СЕМІНАР 1
ОСНОВНІ КОНЦЕПЦІЇ КУЛЬТУРИ
План
1. Поняття «концепції культури»
2. Еволюціоністська концепція культури
3. Аксіологічна концепція культури
4. Антропологічна, чи функціональна концепція культури
5. Концепція циклічного розвитку культури /або культурно-історичні коловороти
6. Соціологічна концепція
7. Формаційна концепція культури
8. Геологічні концепції культури
9. Концепція "осьового часу»
10. Суть ігрової концепції
11. Структуралістська концепція
Концепції культури
Теоретичне осмислення культури як виду людської діяльності започатковане в працях стародавніх мислителів (Сократ, Діоген Сінопський, Сим Цянь та ін.), продовжене в епоху Середньовіччя (Августин Блаженний, Ібн Халдун, Леонардо да Вінчі та ін.) і аж до першої половини XIX ст., відбувалося на засадах раціонального осмислення морально-правових і естетичних норм життя, філософсько-теоретичної свідомості. Від другої половини XIX ст., з розвитком фольклористики, етнографії (етнології), археології, антропології, соціології, історії, народознавства, філософії та інших галузей знань про людину, аналіз феномена культури здійснюється в межах науково-концептуальних напрямів, які й стали фундаментальною основою культурології.
Уся сучасна культурологічна література намагається виділити основні теоретичні концепції, чи парадигми, як більш-менш відрефлексовані теоретичні та методологічні положення, на які спираються дослідження про культуру. Зарубіжні та вітчизняні вчені (П. Гуревич, Г. Драч, А. Маркова, В. Піча, І. Тюрменко, О. Горбул, В. Розин, Я. Чорненький, О. Шевнюк та ін.) в своїх роботах посилаються на безліч концепцій, парадигм і теорій. Деякі з них ми й наведемо.
Еволюціоністська концепція культури
Еволюціоністську концепцію започаткували етнографи Л. Морган (1818-1881 pp.), Е. Тайлор та соціолог Г. Спенсер (1820-1903 pp.), виявивши закономірності розвитку культури всіх народів. Сутність еволюціоністської концепції полягає в обґрунтуванні принципу єдності людського роду та спорідненості потреб різних народів у формуванні культури. У своїй книзі "Первісна культура" Едвард Тайлор дійшов висновку, що розвиток кожного народу відбувається прямолінійно -від-простого до складного. Культура, зазначав він, є результатом діяльності людини, специфічним способом її пристосування до навколишнього середовища. Факторами впливу на таке пристосування він назвав кліматичні умови та географічне розташування території, на якій проживає етнос. Учений також дослідив форми функціонування культури всіх народів: звичаї, обряди, традиції, вірування, одяг, їжу, знаряддя праці, житло, мистецтво тощо, вказуючи на їхню універсальність. Проте в основу культури, вважав Е. Тайлор, покладені міф і ритуал, тобто культура постає із внутрішньої природи людини.
Етнограф Льюіс Морган виділив три основні стадії в розвитку суспільства - дикунство, варварство й цивілізацію - та відповідні до них особливості розвитку культури.
Досліджуючи історію первісного суспільства, еволюціоністи переконували, що людство однорідне за своєю природою, й лише народи, перебуваючи на різних сходинках розвитку культури та живучи відокремлено один від одного, створюють відповідні засоби реалізації культурних потреб. Зближення народів, посилення контактів між ними, обмін культурними надбаннями зумовлює спільність культурних цінностей і засвоєння їх людством. Основна ідея еволюціонізму щодо прямо-
лінійності суспільного прогресу передбачає обов'язкову вимогу для кожного народу пройти всі стадії культурного розвитку.
Соціолог Герберт Спенсер вважав, що суспільство розвивається під упливом зовнішніх (географічне середовище) та внутрішніх (фізична й психічна природа людини) факторів. Він уподібнював культуру організму, виділяючи в ній "харчову" (виробництво), "розподільчу" (торгівля), "регулятивну" (держава) системи. Йому належить концепція еволюціонізму як послідовності незворотних змін культурних феноменів.