Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Поняття нігілізму, релятивізму та абсолютизму етиці




Предметом науки етика постає як природа моралі, так і її відношення до людини, людськості, людської духовності, загальних особливостей та засад людського способу буття, моральні закони.

Історія засвідчує, що людина керується моральними законами, які є загальновизнаними. У своїй книзі «Людина скасовується» К.С. Льюіс наводить список принципів моралі, що можна назвати загальними для всіх світових цивілізацій. Він називає їх «прикладами природного закону» і об'єднує у 8 груп.

Закон загального благоденства. Сюди він включає такі правила: не вбивай, не руйнуй; не будь горлохватом, гнобителем, не зводь наклепу; не паплюж, не кажи неправди, не роби іншому того, чого не хочеш, щоб робили тобі, а також відповідні позитивні правила.

Закон благоденства в конкретних сферах життя. В них ідеться про любов до своєї дружини, сім'ї, родичів і країни.

Обов'язки перед батьками, старшими і предками.

Обов'язки перед дітьми й нащадками.

Закон справедливості. Тут мова йде про справедливість у стосунках між людьми різної статі, а також про чесність взагалі і справедливий суд.

Закон доброї віри та правдивості.

Закон про милосердя.

Закон про великодушність.

Єгипетська «Книга мертвих» була своєрідним документом, який клали поряд з тілом померлої людини під час підготовки його до поховання. Ідея цього документа полягає в тому, що людина після смерті має стати перед Останнім Судом, на якому вирішуватиметься питання, буде вона гідною вічного життя, чи ні. Цей документ являє собою своєрідну декларацію, в якій зазначалось, що людина не чинила негідних вчинків і не порушувала моральних законів.

Я не чинив зла людям. Я не згрішив стосовно Істини. Я не робив нічого огидного. Я не блюзнив.

Я не піднімав руку на слабшого.

Я не чинив мерзоти перед богами.

Я не був причиною хвороби.

Я не вбивав.

Я не наказував убивати.

Я нікому не завдавав болю і страждань.

Я не додавав до мірки ваги і не віднімав від неї.

Я ніколи не казав неправди.

Я не крав.

Я не заздрив.

Я не чинив перелюбу.

Покійника чекало останнє випробування – зважування на терезах, на одній шальці яких лежало серце небіжчика, на іншій – фігурка богині правди. Якщо людина жила праведно, правильно, серце її важило стільки як статуетка. Виправданого покійника відправляли у загробний “рай”, грішника ж поглинало чудовисько – лев із головою крокодила.

Майже однакові за змістом і християнські “Заповіді Божі”. Це свідчить про те, що не дивлячись на те, коли жила людина, в якому суспільстві тощо, для неї існують якісь спільні правила поведінки, якими вона має керуватися і дотримуватися у своєму житті – моральний закон.

Людина має два внутрішні механізми, призначені для стримування особистості від порушення моральних законів: сумління (совість) і почуття сорому.

Совість постає як суддя тих вчинків, які ми збираємося зробити; вона або їх санкціонує їх як гідні, або ж протестує проти них, вселяючи тривогу.

Почуття сорому застерігає від ганьби, що загрожує нам у тому разі, якщо поведінка людини не відповідає моральним принципам.

Структура етики та її понятійний апарат. В структурі етики виділяють:

Ø свідомість (ідеї, теорії, погляди, уявлення, ідеали, смаки, емоції, почуття і переживання): рівень ідей та рівень почуттів;

Ø діяльність: етикет, етика спілкування тощо. Складові: етичний вибір, етичне рішення, етичний вчинок.

Ø результат.

Будь-яка наука включає свій зміст так званий категоріальний каркас – сукупність найбільш важливих та загальних понять, які окреслюють якісні особливості предмету її пізнання. Етика також базується на цілій низці таких понять, що називають категоріями етики.

Категорії етики дають можливість:

Ø прояснити історичний характер моральних уявлень;

Ø окреслити їх оціночно-орієнтувальну роль в людських взаєминах;

Ø виділити та окреслити найбільш важливі складові моральної свідомості та моральної діяльності.

 

Категорії етики безпосередньо пов’язані з таким поняттям як моральна свідомість. Відомий московський етик О.Г. Дробницький у книзі “Поняття моралі” (1974) в цілісному структурному утворенні моралі виділяє три основні елементи:

Ø моральна свідомість,

Ø моральна діяльність,

Ø моральні відносини.

 

Відповідно до зазначених компонентів моралі виділяються основні блоки етичних проблем.

Якщо свідомість є ідеальним відображенням і впорядкуванням реальності, то моральна свідомість – ідеальним відображенням і впорядкуванням реальності власне моральної, тобто моральної практики й моральних відносин.

Отже, прийнята схема дає можливість конкретно і вмотивовано репрезентувати реальну багатогранність основної етичної проблематики.

 

Поняття нігілізму, релятивізму та абсолютизму етиці.

Нігілізм (від лат. nihil – ніщо) – світоглядна позиція, що виражається в запереченні осмисленості людського існування, значущості загальноприйнятих моральних і культурних цінностей; невизнання будь-яких авторитетів. Носіїв нігілістичних уявлень називають нігілістами.

Нігілізм – це філософський термін, яким позначають погляди, що заперечують існування субстанційного буття, істинність людського пізнання; нігілізм відкидає прийняті норми, принципи та цінності.

У західній філософській думці термін «нігілізм» ввів німецький письменник і філософ Ф.Г. Якобі. Це поняття використовували багато філософів. Так, С. Кьеркегор джерелом нігілізму вважав криза християнства і поширення «естетичного» світовідчуття. Ф. Ніцше розумів під нігілізмом усвідомлення ілюзорності і неспроможності як християнської ідеї надмирного Бога ("Бог помер"), так і ідеї прогресу, яку вважав версією релігійної віри. О. Шпенглер нігілізмом називав рису сучасної європейської культури, яка переживає період «занепаду» та «старечих форм свідомості», який в культурах інших народів нібито неминуче слідував за станом вищого розквіту. М. Хайдеггер розглядав нігілізм як магістральний рух в історії Заходу, яке може призвести до світової катастрофи.

Нігілісти дотримуються деяких або всіх з наступних тверджень:

Ø немає розумного доказу наявності вищої правителя або творця;

Ø «Реальної моральності» не існує;

Ø в житті не існує абсолютних істин, і ніяка дія об'єктивно не переважніше будь-якого іншого.

В даний час широко поширений термін «правовий нігілізм» – неповага до права.

Абсолютизм – філософський погляд, згідно з яким цінності мають абсолютний характер; протилежний релятивізму. Розрізняють релятивізм: пізнавальний, етичний (моральний), естетичний.

Релятивізм – філософський погляд, згідно з яким цінності мають відносний характер; протилежний абсолютизму. Розрізняють: теоретико-пізнальний, етичний (моральний), естетичний.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 750 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Стремитесь не к успеху, а к ценностям, которые он дает © Альберт Эйнштейн
==> читать все изречения...

2221 - | 2169 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.