Тема 2.6. Світлотехніка та лазерна техніка.
ПЛАН
Види сценічного освітлення.
Прилади сценічного освітлення.
Лазерна техніка
- Лазерна графіка
- Об'ємне лазерне шоу.
- Змішане лазерне шоу.
- Лазери і 3D
Творчість Жан-Мішеля Жарра і Хіро Ямагати.
Нові тенденції у сьогоднішньому дизайні освітлення вистав – це художнє використання виразної мови світла, яке емоційно, психологічно і метафорично передає аудиторії драматичний світ та ідеї театрально-видовищних постановок. Таким чином, цілком очевидно, що світлове рішення театральної чи то естрадної постановки має рівні права з усіма іншими її складовими: акторським мистецтвом, режисурою, музикою, хореографією тощо. Світло на сучасній сцені – це безперервний рух, це динаміка, яка нерозривно пов'язана з подіями на сцені, з її логічним розвитком дії. Сьогодні з упевненістю можна стверджувати про існування того, що І. Шароєв називав «драматургія світла».
Як згадувалось у першому розділі, вже в епоху Відродження теоретики і практики сценічних мистецтв звертали увагу на значну роль освітлення у постановках. Зокрема С. Серліо у «Трактаті про архітектуру» подає чіткий поділ освітлення на три категорії: загальне, декоративне і ефектне. Такий розподіл характеризує світло відносно його призначення на сцені – відповідно, перше покликане забезпечити відсутність темряви, друге є сценографічним рішенням, а третє слугує для влаштування спецефектів. Сьогодні цими категоріями продовжують оперувати всі сценічні мистецтва.
За місцем розташування освітлювальних приладів сценічне світло, що використовується в закритих стаціонарних театрах і концертних залах, поділяють на декілька видів:
- верхнє світло – освітлювальні прилади (прожектори і софіти), що підвішуються над ігровою частиною сцени в кілька рядів (перший план, другий план і т.д.);
- бокове світло – прожектори, встановлені на портальних лаштунках і бокових освітлювальних галереях;
- виносне світло – прожектори, установлювані поза сценою, в різних частинах залу, в тому числі – на спеціальних освітлювальних балконах. До виносного світла відноситься і рампа – світлова апаратура, встановлена на/в підлозі сцени за її переднім краєм і захована за бортиком авансцени. Служить для освітлення сцени спереду і знизу;
- контрове (контурне) світло (вack-light) – освітлювальні прилади, що висвітлюють сценічні об'єкти з глибини сцени (збоку, знизу, зверху) і відокремлюють їх від фону, створюючи світловий акцент на контурі силуету людини чи предмету.
- горизонтальне світло – апаратура, призначена для освітлення горизонту – спеціальної декорації у формі плоскої задньої завіси (напівкруглої або купольної);
Фігури коней, що світяться
Світлодіодні костюми керовані через wifi на Міжнародному турнірі кінних дисциплін і Фіналі чемпіонату світу Chi Al Shaqab 2015 в Катарі.
спеціальне (локальне) світло – локальні джерела світла, вмонтовані в декорацію (канделябри, свічки, багаття, ліхтарі, факели тощо), і виготовлені відповідно до задуму художника-сценографа. До спеціального світла можна віднести і світлодіодні костюми. Сьогодні вони не тільки просто світяться, а цим процесом можна управляти зі світлового пульту через wifi.
До ефектного світла належать світло стробоскопи, світломузика, лазери та інші прилади призначені для створення світлових спецефектів. Вони більше застосовуються у шоу-програмах, клубах, барах, на дискотеках і домашніх вечірках, ніж у виставах драматичних і оперно-балетних театрів.
Імітація відкритого вогню – досить популярний і абсолютно безпечний спецефект, що замінює використання відкритого полум'я. Ефект палаючого полум'я досягається за допомогою стародавнього театрального прийому – за допомогою вентилятора створюється повітряний потік, який розвиває полотно із зображенням вогню, прожектори його підсвічують. Така імітація вогню високо реалістична – перебуваючи на відстані 1 м, ніби відчуваєш тепло полум'я. Прилади імітації вогню використовується на презентаціях і в шоу-програмах. «Шовкове полум'я»: в першу чергу це абсолютно безпечний вогонь, оскільки він штучний. З першого погляду не видно чи коливається полум’я від вітру, чи від вентилятора. Висота «холодного полум'я» від гігантського – 4м, до факельного або настільного. Існує величезна безліч пристроїв для створення штучного вогню – від маленьких настільних плошок, з ледь помітним клаптем червоного шовку, що майорить в променях світлодіодного підсвічування, ручних факелів до – величезного розміру професійних систем, що досягають висоти з потоками шовкового полум'я – 15 метрів. Колір полум'я установки може змінюватися за спеціальною програмою і кероватися дистанційно за DMX-протоколом.
Розглянемо деякі технічні прилади, які використовуються в постановці сучасних масових театрально-видовищних і естрадних заходів.
Динамічні світильники (диско-світло) керуються вбудованим мікрофоном, що дозволяє їм змінювати колір, яскравість і напрямок світлових променів в такт музиці. Це – найдешевше, але досить ефектне рішення, що часто використовується як стаціонарне в клубах і на невеликих заходах.
Світлові гармати – світильники, що дозволяють виділити на сцені виступаючого артиста, звернути увагу глядача на візуальний елемент вистави, позначити світловий акцент видовища;
Прожектори заливного світла – стаціонарні світильники, що розміщуються на і над сценою та випромінюють світло різних кольорів; як правило, керовані з пульта світооператора.
Світломузика – це особливий пристрій, що дає можливість: спостерігати безліч світлових променів, синхронізованих з музикою; налаштовувати швидкість роботи (від неспішного світіння до нестримно швидкого мерехтіння); створювати сценічне освітлення і ефект зірочок на нічному небі. Сьогодні світові виробники пропонують широчезний спектр асортименту світломузичних приладів.
Наприклад, триколірна система світлодіодної світломузики Rubin X500 надає можливість милуватися різнокольоровим танцем на 320°.
Світлодіодна диско-куля Rubin Mini має значну перевагу перед іншими аналогічними пристроями – портативність. До комплекту належить набір з 5 куль, які допомагають наповнити 200-300 м2 абсолютно будь-якого приміщення живою музикою. Світлодіодна світломузика Rubin Mini – це величезна безліч променів, що охоплюють весь простір приміщення на 360°. Весь простір закрутиться в непередаваному танці завдяки 5-кольоровій системі для створення світломузики. Робота підтримується від патронів 220V.
Світломузика для дискотек під назвою Rubin Gold має 81 режим настроювання і управляється за допомогою пульта, що робить користування нею ще більш зручним і простим.
До світлодіодної музики належать стробоскопи. Вони стали фактично невід’ємною складовою при оформленні клубів. Стробоскопи своїми ритмічними спалахами змушують простір і слухачів музики гармонічно рухатися в одному ритмі. Наприклад, Supermax-500D, який останнім часом користується неабияким попитом, створює динамічне і статичне світло, має безліч швидкостей і відтінків; освітлює простор на 120°; складається з дуже потужних світлодіодів; створює різні світлові конфігурації. Цей прожектор в собі поєднав: 7 варіацій кольору; 500 режимів; 100 швидкостей, семиканальний модуль DMX-512 модуль та високу чутливість мікрофона.
Різновидом світломузичного приладу є проектор лазеру для дискотек. Наприклад, завдяки Galaxy 3D можна влаштовувати світло-музичні тривимірні шоу, охоплювати простір в 200 м2, мати підтримку МРЗ та флешок; вбудований динамік; дальність 3D променів більше 100 метрів; високоякісну реакцію на звук завдяки вбудованому мікрофону.
Одна з найуніверсальніших лазерних систем є X-Laser Show Rgy, що демонструє фактично необмежену кількість художніх можливостей: проекція лазерних коридорів і зображень в неймовірному якості; відтворення живої, анімованої картинки в реальному часі; одні з найпотужніших лазерів трьох основних кольорів – червоного, жовтого, зеленого; комбіновані бузковий і рожеві кольори лазера; покращене і потужне охолодження пристрою завдяки власній системі само охолодження; створення рухомих написів; можливість створення власної анімованої картинки 5 кольорами одночасно. Весь софт для програмування йде в комплекті, разом з лазером.
X-Laser Show Rgy може служити не тільки атрибутом вечірки чи дискотеки, а й інструментом бізнесу, надаючи можливість створення лазерної реклами на будинках.
В нічних клубах і дискотеках для атмосферного дизайну та створення спеефектів широко застосовуються кольорові люмінесцентні лампи. Люмінесцентна лампа – це найбільш економічний, довговічний і надійний вид ламп, що використовується не тільки для заходів дозвілля, а і для підсвічування вітрин магазинів, фасадів будівель, рекламно-виставкових стендів і вітрин. За своєю суттю люмінесцентна лампа – газорозрядне джерело світла, в якому видиме світло випромінюється в основному люмінофором, який в свою чергу світиться під впливом ультрафіолетового випромінювання від розряду; паралельно розряд випромінює і видиме світло, але в значно меншою мірою.
Люмінесцентні лампи розрізняються за видом газу, яким вони наповнені. Найбільш поширена ртутна люмінесцентна лампа – трубка, заповнена парами ртуті, що дає м'який яскравий білий колір. Однак при використанні інших газів і люмінофорів колір може змінюватися. На даний момент існує величезний вибір форм і розмірів люмінесцентних ламп, від класичних прямих, до спіралеподібних і компактних.
Кольорові люмінесцентні лампи використовують як альтернативу дорогим неоновим трубкам: вони дешевші, довговічніші і значно зручніші при монтажі. У вимкненому стані вони звичайного молочно-білого кольору, але при включенні стають кольоровими.
Існують також ультрафіолетові лампи: давно відомі матеріали, здатні флуоресцирувати (світитися) під дією УФ-випромінювання. Такими матеріалами покривають або обклеюють різні види пластиків, з яких потім виготовляють УФ-світлові короби (УФ-лайтбокси) або різні предмети інтер'єру та шпалери, також з них роблять аплікації на предметах одягу. Таким чином, під світлом лампи починають світитися будь-які речі. Найбільш яскраво цей ефект проявляється в затемнених приміщеннях – барах, клубах, дискотеках та концертних залах.
Херсонські художники С.Павлова і А.Васильєв заснували студію атмосферного дизайну, де для створення своїх полотен і скульптур використовують флуоресцентні фарби ультрафіолетові лампи. На виставці «Древо казок» в музеї одеського арт-клубу «Вихід» (Выход»), Бунина, 24 флуоресцентні фарби під дією лампи змушували одні й ті ж малюнки змінюватись при денному світлі і в темряві[1].
Розглянемо більш предметно можливості лазерної техніки.
Сучасне лазерне шоу – це захоплюючий спектакль, головним елементом якого є лазерна система. Лазерне шоу може прикрасити і емоційно підвищити зорове сприйняття масового театралізованого видовища, концертної програми, презентації фірми і її продукту. Саме слово «лазер» складається з перших букв англійського словосполучення «посилення світла в результаті вимушеного випромінювання» (Light Amplification by the Stimulated Emission of Radiation).
Перше публічне шоу з використанням лазера відбулося 9 травня 1969 року в Окланді, штат Каліфорнія – саме там і тоді Лоуелл Кросс, Карсон Джеффріс і Девід Тюдор показали невелике шоу з використанням криптонового лазера. Ідея лазерного шоу виникла, коли Крос і Карсон Джеффріс (фізик з університету Берклі) хотіли додати візуальний компонент до електронної музики. Удвох вони створили систему, названу Video/Laser. Надалі, в 1970 році до виставки Expo'70 в Осаці для павільйону компанії PepsiCo ними була розроблена друга система Video/Laser II.
На промислову основу виробництво лазерних проекторів було поставлено компанією «InterScan» в 1976 році. Метою компанії було розробка та виготовлення лазерних систем для реклами, розваг, освіти, медицини тощо. Підготовка та показ компанією лазерного шоу в той час коштував $ 3,000 на тиждень. 4 лютого 1977 в Бостонському планетарії InterScan показала перше лазерне шоу в 3 частинах з оригінальним сюжетом і музичним супроводом. До середині березня шоу відвідали більше 15000 чоловік. Квиток коштував $ 3, і шоу окупало себе за тиждень в 10 разів. З цього моменту і почався бурхливий розвиток лазерних технологій у сфері свят та розваг. Роком пізніше друге лазерне шоу було відкрито в Лондоні. Вітчизняний же глядач вперше зіткнувся з лазером як елементом сценографії на концерті французької групи Space (тоді виступала під назвою Paris France Transit), що проходив в 1983 році під час туру групи по СРСР в СК «Олімпійський». Лазер був закріплений на головному уборі лідера групи Дідьє Маруані.
Постійний прогрес лазерного шоу пояснюється стрімким розвитком самих лазерів, супутньої їм техніки та програмного забезпечення. Не можна не відзначити, що не менш важливим елементом лазерного шоу є музичний супровід. Якісна синхронізація музики і лазерних ефектів емоційно впливає на глядачів і утворює дуже гармонійний творчий альянс.
Відповідно до термінології, прийнятої Міжнародною асоціацією лазерних показів (ILDA), існує два основних способи застосування лазерних показів: лазерне шоу і спеціальні ефекти. У лазерному шоу лазерна система є головним діючим елементом або самостійним концертним номером і використовуються в якості прологу або інших елементів сценарію програми. В межах же спеціальних ефектів лазер є підтримкою основної сценографії вистави або концерту. Таке більш традиційне застосування лазерів для створення "лазерних ефектів" і лазерної променевої архітектури стало досить популярним в концертних програмах, телевізійних знімальних проектах, у театральних постановках як спеціальний ефект, додаткова фарба.
Тип сучасного лазера для шоу визначає колір і потужність. Потужність вимірюється у ватах (Вт), колір – довжиною створюваної хвилі. Наприклад, 40-ватний 532 нанометровий лазер дає смарагдово-зелений промінь, який буде видно від одного кінця великого міста до іншого.
Кольори лазерів. Одна з привабливих особливостей лазера – його яскраві кольори – найчистіші у всьому всесвіті. Під час створення шоу кольори є ключовим чинником. Вибір певного кольору для заходу визначає який тип лазера треба використовувати. Якщо не важливий колір, то просто вибирається найбільш зручний і найбільш видимий лазер.
Більшість лазерів дають промінь однієї довжини хвилі, проте, вже давно існують лазери «білого світла», створені на основі декількох газів (аргон-криптонові). Вони випромінюють світлові хвилі кількох довжин, що дозволяє отримувати різноманітні змішані кольори. Якщо вам достатнього лише одного кольору, то найбільш поширеним і економічним є зелений лазер. Одна з переваг зеленого кольору полягає в тому, що він більш видний оку, ніж синій або червоний. 1 Вт зеленого світла виглядає в 2-3 рази яскравіше, ніж 1 Вт червоного або синього світла. Його недоліком стала його широка популярність – аудиторія може не знайти в ньому нічого особливо видовищного.
Якщо для шоу потрібна вся гама кольорів, то застосовується повноколірний лазер. Його також називають "RGB" або "білий" лазер. Зазвичай, такий лазер складається з трьох променів: червоний, зелений і синій. Регулюючи рівень променя кожного кольору можна отримати на виході промінь необхідного кольору. Якщо всі внутрішні промені ввімкнені на повну потужність, то в результаті буде промінь білого кольору.
Лазери здатні малювати різні зображення, від найпростіших геометричних фігур до будь-яких написів і зображень на сцені, стінах і навіть на хмарах. Лазерна сценографія включає в себе кілька аспектів застосування лазерів: музично-синхронізоване анімаційне шоу, просторове шоу, змішане шоу.
Лазерна графіка. Можливості лазерної програми дозволяють запрограмувати і відтворити на екрані графічні образи, синхронізовані з музичним супроводом. Екраном можуть служити, наприклад, просвітна проекційна сітка, невидима в повній темряві та будь-яка відносно гладка світла поверхня: проекційний кіноекран, водяний екран, надувний екран, внутрішня або зовнішня стіна будинку, арена цирку, льодова арена, водоспад, низька хмарність, вертикальна скеля, гори і масиви лісу і т.д. і т.п..
Шоу-програма, завчасно написана для даного заходу, може включати в себе практично будь-які візуальні образи. Відображаючись на сітці, зображення як би зависає в повітрі, що створює фантастичне нереальне видовище. Така сітка, найчастіше, розташовується над авансценою або замість задника сцени. По суті справи, лазерна графіка є лазерною анімацією (мультиплікацією).
За допомогою лазерної графіки можна відображати логотип фірми, анімувати його продукт, розповідати яку-небудь історію або просто розважати. Через особливості технології, такі зображення виглядають по-мультиплікаційному, тобто складаються з контурів, без заповнення кольором або деталізації. На перший погляд це виглядає як певне художнє обмеження, але саме це дозволяє лазерному шоу виглядати по-особливому привабливим і оригінальним в порівнянні з поширеними відеозображеннями. Лазерна графіка завжди виглядає заворожуюче і футуристично, що сильно відрізняється її від безлічі зображень, які ми постійно бачимо по телевізору і в кіно.
Варіантом лазерної графіки є створення зображення з вже існуючої картинки. З точки зору виробництва, будь-яке зображення для лазерного шоу повинно створюватися художником – фахівцем з лазерної анімації. Для цього художник повинен перевести будь-яке існуюче зображення в лазерне зображення.
Існує кілька програм, які здатні полегшити таку роботу. Одна з них – конвертер для таких стандартних програм комп'ютерної графіки Adobe Flash і Autodesk 3D Studio Max. Комп'ютерний художник може намалювати сцену з об'єктами, добре конвертованими в лазерні, і потім перевести їх у криві або криві з контурними лініями для відображення їх лазером. Таким чином лазерна компанія сама створює фінальне зображення.
Інша аналогічна програма здатна конвертувати фотографію або відео в ТВ-подібні растрові зображення. Однак роздільна здатність складе лише 60 точок в ширину і 60 ліній у висоту. Це зображення в 80 разів менше деталізовано, ніж зображення в стандарті PAL/SECAM (ґрунтуючись на загальній кількості пікселів).
Лазерні растрові зображення добре підходять для виняткових випадків, таких як відображення знайомого обличчя з близького ракурсу. Але в основному, вони використовуються лише для спецефектів. І в цьому є сенс: якщо вирішити створити всі лазерні шоу виключно з лазерних растрових зображень, то фінальна картинка була б дуже низької роздільної здатності. Простіше для цієї мети використовувати відеопроектор. Однак слід пам'ятати, що лазерні промені завжди знаходяться у фокусі, в той час як відеопроекторне зображення буде дуже складно сфокусувати по всій поверхні, скажімо, сфери.
Об'ємне лазерне шоу. Що можуть лазери? Існує безліч способів, як можна творчо використовувати лазер. Разом з тим, більшість способів можна розділити на дві категорії: показ лазерної графіки на різних поверхнях і показ лазерних променів в повітрі – об’ємне лазерне шоу.
Якщо заповнити місце проведення заходу легким димом, то промені лазера, переміщаючись в просторі і міняючись в кольорі і формі, створять об'ємне лазерне шоу, синхронізоване з музикою. При цьому аудиторія бачить в повітрі різні фантастичні рельєфи фігури, наприклад, віяла, конуси і стовпи світла. Промені можуть бути як швидкими, так і повільними, що має відповідати певній емоційній атмосфері заходу. Вони постійно (але безпечно) сканують глядачів, у буквальному сенсі «доторкаючись» людей. Точно також як торкання долонею чийогось плеча викликає емоційний зв'язок, так і сканування глядачів лазером емоційно залучає їх до шоу. Таке лазерне шоу дуже ефектне і справляє незабутнє враження на глядачів.
Зазвичай, для покращення видимості лазерних фігур використовують сценічний туман. На відкритому просторі роль туману можуть зіграти дощ, сніг, природній серпанок або фонтани (наприклад: водний катер з пожежними гарматами).
Змішане лазерне шоу. Якщо з'єднувати в одному показі лазерну графіку і об'ємне лазерне шоу, то виходить найбільш цікавий варіант лазерного видовища. Такий мікс – найбільш дороге лазерне шоу, оскільки воно вимагає залучення більшої кількості устаткування і більш складного програмування. Але, як свідчить практика, цей вид лазерної демонстрації є найбільш візуально переконливим і перспективним.
Для створення змішаного лазерного шоу промені і графіку суміщають. Наприклад, у такому вигляді шоу як «екран і промені» графічно відображається на одному центральному екрані або двох бічних екранах, в той час як промені йдуть з-за екрану (екранів) і розходяться поверх глядачів.
Лазери і 3D. Лазери можуть створювати цілий ряд 3D ефектів, наприклад:
- Справжнє 3D. Безліч людей вже знайоме з тривимірними фільмами, в яких використовується поляризаційні окуляри. Лазерні шоу можуть створюватися за аналогічною технологією, коли глядачі в таких окулярах можуть дійсно бачити тривимірні зображення.
- Хроматичне 3D. Окуляри Chromadepth змушують червоні зображення здаватися розташованими ближче, в той час як жовті, зелені й сині здаються розташованими значно далі. Для посилення ілюзії, лазерне шоу будується з менших за розміром червоних зображень, розташованих на передньому фоні, і більш великих фонових зображень.
- Сітка. При проекції лазерної графіки на темні сітки в темному приміщенні, створюється ілюзія, що зображення висить у повітрі. Кожна сітка є плоским екраном і зображення відтворюється на секції з декількох сіток, що звичайно не є справжнім 3D. Разом з тим, оскільки зображення саме по собі виглядає тривимірним (наприклад, 3D об'єкт, що обертається), то одержувана симуляція голограми в повітрі є досить переконливою.
- Променеві ефекти в повітрі (об’ємне лазерне шоу) – як згадувалось вище, лазерний промінь створює в повітрі об’ємні площині, конуси, віяла і т.д. Зображення цих об'єктів дійсно тривимірне, не дивлячись на те, що для створення складних літаючих об'єктів неможливо «зупинити» світло в повітрі.
Основні умови для створення лазерного шоу:
- Низька освітленість
- Задимленість
- Температурний діапазон (від 0 ° С до 40 ° С)
- Енергопостачання (у разі відсутності стаціонарного енергопостачання можливе застосування генераторів електроенергії)
У творчому плані дуже важливі темрява і наявність рівномірної задимленості об'єму приміщення. У разі проведення лазерного шоу на відкритому просторі домогтися цих умов вкрай важко. Для компенсації нестачі темряви і задимленості зазвичай застосовують лазери підвищеної потужності. Втім, у цій ситуації роль диму можуть успішно зіграти дощ, сніг, туман або бризки фонтанів.
Сучасні лазерні системи діляться на «мокрі» та «сухі». «Мокрими» називають великовагові (до 600 кг) і великогабаритні системи, для нормальної роботи яких необхідно водяне охолодження (звідси і «мокрий») і підключення до силового кабелю напругою 380 V. Проте останнім часом у всьому світі стандартом стають «сухі» лазерні системи, яким не потрібне водяне охолодження, а для підключення достатньо звичайного мережевої напруги в 220 V. За візуальною яскравістю "сухі" апарати не поступаються "мокрим" і навіть перевершують їх.
Наголосимо, що при використанні лазера необхідно ретельне дотримання техніки безпеки. Око – та частина людського організму, яка найбільш чутлива до світла. Саме тому лазерний промінь може завдати величезної шкоди сітківці ока: випромінювання несе значну енергією, а кришталик ока, як лупа, фокусує всю лазерну енергію на сітківку. Максимальне поглинання сітківкою світла відбувається, якщо довжина хвиль світла знаходиться в діапазоні від 550 до 400 нм. Аргоновий лазер, який часто використовується в лазерному шоу, генерує випромінювання саме в цих межах. Опік сітківки виникає, якщо лазерний промінь входить в людське око. Лазер потужністю 30 мВт, що діє при кімнатній температурі, при фокусуванні здатний пропалити наскрізь папір. Тобто навіть лазер низької потужності (на рівні міліват) може заподіяти опік, якщо він спрямований в око.
Міжнародний стандарт безпеки лазерів (1ЕС-825) дозволяє короткочасний вплив лазером потужністю 2,5 міліват на сантиметр площі. Симптоми лазерного опіку в оці включають головний біль відразу після впливу, сльози, несподівана поява безлічі плаваючих «мушок» перед очима. Причина виникнення «мушок» – окремі шматочки відмерлої тканини, які відокремлюються від сітківки і судинної оболонки і плавають в склоподібному тілі ока. Офтальмологи часто не помічають незначні лазерні ушкодження, тому що дуже складно виявити пропалені ділянки сітківки.
Вплив на шкіру лазерного променя великої потужності (1 і більше Вт) може заподіяти серйозні опіки. Відчуття від них те саме, як від дотику до будь-якого гарячого предмету. Лазери такої потужності можуть бути задіяні в лазерному шоу, тому обов'язково потрібно виключити можливість потрапляння в радіус дії лазерних установок людей і сторонніх предметів.
Сьогодні використання лазерної техніки стало досить поширеним. Справжнім асом музично-світлових інсталяцій вважається француз Жан-Мішель Жарр. Син композитора, філолог за освітою, Жарр завжди тяжів до сміливих експериментів. Його кар'єра почалася з грандіозного проекту з нагоди Дня взяття Бастилії. 14 липня 1979 він зібрав на площі Злагоди в Парижі мільйон французів. Після цього Жарра занесли до Книги рекордів Гіннесса за найбагатолюдніший концерт в історії. Всього він потрапляв туди тричі: його шоу в Х'юстоні в 1986 році зібрало 1 300 000 глядачів, а в Парижі в 1990-у – 2,5 млн.
Х'юстонський виступ Жарра було приурочено до 25-річчя NASA і 150-річчю штату Техас. У програмі був запланований зв'язок з шатлом "Челленджер". Астронавт Рон Макнейр повинен був грати на саксофоні прямо з орбіти. Але шаттл вибухнув, всі астронавти загинули, і Жаррові довелося робити в Х'юстоні траурний концерт.
Щоб перетворити у 1997 році будівлю МГУ на велетенський екран, Жарр спромігся за допомогою вертольота закріпити багатотонну техніку на верхівці будівлі.
Послужний список Жан-Мішеля Жарра великий – його промені світили на чемпіонаті світу з футболу 1998 року у Франції, на афінському Акрополі, на святкуванні міленіуму в Єгипті. Останнє шоу відрізнялося особливим розмахом – це була чотиригодинна гра світла і музики. На цей раз його екраном стала 136-метрова піраміда Хеопса. Шоу було розраховано по секундах. За п’ять хвилин дванадцята все замовкло і пустелю покрила тьма. Але варто було годинникам пробити опівніч, як несамовиті акорди і різнокольорові лазерні промені затанцювали на пірамідах. Видовище транслювали 80 телекомпаній світу. У ту новорічну ніч Єгипет став безумовним центром світового туризму.
Через півроку після терактів 11 вересня американці ненадовго відновили вежі Всесвітнього торгового центру за допомогою світла.
Хіро Ямагата на відміну від свого французького колеги музику у своїй творчості не використовує. Але від цього його світлові шоу нітрохи не програють жарровскім.
Installation at ACE Gallery, New York – Хиро Ямагата
Хіро Ямагата займається лазерами з початку 60-х. Квантовий фізик за освітою, випускник Паризької школи мистецтв, він влаштовував свої перформанси в найбільших музеях світу. Експонати – дзеркальні куби – розташовуються на підлозі, на воді і в повітрі. Освітлення, що падає на них, постійно змінюється, крім того, варто наблизитися – куби рухаються (в них вбудовані спеціальні сенсори). Весь цей калейдоскоп доповнює лазерний промінь, який скаче по кімнаті від одного об'єкта до іншого.
Музей Гуггенхайма в Більбао – музей сучасного мистецтва в Більбао, Іспанія.
Хіро Ямагата відомий своїми лазерно-голографічними шоу, які він проводив у всіх найбільших містах світу – зокрема, на його рахунку світлове оформлення Ейфелевої вежі до її 100-річного ювілею в 1988 році, лазерне оформлення балу губернатора штату Каліфорнія з нагоди вручення нагород Американської кіноакадемії («Оскар-1997»). А одним з найдорожчих – виставка "Фотон-999" в Музеї Гуггенхайма (Більбао, 2001 рік). За допомогою того ж лазера (були задіяні 15 різних установок, які художник зібрав по різних країнах) промені світла були розділені на різні кольори. Посеред великого басейну перед будівлею музею для відвідувачів була влаштована спеціальна доріжка. Поверхня води створювала додатковий ефект, віддзеркалюючи іскри і промені. Проект обійшовся в $ 3,4 млн., але такій високій ціні дивуватися не варто.
Баміан, Афганістан 2015 – Хіро Ямагата. Колишній найвищий у світі Будда, зруйнований талібами у 2001 році, стоїть у ніші і дивиться на долину.
Експозиції Ямагати найбільше нагадують клубний танцпол.
Для створення повноцінного світлового оформлення вистав художник зі світла пише, як правило, власну світлову партитуру. Для цієї роботи зручно користуватися досягненнями новітніх сценічних технологій – спеціалізованими комп'ютерними програми. Вони дозволяють моделювати в тривимірному вигляді сцену, декорації, акторів, конфігурацію світлового обладнання.
Питання для самоконтролю.
1. На які види можна класифікувати освітлення відносно місця його розташування на сценічному майданчику?
2. З яких кольорів променів утворюється «білий» лазер?
3. Який творчий внесок в розвиток сценографії зробили Жан-Мішель Жарр і Хіро Ямагата?
Завдання для самостійної роботи.
1. Знайдіть у мережі Інтернет райдери світового обладнання естрадних виконавців або груп та порівняйте їхні вимоги.
2. Порівняйте художні можливості використання світломузичних приладів при проведенні дискотек у клубах від різних світових виробників.
Тести
1. Як називається вид сценічного освітлення, що створюється за допомогою освітлювальних приладів (прожекторів і софітів), що підвішуються над ігровою частиною сцени в кілька рядів (перший план, другий план і т.д.)?
а. Спеціальне світло
б. Ефектне світло
в. Верхнє світло
г. Заливне світло
2. Як називається вид сценічного освітлення, що створюється за допомогою прожекторів, встановлених на портальних лаштунках і бічних освітлювальних галереях?
а. Горизонтальне світло
б. Виносне світло
в. Контрове світло
г. Бокове світло
3. Як називається вид театрального світла, що використовується в закритих стаціонарних театрах і концертних залах, що складається з прожекторів, установлюваних поза сценою, в різних частинах залу, в тому числі на спеціальних освітлювальних балконах, на/в підлозі сцени за її переднім краєм і захована за бортиком авансцени?
а. Виносне світло
б. Горизонтальне світло
в. Спеціальне світло
г. Заливне світло
4. Як називається вид театрального світла, що використовується в закритих стаціонарних театрах і концертних залах та призначається для освітлення горизонту – спеціальної декорації у формі плоскої задньої завіси (напівкруглої або купольної)?
а. Виносне світло
б. Ефектне світло
в. Спеціальне світло
г. Горизонтальне світло
5. Як називається вид театрального світла, що використовується в закритих стаціонарних театрах і концертних залах, що складається локальних джерел світла, вмонтованих в декорацію (канделябри, свічки, багаття, ліхтарі, факели тощо), і виготовляється відповідно до задуму художника-сценографа?
а. Спеціальне світло
б. Динамічне світло
в. Художнє світло
г. Сценічне світло
6. Які складові приладу для імітації відкритого вогню?
а. Вентилятор, прилад підсвічення, джерело енергії
б. Шовк, вентилятор, прилад підсвічення, джерело енергії
в. Шовк, вентилятор, джерело енергії
г. Масляна плошка для горючої рідини, гніт, скляна колба.
7. Як називаються технічні прилади, які використовуються в постановці сучасних естрадних шоу, що дозволяють виділити на сцені виступаючого артиста, звернути увагу глядача на візуальний елемент вистави, позначити світловий акцент видовища?
а. Рампа
б. Лазерні гармати
в. Світлові гармати
г. Портальна рампа
8. Як називаються прилади сценічного освітлення, що дозволяють змінювати колір, яскравість і напрямок світлових променів в такт музиці?
а. Динамічні світильники
б. Рампа
в. Лазерна установка
г. Софіти
9. Який з висловів НЕПРАВИЛЬНИЙ?
а. Спеціалізовані комп'ютерні програми дозволяють моделювати в тривимірному вигляді сцену, декорації, акторів, конфігурацію світлового обладнання, мішкувати музичний супровід і вокал.
б. За допомогою комп’ютерної програми Wysiwyg художник зі світла моделює на екрані сценічний простір з абсолютною точністю – розміщує на сцені штанги, софіти, світлові прилади, одяг сцени, декорацію спектаклю тощо, після чого стає можливим перевірити їх дію, як з боку сцени, так і з боку залу для глядачів.
в. у процесі роботи над візуальним рішенням масового заходу за допомогою комп’ютерної програми Wysiwyg генерується загальна інформація про проект – від кількості приладів до їх сумарної ваги і вартості.
г. Основні умови для створення лазерного шоу: низька освітленість, задимленість, температурний діапазон (від 0 ° с до 40 ° с), енергопостачання.
10. Відповідно до термінології, прийнятої Міжнародною асоціацією лазерних показів (ILDA), які існують основні способи застосування лазерних показів?
а. Універсальний та художній
б. «Мокрі» і «сухі» лазерні шоу
в. Музично-синхронізоване анімаційне лазерне шоу і лазерне шоу
г. Лазерне шоу і спеціальні ефекти
11. Який з висловів НЕПРАВИЛЬНИЙ?
а. Лазерна сценографія включає в себе такі аспекти застосування лазерів: музично-синхронізоване анімаційне шоу (лазерна графіка), просторове шоу, змішане шоу.
б. Можливості лазерної програми дозволяють запрограмувати і відтворити на просвітній проекційній сітці графічні образи, синхронізовані з музичним супроводом. Така сітка, найчастіше, розташовується над авансценою, замість задника сцени на балконах глядачевого залу.
в. Екраном для лазерної графіки можуть служити різні плоскі світлі поверхні: кіноекран, стіна будинку, арена цирку, льодова арена, водоспад, низька хмарність, вертикальна скеля і т.д. і т.п.
г. При використанні лазерів потужності (1 і більше Вт) обов'язково потрібно виключити можливість потрапляння в радіус дії лазерних установок людей і сторонніх предметів, оскільки вплив на шкіру лазерного променя може спричинити серйозні опіки.
12. Як називається лазерна сценографія з використанням лазерних променів, а аудиторія при цьому бачить в повітрі різні фігури, наприклад, віяла, конуси і стовпи світла?
а. Графічне лазерне шоу
б. Об’ємне (просторове) лазерне шоу
в. Музично-синхронізоване анімаційне лазерне шоу
г. Художнє освітлення
13. Які основні умови для створення лазерного шоу?
а. Низька освітленість, задимленість, дистанційна віддаленість більше 50 м, енергопостачання.
б. Низька освітленість, задимленість, температурний діапазон (від 0° С до 40° С), енергопостачання.
в. Низька освітленість, задимленість, енергопостачання.
г. Безпека глядачів.
14. Які кольори використовує повноколірний лазер?
а. Червоний, зелений і синій промені
б. Білий промінь
в. Жовтий, зелений і синій промені
г. Червоний, оранжевий, жовтий, зелений, блакитний, синій, фіолетовий.
Відповіді