Збірники богослужебні
Акафисник – збірка акафистів – похвальних пісень на честь І.Х., Богородиці чи святого, що складається з 13 кондаків та 12 ікосів[1], які виконуються поза богослужінням добового кола[2].
.
Анфологіон (з гр. - зібрання квітів) – церковна книга, у якій зібрані служби свят Господніх і Богородичних, запозичені з 12 Міней місячних.
Мартиролог – список святих із короткою біографією та вказівкою місця їхнього поховання, викладений у календарному порядку за датами смерті цих святих.
Місяцеслов, Святці, Півустав, Мінологіон – частина деяких богослужебних книг або окрема книга, що містить календар церковних свят із визначенням їх класу, перелік святих (спочатку чоловіки, потім жінки) за днями їх поминання, а також змінні частини деяких богослужінь річного кола[3] та іншу інформацію щодо днів літургійного року[4].
Мінея – книга, що містить змінні частини богослужінь нерухомих церковних свят на кожен день місяця окремо.
Мінея Загальна – містить змінні частини загальних богослужінь окремо для кожного класу святих.
Мінея Місячна – містить тексти змінних частин богослужінь нерухомих церковних свят, які розміщені в календарному порядку за місяцями та днями.
Мінея Святкова, Цвітна, Анефологій, Трефологій, Цвітослов – містить тексти змінних частин богослужінь Господніх, Богородичних церковних свят та свят особливо шанованих святих.
Молебник – книга, що містить тексти молебнів[5] та вказівки щодо їх проведення.
Молитвослов – книга, що містить витяги з інших церковно-богослужебних книг: тексти деяких богослужінь добового кола, акафісти, Місяцеслов.
Молитовник – книга, що містить тексти молитов, які використовують поза богослужінням, під час деяких богослужінь добового кола, а також церковно-релігійні пісні, церковний календар; призначена головним чином для мирян.
Октоїх, Восьмигласник – книга, що містить тексти змінних частин богослужінь нерухомих свят тижневого кола, розміщені за вісьмома гласами[6].
Парастасник – книга, що містить тексти заупокійних богослужінь та вказівки щодо їх проведення.
Синаксар, Пролог – книга, збірка синаксарів – коротких оповідей про особу чи подію, що її свято відзначають, призначена для прочитання на утрені після шостої пісні канону; укладена за місяцями й днями літургійного року.
Служебник, Літургіарій – книга, яка містить тексти Літургій Івана Золотоустого, Василія Великого й Напередосвячених Дарів, вечірні та утрені, а також указівки щодо їх проведення.
Требник – книга, що містить тексти більшості треб; Великий Требник – тексти більшості треб; Малий Требник – тексти найчастіше здійснюваних треб.
Тріодь, Трипіснець – книга, що містить тексти змінних частин богослужінь рухомих церковних свят.
Тріодь Пісна – Тріодь, що містить тексти змінних частин богослужінь передпасхального періоду та Великого Посту.
Тріодь Цвітна – Тріодь, що містить тексти змінних частин богослужінь пасхального та післяпасхального періоду.
Часослов, Орологій – книга, що містить псалми, молитви, пісні, тексти незмінних частин усіх богослужінь добового кола, крім Літургії[7].
Часослов Великий – книга, яка містить тексти незмінних частин усіх богослужінь добового кола, а також Місяцеслов, пасхалію тощо.
Чалослов Малий, Півустав – книга, яка містить тексти незмінних частин часів, межичась, а також вечірні, малого й великого повечер”я, опівничниці, утрені та Обідниці.
[1] Кондак та ікос – священні пісні, що прославляють святого або визначають суть свята. Відмінність між ними полягає не у змісті, а у способі викладу змісту: кондак – коротка пісня, що прославляє святого чи свято, а ікос – поширена пісня того ж змісту. Тому ікос завжди читається після кондака, і ніколи не читається один.
[2] Добове коло богослужінь - сукупність богослужінь, що їх служать протягом однієї доби; складається з дев”ятого часу, вечірні, повечір”я, опівничниці, утрені, першого часу, третього часу, шостого часу, Літургії.
[3] Річне коло богослужінь - сукупність богослужінь на честь тих священних осіб чи подій, згадуванню яких присвячено певні дні року, складається з богослужінь святкових, недільних, пісних тощо.
[4] Літургійний рік - річний цикл днів тижня, неділь, свят, постів та загальниць.
[5] Молебень, параксис – богослужіння, під час якого здійснюють подячне або прохальне моління з приводу подій чи потреб у житті цілого суспільства або окремої особи.
[6] Глас – сукупність текстів змінних частин богослужінь тижневого кола, які протягом одного тижня виконують на одну мелодію.
[7] Літургія (з гр. букв. – загальна справа, колективна служба) – Центральне богослужіння добового кола, під час якого відбувається Таїнство Євхаристії.