Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Зміст літературно-художнього твору, його складники




ЗМІСТ І ФОРМА ЛІТЕРАТУРНО-ХУДОЖНЬОГО ТВОРУ

Поняття єдності змісту й форми

Будь-який літературно-художній твір – єдине ціле, бо є єдністю різноманітних та різнорідних компонентів, взаємопов’язаних і взаємодіючих таким чином, що значення кожного компонента може бути розкрите лише в системно-функціональному аналізі цілого.

Форма і зміст – фундаментальні літературознавчі поняття й наукові абстракції, що реально неподільні, тому що художня форма є нічим іншим як художнім змістом у його безпосередньому сприйнятті нами моделі дійсності, запропонованої автором, а зміст є внутрішнім смислом певної форми літературно-художнього твору. Отже, зміст завжди оформлений, а форма змістовна, тобто певний зміст потребує відповідної форми, а правильно обрана форма, у свою чергу, дає змогу точно розкрити зміст. Створення форми, яка відповідала б змісту, – важка праця, бо передбачає наявність у письменника уяви, фантазії і обов’язково високої майстерності. У пошуку письменником потрібного слова виявляється активність форми: чим ясніше письменнику вдається сформулювати, виразити свою думку, тим точніше зрозуміє читач замислене автором. Не випадково надзвичайно рідкими є випадки, коли твір пишеться на одному подиху, відразу, і потім письменник не повертається до нього, не робить ніяких виправлень. Частіше буває, що автор намагається покращити форму зображення і робить декілька редакцій твору.

Зміст – художня інформація, тобто певна модель дійсності, яка відбиває погляди автора на світ, його концепцію дійсності та ставлення до неї і зображенних характерів.

Форма літературно-художнього твору – це вся складна й різноманітна структура художнього твору, її специфічність в епосі, ліриці, драмі, що проявляє себе в композиції, сюжеті та художній мові.

Зміст літературно-художнього твору, його складники

Зміст літературно-художнього твору – це органічна єдність створеної автором моделі дійсності, яка відповідає загальній концепції твору, та осмислення й оцінки цієї моделі, що є ілюзорним подвоєнням реальної дійсності та ізоморфна культурі.

Компоненти змісту: тематика, проблематика, пафос, ідея, фабула.

Тематика – сукупність тем у літературно-художньому творі. Тема – те, що покладено в основу твору, предмет пізнання. Отже, тематика – це зображення характерності життя, що в літературно-художньому творі виявляється через стосунки між героями, які втілюють певні характери, їх дії, внутрішнє душевне життя, думки та переживання.

Проблематика – сукупність проблем у літературно-художньому творі. Відповідно до обраних автором тем визначаються проблеми. Письменник, намічаючи проблему, не декларує її, а показує через дії героїв, ситуації, у які вони потрапляють, конфлікти. Найчастіше письменник яскраво вимальовує найважливіші, на його думку, сторони зображених характерів через зіставлення таких характерів, і тому певні риси розкриваються в контрасті, в конфлікті. Саме за їх допомогою вимальовуються проблеми. Проблематика – це виділення та посилення окремих сторін характерності життя.

Пафос – це відображення у творі ставлення письменника до моделі дійсності, ідейно-емоційна оцінка зображених характерів. Розрізнюють такі основні види пафосу: героїчний, драматичний, трагічний, сентиментальний, романтичний, сатиричний, гумористичний.

Героїчний пафос виражає прагнення письменника показати велич людини, яка здійснює подвиг в ім’я загальної справи, ідейно ствердити у свідомості суспільства значення такого характеру та його моральної готовності до подвигу.

Драматичний пафос виникає при зображенні драматичних становищ і переживань героїв у літературно-художньому творі, які виникли під впливом зовнішніх сил і обставин та загрожують їх прагненням, а інколи й життю. Драматичні переживання героїв (побоювання, страждання, збентеженість, напруга) або послаблюються усвідомленням своєї правоти і рішучістю до дій, або ж ведуть до безнадії й відчаю.

Трагічний пафос з’являється, коли вплив зовнішніх обставин породжує в героя внутрішні протиріччя, що усвідомлюються ним як вищі моральні сили, які стоять над його власними інтересами і мають для нього надособисте значення.

Сентиментальний пафос – це душевна розчуленість, викликана усвідомленням позитивних якостей у характерах героїв, принижених соціально або пов’язаних з аморальним середовищем.

Романтика – це рефлективна душевна захопленість, звернена до певного піднесеного надособистого ідеалу чи його втілення.

Гумористичний і сатиричний пафоси базуються на розумінні комічного. Комізм – це невідповідність характеру людини її самоусвідомленню.

Сатиричний пафос – це різке, насмішливе заперечення певних сторін суспільного життя чи рис характеру, що негативно впливають на інших людей.

Гумористичний пафос – це сміх над невідповідністю реальної порожнечі існування героїв суб’єктивним претензіям на значимість, що заважає самим героям, але не шкодить оточенню.

Ідея – авторська концепція дійсності та людини, реалізована в літературно-художньому творі через її модель.

Фабула – дієва основа змісту, що розгортає конфліктний стан, окреслений тематикою і проблематикою твору, через зображення характерів і обставин та виступає як предмет розповіді, що сприймається читачем у вигляді цілісної картини життя. Фабула окреслює модель дійсності, реалізовану в літературно-художньому творі, та визначає межі руху сюжету в часі та просторі. Фабула – фактологічна сума подій, абстрагована від конкретного втілення в художньому тексті, завжди співвідноситься з реальним часопростором та реальними причинно-наслідковими зв’язками. У фабулі неможлива художня трансформація часопростору, на відміну від сюжету. Категорія фабули включає в себе поняття характеру, обставин, конфлікту, дії.

Характер – це індивідуальність, яка втілює певні загальні, суттєві особливості життя людей зі значною виразністю й активністю.

Обставини – це ситуації, у яких розкриваються характери.

Конфлікт – це життєве протиріччя, що проявляється як суперечність між характерами чи характерами й обставинами, яка виявляє проблему і, потребуючи вирішення, мотивує той чи інший розвиток дії. Виділяють два види конфлікту: інтрига (міжособовий конфлікт) і колізія (суспільний конфлікт).

Інтрига – зіткнення між характерами особистого плану, тобто стосується особистого життя героїв (домінує внутрішня дія).

Колізія – зіткнення між характерами та обставинами або між характерами та характерами, коли один чи декілька характерів уособлюють певні суспільні сили (домінує зовнішня дія).

Дія – це прояв емоцій, думок і намірів героя в його вчинках, рухах, висловлюваннях. Дії бувають внутрішні й зовнішні. У процесі та в результаті зовнішньої дії (події) змінюються стосунки між героями, їх доля. У внутрішній дії події виступають як причина роздумів і переживань героїв.

Компоненти змісту не існують відокремлено від формального їх утілення. Концептуально-змістове навантаження художніх образів може дещо змінюватися залежно від особливостей способу їх подачі, розташування, взаємозв’язку. Звідси кожний компонент форми повинен розглядатися функціонально, відповідно до ролі в розкритті змісту твору.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-18; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 1650 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Начинать всегда стоит с того, что сеет сомнения. © Борис Стругацкий
==> читать все изречения...

2348 - | 2103 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.