Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


ПИТАННЯ 2. Предмет філософії та структура




ПИТАННЯ 1. Філософія і світогляд. Основні типи

Світогляду та їх риси

Буденні уявлення про філософію найчастіше пройняті скепсисом. Багато хто вважає її «темною» наукою, в якій виражається «всім зрозуміле на незрозумілій мові». Деколи філософію зводять до «гімнастики розуму» або енциклопедії, в якій є відповіді на всі випадки життя від А до Я. У повсякденному житті філософом нерідко іронічно називають людину, що «витає у мріях» і неохоче займається конкретною справою.

Немало саркастичних стріл випущено у філософію письменниками. У гоголевському «Ревізорі» карикатурно зображений суддя, який «своїм розумом дійшов до питань всесвіту». Чехов одного разу відмітив, що в Росії «всі філософствують, а філософії немає».

Однією з причин таких уявлень про філософію є те, що вони сформувалися на основі життєвих спостережень, а не на глибокому вивченні її основ. Частково провину за це несуть і ті філософи, які прикривають свою «втечу від дійсності» езоповою мовою і відірваними від реального життя міркуваннями.

Тому надзвичайно важливою є проблема визначення сутності філософії, її походження, проблематики і функцій. Філософія найтіснішим чином пов'язана з світоглядом людини, а її витоки знаходяться в глибинах історії людства і кореняться в міфології. З розгляду цих явищ ми і почнемо виклад основної філософської проблематики.

 

 

Коли швидке переконання людини перестало бути в її розумінні істинним, вона вже не повинна називати його своїм, інакше вона принесе істину в жертву пустому, нікчемному самолюбству і називатиме істиною брехню.

В. Белинский

Людина без переконань — боривітер, без принципів він нікчемна нікчемність.

И. Репин

Для суспільства, як і для індивіда, життя без світогляду є патологічним порушенням вищого відчуття орієнтування.

А. Швейцар

 

Первинні форми освоєння людиною об'єктивного світу — світовідчуття і світосприйняття пов'язані, перш за все, з її емоційно-чуттєвою сферою. Світосприйняття виникає через ті або інші переживання, певний емоційний настрій. Вони можуть бути «світлими» або «темними», «похмурими» або «веселими». Якщо у людини радісний настрій, якщо вона задоволена життям, якщо вона відчуває себе щасливою, то і світосприйняття її буде адекватним цьому стану. Але буває і так, що людину щось турбує, вона відчуває себе самотньою, безпорадною і нещасною. У такому разі і світосприйняття її не може бути оптимістичним.

Різні світосприйняття, що виникають у людини, стають основою для формування в її свідомості наочних образів. Людина «малює» в своїй уяві ту або іншу життєву ситуацію, ту або іншу картину минулого, намагається представити «у фарбах» наслідки якої-небудь події або своїх дій. Тут йдеться вже про світосприйняття.

Світовідчуття і світосприйняття відіграють важливу роль в житті людини. Вони можуть сприяти подоланню труднощів життя, а можуть, навпаки, посилити їх, перетворити життя на пекло. Але в тому і іншому випадках світовідчуття і світосприйняття не дають можливості людині розібратися в суті подій, зрозуміти їх причини, оцінити наслідки своїх дій.

Така можливість з'являється на базі світобачення, що є сплавом розуму і віри людини, її переконань і цінностей, що формується в процесі пояснення і практичного освоєння реальної дійсності.

Надалі світобачення трансформується в світогляд, в якому знання і переконання утворюють єдине ціле.

Філософія (грецьк. "любов" і "мудрість" - любов до мудрості) - це знання про світ. Філософське знання є постійним і пристрас­ним прагненням до мудрості, неосяжної за своїм багатством і змістом.

Філософське знання є світоглядним.

Світогляд включає такі складники як світовідчуття, світосприйняття і світобачення. У світогляді концентрується весь накопичений людиною досвід спілкування з людьми і природою, досвід осмислення індивідуального життя і життя інших людей. У ньому проявляються відчуття людини, пережиті нею в різні періоди життя, а також оцінки тих або інших подій.

Світогляд — це сукупність поглядів і переконань, оцінок і норм, ідеалів і принципів, які визначають відношення людини до світу і регулюють її поведінку в повсякденному житті.

 

У структурі світогляду зазвичай виділяють декілька складових:

• знання;

• переконання і вірування;

• цінності і норми;

• емоційно-вольовий компонент.

Слід зазначити, що деякі філософи не включають практичну діяльність в структуру світогляду. Ми вважаємо, що повністю виключати практичну діяльність ш структури світогляду було б невірним, оскільки вона входить в цю структуру частково, своєю суб'єктивною стороною, пов'язаною з духовністю людини.

Отже, світогляд - це єдність знань і переконань, розуму і віри, емоційного і інтелектуального, оцінок і норм, світовідчуття, світосприйняття і світобачення, індивідуального і суспільного. Це складне і суперечливе явище соціального життя, яке знаходить свій вираз як в свідомості окремої людини (індивідуальна свідомість), так і в свідомості великих мас людей (суспільна свідомість).

За глибиною знань, за ступенем його раціональної обробки в світогляді можна виділити два рівні - життєво-практичний і теоретичний.

Світогляд життєво-практичного рівня (його іноді називають «життєвою філософією») відрізняється тим, що в його основі лежить здоровий глузд, що проявляється в (повсякденній) буденній діяльності людей. Цей вид світогляду складається стихійно, під впливом різних причин. На цей процес впливають національні, релігійні й інші традиції; тип культури, що склався; рівень освіти і багато інших чинників. Кожна людина в тому або іншому суспільстві має свою власну «життєву філософію». Через це життєво-практичний світогляд неоднорідний і нестійкий. Він слабо захищений від помилок, від впливу деструктивних, руйнівних ідей, від проникнення в нього сучасних міфологем і ілюзій.

У життєво-практичній, «повсякденній» філософії переважає психологічний елемент; у ній нерідко порушується логіка, відсутня послідовність, достовірність, систематичність. Людині, що досягла лише цього рівня світогляду, бракує глибоких знань, ерудиції, культури мислення і відчуттів.

На теоретичному рівні світогляду домінують наука і філософія. Тут вже першочергове значення мають знання, отримані експериментально-досвідним шляхом.

Теоретичний рівень світогляду відрізняється від життєво-практичного тим, що тут виробляється своя специфічна мова (категоріальний апарат), що відрізняється строгістю і високим рівнем абстрагування. На цьому рівні створюються спеціальні методи дослідження світу і самої людини. Тут будуються ті або інші моделі об'єктивної і суб'єктивної реальності, формуються світоглядні принципи і ідеали, які служать орієнтирами в житті людини, що визначають цілі, засоби і характер її діяльності.

Життєво-практичний і теоретичний рівні світогляду нерозривно зв'язані між собою. Без життєво-практичного досвіду неможливо було б досягти теоретичного рівня світогляду. У свою чергу, світогляд на його теоретичному рівні робить значний вплив на буденні погляди людей, на їх «життєву філософію». З кожним новим етапом в розвитку філософії і науки їх досягнення через інформаційні канали упроваджуються в суспільну свідомість, стають надбанням багатьох людей, піднімаючи тим самим життєво-практичний рівень світогляду до теоретичного рівня.

Світоглядні знання на відмічених рівнях служать базою і для переконань, під якими прийнято розуміти упевненість в істинності знань і готовність їм слідувати. Переконання утворюють свого роду місточок між знаннями і практичними діями. Вони складаються і утверджуються як мотив. Формування мотиву як внутрішнього спонукання до дії пов'язано з інтеграцією пізнавальних, емоційних і вольових якостей особи.

Таким чином, світогляд є суперечливою духовною освітою. Воно може існувати на житєво-практичному і теоретичному рівнях одночасно, бо людина не в змозі виробити науково-теоретичні уявлення на всі випадки життя. Багато її уявлень, уміння і навички формуються на основі здорового глузду і життєвого досвіду.

 

Існують історичні типи світогляду: міфологічний, релігійний, філософський..

2. Філософія і міфологія

 

Точка зору

 

Міфи — це перше видання «розумового словника» людства.

Д. Вико

Справжній сенс міфу поміщений не в тому, щоб дати об'єктивну картину миру. У нім виражено скоріше те, як людина розуміє самого себе в світі. Мир повинен інтерпретуватися не космологічно, але антропологічно.

Р. Бультман

У основі міфу лежить афектний корінь, оскільки він завжди є вираз тих або інших життєвих потреб і прагнень.

В. Вундт

Міф є в словах дана чудова особова історія.

А. Лосев

У духовному житті первісної людини формується світогляд, в якому в єдиному, універсальному, нерозчленованому (синкретичному) вигляді були представлені знання про світ і людину, вірування, етичні і естетичні погляди і т.п. У цій специфічній формі світогляду виражалося світобачення людини того часу, її світосприйняття. Типовим для міфології було олюднення природи, недостатньо чітке розділення простору і часу, мови і її означення. Своєрідність міфологічного світогляду полягала і в тому, що формою його прояву були міфи, в яких чоловік намагався осмислити мир і самого себе, деколи видаючи видимість за суть.

У первісному суспільстві міфи були першою спробою відповісти на питання про походження світу і людини, про те, як влаштований світ і які причини виникнення тих або інших явищ. Відповіді на ці питання давалися в художньо-образній формі, де властивості природи, людини і фантастичних істот химерним чином перепліталися, створюючи таку картину світу, в якій поєднувалися фантазія і реальність, предмет і його означення, речі і слова, віра і знання, емоційне і раціональне. Проте було б неправильно представляти міф лише як легенду, історичний переказ або тільки як художню вигадку. Міф — це значно більше. Міф - це реальність як така і в якій живуть люди.

Головна функція міфу не розповідь про минуле, а іноді і майбутнє, а обґрунтування того світопорядку, що існує в природі і суспільстві, і, як наслідок, — регулювання суспільних відносин, що склалися, закріплення прийнятих норм моралі і системи цінностей, збереження звичаїв і традицій.

Таким чином, можна зробити наступний висновок.

Міф — це найдавніша форма світогляду на рівні світосприйняття і світобачення, яка характеризується символічним, фантастично-образним, цілісним уявленням про природу, суспільство і людину.

Добре відомі міфи Стародавньої Греції і Стародавнього Риму про природу, походження людини і її досягнення. Міф про Сфінкса втілює таємницю природи, яка ніколи не розкривається людині повністю; міф про кентаврів, символізує походження людини від тварини; міф про Прометея розкриває історію походження вогню; міф про Ікара втілює прагнення людини піднятися в небо; міф про Сізіфа є спробою з'ясування сенсу життя.

Багато сюжетів міфів стали надбанням різних культур Заходу і Сходу. Різні образи античної міфології знайшли своє відображення в творах літератури, живопису, скульптури і музики. Наприклад, в XX столітті в літературних творах Д. Джойса, Ф. Кафки, Т. Манна, Р. Маркеса, Ч. Айтматова та ін. не тільки використовуються традиційні міфи, але і дається їм оригінальна інтерпретація, що різко міняє їх сенс. Тим самим посилюється образність творів і сила впливу на читачів.

З міфом і міфологією тісно пов'язана також і релігії. Їх зміст на початкових етапах розвитку людства багато в чому співпадає, оскільки вони обумовлені рівнем освоєння індивідом навколишнього світу, ступенем його залежності від природи і соціального буття. Але міфи, на відміну від релігії, не вимагають віри в реальність уявлень і апелюють не тільки до відчуття, але і до розуму.

У XVII ст. англійський філософ Френсіс Бекон (1561-1626) заявив, що у міфах зібрана вся стародавня філософія, науко­ві знання та моральні норми, однак вони приховані за символа­ми й алегоріями.

У XVIII ст. відомий італійський філософ Джамбаттиста Віко (1668-1774) сприймав міф як "фантастичну метафізику" філософію) первісних людей. Він стверджував, що в поетичній мудрості міфів несвідомо закладено все те, що згодом свідо­мо розкриється у філософії.

У XIX ст. відомий швейцарський історик права І. Я. Бахофен відзначав, що тільки завдяки міфології ми дізнаємося про давні часи. Вони дають перше архаїчне знання про світ, хоча й у формі художнього іносказання.

На думку Зигмунда Фрейда (1856-1939), у міфах відображені не просто найдавніші, притаманні всім людям почуття і думки. У міфах закладено щось подібне до душі, для якої джерелом пізнання слугують неусвідомлені початки.

 

Отже, міф – це універсальний синкретичний світогляд, у якому поєднуються зародки наукових знань, релігійних віру­вань, моральних норм та художніх цінностей. Міф є поліфункціональним явищем: тут злилися емоції та емпіричне пізнан­ня, віра й логічне.

Релігійний світогляд успадковує міфологічну форму світосприйняття, поглиблює та розширює її, дещо змінюючи відповідно до релігійних уявлень.

 

3. Філософія і релігія

 

Точка зору

Репігия є не що інше, як відповідь на питання про сенс життя.

Л. Толстой

 

Якщо релігія не може продемонструвати нічого кращого в своїх зусиллях дати людству щастя, культурно об'єднати його і етично приборкати, то неминуче постає питання, чи не переоцінюємо ми її необхідність для людства і чи мудро ми поступаємо, ґрунтуючись на ній в своїх культурних запитах.

3. Фрейд

 

Релігія — це будь-яка система поглядів і дій, що розділяє певна група і яка дає індивіду систему орієнтації і об'єкт поклоніння.

Е. Фромм

 

Специфічною особливістю релігійного світогляду є формування в свідомості людини особливого ірреального, надприродного і надчуттєвого світу, який неможливо пізнати за допомогою розуму. Цей світ можна зрозуміти лише за допомогою віри в надприродні сили, в існування одного або декількох Богів, в який-небудь «священний» початок, що знаходиться поза межами осмислення людиною.

Саме віра, а не знання, є основою релігійного світогляду. Саме віра в диво, таїнство і авторитет служить способом його існування. Саме віра обумовлює настрої і переживання, того або іншого внутрішнього стану людини.

Проте віра не вичерпує змісту релігійного світогляду. Вона знаходить своє природне продовження в тих або інших певних ритуалах, що складають в своїй сукупності релігійний культ, котрий здійснюється спеціальними релігійними інститутами (церквою, сектами тощо).

У свідомості віруючого пріоритетну роль відіграє емоційно-чуттєвий компонент, а раціональне є похідною функцією. Віра людини завжди пов'язана з переживанням релігійних уявлень, а інколи і з глибоким потрясінням від тих чи інших культових дій.

Таким чином, релігію як світогляд можна охарактеризувати наступним чином.

 

Релігія — це світогляд, що заснований на вірі в надприродне і який включає систему вірувань, почуттів і обрядових дій, що задовольняють певні духовні потреби людини.

Релігійний світогляд виникає в первісному суспільстві спочатку як віра в споріднені зв'язки між людиною і якою-небудь твариною, рослиною, явищем природи або предметом — тотемом. Кожне плем'я, кожен рід і навіть кожен окремий член цих спільностей може мати свій власний тотем. У Давньому Єгипті, наприклад, поважали корову, шакала, кішку, змію, бджолу, жука-скоробея, водяну лілію тощо. Близькість між людиною і її тотемом проявлялася перш за все в забороні вбивати і використовувати в їжу тварину-тотем, знищувати тотем-рослину.

З погляду релігієзнавців, тотемізм виник як фантастичне віддзеркалення в свідомості людей родових відносин, що складалися.

Вищою формою первісних вірувань є анімізм - віра в духів і душу, тобто загальну духовність природи. Первісна людина населяє духами весь навколишній світ, а душею наділяє тварин і рослини, явища і предмети природи та побуту. Анімістичні уявлення зустрічаються у різних племен і народів, що населяють нашу Землю. У давньослов’янських племен була поширена віра в духів, що сприяють сім'ї і будинку (домовик), лісу (лісовик), водній стихії (водяний) тощо.

З подальшим розвитком родового ладу з’являється віра в духів померлих предків, в можливість їх впливу на життя нащадків.

З виникненням класових суспільств змінюються і форми вірувань. З'являються складні системи релігійних уявлень, які відповідають суспільним відносинам і новим умовам буття. Ці уявлення, відображаючи соціальний світ, за своїм змістом, виправдовують його, закріплюють в свідомості людей його непорушність, неможливість яких-небудь змін. Поступово в суспільстві виділяються спеціальні групи людей, які обслуговують культ (шамани, чаклуни, жреці),котрі здійснюють певний вплив на життя суспільства.

Спочатку релігійні системи були політеїстичними, тобто в них існувало багато різних Богів. Але надалі, з централізацією державної влади, в цих системах виділяється головне божество, котре понижує статус інших. Так виникає монотеїзм.

 

Коріння релігійного світогляду має різний характер. Соціальне коріння пов'язане з умовами суспільного буття людини. Вони виражають залежність людини від соціальних відносин, що склалися на даному історичному етапі, з яких вона не може вирватися самостійно, за допомогою тільки своїх власних сил.

Гносеологічне коріння пов'язане з певним рівнем розвитку свідомості людини, появою абстрактного мислення, яке таїть в собі можливість відриву думки від дійсності. Людина навчається уявляти, представляючи в своїх фантазіях навіть те, чого немає в реальній дійсності. Крім того, виникнення релігії зв'язане і з недостатністю знань, накопичених на той час людиною, що позбавляло її можливості раціонально пояснити природні явища і процеси.

Психологічне коріння релігії пов'язане з тим, що людина у багатьох випадках свого життя виявляється безсилою перед природою, що викликало страх перед її нез'ясовними, «таємничими» силами, спонукало до пошуку засобів, за допомогою яких вона могла б їм протистояти. Ще стародавні мислителі говорили, що страх створив Богів. Але було б неправильним перебільшувати роль страху і інших негативних емоцій у формуванні релігійних вірувань. Німецький філософ Людвіг Фейєрбах вказував, що «для пояснення релігії необхідно враховувати не тільки негативні, але і позитивні мотиви, не тільки неуцтво і страх, але і відчуття протилежні страху — позитивні відчуття радості, подяки, любові і пошани».

 

Специфікою релігійного типу світогляду, як і міфологічного, є фаталізм – світоглядна позиція, що абсолютизує незбагнен­ність причиново-наслідкових зв'язків природного світу та людсь­кої поведінки і пояснює її потаємною надлюдською силою (фа­тумом), яка виключає свободу волі, дій і поведінки. 1 міфологіч­ний, і релігійний світогляди побудовані на почуттєво-емоційному ставленні до дійсності й до самих себе.

ІІроте на відміну від міфологічного, релігійний світогляд виходить із принципу монізму— концепції, яка відстоює один початок усього сущого. Релігійний світогляд за своєю суттю є антропоморфічним і теїстичним. Йому властиво поділяти світ на земний (природний) та небесний (надприродний). Основою релігійного світогляду є креаціонізм – вчення про створення Богом світу з нічого.

Отож, релігійний світогляд – це комплекс, який складають знання, емоційні переживання та культові дії, об'єднані вірою в божественні сили. Крім того, в кожній релігії знаходимо космогонічні, антропологічніуявлення, моральні та естетичні кано­ни, основи політичних і юридичних норм, які є фоном релігій­ного світогляду.

Філософський світоглядформується, на думку німець­кого філософа Карла Ясперса (1883-1969), приблизно між 800 і 200 рр. до н. є. Саме тоді людство розробило основні універ­сальні категорії, якими ми користуємось і сьогодні. Цей процес викликав появу перших натурфілософських уявлень про лю­дину в навколишньому світі, про загальні закони Всесвіту. Філософія – це виражене в поняттях знання про світ і людину, тобто теоретична форма світогляду.

Філософське знання завжди світоглядне і відповідає по­будованому уявленню про мудрість.

Усі три типи світогляду прагнуть дати цілісну картину світу, показавши також людину та її зв'язки з навколишньою дійсністю, і на цій підставі з'ясувати сенс людського буття. Щоправда, кожен світогляд, спираючись на свої основоположні принципи, по-різному вирішує це важливе питання.

 

 

ПИТАННЯ 2. Предмет філософії та структура

Філософського знання

Предметом філософії є світ у цілому (природа, суспіль­ство, мислення) у своїх найзагальніших закономірностях, які розглядаються крізь призму суб'єктивно-об'єктивних відносин. Предметом філософії є не світ сам по собі, не людина сама по собі, а зв'язок: людина-світ.

Структуру предмета філософії складають різні типи від­носин між людиною і світом. Більшість вчених-філософів ви­діляють такі типи відносин.

Онтологічний (онтологія - вчення про буття) - розгля­дає загальну картину походження світу і людини, розкриває їхні структурні особливості, характер взаємозв'язків, основні закономірності.

Гносеологічний (гносеологія - вчення про пізнання) - роз­криває пізнавальне ставлення людини до світу і до самої себе, визначає можливості пізнання, його межі, найбільш оптимальні форми та методи пізнавальної діяльності.

Праксіологічний (або практичний) фіксує ставлення людини до світу і самої себе з точки зору можливостей, меж і способів її діяльності.

Аксіологічний (аксіологія - вчення про цінності) - роз­в'язує проблеми сенсу життя, осмислення цінностей людини і суспільства (соціальних, моральних, естетичних тощо).

До філософських дисциплін належать етика, естетика, логіка, соціологія, політологія, філософська антропологія, феноменологія та ін. Частина з них відокремилася під філософії й перетворилася на самостійну галузь знань.

Наприкінці XVIII ст. почали виникати "прикладні філософії", які існують і сьогодні: філософія історії, філософія права, філо­софія релігії, філософія політики, філософія економіки, ко­мунікативна філософія та ін. Вони досліджують онтологічні засади різних природних, соціальних і духовних явищ, розв'язу­ють методологічні питання наукового пізнання.

З погляду структури важливо виділити історичні типи філософії, пов'язуючи їх із виникненням і розвитком людських спільнот. Загальноприйнято виділяти: філософію Стародав­нього Сходу, філософію античності, філософію Середньовіч­чя, філософію Відродження, філософію Нового часу, Новітню філософію. У Х1Х-ХХ ст. виділяють період раціоналістичної кла­сики та некласичну (ірраціоналістичну) філософію, філософію Модерну та Постмодерну.

Існує типологія філософії за специфікою форми, якої на­бувають традиційні філософські теми і проблеми у зв'язку зі зміною загальнокультурних норм та зв'язків: космоцентризм, теоцентризм, антропоцентризм, філософська герменевтика, сцієнтичні напрями, релігійно-філософські напрями, антропо­логічні напрями.

Функції філософії класифікують за кількома критеріями. Усі критерії по-різному відображають значення філософії в житті людини і суспільства. Загалом їх можна згрупувати за найбільш важливими ознаками, що дозволяє виділити такі функції:

- світоглядну;

- логіко-методологічну;

- гносеологічну;

- практично-діяльнісну;

- ціннісно-орієнтаційну та інші.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 390 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Ваше время ограничено, не тратьте его, живя чужой жизнью © Стив Джобс
==> читать все изречения...

2245 - | 2190 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.