Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Французький структуралізм і постмодернізм.




Від середини ХХ ст. в Німеччині – феноменологія та герменевтика, у США й Англії – аналітична філософія, у Франції – структуралізм, постструктуралізм і постмодернізм.

Структуралізм – позначення в цілому неоднорідної сфери гуманітарних досліджень, що обирають своїм предметом сукупність інваріантних відносин (структур) у динаміці різних систем. Початок формування структуралістської методології датується виходом у світ "Курсу загальної лінгвістики" Фердинанда де Соссюра (1857-1913). Розглядаючи мову як упорядковану від найпростіших до складних рівнів систему знаків, Соссюр мислить джерело її здатності позначати і виражати щось – тільки у взаємозв'язку кожного елемента з іншими, включеності елементів у певну систему відносин. Слово утримує сенс завдяки відмінності від інших слів. Матеріальний знак нічого не вартий, варте відношення. „Я українець завдяки тому, що знаходжусь у системі відносин, притаманних Україні”. Між знаком і предметом значення не існує природного зв’язку: вибір звуків, буков, слів умовний, довільний. Лінгвіста винна цікавити мова у якості знакової системи у собі самій і для себе. Закономірні зв’язки у мові чисельні: саме вони (їх структури) – предмет аналізу. Була намічена різка антитеза як позитивістському атомізмові, так і еволюційній лінгвістиці, що ігнорує синхронічний аспект вивчення мови на користь діахронічного. Взірцева семіотична структура – природна мова!

Ідеї Соссюра виявилися плідними і для філософії. Соціальні феномени не як речі, не як ідеї, а як знакові структури. Люди вмирають – структури лишаються! І будь-які соціальні стосунки (політичні, моральні, економічні, родинні, масові, безсвідомо-психічні тощо) стали розглядатися як структури. Заснування структуралізму: у 50-х роках роботи Леві-Стросса визначають новий етап у розвитку методу – власне структуралізму або "французького структуралізму". Клод Леві-Строс (1908-) – етнолог, соціолог, досліджував родинні стосунки примітивних суспільств: інтерпретація правил шлюбу, термінології родинності,тотемізму, ритуалів, масок, міфів як особливого роду мови. Жан Лакан (1901-1981) – дослідженя психічно-безсвідомого як „символічного”. Теза психоаналізу про принципову дешифруємість всіх, включаючи патологію, психічних проявів збагачується застосуванням структуралістських методів і досвіду літературного авангарду. Видозмінюється і фрейдовская концептуальна тріада (Воно - Я - Супер-Я). Функціонування психіки залежить від координації трьох її рівнів - Реального, Уявлюваного і Символічного.

“Нова соціальна філософія” 60-х років ХХ ст. Соціально-мовні феномени у якості знакових структур (текстів) і заснування “дискурсивних практик”. Це вже був постструктуралізм. Основні представники: Л.Альтюссер, Ролан Барт (1915-1980), М.Герен, Фуко, Дерріда, Лакан. Переоцінка класичної і сучасної філософії через віртуальне натомісць речового уявлення. Два віріанти: помірний (правомірна реакція) й епатажний (авінгардистськи-анархічний).

Фуко Мішель(1926-1984): “філософія дискурсивних практик”. Його праці були вирішальні для постструктуралізму. Дискурси – це практики, які далеко не завжди підлягпють суворим правилам науки, а часом мають характер гри. В практиках дискурсів люди формують свою волю до бажань, знань, влади, естетичних і моральних цінностей. Людина і народжуєтьсяв практиці дискурсів, але діє не автоматично, а завдяки власній активності, переоцінкам правил і сталостей. Гасло його: дайте звершитися багатству дискурса й детально освойтеся в ньому. Філософ перш за все кропіткий і всебічний історик: справа філософії показати як у дискурсах кристалізуються й розсіюються слова, речі, структури. Все, що ми знаємо, виробляється в дискурсах. Філософський зміст прихований у дискурсах, які можуть сягнути стадії науковості, розсіюючи надмірно жорсткі структури.

Цілісна концепція постмодернізму з’явилася наприкінці 1970-х. Несприйняття соціальних утопій і ілюзій масової свідомості (спочатку значна іронія була й стосовно них). Плюралізм, визнання множинності життєвих світів – підвалини нової моделі сприймання культури. не свавілля свободи, аздійснення множини можливостей в жорстких межах дисципліни розуму. Виключна роль і відповідальність інтелектуалів. Розходження між постмодернізмом і постструктуралізмом полягає у тім, що постструктуралізм у своїх вихідних формах обмежувався сферою філософсько-літературознавчих інтересів (потай претендуючи на більше), а постмодернізмвже в 1980-і рр. став претендувати на вираз загальної теоретичної надбудови сучасного мистецтва, філософії, науки, політики, економіки, моди тощо.

Другою відмінністю постмодернізму від попередників стало відмовлення від серйозності і загальний плюралізм. У тім, що стосується філософії, наприклад, постмодернізм готовий співробітничати і з аналітичною філософією, і з феноменологією, і навіть із прагматизмом. Мається на увазі насамперед феномен Ричарда Рорті, одного із самих модних філософів 1980-х рр., ідеологія якого сполучила аналітичну філософію, прагматизм і постмодернізм.

Тут, очевидно, справа в тім, що постмодернізмз'явився провідником нового постіндустріального суспільства, що змінило або, принаймні змінює на Заході традиційне буржуазне індустріальне суспільство. У цьому новому суспільстві самим ходовим товаром стає інформація, а колишні економічні і політичні цінності — влада, гроші, обмін, виробництво — стали піддаватися деконструкції.

Принципи постмодерністського світовідчуття сформулював італійський письменник і філософ Умберто Еко у післямові до свого знаменитого бестселера „Ім’я Троянди” (1980). У постмодернізмі панує загальне змішання і насмішкуватість над усім, одним з його головних принципів стала «культурна опосередкованість», або цитата. «Ми живемо в епоху, коли всі слова вже сказані» (С. Аверінцев); тому кожне слово, навіть кожна буква в постмодерністській культурі — це цитата. Умберто Еко: уявіть собі, що ви, культурна й освічена людина, хочете освідчитися в коханні жінці, яку ви вважаєте не тільки культурною й освіченою, але ще й розумною. Звичайно, ви могли б просто сказати: «я безумно кохаю вас», але ви не можете цього зробити, тому що вона прекрасно знає, що ці слова вже були точно так само сказані Ганні Австрійській в романі Олександра Дюма «Три мушкетери». Тому, щоб себе убезпечити, ви говорите: «Як сказав Дюма в «Трьох мушкетерах», «я безумно кохаю вас». Жінка, якщо вона розумна, зрозуміє, що ви хочете сказати і чому ви говорите саме в такий спосіб. Але зовсім інша справа, якщо вона справді така розумна, чи захоче вона відповісти «так» на таке освідчення в коханні?».

Постмодернізм був першим (і останнім) напрямком XX ст., який відкрито зізнається в тім, що текст не відображає реальність, а дає нову реальність, вірніше навіть, багато реальностей, часто зовсім не залежних. Адже будь-яка історія — це історія створення й інтерпретації тексту. Відкіля ж тоді взятися реальності? Реальності просто немає. Якщо завгодно, є різні індивідуальні реальності — недарма постмодернізм розцвів в епоху персональних комп'ютерів, масового відео, Інтернету, за допомогою якого нині не тільки листуються і проводять наукові конференції, але навіть займаються віртуальною любов'ю. Оскільки реальності більше не існує, постмодернізм тим самим зруйнував саму головну опозицію класичного модернізму — неоміфологічну опозицію між текстом і реальністю, зробивши непотрібним болісний пошук границь між ними. Тепер пошук припинений: реальність остаточно не виявлена, є тільки текст. На місце пародії класичного модернізму в постмодернізмі стає пастиш — опера, складена зі шматків інших опер; попурі, ікебана, аранжування, цитата-коллаж.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-24; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 474 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Наглость – это ругаться с преподавателем по поводу четверки, хотя перед экзаменом уверен, что не знаешь даже на два. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2672 - | 2238 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.