Кафедра світової літератури
ПЛАНИ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ
САМОСТІЙНА РОБОТА
З курсу
Історія зарубіжної літератури
(XVIII століття)»
Освітньо-кваліфікафійний рівень: бакалавр
Галузь знань: 0203 Гуманітарні науки
Напрям підготовки: 6.020303
Філологія. Мова і література (англійська, німецька)
Заочна форма навчання
Групи – А 21
Семестр: 4
Укладач – к. філол.н., доц. Тарасова Н.І.
Полтава – 2015
Лекції
Модуль 1. XVIII СТОЛІТТЯ ЯК ДОБА ПРОСВІТНИЦТВА
ОСНОВНІ ЛІТЕРАТУРНІ НАПРЯМИ ДОБИ
ЛІТЕРАТУРА АНГЛІЇ
Модуль 2. ЛІТЕРАТУРА ФРАНЦІЇ
Модуль 3. ЛІТЕРАТУРА НІМЕЧЧИНИ, ІТАЛІЇ, РОСІЇ
Практичні заняття
Практичне заняття № 1
САТИРА І УТОПІЯ В РОМАНІ ДЖ. СВІФТА “МАНДРИ ГУЛЛІВЕРА”.
ПОЕЗІЯ Р.БЕРНСА
План
Частина 1
САТИРА І УТОПІЯ В РОМАНІ ДЖ. СВІФТА “МАНДРИ ГУЛЛІВЕРА”
1. Дж. Свіфт – видатний представник англійського Просвітництва.
2. Роман “Мандри Гуллівера”: особливості композиції та жанру, художня своєрідність, аналіз образу Гуллівера.
3. Критика англійської монархії у 1 частині твору.
4. Поєднання сатири й утопії у 2 частині роману.
5. Соціальна критика різних верств суспільства у 3 частині роману. Республіканські ідеї Свіфта.
6. Алегоричний зміст 4 частини твору. Образи гуїгнгнмів та єгу, їх символічність.
Завдання
· Виписати цитати, які характеризують образ Гуллівера.
· Зробити короткий коментар до роману Дж. Свіфта “Мандри Гуллівера” у формі тлумачного словника (наприклад: війна Ліліпутії і Блефуску з приводу яйця – критика релігійних війн між протестантами й католиків щодо обрядів, гуїгнгнми – алегоричне зображення тиранів, єгу – алегоричне зображення рабів тощо) – не менше 10-12 понять.
Література
Ніколенко О.М. Бароко. Класицизм. Просвітництво. – Харків, 2003. – С. 121-136.– С. 142-149.
Ніколенко О.М. Просвітництво як доба в історії світової культури // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2003. - № 1. – С. 53-56.
Наливайко Д.С. Искусство: направления, течения, стили. – Кн. 1. – К., 1981.
Безвершук Ж.О. Історія і теорія світової та вітчизняної культури. – К., 1991.
История зарубежной литературы XVIII века / З.И. Плавскин, А.В. Белобратов и др. – М., 1991.
Дубашинский И.А. «Путешествия Гулливера» Дж. Свифта. – М., 1969.
Левидов М.Ю. Путешествия в некоторые отдаленные страны мысли и чувства Дж. Свфита. – М., 1986.
Муравьев В.С. Джонатан Свифт. – М., 1968.
Муравьев В.С. Путешествие с Гулливером. – М., 1972.
Нерсесова М.А. Дж. Свифт. – М., 1967.
Урнов Д. Робинзон и Гулливер. Судьба двух литературных героев. – М., 1973.
Аникст А. История английской литературы. – М., 1956.
Гречанюк С. Прозріння і розчарування Дж. Свіфта // Всесвіт. – 1987. - № 3.
Трауберг Л. «Безумие» доктора Свифта (об аллегории в романе «Путешествия Гулливера» // Вопросы литературы. – 1977. - № 2.
Дейч А. Дыхание времени. – М., 1974.
Гарин И. Свифт // Гарин И. Пророки и поэты. – М., 1992. – Т. 1.
Частина №2
ПОЕЗІЯ Р.БЕРНСА
1. Життєвий і творчий шлях Р. Бернса.
2. Волелюбні мотиви у творчості Р. Бернса (“Джон Ячмінь”, “Чесна бідність” та ін.). Образ народу. Патріотичний пафос лірики поета.
3. Людина і природа в поезії Р. Бернса. Улюблені образи природи поета, їх роль у ліричних творах.
4. Мотиви кохання й дружби у поезії Р. Бернса.
5. Українські переклади творів Р. Бернса.
Завдання
· Зробити письмовий аналіз двох віршів Р. Бернса (за вибором).
· Вивчити напам’ять вірш Р. Бернса (на вибір).
Література
История зарубежной литературы XVIII века / З.И. Плавскин, А.В. Белобратов и др. – М., 1991.
Елистратова А. Роберт Бернс: Критико-биографический очерк. – М., 1957.
Колесников Б.И. Роберт Бернс. Очерк жизни и творчества. – М., 1967.
Райт-Ковалева Р.Я. Роберт Бернс. – М., 1965.
Аникин Г., Михальская Н. История английской литературы. – М., 1975.
Аникст А. История английской литературы. – М., 1956.
Валюх З. О. Балада Р. Бернса “Джон Ячмінне зерно” // Вивчення світової літератури в школі. – Полтава, 1995. – Випуск 6.
Серман І.Б. Твори Р. Бернса у перекладах І. Франка і С. Маршака // Українське літературознавство. – Львів, 1988. – Випуск 50.
Новикова М. Урок двох майстрів (про переклад віршів Р. Бернса Маршаком та М. Лукашем) // Всесвіт. – 1971. - № 7.
Пасько А. Р. Бернс в перекладах П. Грабовського // Матеріали XXI наукової конференції Ужгородського державного університету. – К., 1967. – Серія філології.
Практичне заняття № 2
НІМЕЦЬКЕ ПРОСВІТНИЦТВО.
ТВОРЧІСТЬ Ф. ШИЛЛЕРА. ТВОРЧІСТЬ Й. В. ГЕТЕ
План
Частина №1
ТВОРЧІСТЬ Ф. ШИЛЛЕРА
1. Своєрідність та етапи німецького Просвітництва.
2. Естетичні погляди Ф. Шиллера.
3. Лірика Ф. Шиллера. Розробка жанру балади. Ідейно-естетичні особливості поетичних творів Ф. Шиллера (“Рукавичка”, “Лицар Тогенбург”, “Івікові журавлі”, “Поділ землі”, “До радості” та ін.).
4. Драматургія Ф. Шиллера штюрмерського періоду:
а) п’єса “Розбійники”: риси романтизму, антитеза як структуроутворюючий принцип драми, образи головних героїв;
б) п’єса “Підступність і кохання”: основний конфлікт, образи головних героїв, художні особливості драми.
6. Драма “Вільгельм Телль”: тема національно-визвольної боротьби, образ Вільгельма Телля, художня своєрідність.
Завдання
· Зробити письмовий аналіз одного з поетичних творів Ф. Шиллера (на вибір).
· Виписати цитати, які характеризують образи головних героїв однієї з драм (на вибір).
Література
Ніколенко О.М. Бароко. Класицизм. Просвітництво. – Харків, 2003. – С. 156-175.
Ланштейн П. Жизнь Шиллера. – М., 1984.
Либинзон З. Е. Фридрих Шиллер: Книга для учащихся. – М., 1990.
Неустроев В.П. Великий немецкий поэт Ф. Шиллер. – М., 1955.
Шиллер Ф. Статьи и материалы. – М., 1966.
Бояджиев Г. От Софокла до Брехта. – М., 1988.- С. 190-208.
История зарубежной литературы XVIII века / З.И. Плавскин, А.В. Белобратов и др. – М., 1991.
Логвин Г. “Майстерно ти стріляєш з лука, Телль…” (До проведення уроків з вивчення поетичної драми Ф. Шиллера “Вільгельм Телль”) // Зарубіжна література в навчальних закладах. – 1999. - № 9. – С. 21-25.
Частина №2
ТВОРЧІСТЬ Й. В. ГЕТЕ
1. Й.В. Гете – поет, драматург, філософ.
2. Балада “Вільшаний король”: особливості композиції та образної системи, роль міфу у творі, українські переклади.
3. “Фауст” Гете: історія створення; тематика і проблематика; особливості композиції; роль прологів; жанрово-стильові особливості, роль міфології.
4. Образна система (образ Фауста, Вагнера, Маргарити).
5. Образ Фауста у світовій літературі. “Фауст” у світовому мистецтві.
Завдання
· Вивчити напам’ять монолог Фауста.
Література
Шалагінов Б.Б. Шлях Гете: Життя, філософія, творчість. – Харків, 2003.
Шалагінов Б. Гете // Вікно в світ. – 1999. - № 1. – С. 52-73.
Шалагінов Б. “Фауст” Гете: людина поміж Богом і дияволом // Всесвітня література та культура в навчальних закладах України. – 2000. - № 12. – С. 45-46.
Шалагінов Б. “Фауст” Гете: Містерія, міф, утопія. – К., 2002.
Ніколенко О.М. Бароко. Класицизм. Просвітництво. – Харків, 2003. – С. 176-208.
Аникст А. Гете и Фауст. От замысла к свершению. – М., 1983.
Аникст А. Творческий путь Гете. – М., 1986.
Бахтин М. Время и пространство в произведениях Гете // Эстетика словесного творчества. – М., 1979. – С. 204-237.
Конради К.О. Гете: Жизнь и творчество: В 2 т. – М., 1987.
Копелев Л. «Фауст» Гете. – М., 1962.
Свасьян К. Иоганн Вольфганг Гете. – М., 1989.
Филина И.А. Философско-этические проблемы в трагедии Гете «Фауст» // Всесвітня література та культура в навчальних закладах України. – 2001. - № 4. – С. 30-32.
Лейтес Н.С. От «Фауста» до наших дней. – М., 1987.
Практичне заняття № 3
КОМЕДІЇ П.О.БОМАРШЕ. ТВОРЧІСТЬ Ж.-Ж. РУССО
План
Частина №1
КОМЕДІЇ П.О. БОМАРШЕ
1. Етапи розвитку і своєрідність французької літератури доби Просвітництва.
2. Життя і творчість фрацузького драматурга П.О. Бомарше.
3. Комедія П.О. Бомарше “Севільський цирульник, або даремна обережність”: любовний сюжет і соціальний план; характеристика образів (граф Альмавіва, лікар Бартоло, Розіна, Фігаро); художня самобутність твору.
4. Комедія П.О. Бомарше “Шалений день, або одруження Фігаро”: ускладення любовної інтриги; соціальний зміст п’єси, її критичний пафос; характеристика образів (граф і графиня Альмавіва, Бартоло, Сюзанна, Марселіна, Керубіно, Фігаро); жанрова своєрідність п’єси.
Завдання
· Схарактеризувати образ Фігаро (п’єса “Одруження Фігаро”).
Література
История зарубежной литературы XVIII века / З.И. Плавскин, А.В. Белобратов и др. – М., 1991.
Артамонов С.Д. Бомарше. Очерк жизни и творчества. – М., 1961.
Грандель Ф. Бомарше. – М., 1985.
Лещинская Г. П.О. Бомарше. – М., 1980.
Фиккельштейн Е. Бомарше. – Л.-М., 1957.
Бояджиев Г. От Софокла до Брехта. – М., 1988.- С. 173-184.
Штейн А. На вершине литературі. – М., 1977. – М. 224-269.
Частина №2
ТВОРЧІСТЬ Ж.-Ж. РУССО
- Соціально-філософські та естетичні погляди Ж.-Ж. Руссо.
- Роман «Юлія, або нова Елоіза»: проголошення чистих почуттів і свободи; своєрідність образної системи; сюжетно-композиційні особливості.
- Трактат «Еміль, або Про виховання»: формування морально і фізично здорової людини; жанрово-композиційна своєрідність; характеристика героїв.
Завдання
· Дібрати цитати до характеристики образів роману і трактату.
Література
Борщевська М.В. Жан-Жак Руссо і Україна // Радянське літературознавство. – 1978. – № 7. – С.46-50.
Жан-Жак Руссо // Моруа А. Три Дюма: Литературные портреты. – К., 1988. – С.368-379.
Занадворова Т.Л. Теория Руссо о возвращении к природе // Французский ежегодник. 1979. – М., 1981. – С.230-234.
Лавров С.Г. Жан-Жак Руссо і діячі української культури // Всесвіт. – 1962. – № 5. – С.34-38.
Луков В.А. Руссо и преромантизм (Идеи в области драматургии, театра, музыки) // Проблемы метода и жанра в зарубежной литературе. – М., 1983. – С.19-37.
Мильчина В.А. Роман Ж.-Ж. Руссо «Юлия, или Новая Элоиза» // Памятные книжные даты. 1986. – М., 1986. – С.132-136.
Нахлік Є. «Нова Елоїза» Ж.-Ж. Руссо і «Наталка Полтавка» І.П.Котляревського // Всесвіт. – 1989. – № 12. – С.130-132.
Обломиевский Д.Д. Руссо // История всемирной литературы: В 9 т. – М., 1988. – С.137-145.
Реизов Б.Г. Ж.-Ж. Руссо и Цицерон // Реизов Б.Г. Историко-литературные исследования. – Л., 1991. – С.200-208.
Розова З. «Новая Элоиза» Руссо и «Наталья, боярская дочь» Карамзина // Русская литература. – 1966. – № 4. – С.149-153.
Черневич М.Н., др. История французской литературы. – М., 1965. – С.195-207.
Чеснокова Т. Жан-Жак Руссо (1712-1778) // Зарубежная детская литература: Учебное пособие. – М., 1998. – С.196-198.
3. Самостійна робота*