МУЗИЧНИЙ СУПРОВІД В АЕРОБІЦІ
План вивчення теми
1. Музичний супровід занять з оздоровчої аеробіки.
2. Заборонені рухи аеробіки та їх практична заміна.
Рекомендована література:
1. Давыдов В. Ю. Методика преподавания оздоровительной аэробики: учеб. пособ. / В. Ю. Давыдов, Т. Г. Коваленко, Г. О. Краснова. – Волгоград: Изд-во Волгогр. гос. ун-та, 2004. – 124 с.
2. Зайцева Г. А. Оздоровительная аэробика в высших учебных заведениях / Г. А. Зайцева, О. А. Медведева – М.: Физкультура и спорт, 2007. – 104 с.
3. Крючек Е. С. Аэробика. Содержание и методика проведения оздоровительных занятий: учеб.-метод. пособ. / Е. С. Крючек. – М.: Терра-Спорт, Олимпия-Пресс, 2001. – 64 с.
4. Лисицкая Т. С. Аэробика: в 2 т. Т.1. Теория и методика / Т. С. Лисицкая, Л. В. Сиднева. – М.: Федерация аэробики России, 2002. – 232 с.
5. Погасій Л. І. Методичні вказівки щодо організації та проведення занять з фізичної культури на тему: «Аеробіка як засіб підвищення працездатності студентів КНТЕУ» / Л. І. Погасій. – К., 2003. – 15 с.
6. Сиднева Л. В. Формирование профессиональных знаний и умений проведения занятий по базовой аэробике у студентов высших физкультурных учебных заведений: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 / Лариса Валентиновна Сиднева. – М., 2000. – 150 с.
7. Синиця С. В. Ритмічна гімнастика: навч. посіб. для проведення практичних занять / С. В. Синиця, В. В. Бондаренко, І. І. Мдівнішвілі. – Полтава: ПДПУ, 2004. – 91 с.
Музичний супровід занять з оздоровчої аеробіки
Музика є невід’ємною частиною занять з аеробіки. Вона підтримує на належному рівні емоційний фон та продуктивність занять, допомагає легше витримувати навантаження, покращує психічно-емоційний стан людини, полегшує формування рухових навичок, взагалі підвищує інтерес до занять.
У практиці оздоровчої аеробіки музику застосовують двояко:
1. Для поєднання рухів з музичним твором (виконання комплексів вправ, танцювальних композицій).
2. Як фон, для зняття монотонності від однотипних багато-повторних рухів (вправи шейпінгу, калонетику, сайкл-аеробіки тощо).
Від точного добору музичного супроводу багато в чому залежить успіх занять оздоровчої аеробіки. Для виконання рухів під акомпанемент важливо добирати музику з чіткою структурою. Основу структури музики складають зміст її властивостей (табл. 1).
Таблиця 1
Зміст музичних властивостей
№ | Перелік музичних властивостей | Зміст музичних властивостей |
Мелодія | Одноголосне вираження музичної думки | |
Мелодійний малюнок | Сукупність рухів мелодії вверх, вниз і на місці | |
Мелодійна вершина | Найвищий звук, якого досягає мелодія при кожному її підйомі | |
Кульмінація | Момент найвищого напруження у музичному творі або його частині | |
Ритм | Організована послідовність музичних звуків | |
Ритмічний малюнок | Чергування звуків різної довжини | |
Акцент | Виділення у музиці ударних інструментів | |
Темп | Швидкість виконання музичного супроводу | |
Такт | Відрізок твору від однієї сильної долі до наступної сильної долі | |
Музична фраза | Невелика, відносно закінчена частина музичного твору | |
Квадрат | Побудова музичного твору | |
Регістр | Частина звукового діапазону музики, яка займає певне положення по висоті | |
Сила | Тихе і голосне звучання музики | |
Висота | Ноти, розташовані на нотному стані | |
Тривалість | Подовженість звучання музичного твору | |
Тембр | Різноманітність відтінків і забарвлення в музичному творі | |
Музичний розмір | Вираження долей метра визначених певною тривалістю | |
Метр | Чергування сильних та слабких долей через визначену кількість рахунків, встановлених в музичному творі | |
Динамічні відтінки | Зміна гучності сили звуку при виконанні музичного твору | |
Музичний діапазон | Інтервал від найнижчого – до найвищого звуку | |
Період | Частина музичного твору, яка виражає відносно закінчену музичну думку | |
Доля | Сильні (слабкі) звуки музичного твору | |
Мотив | Найменша, відносно закінчена частина музичного твору | |
Розмір | Кількість доль у такті та їхня тривалість | |
Тон | Звук, який має визначену висоту; музичний звук | |
Тональність | Висота звуків, яка визначається положенням головного тону на тій чи іншій ступені звукоряду музичної системи |
Чимало з музичних властивостей, наприклад, таких, як сила, висота, тривалість, записують спеціальними музичними символами на нотному стані.
Для поєднання рухів з музикою, окрім ритмічних акцентів, велике значення має темп музичного твору. Він насамперед впливає на інтенсивність виконання вправ оздоровчої аеробіки. У музиці існує шість різних темпів, які визначаються відповідною кількістю музичних звуків (акцентів), що рахуються за певний проміжок часу (1 хв) (табл. 2).
Підбираючи музичний супровід занять, викладач повинен орієнтуватися не лише на власні музичні вподобання, а й дотримуватися встановлених норм. Слід враховувати тип музичного твору (зустрічний, заспокійливий), характер (танцювальний, енергійний, спокійний), призначення (зняття втоми або стресового напруження, покращення настрою), темп, ритм, а також рівень гучності (вона повинна дорівнювати 64–84 децибелів).
Таблиця 2
Темп музичного твору
№ з/п | Темп музичного твору | Кількість музичних акцентів за 1хв. | Методичні рекомендації щодо застосування вправ | Частини заняття (блоки) |
Повільний | 40–60 | Вправи на рівновагу, вправи на розслаблення, дихальні вправи | Заключна (ІІ заминка) | |
Нижче середнього (помірний) | 60–90 | Вправи на розтягнення, силові вправи, почергові напруження та розслаблення м’язів | Підготовча (попередній стретчинг), основна (силовий блок), заключна (ІІ заминка) | |
Середній | 90–110 | Аеробні вправи (базові, вправи на розучування), силові вправи | Підготовча (І аеробна розминка), основна (аеробний блок, силовий блок) | |
Вище середнього | 110–130 | Базові вправи аеробіки, танцювальні рухи | Підготовча (І, ІІ аеробна розминка), основна (ІІІ аеробна розминка, І заминка) | |
Високий (швидкий) | 130–160 | Танцювальні рухи, кардіо-аеробіка, циклічна аеробіки | Основна (ІІІ аеробна розминка, аеробна вершина) | |
Надвисо-кий | 160–180 | Кардіо-аеробіка, циклічна аеробіка | Основна (аеробна вершина) |
Окрім знань музичних властивостей фахівець повинен вміти поєднувати музику з різноманітними рухами, підбирати музичний супровід до окремих вправ, танцювальних зв’язок, комбінацій, етюдів, до кожного блоку заняття. Під час виконання рухів під музику слід вміло застосовувати методи кьюінгу, як вербальні, так і візуальні. Наприклад, виконуючи вправи відносно музичного квадрату застосовувати різні варіанти рахунків: у геометричній прогресії на 2, 4, 8 і т.п.; у зворотному відліку останньої фрази квадрату на 4, 3, 2, 1 (фраза: 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1); або більш професійно: на 4, 3, (2) – коротка назва наступного руху, (1) – слово, вигук, який підбадьорює, а також візуальний жест.
Контрольні запитання та завдання
1. Дайте визначення предмета та основних завдань музико-ритмічного виховання.
2. Визначте вимоги щодо музичної підготовки фахівців.
3. Охарактеризуйте основні поняття і властивості музичного супроводу занять.
4. Надайте рекомендації щодо підбору темпу музики та застосування вправ під неї.