Діяльність студента щодо освоєння окремих тем, проблем, питань або джерел, що передбачаються навчальним планом, але виносяться на самостійне опрацювання, отримує назву самостійної роботи. Опанування програмою курсу передбачає знайомство з окремими оригінальними працями - першоджерелами, уміння працювати з філософськими словниками та довідниками, додатковою літературою (посібниками, статтями, монографіями).
Мета самостійної роботи: змістовне осмислення інформації та ініціювання внутрішніх мотивацій до самостійно-пошукової діяльності, її втілювання у тексті як найвищій творчій цінності.
Форми самостійної роботи: опрацювання першоджерел,письмові комплексні самостійні роботи (ПКСР), реферати, авто-реферати, творчі есе, переклад іноземних текстів, сценарії до рольової гри, етична експертиза проблемних та конфліктних ситуацій, комп’ютерні та відеопрезентації, науково-практична конференція «Діалог культур: етикет і комунікація».
Види самостійної роботи
1. Підготовка до семінарських занять (Див. Плани семінарських занять, зокрема практикум до семінарських занять).
2. Письмова комплексна самостійна робота (ПКСР) №1.
3. Письмова комплексна самостійна робота (ПКСР) №2.
4. Письмова робота «Аналіз тексту» (першоджерела).
5. Письмова робота (реферат, авто-реферат, есе, рецензія, сценарій, етична експертиза).
6. Підсумкова студентська науково-практична конференція “Діалог культур: етикет і комунікація ”
Зміст самостійної роботи
Підготовка до семінарських занять
До кожної теми семінарського заняття пропонується практикум (контрольні запитання; проблемні запитання і завдання для самостійної роботи; література), в якому надається перевага пошуковим і проблемним питанням, обговорення яких уможливлює створення нестандартних педагогічних ситуацій, що вимагають самостійності мислення, критичного аналізу, вміння відстоювати й аргументувати свою точку зору.
6. 2. Модуль 1: Етика. Письмова комплексна самостійна робота №1
передбачає виконання 6 завдань, по 1 завданню з кожної із зазначених тем:
« Етика Арістотеля», «Християнська етика: особливості і призначення», «Етика І. Канта», «Етико-гуманістичне вчення Г.Сковороди», «Проблема сенсу життя: морально-етичні виміри», «Феномен любові: онтологічні та морально-екзистенційні виміри».
(Див. Практикум до семінарських занять, зокрема, проблемні питання і завдання для самостійної роботи)
6.3. Модуль 1: Прикладна та професійна етика. Письмова комплексна самостійна робота №2
передбачає виконання 6 завдань, по 1 завданню з кожної із зазначених тем:
«Екологічна етика», «Біоетика», «Етика бізнесу», «Громадянська етика», «Професійна етика», «Культура спілкування і етикет».
(Див. Практикум до семінарських занять, зокрема, проблемні питання і завдання для самостійної роботи)
6.4. Письмова робота «Аналіз тексту» (першоджерела)
Вибір першоджерела: студент самостійно вибирає текст, керуючись програмою курсу та списком рекомендованої літератури.
Текст: теоретична робота, що дає уявлення про наукову позицію автора; бажано цілісний текст, або логічно завершений фрагмент.
Вимоги до оформлення: обсяг роботи: бажано не більше 14-16 сторінок (14 Times New Roman, 1,5 інтервал).
Робота виконується письмово і складається із наступних частин:
1. вступ;
2. точна вказівка автора, назви тексту та вихідних даних (книга, сайт та ін.);
3. стисла довідка про автора тексту: дати життя, освіта, творчий шлях, внесок в історію етичної думки;
4. стисла довідка про текст: історія створення, місце та час видання;
5. конспект тексту з коментарем, включенням цитат автора(посилання оформлюються відповідно до загальних вимог до цитування);
6. при роботі над коментарем бажано користуватися критичною літературою;
7. вказати список літератури, використаної при написанні роботи.
Рекомендована література
· Адорно Теодор В. Проблемы философии морали. - М., 2000.- 239 с.
· Апель Карл-Отто. Дискурс і відповідальність: проблема переходу до постконвенціональної моралі/Пер. з нім. В.Купліна. – Киев: Дух і Літера, 2009.- 430 с.
· Арістотель. Нікомахова етика/ Переклав з давньогрецької Віктор Ставнюк. –К.: «Аквілон плюс», 2002. – 480 с.
· Бауман З. Етика постмодерну. –К.: Port –Royal, 2005. - 325 с.
· Бергсон А. Два источника морали и религии. - М., 1994. - 384 с.
· Бердяев Н.А. О назначении человека. -М., 1993. - С. 20-37.
· Бердяев Н.А.Эрос и личность //Философия пола и любви. - М., 1989. – 159 с.
· Бодрийяр Ж. Общество потребления. Его мифы и структуры / пер. с фр. – М.: Республика; Культурная революция, 2006. – 259 с.
· Бубер М. Образы добры и зла// Бубер М. Два образа веры. – М.,1995. - С. 88-210.
· Вебер М. Протестантська етика й дух капіталізму. - К., 1991.- С.20-85.
· Вышеславцев Б. Этика преображенного Эроса. - М., 1994. – 386 с.
· Гадамер Г. -Г. Неспособность к разговору//Гадамер Г. -Г. Актуальность прекрасного. - М.,1991. - С. 82 -92.
· Гьосле В Спроба етичної оцінки капіталізму//Гьосле В. Практична філософія в сучасному світі. –К.: Лібра, 2003. – С. 120-145.
· Гьосле В. Буття та суб’єктивність. До метафизики екологічної кризи //Гьосле В. Практична філософія в сучасному світі. –К.: Лібра, 2003. – С. 180- 211.
· Гьосле В. Велич і межі практичної філософії Канта// Гьосле В. Практична філософія в сучасному світі. –К.: Лібра, 2003. – С.19-52.
· Де Джордж Р.Т. Деловая этика/ Пер. с англ. Р. И. Столпера.- М.: Прогресс; РИПОЛ КЛАССИК, 2003. – 736 с.
· Делез Ж. Критическая философия Канта: учение о способностях. Бергсонизм. Спиноза. - М., 2000. - 251 с.
· Дьюї Д. Моральні принципи в освіті/ пер. з англ. М.Олійник. – Львів: Освіта:Літопис, 2001. – 32 с.
· Джеймс В. Прагматизм/ пер. з англ. П.Насади. – К.: Альтернативи, 2000. - 142 с.
· Йонас Г. Принцип відповідальності. У пошуках етики для технологічної цивілізації. – К.: Лібра, 2001. – 400 с.
· Кант І. Критика практичного розуму /Пер. з нім., прим. та післямова І. Бурковського; наук. ред. А.Єрмоленко.- К.: Юніверс, 2004. – 240 с.
· Кастельс М., Хіманен П. Інформаційне суспільство та держава добробуту. Фінська модель. Пер з англ. – К.: «Видавництво «Ваклер» у формі ТОВ, 2006. -256 с.
· Кониський Г. Моральна філософія, або Етика // Кониський Г. Філософські твори. У 2-х т. – К.: Наук. думка, 1990. – т. 1.-С. 385 – 474.
· Левінас Е. Між нами: Дослідження Думки-про-іншого. - К., 1999. - 312 с.
· Липовецки Жиль. Эра пустоты.: Эссе о современном индивидуализме.- СПб: Владимир Даль, 2001. – 330 с.
· Лосский Н.О. Условия абсолютного добра: Основы этики. -М., 1991. - С. 23- 296.
· Макінтайр Е. Після чесноти: Дослідження з теорії моралі. - К.: Дух і літера, 2002. –436 с.
· Маєр-Абіх К.М. Повстання на захист природи. Від довкілля до спільносвіту.- К.: Лібра, 2004. – 196 с.
· Мос Д. Пропущена ланка між теорією доброчесності та етикою бізнесу // Філософська думка: Український науково-теоретичний часопис. – Київ. – 2005. - № 5. – С. 61-78.
· Нойманн Э. Глубинная психология и новая этика. – СПб.: Академический проект, 1999. – 206 с.
· Ницше Ф. Генеалогия морали //Ницше Ф. избран. произв.: в 2-х т. - М., 1990.- т.2. – С.407-472.
· Прокопович Ф. Етика, або наука про звичаї // Прокопович Ф. Філософські твори. У 3-х т. – т. 2. – К.: Наукова думка, 1980 –С. 505 – 507.
· Рікер П. Сам як інший/ Пер. із фр. –К.: Дух і Літера, 2000. – С.203-270.
· Рікер П. Етика і мораль// Навколо політики. – К., 1995.- С. 269-283.
· Ролз Дж. Теорія справедливості /Пер. з англ. О.Мокровольського. – К.: Основи, 2001.- 822 с.
· Соловьев В.С. Оправдание добра. Нравственная философия. - Соч.- в 2-х т., М., 1990, т.1. - С. 47-580.
· Тейлор Ч. Етика автентичності. - К.: Дух і літера, 2002. –128 с.
· Тейлор Ч. Джерела себе/ Пер. з анг.- К.: Дух і Літера, 2005. –696 с.
· Франк С.Л. Смысл жизни //Духовные основы общества. -М., 1993. -С.147-216.
· Франкл В. Человек в поисках смысла. -М., 1993. - С. 261-327.
· Фромм Э. Психоанализ и этика. - М., 1993. - С. 25-186, 261-326.
· Фукуяма Ф. Великий Крах. Людська природа і відновлення соціального /Переклад з англійської Віктора Дмитрука. -Львів: «Кальварія», 2005.- 380 с.
· Фукуяма Ф. Доверие: социальные добродетели и путь к процветанию: Пер. с англ. –М.: ООО «Издательство АСТ»:ЗАО НПП «Ермак», 2004.- 730 с.
· Швейцер А. Благоговение перед жизнью. -М., 1992.- С.41-237.
· Шопенгауэр А. Две основные проблемы этики //Свобода воли и нравственность. - М., 1992. - С. 46-124.
· Хабермас Ю. Демократия. Разум. Нравственность. - М., 1992. – 245 с.
· Ясперс К. Комунікація //Ситниченко Л.А. Першоджерела комунікативної філософії. - К.,1996. - С. 132-148.
6. 5. Письмова робота ( реферат, авто-реферат, есе, тест, сценарій до рольової гри, етична експертиза).
Важливою формою виявлення етико-моральної компетентності студентів є такі різновиди самостійної роботи як реферати і авто-реферати.
Тематика рефератів
· Аретологічне вчення Арістотеля.
· Людська природа й образ досконалості у Арістотеля
· Християнська етика: від справедливості до милосердної любові.
· Проблема обгрунтування моральних цінностей і норм.
· Ідея морально-духовного сходження в етико-екзистенційному дискурсі.
· Перфекціонізм – етика особистого удосконалення.
· В.Соловйов: концепція „Абсолютного Добра”.
· Образ святості як етичний ідеал у культурі Київської Русі.
· М.Фуко: „турбота про себе” та морально-духовні практики.
· Етика абсолютних цінностей (М.Лосський).
· “Золоте правило моральності” й особливості Декалогу як нормативної програми.
· М.Бердяєв про призначення людини.
· Толерантність як універсалія новоєвропейської свідомості.
· Учення про категоричний імператив Канта.
· Реконструкція кантівської парадигми у сучасній комунікативній філософії.
· Етико-гуманістичне учення Г.Сковороди.
· Ідея морально-духовного сходження: міфологічні витоки.
· Аскеза і медитація в морально-духовних практиках.
· Морально-духовні практики даосизму.
· Мистецтво бути людиною (Г.Сковорода).
· Гоголівська концепція людської душі: “живої” і “мертвої.”
· Платонівське вчення про Ерос.
· Добро і зло в філософських та релігійних уявленнях.
· Любов як найвищий вияв морального Добра.
· Мистецтво любові (Е.Фромм).
· Гуманістична та авторитарна етика (Е.Фромм).
· «Золоте правило моральності»: виникнення та історичні метаморфози.
· Етика ненасилля: джерела і розвиток.
· Світові релігії про смерть та безсмертя (християнство, буддизм, іслам)
· Біоетика та проблеми евтаназії.
· „Жива етика” Реріхів.
· Особливості морально-духовних практик(на матеріалі йоги, буддизму тощо).
· Діалогічні стосунки як чинник формування культурної ідентичності.
· Етика благоговіння перед життям А.Швейцера.
· Діалогічна етика Е.Левінаса.
· Обов‘язок і відповідальність як основоположні категорії соціальної етики.
· Прикладна етика у глобалізованому світі.
· Філософія діалогу (М.Бубер).
· Честь, гідність, відповідальність в ландшафтах українського суспільства
· Ідеї перфекціонізму у сучасній психології.
· Гостинність і етикет українців.
· Мовний етикет українців.
· Українська етнопедагогіка.
· Педагогічна етика.
· Ґенеза і різновиди етикету.
· Мистецтво спілкування й етика службових стосунків.
· Феномен „маски” і етикет.
· Комунікативна мова жестів та етикет.
· Культура спілкування і етикет.
· Знаково-символічний та морально-етичний характер обрядів і ритуалів.
· Універсалістська етика і етноетика.
· Язичницькі уявлення про „добро” і „зло” в українських казках.
· Усна словесність: кристалізація і трансляція морального досвіду.
· Людська гідність: етичні, правові, психологічні аспекти.
· Моральні проблеми віртуальної реальності.
· Інформаційне суспільство та «хакерська етика».
· Комунікація та етикет у менеджменті.
· Діалогічна етика на порозі третього тисячоліття.
· Етика відповідальності у контексті глобальних викликів сучасності.
· Мораль та політика.
· Громадянська етика: європейський досвід та українські реалії.
· Поняття «довіра», «соціальний капітал» та сучасний економічний розвиток (фукуямівська версія).
· Особистіть та професійна роль: стратегії успіху та моральні обмеження.
· Суспільна мораль в економічній практиці.
· Морально-комунікативні засади становлення солідарної української нації.
· Етика бізнесу як різновид прикладної етики.
· До проблеми відновлення соціального капіталу в українському суспільстві.
· Етична експертиза як інструмент та критерій розвитку громадянського суспільства.
· З історії становлення екологічної етики як науки.
· Етичні кодекси як «засіб терапії» аномальних явищ.
· Поняття «шлях» та «гідне життя» в контексті етичного дискурсу.
· Професійна етика сучасного менеджера: європейський досвід та українські реалії.
· Сучасні тенденції розвитку етики бізнесу в Україні.
· Сучасні концепції економічної етики в англо-американській та німецькомовній соціально-філософській традиції.
· Етичний кодекс: історія та сучасність.
· Етична кодексова культура в системі університетської освіти: європейський досвід та українські реалії.
· Імідж ділової людини: етико-естетичні виміри.
· Проблема переходу до постконвенціональної моралі в українській перспективі.
· Етичний кодекс студента КНЕУ.
Примітки:
· Тема роботи може відрізнятися від запропонованої, але узгоджується з викладачем.
· Реферат повинен мати план, відповідну до плану структуру: вступ, основну частину, висновки, список використаної літератури.
· При написанні роботи слід використати щонайменше 3-5 джерел, засвідчивши це посиланнями в тексті роботи.
· Обсяг роботи: бажано не більше 12 сторінок (14 Times New Roman, 1,5 інтервал).
· При оцінці роботи враховується насамперед самостійність і оригінальність міркувань студента з обраної теми.
Авто-реферат – творча самостійна робота, що є спробою уявити і описати життя від імені обраної ролі – героя в контексті певної культурно-історичної епохи. Авто- реферат - може розглядатись як сучасна форма етики перфекціонізму.
Кращі роботи оприлюднюються на студентській науково-практичній конференції „Діалог культур: етикет і комунікація ”, пропонуються для участі у студентських наукових конкурсах та конференціях.
Тест “Хто є хто” (заповнити таблицю – 10 імен на вибір студента)
Відомі імена в гуманітаристиці | Роки життя, країна, національність | Назва основних праць | Назва напряму або школи, тип вчення | Надбання в етиці (головні ідеї) |
Гаутама | ||||
Мойсей | ||||
Сократ | ||||
Конфуцій | ||||
Платон | ||||
Лао-цзи | ||||
Епікур | ||||
Арістотель | ||||
Ісус Христос | ||||
Франк С. | ||||
Фукуяма Ф. | ||||
Ніцше Ф. | ||||
Швейцер А. | ||||
Сковорода Г. | ||||
Соловйов В. | ||||
Бердяєв М. | ||||
Кант І. | ||||
Гегель Г.-В.Ф. | ||||
Адорно Т. | ||||
Руссо Ж. -Ж. | ||||
Апель Карл-Отто. | ||||
Спіноза Б. | ||||
Шелер М. | ||||
Дьюї Д. | ||||
Шопенгауер А. | ||||
Йонас Г. | ||||
Прокопович Т. | ||||
Бауман З. | ||||
Козловський П. | ||||
Бергсон Г. | ||||
Габермас Ю. | ||||
Вебер М. | ||||
Кониський Г. | ||||
Гьосле В. | ||||
Мур Дж. | ||||
Маєр-Абіх К.М. | ||||
Бубер М. | ||||
Левінас Е. | ||||
Рікер П. | ||||
Войтила К. | ||||
Фромм Е. | ||||
Макіавеллі Н. | ||||
Монтень М. | ||||
Тейлор Ч. | ||||
Макінтайр Е. | ||||
Ролз Дж. | ||||
Джеймс В. | ||||
Фуко М. | ||||
Франкл В. | ||||
Фройд З. |