Досліджуючи фотографії за жанрами у різних друкованих ЗМІ, варто зазначити, що не існує єдиної класифікації, якою би послуговувалися всі дослідники й практики. Газетна фотографія – це перш за все інформаційно наповнена картинка, і може подаватися в найрізноманітніших жанрах фотомистецтва.
Видавнича медіа-група «Від і До» бере свій початок з 1998 року, з часу, коли було розпочато видання першого на Буковині нішового рекламно-інформаційного видання – газети «Від і До». Медіа-група «Від і До» на сьогодні представляє 4 газети, одна з них «Погляд», фотографії якої є предметом дослідження даної роботи. В кожному номері газети приблизно подається 40-50 фотографій, висвітлених у різних жанрах. Автори фотографій – фотокореспондент Ілля Пероган, подані фото прес-служби обласної ради, фото з архіву та фото авторів статті, фото з міліції надані в газету О. Максимюк. У роботі досліджувалися фотографії за 2011 рік. Переглянувши видання та проаналізувавши фотоматеріали можна зробити наступний висновнок:
найбільше в газеті використовуються фотографії в жанрах
1. Репотажу (див. Додаток «Кому потрібні сільські дороги». Цей жанр найкраще може візуально підтвердити і переконати читача в тому, що написано в журналістському матеріалі, оскільки він передає поетапність процесу, події, проблеми.
2. Портрету (див. додаток «Україна витрачає на Януковича як на цілу область» та «В Україні хочуть ліквідувати два міністерства».) Цей жанр найчастіше поєднують з інтерв`ю.
3. Фотопейзаж як зображення краси природи не часто, точніше майже не використовується сучасними ЗМІ. Місто наповнене шумом, хаосом, мітингами, заторами на дорогах, що й називається міський пейзаж. (див. додаток «Поранили головного тренера «Буковини» Зайця», "Хакери розкрили деталі земельної реформи України".)
4.Кадри з фільмів, фотографії картин. Ці фотографії не є творчістю фотокореспондента, що працює у виданні, а вже готовим матеріалом, використаним до певної статті. Такі фотозображення подаються і на сторінках газети «Погляд». (див. додаток «Канадці знімуть документальний фільм про мера Чернівців».)
5. Художнє фото. Зазвичай, газетні фотографії несуть важливу інформацію до матеріалу, це документальні зображення. Проте, часом періодичні видання подають художні фото, вони можуть бути доповненням до статті, на одну й ту ж тему, чи не має інформаційного змісту, асоціативно пов`язується з текстом. (див. додаток «31 липня оголошено Днем жалоби за гірниками». Головне, гарно подати об`єкт, під цікавим кутом зняти подію, предмет. (див. додаток «На вихідних у Чернівцях дощитиме».)
6. Фотофакт - знімок, який був зроблений на місці події і є підтвердженням певних фактів. Не потребує коментування. У підписі вказуюють час, місце та обставини за яких було зроблено фото. (22) Приклади фотофакту наведені у додатку.
7. Фото архітектури. Фотографування архітектури нерідко використовується в її прикладному значенні. Це означає, що за допомогою фотографічної техніки створюються репродукції будівлі, необхідні як документ, або пам`ятне зображення. Коли об`єктом зображення є сама будівля, для фотографа важливо особливо ретельно зберегти і детально передати всі її архітектурні форми, об`єми, контури, деталі, матеріали, кольори. (22) (див. додаток "На фестивалі комедій чернівчан нагород не дісталося").
8. Фотонарис - жанр фотожурналістики, відмінний пильною увагою до людини, окреслюючий основні етапи її долі, кола проблем, що постають перед нею. Нарис може створюватись про колектив, спільність людей, про проблеми, що постають перед ними, їх вчинки, подорожі. Звідси й різновиди фотонарису: портретний, проблемний, подорожній. (22) Один із таких різновидів фотонарису поданий у додатку - "У Чернівцях водій тролейбуса закрив двері перд носом ветерана".
9. Фотозамальовка - це сцени з повсякденного життя, пильна увага до людини, поглиблена в її внутрішній світ, психологічна точність її характеристик, м`які інтонації, посмішка, смуток, гумористичні, а деколи і сатиричні аспекти, особлива щирість оповідіння і в той же час можлива соціальна загостреність сюжету - такі особливості знімків, які за аналогією з живописом називають жанровими замальовками (фотозарисовками) або жанровими фотокартинами. (22) Приклад фотозамальовки наводимо в додатку – ("До вихідних на Буковині 30-градусна спека".)
Висновки
Фотожурналістика сьогодення – це віддзеркалення буденного і святкового, новинного й відомого. За допомогою фотографії можна вловити важливі життєві миті. Фотографія схоплює найцінніше з того, що відбувається. Наші емоції, переживання, захоплення, події, які об`єднуюють нас з друзями, родичами, суспільством. Події світового масштабу, чи регіонального. Спочатку це будуть лише фотографії сьогодення, а завтра – вже історія, яка підтверджується достовірними візуальними документами. Завдяки фотографії людство може збагнути цінність і неповторність кожної хвилини. Фотографія зупиняє час, зберігає і увічнює об`єкт.
Фотожурналістика займає вагоме місце у сучасній журналістиці, водночас разом з нею набуває значення рівності, таким чином, починає розвиватися як окрема наука, диктує новаторські рішення в представленні суспільству нової інформації. Фотографію використовуюють у сучасних ЗМІ для ефективнішого сприйняття і запам`ятовування журналістського матеріалу. Через фотографію подію можна яскравіше представити, ніж через слово. Хоч зображення доповнює й підсилює зміст матеріалу, бувають такі випадки, коли фотографія настільки значуща і екпресивна, перебирає на себе головну інформуючу роль, що стаття до неї є доповненням. Фотографія, якій непотрібні слова, це знімок, що повністю передає смисл події, катастрофи, війни, все те, що сприйняв, і що пережив автор настільки відображено, що можна зрозуміти без коментаря.
Фотожурналістика і надалі активно розвивається, народжуються все нові і нові жанри, в деяких країнах в друкованих ЗМІ вже практикують використання фотографії як головного інформаційного джерела, глядачі на свій розсуд можуть визначити ставлення до події, до людей, і до теми, висвітленої зображенням. Етапи розвитку і застосування фотографії розкрито в першому розділі: «Виникнення фотожурналістики як нового виду інформування суспільства». Історичний шлях від виникнення фото – винаходу французьких науковців, від першого застосування в газеті, і до зміни сучасних фотознімків завдяки цифровій техніці. Розділ 2. «Використання фотографії у різних жанрах як додатку до статті, та як окремого матеріалу» представляє класифікацію фотографії на жанри різних науковців, важливість жанрів при застосуванні зображень в періодиці. Третій розділ "Фотожанри на сторінках періодичного видання "Погляд". В цьому розділі ми розглядаємо фотожанри газети "Погляд", важливість присутності різноманітності жанрів в одному номері, та фотографія як самотійний матеріал або як додаток до авторського матеріалу.
Крім основних фотожанрів, які виділяють дослідники, на шпальтах газети "Погляд" часто подаються фотофакти. До таких зображень не подають розгорнуті статті.
Використана література
1. Ахламов В. За что не любят папарацци // Профессия — журналист. — 2000. — № 11. — С.35-37.
2. Валуенко Б. Архітектура книги. - К.: Мистецтво, 1976. - с. 19.
3. Воронин Н. Портрет на фоне новостей: характер образности в фотожурналистике // Вестник Моск. ун-та. — Сер.10. — Журналистика. — 1994. - №6.
4. Дизайн периодических изданий // Под ред. Э.А.Лазаревич. — М., 2001. — С.56-59.
5. Зонтаг С. Взгляд на фотографию // Мир фотографии. — М., Планета, 1998. — 329 с.
6. Картер М. Современный дизайн газет. — М., 1998. — 125с.
7.Колосов. А Новий погляд на жанри фотожурналістики // Андрій Колосов// науково-культорологічний журнал. -2007 № 8 (153).
8. Коулман А. Документальная фотография, фотожурналистика и прессфотография сегодня. Вопросы и ответы // Фотограф. — 2003. — 4 мая.
9. Максимович М. Фотоілюстрація у газеті: критерії, тенденції, перспективи / Мирослав Максимович // Вісник Львівського університету. Серія журналістика. - Випуск 26.
10. Нери Г. Фотожурналистика сегодня // Фотограф. — 2003. — 8 июня.
11. Репкова Г. Новое время: Как создать профессиональную газету в демократическом обществе. — К., IREX Про Медиа // Украина, 2002. — 450 с.
12. Рэнделл Д. Универсальный журналист. — М., 2000. — 198 с.
13. Сміт Ю. Фотожурналистика. Воспоминания., 2004.
14. "Погляд" № 39, 41, 43,48, 52 2011.
15. Сандберг Ф. Дизайн и верстка газеты. Пять простых шагов к совершенству // Pro Media. — 2003. — 16 мая.
16. Тертычный А. Жанры периодической печати: Уч. пособие. — М., 2000. — 340 с.
17. Трачун. О. Фотографія в Україні 1839-2010 роки. - Харків, 2010 роки. - с. 216
18. Холанд П. Фотожурналистика. прямое обращение к взгляду?. Фотография и пресса. // Медиа. Введение: Учебнык для студентов вузов, обучающимся по гуманитарно-соцыальним спецыальностям и специальностям "Св`язи с общественностью" и "Реклама" / За редакцією. А. Бриггза, П. Кобли. - переклад Ю. Никуличева. - М., 2005.
19. Шаповал Ю. Фотопубліцистика в періодичній пресі: питання специфіки, теорії жанрів і майстерності. - Львів: Вища школа, 1977.
20. Photojournalism versus new media, - The Atlantic // wwwHYPERLINK "http://www.atlantik/".HYPERLINK "http://www.atlantik/"atlantik. us.
21. wwwHYPERLINK "http://www.ut.net.ua/".HYPERLINK "http://www.ut.net.ua/"utHYPERLINK "http://www.ut.net.ua/".HYPERLINK "http://www.ut.net.ua/"netHYPERLINK "http://www.ut.net.ua/".HYPERLINK "http://www.ut.net.ua/"ua.
22. Савончак В. Я. Зображальна журналістика: Фотографія. - Чернівці: Чернівецький національний університет, 2011.
Додаток:
Головна» Бізнес»
09:09 (29.10.2011)