Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Теми для написання рефератів. 1. Соціально-економічні умови та причини виникнення і розви-тку етнічних релігій




 

1. Соціально-економічні умови та причини виникнення і розви-тку етнічних релігій.

 

2. Релігії Давнього Єгипту і Месопотамії.

3. Релігії Давньої Греції та Давнього Риму.

4. Скандинавські боги.

 

5. Загальна характеристика давніх релігій (хетська, фригійська, фінікійська, халдейська, кельтська, слов’янська, майя, ацте-ків, інків).

 

— 334 —


МОДУЛЬ ІV. ОСНОВИ ТЕОРІЇ РЕЛІГІЇ ТА ЇЇ ІСТОРИЧНА ГЕНЕЗА

6. Загальна характеристика народно-національних (етнічних) релігій (іудаїзм, індуїзм, даосизм, конфуціанство, синтоїзм, сикхізм, зороастризм, джайнізм).

 

7. Вплив язичництва на формування та самоідентифікацію українців.

 

8. Сучасний стан і розповсюдження основних народно-націо-нальних релігій.

 

 

Література

 

1. Академічне релігієзнавство. Підручник: За науковою редакцією про-фесора А. М. Колодного. — К., 2000.

 

2. Калінін Ю. А., Харьковщенко Є. А. Релігієзнавство: Підручник. — К., 2000.

 

3. Кислюк К. В., Кучер О. Н. Религиоведение: Учебное пособие для высших учебных заведений. — Х., 2002.

 

4. Людство в пошуках Бога. International Bible Students Association. — Brooklyn, New York, USA, 2001.

 

5. Немировский А. И. Мифы и легенды Древнего Востока. — М., 1994.

 

6. Радугин А. А. Введение в религиоведение: теория, история и современные религии: Курс лекций. — М., 1996.

 

7. Релігієзнавство: Навчальний посібник. За редакцією С. А. Бублика. — К., 2001.

 

8. Титов В. Д., Качурова С. В., Барабаш О. В. Релігієзнавство: Підручник

 

для студентів юридичних спеціальностей вищих навчальних закладів. — Х., 2004.

9. Токарев С. В. Религия в истории народов мира. — М., 1976.

 

10. Филипович Л. І. Етнологія релігії. — К., 2000.


 

 

— 335 —


ФІЛОСОФІЯ. КРЕДИТНО-МОДУЛЬНИЙ КУРС

Тема 4.

БУДДИЗМ ЯК СВІТОВА РЕЛІГІЯ

 

Людина, яка слідує Дхармі, схожа на людину, що ввійшла з вогнем в темну кімнату.

 

Темрява перед нею розступилася, та її оточить світло.

З наставлень Будди

План

Поняття світової релігії.

Буддійське віровчення та культ. Розповсюдження буддиз-му. Основні напрямки в буддизмі.

 

 

Поняття світової релігії

 

Світовими є релігії, які долають етнонаціональні обмеженості й постають доступними для сприйняття будь-якої людини. До них відносяться: буддизм (виник у VI ст. до н.е., нараховує до 400 млн віруючих), християнство (виникло у І ст. н.е., нараховує близько 1,7 млрд. віруючих) та іслам (виник у VII ст. н.е., нараховує 935 млн віруючих). Але це приблизна кількість, тому як з кожним роком мо-жуть бути різні дані.

 

У світових релігіях у більш повному та закінченому вигляді при-сутній монотеїзм, уявлення про єдиного Бога як творця світу й за-конодавця людей. Автономна община як домінуюча форма релігійної організації на етапі національно-державних релігій змінюється більш централізованою організацією — церквою, яка складається з мирян і священослужителів. Але головна особливiсть світових релігій по-лягає в їхньому наднаціональному характері. Люди об’єднуються в релігійну організацію як єдиновірці, незалежно від національної, дер-жавної, мовної або соціальної приналежностей. Ця характерна риса світових релігій тісно пов’язана з їх особливiстю: віра в єдиного Бога має на увазi саме те, що Він є Богом для всіх людей.

 

Релігійна статистика стверджує, що на рубежі ХХ–ХХІ ст. до числа послідовників світових релігій відносять себе більше полови-ни населення планети: кожна третя людина земної кулі є христия-нином, кожна шоста — мусульманином, а вісімнадцята — буддистом.


 

— 336 —


МОДУЛЬ ІV. ОСНОВИ ТЕОРІЇ РЕЛІГІЇ ТА ЇЇ ІСТОРИЧНА ГЕНЕЗА

Останні 1,3 млрд. людей, або атеїсти, або люди, що сповідують різні форми первісних і національно-державних релігій.

 

Самою ранньою зі світових релігій є буддизм. Тому з нього й треба починати розгляд феномену світових релігій. Основна зона розповсюдження буддизму — країни Південної та Південно-Східної Азії. Більше всього буддистів у таких азіатських країнах, як Китай, Тайланд, Японія, Бірма, В’єтнам, Корея, Шрі-Ланка, Камбоджа, Тибет як автономна область Китаю, Лаос, Монголія та Бутан.

 

Буддизм — це найстаріша зі світових релігій, що виникла в VI ст. до н.е. в стародавній Індії (точніше, в долині Ганги — однієї з най-більш економічно розвинутої частини країни). Колишні індійські вірування (брахманізм, племенні культи) не могли в достатній мірі задовольнити потребу в розраді. Культова практика брахманізму полягала в основному з жертвоприношень багаточисленним богам і складних ритуалів, що супроводжують практично кожну подію. Суспільство поділялось на варни (верстви): брахманів (вища верства духовних наставників і жреців), кшатрієв (воїнів), вайшиєв (торгов-ців) і шудр (що обслуговують усі інші верстви). Буддизм з моменту свого виникнення заперечував дію жертвоприношення та не приймав розподіл на варни, розглядаючи суспільство як таке, що складається з двох категорій: вищої, куди входили брахмани, кшатрії та гахапати (домохозяєва — люди, що володіють земельною та іншою власністю), та нижчої — вона включала людей, що обслуговують панівні слої.

 

Привабливість буддизму в країні зі специфічною кастовою структурою була в тому, що він оголосив життя будь-якої людини неминучим нещастям, і в такий спосіб зрівняв усіх людей. Для буд-дизму в людині важливими були тільки власні заслуги. Так, словом «брахман» Будда називає кожну благородну та мудру людину неза-лежно від її походження. Ось що говориться з цього приводу в одно-му з класичних творів раннього буддизму — «Дхаммападі»:

 

«Я не називаю людину брахманом тільки за її народження або за її матір. Я називаю брахманом того, хто вільний від прив’язаностей та усунений від благ. Я називаю брахманом того, хто вiдрiкся від світу й скинув тягар, хто навiть в цьому світі знає знищення свого страж-дання. Я називаю брахманом того, хто серед схвильованих залиша-ється несхвильованим, серед тих, хто пiднiмає палку — спокійним, серед прив’язаних до світу — вільним від прив’язаностей. Я називаю брахманом того, хто говорить правдиву річ, повчальну, без різкостей,


 

— 337 —


ФІЛОСОФІЯ. КРЕДИТНО-МОДУЛЬНИЙ КУРС

що нікого не скривдить. Я називаю брахманом того, хто знає своє по-переднє існування та бачить небо й преісподню; хто, будучи мудре-цом, досягнув знищення народження; хто здiйснив усе, що можливо здiйснити». Принцип загальної рівності — характерна риса буддизму, що ріднить його з іншими світовими релігіями.

 

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 395 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Лучшая месть – огромный успех. © Фрэнк Синатра
==> читать все изречения...

2255 - | 2141 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.012 с.