Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Антропоцентризм і природничонаукові орієнтири філософії епохи Відродження. Наступним за Середньовіччям періодом людської історії є епоха Відродження (Ренесансу),яка розпочались у XIV ст




Наступним за Середньовіччям періодом людської історії є епоха Відродження (Ренесансу),яка розпочались у XIV ст. Італії. Історичні параметри епохи Відродження – XV–XVI ст.

Відродження вважають одним з найпрогресивніших періодів, пережитих людством. Культура Ренесансу позначена боротьбою з релігійною ідеологією, боротьбою проти її безумовного панування. Відродження означало духовне оновлення, створення такої культури, яка б ґрунтувалася на земних устремліннях людини. Але його не можна розглядати як просте, метафізичне заперечення релігійного світогляду і релігійної моралі: прогресивна культура цього часу характеризується антицерковними, але аж ніяк не антихристиянськими настроями. Не відмовляючись від християнських цінностей, провідні діячі епохи пропагували відкритість всьому розмаїттю культури, вбачаючи сам спосіб її існування у діалозі її різних форм. Особливе значення для культури Відродження мала антична спадщина.

В цілому філософське мислення даного періоду прийнято називати антропоцентричним. В центрі його уваги була людина, тоді як антична філософія цікавилась передусім природою. Світоглядні ж пошуки середньовічних теоретиків зосереджувались навколо проблеми Бога. В духовному житті епохи Відроджен­ня надзвичайно велику роль відігравало мистецтво. Якщо Середньовіччя можна назвати епо­хою релігійною, то Відродження – епохою художньо-естетичною. Адже передусім за допомогою мистецтва в цей час відтворюється розмаїтий світ людсько­го буття, підкреслюється його цінність.

Пріоритетним в ієрархії цінностей стає не походження чи матеріальне багатство, а особисті досягнення індивіда, його честь, благородство. Метою життя виступає тепер не спасіння душі, а творчість, пізнання, служіння іншим людям, суспільству. Однією із сутнісних рис епохи Відродження є гуманізм..

Стрижнем цього руху було усвідомлення величі та можливостей людини. Вона розглядається як центр світу і головний предмет пізнання. Сенс життя людини філософи епохи Відродження вбачають у творчій діяльності. Серед найвідоміших гуманістів цього періоду слід виділити Д. Аліґ’єрі, Ф. Петрарка. Світоглядною спрямованістю епохи Відродження є самоцінність особистості та гуманістична спрямованість пізнання. Її сила, влада над усім існуючим і над самою собою не потребує ніяких зовнішніх сил – ні природи, ні Бога.

Природа трактується пантеїстично. Бог зливається з природою, не­начебто розчиняється в ній, внаслідок чого сама природа обожнюєть­ся.

Справжній світоглядний переворот в епоху Відродження здійснили М. Копернік (1473—1543 рр.) та Д. Бруно (1548—1600 рр.). Вони обґрунтували нові принципи світобудови.

Геліоцентрична теорія, створена М. Коперніком, повністю заперечувала середньовічні теологічні уявлення про Всесвіт і місце людини у ньому. Вона відкривала принципово нові шляхи для розвитку природознавства, зокрема фізики та астрономії.

Д. Бруно, розвиваючи вчення М. Коперніка, висунув ідею безкі­нечності Всесвіту та множинності в ньому світів. Він стояв на позиціях пантеїзму, вважав, що при­рода – це і є Бог. Природознавець стверджував, що Всесвіт єдиний і нескінченний; ніким не створений і не може бути знищений. В цілому Всесвіт нерухомий, але в його про­сторі рухаються тіла.

Нове бачення світобудови вимагало пошуку та обгрунтування адекватного методу пізнання дійсності. Слід сказати, що в цілому концепціям мислителів Відродження була властива діалектична тен­денція. Філософи цього періоду розвивали думку про єдність при­роди та взаємодію всіх її складових, визнавали вічність руху і зміну буття, висловлювали геніальні здогадки про внутрішні суперечності та їх боротьбу як головну причину руху. Цікаві думки з цього приводу висловлювали М. Кузанський (1401–1464 рр.) та Б. Телезіо (1509–1588).

Мислителі епохи Відродження піддають перегляду також середньовічні погляди на суспільство. Формування нових виробничих відносин, суттєві зміни в соціально-класовій структурі суспільства ставили на порядок дня створення сильних націо­нальних держав, здатних подолати феодальний сепаратизм та еконо­мічну ізольованість. Робляться спроби теоретичного обгрунту­вання ідеї громадянського суспільства, незалежного від релігійно-тео­логічних настанов.

Філософія Відродження - яскрава сторінка в історії світової культури. Це - епоха сильних особистостей, сильних характерів, сміливих відкриттів і пошуків, революційних спрямувань у сфері людського духу. Це епоха мужніх людей, котрі не лише мислили, а й діяли революційно, створюючи нове, незважаючи на будь-які перепони, на спротив всьому.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-24; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 386 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Два самых важных дня в твоей жизни: день, когда ты появился на свет, и день, когда понял, зачем. © Марк Твен
==> читать все изречения...

2282 - | 2105 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.008 с.