Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Закон трьох стадій О. Конта




Назва стадії Хронологія стадії суб'єкти домінування Базова осередок суспільства
Теологічна (фіктивна) Давність Племінні вожді і жерці родина
Метафізична (абстрактна) середньовіччя Священики, законодавці і дворяни держава
Наукова (позитивна) Новий час Менеджери, фабриканти, вчені все людство

Зверніть увагу! Закон трьох стадій у Конта (табл. 7.1) описував три явища: а) розвиток усього суспільства, або людства [5]; б) становлення філософської думки і науки; в) індивідуальний розвиток окремої особистості з дитинства до старості (людина буває теологом в дитинстві, метафизиком - в юності і позитивистом - в старості). Як тут не згадати думку К. Маркса про те, що історія суспільства в згорнутому вигляді нагадує еволюцію людини починаючи з зародка.

Треба сказати, що Копт зовсім не був оригінальним - до нього аналогічну теорію прогресу розвивали Віко, Лессінг, Тюрго, Гердер, Кондорсе (прослідкуйте і доведіть цю зв'язок).

Необхідність існування держави як такої обумовлена об'єднанням приватних сил для спільної мети - уряд підтримує громадську солідарність, перешкоджаючи приватним інтересам розірвати єдине ціле. Спочиває колективна солідарність на двох стовпах (як людина стійкий на двох ногах) - світської і духовної гілках влади.

Основним своїм завданням Конт вважав необхідність перебудови суспільства на основі позитивізму, заміну "ретроградної аристократії" і "анархічної демократії" соціократія. Ідеологією соціократіі виступає у Конта позитивізм - ні наука, ні релігія, швидше за їх якийсь синтез.

Визнаючи наявність двох протилежних класів (підприємців і робітників), Конт закликає до їх солідарності, стверджуючи, що кожен виконує важливу для суспільства функцію. У соціократіі немає середніх класів [6], так як між протилежностями "позитивного" суспільства - промисловцями (банкірами, купцями, підприємцями, землевласниками, менеджерами) і робітниками - панують класовий мир, взаєморозуміння і солідарність. Політична влада в соціократіі належить банкірам, які користуються порадами вчених-консультантів. Духовну владу в соціократіі здійснюють жерці позитивістської церкви - філософи-позитивісти і вчені, які виховують обидва класу в дусі соціальної солідарності.

Власність знаходиться в руках фабрикантів, хліборобів, банкірів і купців. Володіння власністю є не тільки правом або привілеєм, але перш за все боргом. Формується те, що сьогодні називають соціальною відповідальністю менеджменту і бізнесу. На власників лягає "необхідна соціальна функція" по створенню і управлінню капіталами, а також попередження страйків, навчання кадрів, формування робочих місць і розвитку соціальної політики.

Одночасно з цим Конт висуває ідею про моральну перевагу пролетарів над іншими верствами суспільства. Моральну перевагу робочих засноване на тому, що: 1) вони живуть і трудяться в поганих умовах, а це викликає в інших прошарках суспільства співчуття і переживання (тобто "соціальні почуття"); 2) це праця на користь інших членів суспільства, на який ми повинні дивитися як на благо саме по собі. "У цьому відношенні вони звичайно стоять навіть вище справжніх філософів" [7], - стверджує Конт.

У соціальній структурі суспільства у О. Конта, як і у К. Маркса, не знайшлося місця середнього класу. Його прообраз - дрібних власників - він називає паразитних рослиною. Кращі з них мають влитися в клас капіталістів, а решта - збільшити чисельність класу пролетарів. До кращих Конт відносив тих, хто вцілів у запеклій ринковій боротьбі і проявив підприємницьку кмітливість. В результаті "суспільство буде складатися тільки з багатих і бідних, і на обов'язки багатіїв лежатиме забезпечення можливо кращої долі для бідних" [8].

Суспільство у Конта - органічну єдність незліченної кількості атомів-індивідів, пов'язаних між собою загальною згодою (консенсусом). Такий зв'язок носить зовнішній, примусовий характер. Навпаки, в родині людей об'єднує внутрішня, кровно-родинний зв'язок. У суспільстві люди об'єднуються спочатку в сім'ї (первинні осередки), а ті - в соціальні системи (вторинні осередки). Суспільство складається не з окремих індивідів, а з соціальних систем. Сполучною ланкою між індивідом і суспільством виступає сім'я. Хід соціальної історії, по Конту, такий: сім'я перетворюється в плем'я, а з племен з часом формується нація.

Онтологічно суспільство важливіше, ніж індивід. Адже суспільство може прожити без кожного з нас, а кожен з нас без суспільства - немає. І ще: суспільством керують об'єктивні закони, а індивідом - суб'єктивні інтереси. Ось чому для Конта окремий індивід не був об'єктом соціологічного дослідження. Конт рішуче підкреслює примат суспільства над індивідом, а слова "особистість" і "особистий" використовує з нищівним відтінком.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-12-31; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 457 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Либо вы управляете вашим днем, либо день управляет вами. © Джим Рон
==> читать все изречения...

2229 - | 1966 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.007 с.