Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Філософські школи пізнього Середньовіччя




Коротка характеристика середньовічної філософії

Історичні межі середньовічної філософії – ІІ-ХVІ ст. Вона постає як своєрідний «переклад» на мову філософії засадничих ідей християнського віровчення. Центральне питання – «Як жити людині?», що зводилося до дуже простого розв’язку – прийняти на віру Святе Письмо як єдине джерело істини і не розтрачувати життєвих сил на пошук інших аргументів істини.

Головні риси середньовічної філософії:

- теоцентризм – розгляд будь-якої проблеми в контексті ідеї Бога і таке чи інше виведення її з Нього;

- теодицея – зациклення на проблемі «якщо є Бог, то чому у світі існує зло?» як результат прагнення людського розуму збагнути сенс Божественної справедливості;

- теологізм (або провіденцизм) – установка, що все у світі тобто розвивається у напрямку поставленої Богом мети (є доцільним)

У розвитку античної філософії виділяють два періоди:

- ранній (ІІ-VІІ ст.) – християнська філософія розвивалася паралельно з іншими філософськими ученнями;

- пізній (VІІІ-ХV ст.) – християнська філософія набрала форми свого системного оформлення

Обидва періоди – це час складних випробувань людства – Великого переселення народів, хрестових походів, інквізицій, епідемій чуми і холери, формування феодального суспільного устрою і теократичної держави… Хоч Середньовіччя і сприймається як цілісна епоха, об’єднана своєю теологічною спрямованістю, проте між раннім і пізнім середньовіччям лежало багато відмінностей, нагнітання яких припало на межу тисячоліть, першого і другого. Розкол християнства на католицизм і православ’я (1054 р.) – один із наслідків тогочасних протистоянь.

Філософські школи раннього Середньовіччя

У ранньому Середньовіччі було чимало філософських шкіл, які поставали як результат поєднання переважно елліністичних філософських ідей, християнських настанов та певних елементів античного язичництва, іудаїзму, пеських, єгипетських, вавилонських… релігійних уявлень.

Дві з тогочасних філософських шкіл виокремлюються як філософські школи християнського спрямування6

- апологетика (буквально «захист») – школа, що активно виступала на захист християнського віровчення як такого, що має однакові права на існування поряд з іншими філософськими школами. Апологети підносили значення християнської моралі, а також започаткували процес запозичення понять з античної філософії;

- патристика (буквально «отці церкви») – школа, що постала з апологетики, перейшовши від захисту християнства до розбудови його системи. Досвід численних патристів підсумував Августин Блаженний у таких поняттях:

1) креаціонізм – Бог творив світ з нічого, подумав і сталося;

2) одкровення – істина – не закрита, а відкрита, її потрібно не доводити, а прийняти на віру;

3) пріоритет віри над розумом – до Бога краще прийти через віру, бо шлях через розум довгий, ненадійний;

4) Богоподібність – людина подібна до Бога тим, що має вибір між добром і злом;

5) провіденцизм – Бог контролює створений ним світ таким чином, щоб добро перемагало над злом.

Філософські школи пізнього Середньовіччя

Головні філософські школи пізнього Середньовіччя такі:

- містика – школа, що шукала способів наближення людини до Бога ще за її життя, і такими проголошувала: 1) любов до Нього, 2) віру в Нього, 3) готовність до самопожертви заради Нього. Школа не залишила великих мислителів, бо не визнавала авторитету розумової логіки. Найвизначніші містики перебували в монастирях, вели аскетично-сподвижницький спосіб життя;

- схоластика (шкільна, викладацька філософія) – школа, що ставила своїм завданням засобами логіки і розумних аргументів довести, що Бог існує. Схоластика пройшла три етапи розвитку. Найвизначніший представник – Тома Аквінський.

Тома Аквінський – основоположник томізму – офіційної доктрини католицизму. Головний його внесок у філософію такий:

- проголосив гармонію розуму і віри, їх рівноправність і взаєжмодоповненість;

- поділив філософію на: Першу філософію (теологію), що має своїм предметом як догматичне знання про Бога, так і таке, що спирається на аргументи розуму. та Другу філософію, що будується виключно на аргументах розуму;

- проголосив, що людина не мусить переобтяжувати себе аскетичним способом життя, достатньо жити за базовим християнським принципом любові до ближнього.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-24; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 448 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Сложнее всего начать действовать, все остальное зависит только от упорства. © Амелия Эрхарт
==> читать все изречения...

2217 - | 2091 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.