Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Теологічні концепції культури




Серед культурологічних теорій теологічні концепції по­сідають важливе місце, їхня суть зводиться до розгляду релігії як вирішальної основи розвитку культури. Так, на думку С. Пуфендорфа, культура - це проміжна ланка між люди­ною та Богом. Саме за велінням Божим культура впливає на природу людини й визначає її діяльність.

Концептуальні основи теологічного пояснення культури за­початкували філософи-схоласти Аврелій Августин (354-ЧЗО pp.), М. Боецій (480-524 pp.), П. Абеляр (1079-1142 pp.), T. Аквінський (1225-1274 pp.) та ін. Сучасна католицька культуро­логія ґрунтується на тому, що культура є наслідком божествен­ного одкровення, а культурний процес - це спроба пізнати Божу мудрість і божественну першооснову світу. Усі досягнення куль­тури, особливо духовної, пов'язані з волею Божою.

Представники православної культурологічної думки (М. Бердяев, П. Флоренський та ін.) доводять, що культура виникла з релігійного культу. Саме розвитком релігійності, що є сутністю культурно-історичного процесу, можна врятувати західну цивілізацію, в цьому аспекті завдання православної культури, на думку Лев Карсавіна, є універсальним і водно­час індивідуально-національним.

У протестантській культурології релігія розглядається як форма осмислення культурних цінностей: лише Бог є першо­основою виникнення та розвитку культури. Цю концепцію роз­робив німецький теолог Пауль Тілліх (1886—1965 pp.). Куль­тура, на його думку, містить у собі релігійний досвід, тому ре­лігія є субстанцією культури, а культура—функцією релігії. Його ідеї покладені в основу екуменічного руху, спрямованого на по­долання міжконфесійних відмінностей на засадах християнства. Ідеї культурно-релігійного екуменізму обстоює й німецький соціолог Р. Демоль, котрий розглядає культуру як прагнення людини до розвитку своїх здібностей, як найблагородніший культи душі, несення служби Богові в самій людині. Він про­понує принцип відповідності всієї творчої діяльності людини нормам релігійної моралі.

У наш час активно розвивається мусульманська культуро­логія, що вирішальну роль у розвитку культури, науки, мистецтва, етики відводить Корану. Характерною рисою всіх теологічних концепцій є протиставлення духовної культури матеріальній. Перша, на думку теологів, досягає високого розвитку тільки на основі релігії, оскільки юна пронизана світлом Божого розуму. Що ж до виробничої сфери людей і матеріальної культури, то вони вражені уособленням та атеїзмом, що є причиною зане­паду життя суспільства й гальмом культурного прогресу людства.

 

9. Концепція "осьового часу"

Цікава концепція, що дає змогу цілісно уявити світову куль­туру та її своєрідність у різних народів і на різних етапах історичного розвитку, була запропонована німецьким філософом-екзистенціалістом Карлом Ясперсом (1 883-1 969 pp.). У багатьох випадках, погодившись з ідеями теорії локальних цивілізацій, він водночас намагався, як і Г. Гегель, зберегти ідею єдності світової історії та культури. Однак, на відміну від нього, К. Ясперс сприймав те, що створює витоки й мету історії, як таємницю, шукав "вісь" світової історії не в Західній Європі, а в усіх трьох культурних центрах: у Китаї, Індії та на Заході (до якого належать, насамперед, власне Захід в особі греків і Близький Схід). "Осьовий час" культури (між VIII та II століттями до Р. X.), за К. Ясперсом, - це нібито "центр" історії. До того ж розвиток людини, суспільства й культури відбувався локально. Після цього відкрилася можливість універсального, єдиного розвитку людства.

Така можливість і досі не реалізована, хоча в межах захід­ноєвропейського культурного розвитку (на його останньому історичному етапі у новий час) завдяки науці та техніці були створені емпіричні умови для такої реалізації. Проте все буде залежати від людини, від її можливостей і бажань вирішити ті проблеми, що прийшли в світ разом з наукою та технікою.

10. Суть ігрової концепції

Культурологічна думка розглядає гру як базу виникнення та функціонування культури. У межах цієї концепції гра ви­знається культурною універсалією.

Голландський історик Йоганн Гейзинг у книзі "Homo ludens" розглядає гру як спонтанну, самодостатню, не орієнто­вану на досягнення практичної мети діяльність. Вона є джерелом, внутрішнім змістом і рушійною силою культури. Культуротворчий потенціал гри Й. Гейзинг пов'язує з продуктивністю люд­ської уяви: перш ніж створити щось матеріальне, людина має продумати.цей процес. Культура виникає у формі гри, вона первісно розігрується. Однак, зазначає автор, у сучасному світі гра, сповнена естетичних і творчих елементів, перетворюється на сурогат ігрової діяльності - спорт.

Іспанський філософ Хосе Ортега-і-Гассет (1 883-1 955 pp.) у праці "Дегуманізація мистецтва" тлумачить гру як засіб спасіння культури від "повстання мас". Гра в його концепції протиставляється буденності, утилітаризму буття натовпу. Життя еліти (носія культуротворчості) він зосереджує саме у сфері ігрової діяльності.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2017-02-11; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 420 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Есть только один способ избежать критики: ничего не делайте, ничего не говорите и будьте никем. © Аристотель
==> читать все изречения...

2217 - | 2173 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.007 с.