Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Проблеми і специфіка філософії




МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ

ОДЕСЬКА ДЕРЖАВНА АКАДЕМІЯ ХОЛОДУ

 

 

 

 

О. В. Пурцхванідзе, І. С. Лар’яновський

 

ФІЛОСОФІЯ

 

Посібник для іноземних студентів

 

Одеса - 2011

О. В. Пурцхванідзе, І. С. Лар’яновський. Ф ілософія. Посібник для іноземних студентів. Одеська державна академія холоду, 2011. – 37 с.

 

У посібнику розглядаються історичні етапи розвитку світової філософської думки. Дається визначення філософії, її предмету, функцій та основних проблем. Роз’яснюється роль філософії у формуванні духовної культури людства. Вивчаються основоположні категорії філософії – буття, матерія, свідомість, розвиток, пізнання, істина, культура. Окреслюються провідні підходи щодо розв’язання проблем буття, пізнання, істини, суспільного розвитку, сенсу життя та глобальних проблем сучасної цивілізації.

 

 

Затверджено на засіданні кафедри соціальних наук,

 

Протокол № ____ від ____ листопада 2011 року

 

Завідувач кафедри соціальних наук,

 

кандидат історичних наук, доцент І. С. Дружкова

 

 

ЗМІСТ

Тема 1. Філософія, її предмет та роль у суспільстві..............................................4

Тема 2. Філософія Стародавнього світу та Середніх віків...................................6

Тема 3. Філософія епохи Відродження та Нових часів........................................12

Тема 4. Сучасна філософія........................................................................................16

Тема 5. Вчення про буття та матерію......................................................................18

Тема 6. Вчення про людину та сенс її існування...................................................22

Тема 7. Філософське розуміння свідомості та пізнання......................................24

Тема 8. Суспільство, культура і цивілізація..........................................................26

 

Тема 9. Розвиток філософської думки в Україні...................................................32

 

Тема 1. Філософія, її предмет та роль у суспільстві.

 

Що то є філософія.

 

Термін „філософія” утворено від двох давньогрецьких слів „phileo” – „люблю” і „sophia” - „мудрість”. Отже цей термін у перекладі українською мовою означає - „любов до мудрості”. Як самостійна галузь духовної культури філософія постає у 7-6 ст. до н. е.

Давньогрецький мудрець Піфагор вважав, що сутністю філософії є пошук істини.

Згідно із софістами – давньогрецькими вчителями мудрості і красномовства, головне завдання філософії – вчити людей мудрості, щоб вони в змозі були б перемагати у дискусіях і доводити свою правоту у суді.

Філософ-ідеаліст Платон (засновник Афінської Академії) вважав, що головне призначення філософії – пізнання вічних і досконалих ідей-істин.

Філософ-матеріаліст Епікур убачав мету філософії у звільненні людини від страху перед майбутнім, перш за все, - перед смертю.

 

Джерелами стародавньої філософії є міфологія і релігія.

Міфологія (у перекладі з грецької мови – сказання про світ, оповідання) – спосіб розуміння світу, характерний для ранніх стадій розвитку людського суспільства. Всі стародавні міфи по змісту можна розділити на три групи:

- космологічні, у яких людина намагалася знайти відповіді на запитання про походження і побудову світу, про сутність природних явищ;

- антропологічні, у яких розповідалося про походження людей, стадії їхнього життя, про сутність смерті та потойбічний світ;

- есхатологічні, в яких містилися картини прийдешньої загибелі світу (апокаліпсис), притім, у деяких варіантах міфічних оповідань після загибелі світу мало настати його відродження й оновлення.

Крім того, стародавній міф характерний тим, що поєднував у собі зачатки знань, релігійних вірувань, політичних поглядів, різних видів мистецтва, філософських ідей. Міф виступав як єдина нерозчленована, універсальна форма свідомості. Він виражав світовідчування, світосприймання, світорозуміння тої епохи, у яку його було створено.

З розвитком суспільства і цивілізації міф поступово зжив себе, втратив своє значення. Але не припинився пошук відповідей на основні, граничні за своєю глибиною питання: про походження світу й людини, про народження й смерть, про сенс життя. Ці складні питання успадкували від міфології дві найвпливовіші форми світогляду, що тисячоліттями існують паралельно у духовній культурі людства, – релігія і філософія.

Релігія у перекладі з латинської мови означає - відновлення або відтворення зв'язку. Йдеться про прагнення і духовне зусилля людини по відновленню безпосереднього зв'язку з Абсолютом, з надприродним першоджерелом всього сутнього (Богом, богами, головною святинею). Отже релігія – то є така форма світогляду, у якій духовне освоєння і розуміння світу здійснюється через його подвоєння. Світ поділяється на:

- поцейбічний – «земний», природний, що його ми сприймаємо органами відчуттів;

- потойбічний – «небесний», надприродний, надчуттєвий, божественний.

Основу релігійної свідомості становить віра в існування надприродних сил й їх чільної ролі у світобудові й житті людини. Релігія не є філософією, оскільки основує себе на вірі. Людському розумові релігія, на відміну від філософії, не довіряє і намагається підкорити його вірі. Але, у свій історичний час, релігія мала великий вплив на філософію.

Формування і розвиток стародавньої філософії значною мірою відбувався під впливом релігії. Античні філософи в більшості випадків будували релігійно-філософські системи. Це були переважно раціональні світоглядні системи, що прагнуть бути вільними від віри й обґрунтовувати поняття про Бога, спираючись на розум і логіку. Бог філософів – то є абстрактне поняття, фундаментальний принцип світобудови. Він суттєво відрізняється від людиноподібних богів давньогрецької релігії: Зевса, Аполлона, Афродіти і т. п.

Але спорідненість, близькість між філософією і релігією значна і полягає в тому, що вони обидві шукають відповіді на питання світоглядного характеру. Однак для філософської думки характерним є вільнодумство, що формувалося в протистоянні релігійному світоглядові з його переважним наголосом на людських тривогах, надіях, на пошуках міцної віри.

Філософія, на відміну від релігії, висунула на перший план інтелектуальні аспекти світогляду, відбивши наростаючу у стародавньому суспільстві потребу в розумінні світу й людини з позиції знання, розуму і логіки.

Філософія становить теоретичне ядро світогляду.

Світогляд – це узагальнена система поглядів людини на світ у цілому, на своє місце у світі.

Формами світогляду є світовідчування, світосприймання й світобачення, а також світорозуміння. У процесі світосприймання і світобачення створюється цілісна картина світу. Однак на цьому початковому рівні світогляд є ще достатньо поверховим, бо обмежений відчуттями. І тільки тоді, коли світ відбивається у людському мисленні за допомогою понять і логічно чітких суджень, формується світогляд більш високого рівня, що здатний осягати сутність світу у його глибинних вимірах. Тут світогляд здобуває характер логіко-раціонального, теоретичного світорозуміння. Саме таке світорозуміння і представляє філософія.

Таким чином, філософія – це вищий рівень світогляду, тобто такий його рівень, що являє себе у формі абстрактно-теоретичного, логічно обґрунтованого, системно-раціонального знання.

В історичному плані філософія – це самий пізній різновид світогляду, який виник після міфу й релігії. Суспільство обходилося без заснованої на розумі й мисленні філософії достатньо довго, але з виникненням філософії як теоретичного світогляду в умовах, коли все більшу і більшу значимість почали здобувати наука і технологія, суспільство вже не зможе далі обходитися без саме філософського світогляду.

Залежно від того, як вирішується питання про співвідношення духу й природи, свідомості і матерії, світогляд може бути ідеалістичним і матеріалістичним, релігійним й атеїстичним.

Матеріалізм то є філософський світогляд, що визнає основою світу матерію, природу. Духовну ж реальність, свідомість (душу) матеріалізм тлумачить як властивість високоорганізованої матерії людського мозку.

Ідеалізм то є філософський світогляд, згідно з яким основою світу є реальність духовна – Бог, абсолют, світовий розум, надприродна воля.

 

Для філософії, як для світоглядного, теоретично-узагальненого знання, є властивим:

1. Дослідження найбільш загальних проблем буття і розвитку природи, суспільства й людини. Філософська теорія буття одержала назву онтології (у перекладі з грецької мови – вчення про буття).

2. Аналіз найбільш загальних питань пізнання: пізнаваний або непізнаваний світ, якими є можливості, шляхи, обмеження, методи й мета пізнання. Філософське вчення про пізнання одержало назву гносеології (у перекладі з грецької – вчення про знання, пізнання).

3. Вивчення найбільш загальних питань розвитку суспільства. То є розділ філософії, який вивчає суспільне життя у його найбільш масштабних і суттєвих проявах. Цей розділ називається соціальною філософією.

4. Дослідження найбільш істотних питань життя людини. Ця філософська дисципліна одержала назву філософської антропології. (У перекладі з грецької – вчення про людину).

5. Філософія містить у собі також логіку (теорію мислення), етику (теорію добра), естетику (теорію краси). Крім того, невід’ємною частиною філософії є, так звана, „мета-філософія” – теорія та історія власного розвитку філософії.

Філософія утворює цілісну систему теоретичних знань, в якій усі елементи тісно переплітаються один з одним. Філософія досліджує основоположні принципи буття людини та світу, притім намагається робити це багатогранно, об’ємно, з урахуванням різноманітних аспектів взаємовідношення „людина – світ”. Отже, предмет філософії – не одна яка-небудь сторона сущого (буття, реальності, всесвіту), а усе суще в повноті його глибинного змісту.

 

Проблеми і специфіка філософії.

 

Прагнучи охопити світ у його єдності, філософія ставить питання граничного характеру, такі, як:

- якою є сутність світу;

- що є його першоджерелом;

- чому існує людство і цивілізація;

- що є змістом і метою історичного процесу;

- що то є істина та ін.

Відповідаючи на ці й інші фундаментальні питання, філософія виробляє власний раціональний метод осягнення дійсності. У своїй діяльності вона прагне до логічної аргументованості й обґрунтованості. У цьому полягає відмінність філософії від релігії, мистецтва, міфології, які також намагаються осягнути світ у цілісності й різноманітності, але не ставлять завдання його раціонального пояснення.

Крім того, справжні філософські проблеми є „ вічними”. Їхня вічність (тобто постійна актуальність) полягає в тому, що кожна людина, кожне нове покоління знов і знов ставлять їх перед собою й вирішують для себе.

По своїй сутності філософія є знання, вільне від буденних практичних інтересів. Цим вона відрізняється від більшої частини знань, насамперед наукових і технічних, які покликані обслуговувати переважно практичні потреби нашого життя.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 437 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Свобода ничего не стоит, если она не включает в себя свободу ошибаться. © Махатма Ганди
==> читать все изречения...

2381 - | 2132 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.