Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Типологія історико-етнографічного районування України




 

Самобутність українського народу зумовлюється спе­цифічністю його історичної долі, що включала, зокрема, драматичні сторінки міждержавного членування України на окремі частини. Це підсилювалося особливостями тра­диційної етнокультурної основи, котра навіть біля своїх витоків не була цілісною, а складалася з різних етноплемінних об'єднань. Формування в їхніх межах окремих зе­мель та інших етнотериторіальних утворень заклало основу для історико-етнографічного районування. І цей процес сягає давнини: ще літописи вирізняли такі райони, як Рустія, Галицька земля, Холмщина, пізніше — Червона Русь, Подол, Покуття, Сівера, Волинь, Чернігівщина, Переяслав­щина, а відтак і Вкраїна. Запоріжжя, Мала Русь.

Процес районування України включає кілька етапів.

Перший (VIX ст.) — це формування переважно племін­них утворень, зафіксованих у самоназвах населення: по­ляни, сіверяни, древляни, білі хорвати, дуліби, уличі, тиверці та ін.

Другий етап (XXIV ст.) характеризується дробленням давньоруської держави на окремі землі та князівства. Основною одиницею районування стала земля—територіально-політичне утворення, яке спочатку підлягало централь­ній владі, а в подальшому, зі здобуттям «княжого столу» поступово ставало незалежним. Основними з таких земель були Київщина, певною мірою Переяславщина, а також Чернігівщина, Сіверщина, Галицька земля, Холмщина, По­ділля, Волинь, Прикарпатська Русь, Брацлавщина.

Здобуття окремими краями України статусу землі оз­начало не тільки їхню певну суверенність, а й специфічність культури та побуту їхнього населення, яке мало свої особ­ливі закони та звичаї, національні права І переваги тощо.

Самостійність земель була відносною, оскільки їхнє полі­тичне управління регулював Київ, який надто часто замі­нював місцевих володарів — князів та дідичів. Щодо еко­номічних зв'язків, то вони не замикалися в рамках землі, регіону І навіть держави — Київської Русі. Переконливим доказом цього може бути виявлене українськими архео­логами існуванняна київському Подолі торговельних колоній — окремих для всіх довколишніх земель, що на той час існували.

Через слабку ізольованість земель на цьому етапі фор­мування регіональної своєрідності культури їхнього насе­лення було не особливо визначеним, хоча процес району­вання у цілому йшов. Він помітно посилюється на третьо­му етапі (XVXIX ст.) у зв'язку з колонізацією окремих частин України сусідніми державами: Великим князівством Литовським, Річчю Посполитою, Угорщиною, Австрією, Румунією, Туреччиною, Росією, Чехо-Словаччиною. Ця ко­лонізація, територіально роз'єднуючи український народ, стримувала його етнокультурну консолідацію, поглиблю­ючи водночас локалізацію культури. Адже кожна держава, що захопила певну землю України, вирізнялася І політич­ним устроєм, І соціально-економічним розвитком, і конфе­сійною ситуацією.

Межі локальних етнокультурних зон, утворених на цьо­му етапі, як правило, не збігалися з колишніми землями та князівствами, хоч поодинокі винятки й були. Практично без змін залишалися такі давні землі, як Прикарпатська Русь (під назвою Угорської України протягом кількох сто­літь вона була складовою частиною Угорщини), а також Буковина. У більшості ж випадків контури давніх земель­них утворень не збігалися з колонізованими районами, кот­рі були звичайно більшими за територією, включаючи де­кілька земель. Унаслідок історичних нашарувань утворю­вався складний таксономічний ряд етнотериторіальних ут­ворень: великих І більш усталених; невеликих І недостатньо чітких; малих і за походженням найдавніших.

Усю систему регіонального членування України можна найзагальніше подати у такому вигляді: історико-етнографічні області (суперрегіони), які у свою чергу включали історико-етнографічні регіони, ті — історичні зони, на терені яких нерідко формувалися етнографічні райони. Пер­вісною ж одиницею всіх цих формувань, безперечно, була «земля».

Щодо конкретних регіональних утворень, то існує де­кілька наукових підходів до їх вивчення. Вони надзвичайно різноманітні, що зумовлене, з одного боку, числом наукових концепцій, а з іншого — неоднозначністю самого райо­нування — структурно різного у різні проміжки часу.

Одним із перших, хто спробував зрозуміти регіональне багатоманіття України і, отже, зональну специфіку укра­їнської культури, був французький топограф Г. Левассер де Боплан. Він виділяв в Україні XVII ст. вісім регіонів: Волинь, Поділля, Покуття, Брацлавщину, Київщину, Сіверщину, Чернігівщину та Угорську Русь. Серед вітчизня­них дослідників до цієї проблеми звернувся О. Шафонський, який бачив Україну XVIII ст. поділеною на дві части­ни: одна, підкорена Польщею,— Правобережжя, друга, залежна від Росії,— Лівобережжя. Остання, на його думку, включала Полісся (або Литву) та Степ (або Україну). Пізніше ця типологія була дещо конкретизована Я. Марко­вичем. Більш деталізовану картину етнорегіонального роз­витку України подав у першій половині XIX ст. лінгвіст П. Білецький-Носенко: Січ Запорізька («головне місцепе­ребування колишніх запорізьких козаків на островах ріки Дніпра нижче порогів»), Покуття («область Буковини»), Полісся («Чорноросія»), Литва («частина Малоросії від Десни до Смоленської губернії та Білорусії — землі, колись підвладні Великому князівству Литовському») та Цісарщина (область «колишньої Германо-Римської імперії, а те­пер Австрії»), яка включає Галичину та Лодомерію. Дещо інші варіанти висували дослідники на початку нашого сто­ліття. Наприклад, М. Сумцов виділяв такі регіони: Слобо­жанщину, Галичину, Кубаншину, Поділля, Волинь, Київщи­ну, Чернігівщину і Таврію. Як бачимо, крім традиційних зе­мель, він ураховує нові області, що утворилися внаслідок колонізації.

Певний різнобій у типологізацію районування України внесли дослідники нашого часу. Це можна пояснити, по-перше, тим, що підстави для виявлення регіонів ставали дедалі менш чіткими; по-друге — переважно монодисциплінарним підходом до визначення регіонів. Справа в тому, що цією проблемою почали займатися, крім етнографів, ще й демографи, лінгвісти, економісти, історики, антропо­логи, мистецтвознавці. Так, економісти, вивчаючи госпо­дарську сферу життєдіяльності населення України, відпо­відно до цього виділяли на її території такі райони: Пра­вобережжя, Лівобережжя, Західну Україну, Степову Україну і Крим; мовознавці, виходячи з варіативності діалектів і говірок, виділяли чотири зони: південно-східну, пів­денну, південно-західну та північну; мистецтвознавці, до­сліджуючи народну творчість, виділяли українське Поліс­ся, Південно-Східний район, Галичину з Поділлям і Гірську Україну. Намагання подолати монодисциплінарний підхід здійснили у 50-х роках українські етнографи, започаткувавши дискусію з цієї проблеми. В основу району­вання зони поклали аналіз етнографічної інформації за такими показниками: сільськогосподарські знаряддя пра­ці, житло, одяг, обряди, сільська громада,— розглядаючи їх на тлі історичного розвитку України. Проте, на жаль, кожен із дослідників, як і колись, користувався лише од­ним показником, унаслідок чого і були виявлені, власне, не історико-етнографічні регіони, а скоріше ареали поширен­ня окремих явищ культури.

Тільки останніми роками українські етнографи, здійс­нивши ряд комплексних досліджень традиційно-побутової культури населення, змогли наблизитися до найбільш за­гальної типології районування, а саме: Середня Наддніп­рянщина, Поділля, Карпати, Полісся, Полтавщина зі Сло­божанщиною і Південь України. Саме цей варіант був покладений в основу експозиційної зони Музею народної архітектури та побуту України, відкритого під Києвом 1976 року. Ця типологія в подальшому конкретизувалася: скажімо, Полісся поділялося на Лівобережне, Центральне і Західне; Карпати — на Прикарпаття, власне Карпати і Закарпаття.

Не заперечуючи таку систему районування, все ж за­значимо, що вона далеко не повна і не точна, оскільки не враховує чимало земель та регіонів, які зафіксовані істо­ричними документами і зберігаються в народній пам'яті. Більше того — нерідко саме ці регіони якраз і виявляються символами етнічної Історії українців і, отже, своєрідними показниками їхнього менталітету.

Проблема, таким чином, зводиться до розуміння при­роди й механізму творення історико-етнографічних регіо­нів та їхніх складових і зокрема розуміння їхньої струк­тури. Останнє має включати аналіз не тільки історичних особливостей формування регіонів, а й основних індикато­рів: самоназви регіону та його людності, етнічної та кра­йової самосвідомості, регіональної символіки, нарешті, етнорегіональної культури. Виходячи з цього можна дати таке тлумачення: історико-етнографічний регіон — це таке етнотериторіальне утворення в рамках усього етносу, котре за історичною долею та етнічним обличчям його населен­ня є самобутнім, що зафіксовано в історичних документах і відтворене у крайовій символіці та людській пам'яті.

Конкретизуємо це визначення. Якщо торкатися одного з головних індикаторів регіону — його історичної долі, ана­ліз слід розпочати з розуміння поняття кордону (чи то державного, адміністративного або соціального, чи природно­го), оскільки він є суттєвим фактором ізоляції краю і, отже, однією з умов формування регіонального типу куль­тури. Механізм цього процесу можна показати на прикладі якогось одного регіону — скажімо Поділля.

 

Визначальним моментом зародження регіону, як відо­мо, є його назва, котра зафіксована документально і збе­рігається в пам'яті людей. Щодо Поділля, то як окрема земля воно згадується у багатьох документах XIII—XIV ст. під різними назвами: Подолля, Подоль, Подол—так по­значали «нижню» частину Галицько-Руського князівства, яка у більш ранні часи іменувалася ще «Руссю долішньою». Протягом наступних століть назва землі змінювалася, збе­рігаючи, втім, ключове поняття «Подол». Із 1434 р. Поділ­ля втрачає свою самостійність і цілісність: одна його час­тина під назвою Подільського воєводства увійшла до скла­ду Речі Посполитої, а друга — (Брацлавське воєводство) — до Великого князівства Литовського. Після першого поді­лу Польщі Подільське і Брацлавське воеводства відійшли до Росії, перетворившись на області, потім — намісництва, а в 1797 р.— на Волинську та Подільську губернії. Такий стан зберігався до 1917 p., після ж громадянської війни Подільська губернія була скасована. На її території були створені в 1932 р. Вінницька, а в 1937 р. Кам'янець-Подільська (з 1954 р.— Хмельницька) області Української РСР. За­хідні землі Поділля увійшли до складу Польщі і в 1939р. бу­ли возз'єднані з Україною, утворивши Тернопільську область.

Як бачимо, нинішнє адміністративне утворення не збе­регло традиційної назви «Поділля», хоч вона і не зникла з народної пам'яті. До цього питання ми ще повернемося, а поки наголосимо, що регіональна самосвідомість насе­лення різних районів Поділля є неоднозначною, що свід­чить, зокрема, про зональність краю.

Зазначені явища — результат постійних змін кордонів регіону, і тут є така закономірність: ті землі, котрі весь час входили до складу власне Поділля, стали ядром фор­мування власне подільської культури і головним чинником збереження крайової самосвідомості населення; І навпа­ки, землі, що час від часу відривалися від Поділля, набули якості перехідних зон до культур суміжних регіонів: во­линської, галичанської, буковинської, наддніпрянської. Яким же чином змінювалися кордони Подільського краю,. котрі могли б дати уявлення про зональне розмаїття культури його населення?

У найдавніші часи територія Поділля займала великий простір у межиріччі Дністра і Південного Бугу — від їхніх

верхів'їв до Чорного моря. У середині ж XV ст. Подільське воєводство (а це лише північно-західна частина давнього Поділля) на півночі обмежувалося р. Горинь, на заході — р. Серет, на півдні — Дністром, на південному сході — р. Мурафа. Брацлавське воєводство (південно-східна части­на давнього Поділля) на півночі межувало з Подільським і Волинським воєводствами, на південному заході — а Мол­давією, на сході — з Київським воєводством. Такий стан майже без змін залишався протягом трьох з половиною століть, до 1795 p., тобто весь період польського пануван­ня. На XVII ст. припадає найменший розмір Подільської землі, що зберігала первісну назву (Поділля), І саме ця територія стала ядром регіону. На заході вона обмежу­валася р. Коропець, па сході — землями, розташованими між р. Мурафа І верхів'ям Бугу поблизу Хмельника. Пів­нічним кордоном слугувала умовналінія, що йшла від вер­хів'їв р. Серет (поблизу Іванчева і Збаража) до верхів'їв Південного Бугу. На півдні кордоном Поділля був Дніс­тер. У таких межах Поділля існувало понад трьох сто­літь— строк, достатній для формування своєрідної куль­тури та стійкої крайової самосвідомості; всі ж інші райо­ни, що час від часу адміністративно відходили від нього, стали перехідними зонами.

 

Постійне «мерехтіння» кордонів характерне і для інших історико-етнографічпих регіонів України, котрі, як і По­ділля, складаються з локальних зон. Це означає, що регіо­нальна культура не одноманітна, вона включає ще й міс­цеві відмінності.

 

Особлива роль в етнічній історії українців належить Середній Наддніпрянщині, з якою пов'язані за­родження українства, його консолідація та здобуття дер­жавності (спочатку Київська Русь, потім Запорізька Січ, Українська Народна Республіка І нарешті — нинішня суве­ренна Україна). У межах сучасного адміністративного по­ділу цей регіон включає Київщину, Черкащину, більшу частину Полтавської, Дніпропетровської, Запорізької та Кіровоградської областей.

Наддніпрянщина в силу історичних умов стала етнічним ядром українців, сформованим на основі трьох східносло­в'янських племен — полян, сіверян та древлян, визначаль­на роль серед яких належала полянам (русі). Саме під назвою Руської землі виступала у давнину Середня Над­дніпрянщина, яка включала три землі: Київщину, Переяс­лавщину та Чернігівщину. До XI ст. вони підкорялися Киє­ву і становили певне цілісне об'єднання. Починаючи з XI ст. зростає роль Чернігівської землі, що сформувалася на території племінних союзів полян і сіверян. У міру зміцнен­ня самостійності Чернігівська земля отримує назву Сіверської, що включала дві землі: Чернігівську та Новгородсь­ку. Остання у XII ст. здобуває «княжий стіл», тобто неза­лежність і відокремлення від Сіверської землі. Внаслідок цього визначилися кордони між Чернігівською та Новгород-Сіверською землями: Чернігову (Сіверщині) стали на­лежати території у пониззі Десни, а Новгороду — в районі Сновська та Стародуба. Новгородська земля дістала на­зву Сновської. Згодом ці дві самостійні області чимдалі віддаляються від Києва, а за етнокультурним розвитком відпадають од колись єдиної Наддніпрянщини.

Отже, основу Середньої Наддніпрянщини по суті скла­дали дві землі: Київщина і Переяславщина, на терені яких відбувалася консолідація українства. Саме цей регіон, а точніше Переяславщина, сформував нову самоназву його мешканців — українці, котра пізніше поширилася на всі землі Південної Русі — від Закарпаття до Слобожанщини. У своїй першооснові Середня Наддніпрянщина займала досить велику територію — весь правий бік Дніпра, який у XII ст. називався «Київською стороною», на відміну від Лівобережжя («Чернігівської сторони»}. Пізніше «Київ­ська сторона» поширилася на значну частину Лівобережжя, в тому числі Переяславщину. Остання з часом втратила статус самостійної землі, злившись із Київщиною, і, ма­буть, через це не збереглася в народній пам'яті як історич­на зона.

На початковій фазі формування Середньої Наддніпрян­щини її територія окреслювалася таким чином. На право­му березі Дніпра північні кордони проходили по вододілу Прип'яті, Березини і Неману, включаючи землі дреговичів і частково в'ятичів Посейм'я. Західний кордон ішов Надгоринням, включаючи міста Володимир, Бужеськ, Шумеськ, Вигощів, котрі тепер належать до Волині. Щодо Волині, то вона у XII ст. тяжіла до Київщини, становлячи одну з частин великокнязівських володінь, і сформувалась як самостійна земля лише у XIII ст.

Далеко сягали і південно-західні рубежі Середньої Над­дніпрянщини— верхів'їв Південного Бугу. Вони були своє­рідним щитом, який прикривав землі великокнязівського столу, зокрема від Галицького князівства, котре претенду­вало на Надбужжя. Поступове ослаблення влади Києва, постійна загроза з півдня та заходу стали причиною того, що область верхнього Надбужжя, котра і без того була слабко пов'язана з Києвом, відокремилася як самостійне князівство. Його назва зафіксована у багатьох документах, що дає підставу для включення до структури історико-етиографічного районування. Проте нетривалість са­мостійного стану Надбужжя, а звідси й нечіткість етнорегіональпої самосвідомості бужан, спонукає віднести його лише до історичної зони — складової частини Поділля.

Подібне явище характерне і для південної частини Се­редньої Наддніпрянщини, що включала декілька історич­них зон — Надросся, Надтясминня та Надпоріжжя. Процес їхнього формування позначений певною специфікою: адже вони були свого роду «окраїнами», порубіжжям із кочо­вими племенами Степу. Ця геополітична ситуація зумови­ла етнічну мішаність їхнього населення.

У районі дніпровських порогів, поблизу о. Хортиця, для охорони купецьких караванів від степовиків ще у X ст. по­чали створюватися укріплені поселения, які особливо зміц­нилися у XII—XIII ст. Поступово на цій основі склалася відносно самостійна земля — Надпоріжжя, котра стала ко­лискою славетної Запорізької Січі.

Давньоруські літописи не згадують про козаків, однак є численні дані про велику кількість втікачів — холопів і смердів із центральних районів Київської Русі, котрі осе­лялися у прибережній смузі степової течії Дніпра. Словом, козацтво як етносоціальне явище виникло набагато рані­ше, ніж отримало свою історичну назву. Щодо останньої, то вона набула поширення лише у XIV ст., означаючи лю­дину вільну, неосілу, яка займається «степовим промис­лом».

Починаючи з XV ст. дещо змінюються склад і райони розселення козацтва. Селяни, опираючись феодальному тискові, що посилювався, масово тікали на околиці: спо­чатку на Поділля та Київщину, а згодом — на південь, у безлюдні степи. Колонізація ішла біч-о-біч із війною. Ва­таги втікачів були завжди озброєні, готові до зустрічі з татарами. Селянин, що вибирався з плугом у поле, брав Із собою шаблю і рушницю. «Рідко коли зсідаємо з коня»,— казали місцеві землевласники.

Свого апогею міграційний рух у ці райони досяг у дру­гій половині XVI ст. після укладення між Польщею та Литвою Люблінської унії, внаслідок чого значна частина українських земель підпала під владу польського короля та шляхти. Поневолення України супроводжувалося поси­ленням феодального гноблення та релігійних пересліду­вань. Найнепокірніші селяни тікали у «Дикий степ», «Гуляй-поле», «Нижню Наддніпрянщину» — спустошені (тур­ками й татарами одвічні слов'янські землі. Тут будувалися військові поселення, створювалося Запорізьке Військо, власне формувалося українське козацтво — унікально явище у світовій історії. Воно поєднувало у собі риси військової та соціальної демократії, відкритої для людей усіх націй та вірувань.

Центром українського козацтва стало Запоріжжя — територія південніше дніпровських порогів, котра в ході національно-визвольної війни весь час збільшувалася до масштабів етнополітичного утворення. Останнє у 1650 р. отримує назву Гетьманщини, пізніше поширену на все Лівобережжя. Гетьманщина проіснувала до 1775 p., тобто до скасування Катериною II Запорізької СІчі. Істо­рична ж пам'ять українського народу зберігає цю назву, поширюючи її на всю Середню Наддніпрянщину, а та­кож назви її історичних зон, зокрема Запоріжжя і Надпоріжжя.

 

Західною окраїною давньої Київської держави була Червона Русь — Чермні, або Червенські, землі, котрі у IX— X ст. мали статус самостійних, а 981 року підкорилися ки­ївському князеві Володимиру Святославичу. Але й після цього вони залишалися порівняно самостійними. Це було, власне, кілька земель: Холмщина, Перемшилянщина, Теребовлянщина та Звєнигородщина. У XII ст. вони були об'єднані князем Володимиром в одне князівство — Га­лицьке (воно мало різні назви: Галичька земля, Галичина, Галиція).

Основною територією Галичини були землі кар­патських хорватів (дослідники вважають, що останні беруть початок від стародавнього племені карпів, які дали назву всьому західному краю України); з Галичем були пов'яза­ні також південні землі тиверців і землі уличів (улуців), котрі в основному мешкали в пониззі Дністра та Дунаю.

Утворення об'єднаного Галицько-Волинського князів­ства (1199 p.), яке увібрало території дулібів, волинян, кар­патських хорватів І тиверців, певною мірою спиралося на традиції політичних зв'язків та етнічної спорідненості пів­денно-західних племен Русі. Водночас дрібніші князівства у складі цього об'єднання зберігали свої давні осередки як адміністративні центри — Галич, Перемишль, Белз та ін. У XII ст. Галицько-Волинське князівство досягло най­більшої міці, складаючи конкуренцію Київській Русі й ви­ступаючи могутнім щитом проти Польщі та Угорщини. За Ярослава Осмомисла його територія сягала р. Сян, пониз­зя Пруту й Дністра, Проте вже на початку XIII ст., охоп­лене смутою, воно потрапляє, в залежність від Угорщини, а з 1387 p.— Польщі. Тим самим завершувалося майже 400-річне перебування Галичини та Українських Карпат у складі Київської Русі. Протягом наступних століть Га­личина була відірвана від інших українських земель, під­лягаючи під назвою «Руське воєводство» Польщі, а після її першого поділу у 1772 р.— Австрії (прибравши назву «Східна Галичина»), потім (з 1914 р.) знову Польщі, воз­з'єднавшись з Україною лише 1939 року.

Відповідно до нинішнього адміністративного поділу України Галичину складають Львівська область, більша частина Івано-Франківської, Луцька, а також західна час­тина Тернопільської області. Деякі сучасні дослідники Іме­нують Галичину ще й Прикарпаттям, однак із ними навряд чи можна погодитися, оскільки це характеризує радше при­родно-географічні особливості краю, ніж історико-етнографічні. Народна ж пам'ять зберегла саме первинну його назву, як і всі пов'язані з цим символи та атрибути. Тому логічним є відродження саме галичанських цінностей ку­льтури та історії, як і відповідної крайової самосвідомості та самоназви населення — галичани.

Самобутня історична доля українців і таких історико-етнографічних регіонів, як Підкарпатська Русь та Північна Буковина, котрі розвивалися дещо ізо­льовано від інших земель України. Цьому сприяли як географічні, так і політичні чинники: адже за хребтами Лі­систих Карпат на заході й півдні та за р. Тисою на півночі розташовувалися агресивно настроєні сусідні держави. Під­карпатська Русь, наприклад, перебувала під владою Угор­щини з XII ст. (у XIII—XIV ст. завершилося підкорення всіх її земель) до 1940 p.; Буковина з 1141 р. входила до складу Галицького, потім Галицько-Волинського князівств, у XIV ст. була підкорена Угорщиною, а з 1359 р. стала частиною Молдавського князівства, пізніше — Румунії. От­же, незважаючи на схожість природних та економічних умов, розвиток культури на цих землях був локалізований, що й зумовило їхню регіональність.

Разом із тим населення вказаних регіонів мало спіль­ну основу — єдність походження, тобто приналежність до східного слов'янства. Про це свідчать, зокрема, численні русинські назви, що побутували там тривалий час, почи­наючи з XI—XII ст., коли на цих землях мешкали білі хор­вати й тиверці. У XIII ст. в Підкарпатську Русь проника­ють волохи, а в передгір'я Буковинських Карпат—нащад­ки молдаван і румунів. Проте слов'янський субстрат усе ж превалював. У Молдавському літописі XVII ст., напри­клад, указується, що Чернівецька та Хотинська цинути (повіти) Північної Буковини були населені русинами (ук­раїнцями) повністю.

Як Підкарпатська Русь, так і Північна Буковина (її на­зва вперше згадується у грамотах XIV ст. і походить, як вважають дослідники, від природних особливостей краю — букових лісів) складалися з окремих земель — жуп. Вони являли собою своєрідніродові громади. Пізніше на їхній основі угорською владою були створені адміністративні одиниці — комітати. Найбільш давні з них (отже, слов'ян­ські) — Бережський, Боржавський, Уманський, Маремороський — набули значення історичних зон Закарпаття (За­карпатської Русі, Прикарпатської України). Нині ж деякі зони, скажімо, Мараморош, становлять частину етнічної території українців за межами України, входячи до складу Румунії.

Витоки Буковини йдуть від Шипинської землі, яка збе­рігала свою автономію у складі Молдавського князівства. В середині XV ст. ця автономія була скасована, а сама земля поділена на цинути, з яких Хотинська та Чернівець­ка дістали назву «Буковина» (нині — територія Чернівець­кої області). Це, власне, лише частина Буковини (північ­на), що залишилася у складі України; інша частина (південна) входить нині до Румунії. За культурно-господарськими особливостями Північна Буковина поділяється на три зони: Карпатську (гірську), Серетсько-Прутську (передгірську) та Пруто-Дністровську (рівнинну).

Крайня частина Східних Карпат — верхів'я Дністра та Попруття — це земля, що віддавна називалася Покут­тям. Щодо її статусу, зокрема адміністративного, то він визначався сучасниками по-різному: то як «південно-схід­на частина Галичини», то як «область Буковини». Етнічна історія Покуття дійсно знала такі ситуації — входження до складу різних князівств або підкорення тими чи іншими державами. Саме така історична особливість краю визна­чила його відмінність від суміжних регіонів, складовою ча­стиною яких Покуття час від часу було.

Ця самобутність і дає підставу вважати Покуття історико-єтнографічним регіоном України. Його обриси як ре­гіону були окреслені ще у XVII ст. Г. Левассер де Бопланом. Східний кордон починався від с Івана, що на Дністрі, включав Червоноградщину, потім ішов на південь до с. Снятина і вздовж лівого берега Черемоша досягав його вер­хів'їв. Західним кордоном був Карпатський хребет, який відділяв Буковину й Галичину від Угорщини та Трансильванії. На північному заході кордон проходив по р. Свиша. Отже, Покуття на сході межувало з Поділлям І Молдаво-Волощиною, на півдні й заході — з Трансильванією, на пів­нічному заході — з Червоною Руссю. Такі саме обриси має Покуття і в наш час— між Галичиною, Поділлям та Буко­виною, включаючи частину Івано-Франківщини.

 

Північні області України, які межували з Білоруссю та Росією, здавна ототожнювалися з Поліссям — одним з історико-етнографічних суперрегіонів. Щодо його конту­рів, то серед учених на цю тему й досі точаться дискусії. У цілому переважають два протилежних погляди. Перший сформувався під впливом географів, котрі під Поліссям розуміли усю лісисту місцевість, а це — майже вся Біло­русь, значна частина України, а також Смоленщина та Брянщина. Звідси й деякі етнографи, в тому числі українські, відносили до Полісся всю Північ України: Волинську та Рівненську області, а також північні райони Хмельницької, Житомирської, Київської, Чернігівської та Сумської облас­тей. На відміну від них представники іншого підходу праг­нули локалізувати Поліський регіон переважно басейном Прип'яті.

Ключ до розв'язання цієї проблеми слід шукати серед усталених показників будь-якого регіону: самоназви краю, його етнічної Історії, крайової самосвідомості населення. Щодо першого показника — етнотопоніма, то назва «Поліс­ся» присутня у найдавніших літописах, зокрема Іпатіївському. Пізніші джерела згадують цей край під різкими назва­ми, які, проте, мали єдиний корінь і звичайно вживалися у поєднанні з назвами сусідніх земель для підкреслення їх­ніх природних особливостей. У самостійному ж значенні По­ліссям згодом почали називати Верхню Надприп'ятщину, до якої входили Турово-ПІнське та Чернігівське князівства,

Більш точні відомості про Полісся дають картографи XVII ст.—Г. Гаррітсон і Г. Левассер де Боплан. Перший відносив до нього райони від Бреста до Мозиря і від Пін­ська до Волині; другий —область, обмежену на півночі, сході й заході Прип'яттю та Горинню. Така локалізація Полісся підтверджується етнічною історією цього краю: са­ме тут сусідили різні східнослов'янські племена: поляни, сіверяни, древляни, волиняни, дреговичі,— зона етнокуль­турного контактування яких проходила якраз по лінії Го­ринь — Прип'ять - Ясельда, утворюючи етнорегіональне ядро. Проте розвиток Полісся як регіону затримувався че­рез соціально-політичне становище краю, який лежав на пограниччі двох сильних князівств — Київського і Володимиро-Волинського, які тривалий час суперничали між со­бою, створюючи у Надприп'ятщині та Погоринні нестабіль­ну ситуацію. Більше того: ця територія час від часу потрап­ляла у залежність від Київського, Галицько-Волинського та Чернігово-Сіверського князівств, тому її контури ставали розпливчастими. Затримували самовизначення регіону і подальші політичні події — входження у XIV сі. українсь­ких земель до Великого князівства Литовського.

Локалізації Полісся сприяло зміцнення сусідніх кня­зівств, котрі увібрали деякі землі, що колись належали до цього краю. На заході це було Галицько-Волинське кня­зівство, на сході — Новгород-Сіверське і Чернігівське. По­силенню такої тенденції сприяла й політика Великого кня­зівства Литовського, яке розглядало Волинь як відносно самостійну землю. Згодом це стало поштовхом для форму­вання Волинського історико-етнографічног о регіону, який географічно примикав до Полісся. У східній його частині Велике князівство Литовське також орієнтувалося на автономність князівств, зокрема Київщи­ни і Сіверщини, а у північній — Чорної та Білої Русі.

Унаслідок цього Полісся як локальний регіон оформи­лося в басейнах річок Горині, Прип'яті та Десни. У XVII ст. воно було поділене на дві частини: лівобережна потрапила до сфери впливу Росії, правобережна — Польщі. Звідси сформувалися дві історичні зони Полісся: Наддеснянська (Чернігівська, або Лівобережна) і Прип'ятська (Правобережна), рубежем яких є Дніпро. Відповідно до нинішнього адміністративного поділу України Полісся як історико-етнографічний регіон включає північні райони Жи­томирської та Київської областей і Чернігівську область. Північно-східні землі України, що межують із Білорус­сю та Росією (Сумська та Чернігівська області), коріння яких сягає давньої Сіверської землі, становлять окремий історико-етнографічний регіон — Сівєрщину. Він є сво­го роду перехідною зоною від Русі до Московії, від України до Росії. Його населення сформувалося на основі етнічного об'єднання сіверян і родимичів, які жили уздовж Десни, Сейму та Сули і були генетично пов'язані з літописною «сіверою». Нинішні їхні нащадки утримують у своїй пам'яті давню самоназву «севрюки», як і специфічні риси традицій­но-побутової культури.

Південно-східні землі були остаточно освоєні українця­ми порівняно недавно, у XVII—XVIII ст., внаслідок коло­нізації Слободи, Дикого поля, Гуляй-поля, Донщини та ін., після упертої боротьби проти кримських татар і Туреччини. Вирішальна роль в освоєнні цих земель належить запорізь­ким та причорноморським козакам, а у більш віддалені ча­си — населенню Київської Русі. Як свідчать давні історики (Прокопій, Йордан), давньоруські літописи, а також араб­ські автори, всі ці «полудневі» землі ще з V—VI ст. були слов'янськими, а пізніше становили частину Київської держави — від Подунав'я до Дону та Тмутороканської землі (Кубані).

Історична пам'ять зберігає цілу низку великих і малих припливів і відпливів української людності у цьому регіоні: відсування під натиском печенігів у X ст.— і новий рух у степи в середині XI ст., коли ослабла печенізька орда; "зно­ву відплив з кінця XI ст. під натиском половців—і знову повернення у XII ст. з упадком половецької сили; татарсь­ка навала ХШ ст., що принесла страшенне знищення всьо­му українському Подніпров'ю, змінилася колонізаційними успіхами XIV—XV ст., коли орда занепала у міжусобицях; кримські спустошення кінця XV — першої половини XVI ст. у свою чергу змінив масовий селянський колонізаційний рух за участю козаччини наприкінці XVI — у XVII ст. Це повторюється у XVIII і навіть у XIX ст., коли селяни-втікачі залюднюють величезні простори Чорномор'я, Бессарабії та Кавказу... «Усі ці зміни, колонізаційні хвилювання, флуктації,— писав Михайло Грущевськии,— мали величез­ний вплив на українську етніку, полишили глибокі сліди в фізіономії української народності. Вони протягом століть рядом таких перетурбацій неустанно вимішували україн­ську людність, приводячи її до одностайніших форм. Най­виразніше це проявилося в мові: старі архаїчні діалекти вціліли лише на окраїнах, найменше зачеплених колоніза­ційними хвилями,— ці архаїзми можна зустріти в західно­му, гірському та північному поясах; решта українських діалектів мають вже пізнішу, новоутворену основу, яка значно відрізняється від давньої. Це новоутворення стало основою української мови і є результатом цього вимітання української людності, яке рідко де у якого народу мало місце в таких величезних розмірах».

Населення «полудневих» земель визначалося особливою спільністю етнічного життя, і тому не даремно дослідники об'єднують їх в один Історико-етнографічний регіон — Пів­день України. Однак таке об'єднання видається не зовсім правомірним, оскільки окремі його землі (Подунав'я, Причорномор'я, Приазов'я, Нижня Донщина, Крим та ін.) мають суттєві відмінності — і у складі населення, і в етнічній історії, і в традиційно побутовій культурі. Точні­шим убачається визначення Півдня України як Історико-етнографічного суперрегіону, котрий включає декілька ре­гіонів: Бессарабію, Таврію, Причорноморсь­ке козацтво (Нижню Наддніпрянщину), Донщину. ЦІ самоназви вони отримали в різні часи, але як Історико-етнографічні регіони сформувалися порівняно недавно, у XVII—XVIII ст. Історично нетривале існування такого утворення, як Новоросія, дещо штучно вплетеного в етнічну історію південних українців, не дає підстав для її виділення в окремий регіон. Ядро ж Українського Причор­номор'я становили так звані "задніпровські місця»— Укра­їнська лінія. Нова Слобода, Нова Сербія і Слов'яносербія. З перемогою Росії над Туреччиною був підкорений Крим, який у 1783 р. був перетворений на Таврійську область, а пізніше на губернію, яка включала ще й деякі землі Пів­нічного Причорномор'я: Бердянський, Мелітопольський та Дніпровський повіти. Внаслідок міграційних хвиль уріз­номанітнилася етнічна мозаїка населення: до туземних кримських татар додалися українські та російські пересе­ленці, котрі розселялися переважно у степових районах.

Етнічна історія Таврії (або Тавріди —так колись на­зивався Кримський півострів за ім'ям легендарного племе­ні таврів) надзвичайно складна. Як писав іде Геродот, крім таврів, тут проживали кіммерійці, які в VII ст. були витіс­нені скіфами, одночасно тут утворилися грецькі колонії, потім на півострові побували готи, гуни, хозари, печеніги, половці. Після навали Батия Таврія підпала під вплив та­тар.

Самобутність Таврії та її культури не обмежується ре­гіональною специфікою, а пов'язується з етнокультурними процесами всього східного слов'янства І Східної Європи в цілому. Адже Таврія була перехідним містком до Сходу і східної культури, а в IX—XI ст.— географічно найближчим вогнищем візантійської культури, особливо для слов'янсь­ких колоній Північного Причорномор'я. В подальшому ет­нокультурні процеси Візантії та слов'янства, Сходу та Ук­раїни набували обопільного характеру.

До південно-західних земель України належить такий своєрідний регіон, як Бессарабія, котрий сформувався вна­слідок міграцій українців, а частково й інших народів (ро­сіян, гагаузів, молдаван) після перемоги над Туреччиною. А втім на цій землі вже у V ст. жили східнослов'янські пле­мена, зокрема лутичі й тиверці. Знав цей край і інші наро­ди: кимврів, скіфів, тиритів, римських колоністів, готів, об­рів, болгар.

Назва «Бессарабія» згадується у XV ст. у волосько-бол­гарських грамотах. Під цією назвою розумілася Волощина разом із придунайськими землями. У пізніших документах вона поширюється на Буджак, або Ногайські степи. В се­редині XIV ст. територія Бессарабії увійшла до Молдавсь­кого князівства, а на початку XVI її частини— Будж;ак і Хотинська земля — були підкорені Туреччиною. Згідно з Бухарестською мирною угодою 1812 р. Бессарабїя була приєднана до Росії, на її основі створено намісництво, а піз­ніше— губернія. У 1924 р. Бессарабія ввійшла до складу Молдазської автономної республіки, а після утворення Мол­давської РСР — до складу України.

На території Бсссарабії в її південно-східній частині (між Бєлгородом і Килією) виділяєтеся історична зона Бу­джене (у перекладі з турецької — кут), із XVI по XVIII ст. заселена переважно ногайцями, В Україні вони були відо­мі під назвами «буджаки», «буджакські татари» або «буджак-татари». Цей бунтівливий народ, який не визнавав ні хана, ні турків, постійно гасав по пустельних степах, гра­бував християн і продавав їх на галери. Основний склад сучасного населення Буджаку почав формуватися у XVI— XVII ст. Це — українці (зокрема «руснаки», що прибули з Галичини, «малороси» — зі Східної України та «козаки», котрі переселилися сюди після скасування Запорізької Сі­чі), а також молдавани, гагаузи, цигани і росіяни, переваж­но старообрядці.

Етнічна територія українців збільшувалася і за рахунок їх розселення у східних і півдеино-східних вільних землях, урятованих від татарських набігів. Це — Слобожанщина (вона включає Харківську, частково Сумську і східні райони Полтавської області), що освоювалася з середини XVІІ ст. переселенцями переважно з Правобережжя, котрі одержували від уряду певні пільги— слободи; це і Донщина, або Подоння (Донецька й Луганська облас­ті),—земля, котра заселялася кількома міграційними хви­лями і остаточно сформувалася наприкінці XVIII— па по­чатку XIX ст. Вона включає лише частину етнічної тери­торії українців, інша частина нині входить до суміжних областей Російської Федерації.

 

Таким чином, на багатовіковому полотні етнічної Істо­рії України та українців яскраво проступають барви регіо­нальної самобутності, втім, нанизаної на спільну генетичну та історико-етнографічну основу. Це і спільність походжен­ня, що сягає корінням у сиву давнину, і єдність етнічної са­мосвідомості, і спільність самоназви—все, що визначає українців як націю.

 

Література: Летопись по Лаврентьевскому списку. Санкт-Петербург. 1897; Летопись по Ипатскому списку. Санкт-Петербург, 1871; История Русоп или Малой России. Москва, 1846; Симашкевич М. Историко-географический и этнографический очерк Подолин Ц Подольские епархи­альные ведомости. 1875; Сумцон М. Ф. Слобожани; Історико-етнографічна розвідка. Харків, 1918; Ляскоронский В. И. Гильом Леваосер-де-Боплан и его исторнко-географические труды относительно Южной Россин. Киев, 1901; Толочко П.П. Киев и Киевская земля в эпоху феодальной раздробленности ХІІ—XIII веков. Киев, 1980; Титов В. С.

Историко-этнографическое районирование материальной культуры бе­лорусов. Минск, 1983; Горленко В. Ф. Етнографічне районування // Географічна енциклопедія. Київ, 1989. Т. 1; Украинские Карпаты. Ки­ев, 1989; Крип'якевия I. П. Історія України. Львів, 1990; Грушевський М. Історія України-Русн. Київ, 1991. Т. І.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 756 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Есть только один способ избежать критики: ничего не делайте, ничего не говорите и будьте никем. © Аристотель
==> читать все изречения...

2251 - | 2203 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.