часу. І в цьому полягає її позитивна (стверджувальна, або "консервативна") позиція. З іншого боку, діалектика виходить з абсолютної змінності, плинності речей, станів, порядків, "ліквідації" того, що є, для розвитку того, що буде. Однак ця ліквідація, негативність не може бути абсолютною, тотальною, оскільки в такому випадку розвиток став би неможливим. Гегель розрізняв абстрактне і конкретне заперечення. Перше має нігілістичний характер, друге, — діалектичний як "зняття", тобто не просто знищення старого, а затримання того, що необхідне для дальшого розвитку нового.

 

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 760 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Начинать всегда стоит с того, что сеет сомнения. © Борис Стругацкий
==> читать все изречения...

2299 - | 2050 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.