Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Назвати групи та інструменти класичного складу симфонічного




Назвати музичні жанри за способом виконання та кількістю учасників.

1) Вокально-інструментальні:

· Сольні – пісня, романс, серенада, балада, елегія, баркарола;

· ансамблеві – дует, тріо, квартет і т.д.;

· великі – хор, кантата, ораторія, реквієм, меса.

2) Інструментальні:

· Сольні – інструментальна мініатюра (прелюдія, токата, фантазія, рапсодія, експромт, музичний момент, етюд, капричіо, скерцо, гумореска, балада, ноктюрн, пісня без слів тощо); соната, сюїта;

· ансамблеві – соната, дует, тріо, квартет;

· оркестрові – увертюра, симфонія, концерт, симфонічна сюїта.

3) Музично-театральні –балет, опера, оперета, водевіль, мюзикл.

4. Назвати співацькі голоси:

1) чоловічі (тенор, баритон, бас);

2) жіночі (сопрано, мецо-сопрано, контральто);

3) дитячі (сопрано або дискант, альт).

Назвати жанри українського музичного фольклору.

Календарно-обрядові:

зимовий цикл - колядки та щедрівки;

весняний цикл - веснянки, гаївки та гагілки, русальні пісні;

літньо-осінній цикл - купальські та петрівчані пісні, жниварські пісні.

Родинно-обрядові та родинно-побутові: весільні пісні; плачі та голосіння;

колискові пісні.

Дитячі ігри та пісні.

Епос: думи; історичні пісні.

Ліричні пісні:

соціально-побутові: козацькі, чумацькі, наймитські, рекрутські, солдатські

пісні;

пісні про кохання.

Жартівливі, жартівливо-танцювальні пісні, коломийки.

Танці: гопак, аркан, козачок.

Пісні літературного походження.

6. Перелічити українські народні інструменти за групами:

1) духові: сопілка, денцівка, трембіта, коза (різновид волинки);

2) струнні: кобза, бандура, цимбали, ліра, скрипка, басоля;

3) ударні: бубон, бугай, решето, тулумбаси та ін.

Назвати групи та інструменти класичного складу симфонічного

оркестру: (бажано за розташуванням у партитурі).

1) дерев’яні духові інструменти - флейта, гобой, кларнет, фагот;

2) мідні духові інструменти - валторна, труба, тромбон, туба;

3) ударні - литаври, великий та малий барабани, тарілки, трикутник;

4) струнно-смичкові інструменти -скрипка,альт,віолончель, контрабас.

8. Визначити національну приналежність і тактовий розмір танців: а) вальс - 3/4,Австрія, Німеччина; б) полька - 2/4, Чехія;

в) полонез - 3/4,Польща; г) мазурка - 3/4,Польща;

д) менует - 3/4, Франція; е) гопак - 2/4, Україна.

9. Вказати, скільки частин мають класичні:

1) соната – 3 частини; 2) симфонія – 4 частини; 3) концерт – 3 частини.

10. Стосовно яких музичних жанрів та форм використовуються ці терміни та поняття: а) рефрен - рондо; б) інтермедія - фуга;

в) епізод - рондо, розробка сонатної форми; г) розробка - сонатна форма;

д) антракт - опера, балет; е) арія -опера, кантата, меса.

11. Назвіть українських і зарубіжних композиторів ХVІІІ, ХІХ та ХХ ст. 1) ХVІІІ ст., Україна – Максим Березовський, Дмитро Бортнянський,

Артемій Ведель;

Німеччина – Йоганн Себастьян Бах;

Австрія – Йозеф Гайдн, Вольфганг Амадей Моцарт.

2) ХІХ ст., Україна – Семен Гулак-Артемовський, Михайло

Вербицький, Микола Лисенко, Михайло Колочевський;

Німеччина – Людвіг ван Бетховен; Роберт Шуман, Ріхард Вагнер; Австрія – Франц Шуберт;

Італія –Джоаккіно Россіні, Джузеппе Верді;

Франція –Жорж Бізе;

Польща – Фредерік Шопен;

Чехія – Берджих Сметана, Антонін Дворжак;

Норвегія – Едвард Гріг;

Росія – Михайло Глінка, Модест Мусоргський, Олександр Бородін, Микола Римський-Корсаков, Петро Чайковський.

3) ХХ ст., Україна – Микола Леонтович, Кирило Стеценко,

Яків Степовий, Станіслав Людкевич, Левко Ревуцький,

Борис Лятошинський, Євген Станкович, Мирослав Скорик,

Валентин Сильвестров, Леся Дичко, Віталій Губаренко;

Франція – Клод Дебюссі, Моріс Равель;

Австрі я – Альрнольд Шонберг;

Німеччин а – Карл Орф.

Росія – Олександр Скрябін, Сергій Рахманінов, Ігор Стравінський, Сергій Прокоф’єв, Дмитро Шостакович; Арам Хачатурян; Олексій Рибніков.

12. Про кого з відомих композиторів йдеться:

1) фундатор української класичної музики – М.Лисенко;

2) віденські класики – Й.Гайдн, В.А.Моцарт, Л. ван Бетховен;

3) найвеличніший поліфоніст в історії музики – Й.С.Бах;

4) “батько симфонії” – Й.Гайдн;

5) перший композитор-романтик – Ф.Шуберт;

6) члени творчого угрупування “Могуча кучка” – М.Балакірєв,

М.Мусоргський, М.Римський-Корсаков, О.Бородін, Ц.Кюі;

7) фундатор російської класичної музики – М.Глінка;

8) “чудо-дитина” – В.А.Моцарт;

9) видатний український композитор, оперний співак –

С.Гулак-Артемовський;

10) композитор і вчений-хімік – О.Бородін;

11) українські композитори XVIIIст., які навчалися в Італії –

М. Березовський, Д.Бортнянський;

12) автори державного гімну України –

М.Вербицький, П.Чубинський;

13) автор перших українських дитячих опер – М.Лисенко;

14) засновник російського класичного балету – П.Чайковський;

15) мандрівний філософ-музикант – Г.Сковорода;

16) морський офіцер – М.А.Римський - Корсаков.

17) композитор, який писав переважно для фортепіано – Ф.Шопен;

18) російський композитор ХІХст., який часто відвідував

Черкащину – П. Чайковський.

13. Хто з відомих композиторів народився у цих населених пунктах: 1) Гриньки - М.Лисенко; 2) Глухів - М.Березовський, Д.Бортнянський; 3) Ейзенах - Й.С.Бах; 4) Желязова Воля - Ф.Шопен; 5) Бонн -Л.Бетховен; 6) Воткінськ - П.Чайковський; 7) Зальцбург - В.А.Моцарт; 8) Городище - С.Гулак-Артемовський; 9) Сонцівка - С.Прокоф’єв.

14. Назвіть: 1) найвизначніші твори Й.С.Баха – органні твори (серед них - «Токата і фуга ре мінор»), “Пасіон за Матвієм ”, “Пасіон за Іоанном ”, Меса сі мінор, “Добре темперований клавір” (2 томи), Французькі та Англійські сюїти для клавіра; «Маленькі прелюдії та фуги», інвенції.

2) опери М.В.Лисенка – “Тарас Бульба”, “Енеїда”, “Різдвяна ніч”, “Утоплена”, “Ноктюрн”; дитячі опери “Коза-Дереза”, “Пан Коцький”, “Зима і Весна ”.

3) найвідоміші опери російських композиторів

М.Глінка: “Життя за царя” («Іван Сусанін»), “Руслан і Людмила”;

М.Мусоргський: “Борис Годунов”;

М.Римський-Корсаков: “Снігуронька”, «Казка про царя Салтана»;

О.Бородін: “Князь Ігор”;

П.Чайковський: “Євгеній Онєгін”, «Пікова дама», «Іоланта».

4) найвідоміші світові балети

П.Чайковський: “Лебедине озеро”, «Спляча красуня», “Лускунчик”.

С.Прокоф’єв: “Ромео і Джульєтта”, “Попелюшка”;

Арам Хачатурян: «Спартак».

5) найвідоміші опери В.А.Моцарта – “Весілля Фігаро”, “Дон Жуан”, “Чарівна флейта”;

6) кількість фортепіанних сонат і симфоній Л. Бетховена - сонат – 32, симфоній – 9;

7) жанри творчості Ф.Шопена - вальси, ноктюрни; прелюдії, балади; мазурки, полонези; етюди, скерцо; експромти, 3 сонати;

8) вокальні цикли Ф.Шуберта - “Прекрасна мельниківна”, “Зимова путь”.

9) дитячі опери К.Стеценка - “Лисичка, Котик і Півник”, “Івасик-Телесик”.

15. Назвіть автора та жанр таких творів:

1) “Тарас Бульба” -опера М.Лисенка;

2) “Лісовий цар” - балада Ф.Шуберта на вірші В.Гете;

3) “ Місячна… ” - соната Л.Бетховена;

4) “Ленінградська …” - симфонія Д.Шостаковича;

5) «Євгеній Онегін» - опера П.І.Чайковського;

6) “Патетична… ” - соната Л.Бетховена

7) “Ромео і Джульєтта” - балет С.Прокоф’єва;

8) «Картинки з виставки» - фортепіанний цикл М.П.Мусоргського;

9) “Революційний …” - етюд Ф.Шопена;

10) «Кармен» - опера Жоржа Бізе;

11) «Снігуронька» - опера М.А.Римського-Корсакова;

12) “Петрик і Вовк” - симфонічна казка С.Прокоф’єва;

13) «Борис Годунов» - опера М.П.Мусоргського;

14 ) “Незакінчена …” - симфонія Ф.Шуберта;

15) «Аve Maria» - вокальний твір Ф.Шуберта;

16) «Весілля Фігаро» - опера В.А.Моцарта;

17) «Щедрик» - хорова обробка народної пісні М.Д.Леонтовича; 18) “Шехеразада” - симфонічна сюїта М.Римського-Корсакова;

19) “Пори року” - концерти А.Вівальді; програмний цикл фортепіанних мініатюр П.Чайковського;

20) «Мрії кохання» - ноктюрн Ф.Ліста;

21) «Севільський цирульник» - опера Дж. Россіні;

22) «Запорожець за Дунаєм» - опера С.С.Гулака-Артемовського;

23) “Червона рута” - пісня В.Івасюка;

24) “Пер Гюнт” -. музика Е.Гріга до драми Г. Ібсена.

16. В яких операх діють такі персонажі:

1) Керубіно - В.А.Моцарт “Весілля Фігаро”;

2) Фарлаф - М.Глінка “Руслан і Людмила”;

3) Ескамільо - Ж.Бізе “Кармен”;

4) Лель - М.Римський-Корсаков “Снігуронька ”;

5) Пімен - М.Мусоргський “Борис Годунов”;

6) Ярославна - О.Бородін “Князь Ігор”;

7) Чорномор - М.Глінка “Руслан і Людмила”;

8) Карась - С.Гулак-Артемовський “Запорожець за Дунаєм”;

9) Возний - І.Котляревський “Наталка Полтавка”;

10) Лєнський - П.Чайковський “Євгеній Онєгін”;

11) Остап - М.Лисенко “Тарас Бульба”.

17. Дати визначення наступним термінам: 1) дума; 2) етюд; 3) серенада; 4) увертюра; 5) арія; 6) па-де-де; 7) концерт; 8) диригент; 9) поліфонія; 10) a capella.

 

1) Ду́ма –жанр героїчного українського епосу. Це сольний твір для голосу в супроводі ліри, кобзи чи бандури. Ймовірно, думи виникли ще в часи Київської Русі як пісні, в яких придворні музиканти возвеличували подвиги князів. Набули поширення в XVI – XVII ст. Їх створювали козаки-музиканти, що брали участь у воєнних походах. Пізніше думи стали виконувати мандрівні кобзарі та лірники, часто незрячі. Манера виконання була імпровізаційною. Дума виконувалася речитативом, мала вільну ритміку; мелодія прикрашалася мелізмами.

Періодизація та тематика дум:

Ранні думи: (кінець XV ст. – середина XVII ст.) – про боротьбу проти турків і татар, «невільницькі думи».

Пізні думи (1648-1654) – про визвольну боротьбу українського народу проти польської шляхти під керуванням Богдана Хмельницького.

Побутові думи (1654- 1775) – про життя бідних людей.

 

2) Етю́д (фр. etude – вивчення) – 1. Невелика музична п’єса переважно навчального характеру, що призначена для розвитку технічної майстерності музиканта-інструменталіста. 2. Високохудожня віртуозна п’єса в жанрі концертного етюду (етюди Ф. Шопена, Ф. Ліста).

 

3) Серена́да (фр. serenade > іт. sera – вечір) – 1. Пісня-заклик, яку виконували увечері чи вночі під вікнами коханої під акомпанемент струнних щипкових інструментів – лютні, гітари. Була поширена в Італії та Іспанії. 2. У ХVІІ-ХVIIІ ст. – твір для інструментального ансамблю чи оркестру; виконувався на свіжому повітрі.

 

4) Увертю́ра (фр. ouverture – початок, відкриття) – 1. Великий оркестровий вступ до опери, балету. Увертюра готує глядача до сприйняття вистави. Вона має форму сонатного алегро (як правило); вступні п’єси, написані

в інших формах, називаються інтродукціями, вступами, прелюдіями.

2. З ХІХ ст.: увертюра (концертна) – самостійна концертна п’єса, часто програмного змісту.

 

5) А́рія (іт. aria – повітря) – 1. Сольний вокальний номер з опери (ораторії, кантати). Це музичний монолог, музичний портрет дійової особи. Арія має яскраву наспівну мелодію та закінчену побудову (форму); виконується у супроводі оркестру. Нерідко арія починається речитативом. Різновиди арій: арієта, аріозо, каватина тощо. 2.Невелика інструментальна п`єса наспівного характеру.

 

6) Па-де-де́ (фр. pas de deux – танець удвох) – у класичному балеті танцювальний дует, що є однією з основних балетних танцювальних форм. Складається з виходу двох танцюристів (антре́), спільної ліричної частини (адажіо), двох віртуозних варіацій – сольних чоловічого і жіночого танців, спільної коди.

 

7) Конце́рт (лат. concerto – змагаюсь) – 1. Жанр великого музичного твору для соліста з оркестром (інколи може бути два-три соліста), віртуозного за характером. Концерт – циклічний твір; це музична форма, що має 3 частини: І ч. – найдраматичніша (сонатне алегро); ІІ ч. – пісенно-лірична, повільна; ІІІ ч. – швидкий фінал народно-танцювального характеру. Перші концерти з’явилися в Італії на рубежі ХV-ХVІІ ст. у вокальній поліфонічній церковній музиці, коли два хори перегукувались (змагались) між собою. Пізніше принципи вокально-хорового концерту були перенесені до оркестру. Соліст ніби змагається з оркестром: віртуозна партія соліста протиставлена барвистому звучанню оркестру (звідси й назва: concerto – «змагаюсь»). Засновником жанру концерту вважається італійський композитор А. Вівальді; класична ж його будова утвердилася в творчості В.А. Моцарта і Л. Бетховена.

 

8) Поліфо́нія (гр. polý – багато; phone – звук) – вид багатоголосся.

Це поєднання двох або більше рівноправних мелодичних ліній (голосів).

Існують: а) підголоскова поліфонія (поєднання мелодії та її підголосків);

б) імітаційна поліфонія (почергове проведення в кожному з голосів однієї

і тієї ж теми); в) контрастна поліфонія (поєднання різних, контрастних тем).

 

9) А капéла (іт. a сaрpella) – хоровий спів без інструментального супроводу.

10) Дириге́нт (фр. diriger – керувати) – музикант, керівник колективу музикантів. Об’єднує виконавців з оркестру, хору, оперної або балетної вистави для розучування та виконання музики. Диригент передає свої задуми за допомогою системи жестів (спеціальних рухів рук, що показують особливості метро-ритму, вступ різних оркестрових груп або солістів, фразування, а також зміни темпу, динаміки, штрихів та ін.).

 

 

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2017-04-14; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 3047 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Слабые люди всю жизнь стараются быть не хуже других. Сильным во что бы то ни стало нужно стать лучше всех. © Борис Акунин
==> читать все изречения...

2192 - | 2114 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.009 с.