Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Доба еллінізму в давньогрецькій культурі: загальна характеристика, філософські течії, зміни в системі літературних жанрів і їх тематиці

Поетика» Арістотеля: теорія мімесису, вчення про трагедію, сутність катарсису. Диференціація між «істориком» та «поетом».

Теорія мімесису -історично перший досвід розгляду художньої творчості як пізнання в Стародавній Греції. Мімесис – це специфічне і різноманітне наслідування мистецтвом дійсності; становить основу мистецтва як особливої ​​людської діяльності. За Арістотелем: - наслідування складає сутність і мета поезії, яка відтворює предмети на засадах їх схожості з реально існуючими; - людині властиве природне прагнення до наслідування, вона радіє від наслідування (це радість впізнавання); - мета мимесиса в мистецтві - придбання знання і збудження почуття задоволення від відтворення, споглядання і пізнання предмета. Естетична концепція мимесиса Ар-ля включає в себе і адекватне відображення дійсності (зображення речей такими, «як вони були або є»), і діяльність творчої уяви (зображення їх такими, «як про них говорять і думають»), та ідеалізацію дійсності (зображення їх такими, «якими вони повинні бути»). У залежності від творчого завдання художник може свідомо чи ідеалізувати своїх героїв (як трагічний поет), або представити їх у смішному і непривабливому вигляді (властиво авторам комедій), або зобразити їх у звичайному вигляді.

 

Трагедія: Ар-ль: -вища форма мистецтва, що веде до катарсису; -відтворення витонченою мовою серйозної і закінченої дії, що має певний обсяг; відтворення не розповіддю, а дією, яка, викликаючи жаль і страх, спричинює катарсис подібних афектів. Ар-ль перший виділив 6 її елементів: фабула (наслідування дії, зв’язок подій; має бути закінченою й органічно цілісною), характери (мають бути правдоподібними, шляхетними й послідовними, відповідними), думки (хист художнього висловлювання), сценічне оформлення, мовний вислів, музична композиція. Для нього фабула й сюжет – одне й те саме. Мета: зобразити дію, а не властивості людини. Найважливіші засоби для схвилювання глядача – перипетії (зміна дії на щось прямо протилежне), впізнавання (перехід від незнання до знання), страждання (дія, яка приносить загибель або біль). Основне – фабула, характери ж – другорядні. 4 види трагедії: заплутана (перепетії+упізнавання), патетична, характеру, жаху. Обсяг – протягом 1 обігу сонця і лише трохи виходячи за його межі.

 

Катарсис: в Ар-ля багато тлумачень катарсису,всі можна звести до 2-ох: 1. медичного - очищення від ефекту жалості й страху (як природна функція) і 2. етичного - моральне очищення душі (сприяє трагедія). Тобто він мав на увазі розрядку почуттів, заспокоєння, а не виховання, облагороджування глядача; на перший план виступає психотерапевтичний ефект мистецтва, пізнання. Трагічне очищення - видалення з душі афектів і страстей.

 

Диференціація між «істориком» та «поетом»: завдання поета – говорити не про те, що дійсно сталося (як історики кажуть про факти), а про те, що може статися (про можливе, що випливає із імовірності або необхідності). Поезія більш філософічна і серйозна за історію: поезія більше каже про загальне, а історія – про одиничне.

 

 

Доба еллінізму в давньогрецькій культурі: загальна характеристика, філософські течії, зміни в системі літературних жанрів і їх тематиці.

Тривала бл. 300р. (прибл 4-1 ст до н е). Початок - з походів О. Македонського на схід, кінець – завоювання останньої еліністичної держави (Єгипетського царства). О. М. хотів принести захопленим народам грецьку культуру як найкращу, домогтися об'єднання культур (для цього – намагання об’єднати релігії й міфології – синкретизм).

 

Еліністична культура - синтез грецької полісної та східної культури, з переважанням грецької. Еллін тепер етичне поняття: той, хто сповідує еллінську культуру й спосіб життя.

 

Загальна характ-ка: - бурхливий розвиток точних наук, створення складних філософських систем, розквіт архітектури, скульптури, літератури, поезії; - синкретичні релігіозні системи, велика кількість нових божеств, релігійних ідей. - Політична й моральна стабільність поліса підірвана. - Змінилася роль держави в розвитку культури (монархи намагалися направити культуру в потрібне русло). - Світогляд: руйнується гармонія світу, яка раніше була домінантою у свідомості греків. - Індивідуалізм та психологізм культури; - в центрі уваги -проблеми віднайдення засобів для облаштування життя та здобуття благополуччя, що вважалося умовою щастя;- на другий план відходять питання пізнання законів буття. - Естетика зосереджена не на питаннях сутності краси та проблемах мистецтва, а на з'ясуванні практичної корисності мистецтва для творення життєвого добробуту; - Послаблення позицій колективізму і зміцнення почуття індивідуалізму, - поняття вищої цінності громадянського обов’язку відходило на задній план (ч-з постійний рух великих мас населення); - Раніше грек- громадянин поліса, тепер громадянин світу, космополіт; - Релігія була справою суспільною, державною, а тепер стає приватною, її можна вибирати.

 

В Александрії засновник династії Птоломеїв заснував особливу установу, присвячену дев’яти музам, і назвав її Музейон (там була Александрійська бібліотека).

 

Філософські школи: звернення погляду на людину і її приватне життя; питання щастя та шляхи його досягнення. Центром еліністичної філософії стали Афіни. Ще зберігаються традиції шкіл Арістотеля і Платона, але невеликий вплив. Нові школи:

 

1. Епікурейська (Епікур, Горацій, Лукрецій): - розвивала ідею насолоди життям (гедонізм); - ідея самозаглиблення та захисту духовного світу людини; - цінність задоволення - перше і природне благо; - у задоволенні - ідея міри, не є благом те, що порушує її; - Щастя знаходити слід не в зовнішньому світі, а усередині самого себе - у щиросердечному спокої або безтурботності душі (атараксія). - Головне гасло: прожити життя непомітно в колі своїх друзів, звільнившись від всіх страстей.

 

2. Стоїчна (Зенон; Цицерон, Сенека, Марк Аврелій): - "Стоя" - це тип даху, де збиралися мудреці;- дотримувалась позицій моралізму; - космос як творче начало, пронизує все буття; - людина – художник, творить сама себе; - краса постає самоцінною; - 4 види прекрасного: справедливість, мужність, упорядкованість і тямучість (розумність); - Мистецтво як наслідування природи; - ідеал - мудрець, що не залежить у своєму духовному розвитку від середовища, держави, його батьківщина - увесь світ; -вірили в бога Зевса-Логоса, розлитий в усім світі світовий розум; - Душа людини – часточка світового розуму; -головний - інстинкт самозбереження; - Людина повинна поводитися з іншими так, як хотіла би, щоб поводилися з нею; - важлива не мета, а етичний характер у своєму прагненні до щастя.

 

3. Скептична (Піррон): - неможливість справжнього пізнання; - на кожен доказ є протидоказ; - найкраще для філософа – утримуватися від оцінних тверджень; - Естетика мала цілком негативний характер;

 

4. Школа кініків (Антисфен, Діоген, Кратет): - Назва - від прізвиська Діогена - "кінікос", кусливе щеня, бо був гострим на язик.- філософія кініків була більш доступною для неелітарних прошарків суспільства, тому стала популярною; - філософія людей, вивержених з життя поліса: спритні раби, зубожілі люди. -намагаються дати відчуття самодостатності такому індивідові, якому ні на що обпертися в житті. -пропонували стан самотності оцінити як стан духовної волі, тобто шлях до щастя. - вважали себе космополітами - скрізь збиралися жити за своїми законами. -Намагалися довести свою повну волю. -ціль виправдує засоби

 

Зміни в системі літ. жанрів і їх тематиці:

- трагедія й театр неактуальні; - літ. й мист. повертаються до особистості; - предмет зображення - конкретна особистість, її почуття, переживання, що ніяк не пов’язані з громад діяльністю; - поляризація літератури: літ. для еліти й белетристика (масова літ.) (з'явл. гр. роман як повість про приватне життя); - серед високої літ. виділяються жанри "ученої" поезії; - поети змагаються у виборі сюжетів - незвичайні, маловідомі, різні варіанти; - література втрачає інтерес до великих форм; - замість епічних поем одержує поширення епіллій (мал.епос) (Каллімах); - пош. епіграма, елегія й ідилія (Феокріт писав буколічні ідилії - пастуші пісні; проти міської цивілізації, залучає до природного). - найпоширенішим жанром була новоаттична комедія (звертається до побуту, до типового, пересічного, сімейного; звертається до загальнолюдського змісту й відходить від злободенних проблем); змінюється наповнення термінів "комедія" й "трагедія" (трагедія - мінливості героїчної долі, комедія - повсякденне життя).



<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Подведение итогов: действия падших ангелов во главе с дьяволом и методы противостояния им | Если в индексных выражениях использовать двоеточие, то можно ссылаться на подблоки массива. Так индексное выражение A(1:k, j) ссылается на блок из k элементов столбца j
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-10-27; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 581 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Студент всегда отчаянный романтик! Хоть может сдать на двойку романтизм. © Эдуард А. Асадов
==> читать все изречения...

2466 - | 2202 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.013 с.