Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


П’єтро Помпонацци та його трактовка душі




 

Ще один мислитель цього часу – Пьетро Помпонацци (1462-1525 рр.). Біографія його може уміщатися в три фрази: народився в заможній сім'ї в місті Падуя, вчився в Падуанськом університеті, а потім викладав там же. Правда, в кінці життя декілька років викладав в університеті міста Болонья. Це був типовий університетський викладач-схоласт, що цікавиться філософією Арістотеля і Хоми Аквінського. Проте більше він цікавився Арістотелем, прочитаним крізь призму не Хоми Аквінського, а Аверроеса. Арістотелізм Пьетро Помпонацци був більш єретичним, ніж католицьким, хоч і самого Арістотеля, і Аверроеса Помпонациі достатньо вільно інтерпретує. Від аверроістів Помпонацци запозичує концепцію двох істин: є істина філософії і є істина релігії, істина філософії – це істина розуму (а не істина Арістотеля, підкреслює Помпонацци), а істина релігії – не істина філософська, тому що релігія не містить в собі ні істини, ні хиби, вона служить для житєвих потреб, бо мова віри – це мова притч і моралі. Тому концепція подвійної істини перетворюється на концепцію, згідно якої істина міститься тільки у філософії. Філософія, таким чином, повністю відділяється від релігії, яка не займається істиною.

Помпонацци належить трактат «Про безсмертя душі». Безсмертя він трактує у дусі Арістотеля, а точніше Аверроеса, хоч і із деякими зауваженнями. У питанні про безсмертя душі слід виділити два аспекти: питання про пізнання і питання про мораль. Оскільки пізнання, тобто мислення, залежить від тіла і душа нічого не випробовує без тіла, то душа є форма тіла (у дусі Арістотеля). Тому розум невідємний від тіла, а душа матеріальна і смертна.

Окрім людської душі, нематеріальні, интеллигібельні істоти, які здібні до пізнання без тіла, і є тварини, нижчі істоти. Людина знаходиться посередині між нематеріальними істотами і тваринами. Вона може пізнавати і приватне, як тварини, і загальне, як нематеріальні істоти. Людина може стати і тим і іншим – і ангелом, і твариною. Але все таки душа залишається залежною від тіла і смертною.

Як бути з моральністю, якщо душа виявляється смертною? Виявляється, по думці Помпонацци, моральність не тільки не зникає з прийняттям смертності душі, а навпаки, стає власне моральністю. Бо моральність, яка будується сподіваючись на посмертну подяку, є не моральністю, а деякою формою егоїзму, надією одержати за свій вчинок подяку. Моральність може бути тільки тоді етичною, коли вона ні на що не розраховує. Моральність є вчинок добродійний, спрямований на доброчесність. Тому віра в безсмертя душі не тільки не затверджує моральність, а навпаки, заперечує її. Помпонацци, заперечуючи безсмертя душі, вважає, що затверджує вищу моральність.

Помпонацци ставить і питання про відношення Бога до світу. Для нього є нерозв'язною проблема виправдання того, що існує в світі зло. Він міркує так: Бог або править світом або не править. Якщо Він не править світом, то Він не Бог, а якщо править, то звідки така жорстокість? Якщо Бог створив все і є причиною кожного вчинку, то чому за кожен конкретний гріховний вчинок відповідає людина, а не дійсна причина – не Бог? Адже саме Бог врешті-решт схиляє людину до гріха.

Помпонацци бачить наступний вихід з цього. Не треба уявляти собі Бога як особу, бо тоді Бог буде подібний, по виразу Помпонацци, «божевільному батькові». Бог є доля, безособовий фатум, природа, початок руху, тому Він не несе особистої відповідальності за те, що існує в світі зло. Бог не має вільної волі і тому не відповідає за зло в світі.

Зло є прояв суперечностей в світі, а суперечності повинні існувати, щоб був порядок, щоб була гармонія. Тому зло існує для виправдання цілого, воно є необхідна частина того, що існує в світі блага. Релігія якщо і потрібна, то тільки для приборкання простого народу як форма самоутіхи. Для філософа релігійна істина не має ніякої цінності.

 

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 399 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Либо вы управляете вашим днем, либо день управляет вами. © Джим Рон
==> читать все изречения...

2300 - | 2031 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.