Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Культура України в умовах утвердження тоталітаризму 1930-х рр




Тридцяті роки стали для української культури своєрідним хресним шляхом, пройденим з вини антинаціональної сталінської політики. Процеси українізації було насильницьки припинено, її ініціаторів та ідеологів репресовано, зве- дено майже під корінь представників національно свідомої інтеліґенції незалежно від їхньої політичної орієнтації. На- прикінці 20-х – на почат. 30-х рр. Сталін і його оточення усунули від партійного і державного керівництва т. зв. «опор- туністістів» і започаткували масові політичні репресії. В цей час розпочалася цілеспрямована боротьба проти українсь- кої інтеліґенції.

Характерною ознакою сталінізму було те, що він культивував недовіру до людей розумової праці, знецінював їх до- свід, знання. Інтелігенцію раніше за інших почали огульно звинувачувати у «шкідництві», антисоціалістичній діяль- ності. На багатьох наліплювали політичні ярлики. У ставленні до інтелігенції простежувалась лінія на розкол, на роз- брат, на боротьбу. Нетерпимість до ряду уявлень і норм поведінки інтелігенції, ідеологічний натиск на неї створювали хворобливу обстановку в суспільстві. Жертвами терору ставали передусім люди найбільш духовно та інтелектуально обдаровані. Трагічними були наслідки масових репресій серед художньої, наукової, технічної інтелігенції.

«Шахтинська справа», викриття так званого «національного ухи­лу» в КП(б)У, міфічних «Спілки визволення Укра- їни», «Укра­їнського національного центру», «Блоку українських націо­налістичних партій», «Всеукраїнського бороть- бистського центру», «Троцькістсько-націоналістичного блоку» – це далеко не повний перелік злочинів сталінщини в кінці 20-х – 30-ті рр.

Аналізуючи загальну суспільно-культурну ситуацію 1930-х рр. в Україні, можна виділити такі етапи в її розвитку:

1) 1930–1932 рр. Розкручується маховик штучно загостреної «класової бо­ротьби», але в національно-культурно­му житті зберігається позитивна інерція 1920-х рр. Поки ще продовжується робота на ниві українізації преси, школи, куль- турно-пропагандистської діяльності, діловодства. Збе­рігаються залишки лібералізму в культурній політиці. Все це іс- нує значною мірою завдяки принциповій позиції Ми­коли Скрипника – теоретика національного питання, відомого дер- жавного діяча України (наркома освіти).

2) 1933–1935 рр. Постанови ЦК ВКП(б) піддають нещадній кри­тиці «помилки КП(б)У у запровадженні колективі- зації та на­ціональному питанні». Для «зміцнення» керівництва в Укра­їну направлені П. Постишев та його помічники. Розпочина­ється масовий терор і спровокований голодомор. Усунений зі своєї посади М. Скрипник кінчає життя само- губством. З аре­штом у травні 1933 р. письменника М. Ялового почалися ре­пресії проти діячів культури столиці Укра- їни – Харкова. Глибоко вражений арештом товариша, зацькований політичними звинувачення­ми, застрелився М. Хви- льовий. Заарештовано й відправлено в табори О. Вишню. Л. Курбаса, звинуваченого в націоналіз­мі, виганяють з театру, ув’язнюють, згодом він гине в таборі. Жертвами репресій стали художник М. Бойчук та його послі­довники, драматург М. Куліш, письменники – члени ВАПЛІТЕ, майс­терні революційного слова «МАРС», неокласики, футуристи та ін. Ли- ше письменників за цей час репресовано близько 500. Насамперед про них прийнято казати, що вони уособлюють «роз­стріляне відродження» української культури. Потрапили під роз­гром ВУАН і Всеукраїнська асоціація марксистсь- ко-ленінських інститутів, ліквідовано значну кількість науково-дослідних інститутів, в першу чергу гуманітарного профілю, «проріджено» кадри націона­льного учительства.

3) 1936–1938 рр. У 1936 р. хвиля репресій спадає, стабілізуєть­ся економічне становище. Та вже в 1937–1938 рр. бу- ло репресовано майже всі керівні партійні, державні, військові та інші кадри на всіх рівнях – у тому числі й ті, руками яких здійснювався терор 1933–1935 рр. Новий шквал репресій захоплює багатьох ще уцілілих діячів культури. Тільки в кінці 1938 р. масовий те­рор припиняється, зусилля концентруються на вирішенні прак­тичних завдань, бо виникли ве- ликі труднощі, викликані кад­ровими спустошеннями і погіршенням міжнародної ситуації.

Таким чином, 1930-ті рр. дають суперечливу картину культурного життя. Затверджена тоталітарна політична мо- дель. Поруч з певними досягненнями спостерігалася втрата творчого потенціалу, накопиченого в 1920-ті рр. Зву­зилася тематика і проблематика мистецтва, збідніла його поетика; із засудженням т. зв. «формалізму» припинилися сти­льові пошуки. На перший план виходить оспівування героїки соціалістичного будівництва, мистецтво намагаються перетво- рити (не без успіху) на величезну пропагандистську установу, на виробництво естетизованих ідеологічних стереотипів.

Одночасно держава продовжує централізовану політику навчання грамоті. В 1930 р. прийнято постанову про оста- точну ліквідацію неписьменності серед населення віком від 7 до 35 років протягом навчального року. За офіційними даними, в роки першої п’ятирічки навчилися грамоті понад 5 млн. осіб. Але, застосовані в ході лікнепу адміністратив- но-командні методи зменшували культурну вартість урядової політики. В багатьох випад­ках грамотність сільського населення була поверховою, не спиралася на тради­ції національної культури і народної мудрості. Ті, хто закінчив кур- си лікнепу мали вміти прочитати і передати зміст прочитаного; писати прості речення, застосовувати при написанні початкові правила орфографії. Основну масу ліквідаторів неграмотності складали комсомольці, що фактично витісни- ли професійних вчителів. При цьому переважна більшість новоявлених освітян самі закінчили лише початкову школу.

Все це вело до низької якості знань і до рецидивів неграмотності. Ліквідація неграмотності сприймалась як якась глобальна проблема перевиховання людини на основі комуністичної ідеології. У школах лікнепу вводились політгоди- ни, а самі культармійці отримували відповідний інструктаж у партійних органах. Це ство­рювало ґрунт для поширення в Україні сталінської соціа­льної міфології, давало можливість маніпулювати масами, використовувати їх в антинарод- них, антигуманних і, по суті, антикультурних цілях.

Лікнеп вже через декілька років виявив свою безперспективність, бо не гарантував від рецидивів неграмотності і не міг зупинити їх відтворення. Становище почало змінюватись з 1932 р. коли система короткотермінових форм навчання поступово витіснялась державними загальноосвітніми школами для дорослих, де знання давались як в обсязі початко- вої дворічної школи, так і за чотирирічною программою. З другої половини 30-х рр. збільшилась кількість загальноос- вітніх шкіл для дорослих. Проте, незважаючи на великі зусилля держави, завдання ліквідації неграмотності серед до- рослого населення у довоєнний період так і не було повністю вирішено.

Радянська влада намагалася охопити всіх дітей шкі­льним навчанням. У 1930 р. Україна включилася у по­хід за «все- обуч». Протягом другої п’ятирічки в основному завершено перехід до обов’язкового початкового навчан­ня на селі, а в містах – до загального семирічного на­вчання. Про­тягом 1932–1934 рр. запроваджено загальносоюзну систе­му народної освіти з уніфікованими програмами та під­ручниками. Українська школа втрачала своє національ­не обличчя, стиралися місцеві особливості. В Україні розгорталася мережа культосвітніх закла­дів, які виступали в ролі «активних провідників політи­ки партії». Так, з 1928 по 1941 рр. кількість клубів в УРСР збільшилася з 11 до 25 тис., а бібліотек – з 9 до 22 тис.

В УРСР працювали видатні наукові колективи, такі як математична школа Д. Граве, колектив фізиків Українсь­кого фізико-технічного інституту (Харків), де працювали І. Курчатов та Д. Ландау. Продовжували творити історики Д. Бага- лій, Д. Яворницький, М. Яворський. Кількісні по­кажчики наукового потенціалу зростали: в 1928 р. у науково-дослід- них закладах республіки працювало 3,7 тис. науковців, а наприкінці 1930-х рр. – 19,3 тис. Але якісні показники вигля- дали катастрофічно. Під гаслом боротьби з «буржуазним націоналізмом», «шкідництвом» наприкінці 20-х – на початку 30-х рр. почався погром української науки який тривав протягом наступного десятиріччя. Переслідування наукової ін- телігенції набуло характеру масового те­рору. «Націоналісти» викривалися в усіх установах ВУАН, їх праці оголошува- лися ворожими матеріалістичному світогляду і політично небезпеч­ними з усіма наслідками, що з цього випливали.

Розправа з вченими спустошувала наукові установи, нищила традиції і сам генофонд української науки, а також розчищала шлях до неї лю­дям типу горезвісного академіка Т. Лисенка.

Надзвичайних гонінь зазнали представники гуманітарної науки, в яких вбачали інтелектуаль­ну опозицію тоталітар- ній владі. Були майже повністю знекровлені Інститут української культури, Інститути мовознавства, української літе- ратури, ра­дянського права, польської культури та ін. «Ворогів народу» вишукували і в музеях, бібліотеках, архівах.

Особливе несприйняття ідеологічних структур тоталітарної держави викликали будь-які спроби торкатися в науко- вих дослідженнях національ­них особливостей культурного розвитку чи соціально-економічних про­цесів. Наставляючи суспільствознавчі науки на «більшо­вицькі рейки», вони спрямовували науковців на розвін­чання «буржуазно-націона- лістичної контрреволюції», інших «ворогів на­роду». Про наукову об’єктивність при цьому не йшлося.

І все ж поступово у суспільно-політичному та культурному житті посилюються національно-патріо­тичні мотиви. У 1934 р. прийнято партійно-урядове рішення про обо­в’язкове вивчення в загальноосвітній школі вітчизняної історії. В історичних дослідженнях, художній літературі, різних мистецьких творах по­мітною стає тематика, пов’язана з бороть- бою українського народу за соці­альне і національне визволення. Повертаються із забуття окремі діячі української наці- ональної культури, визвольного руху. Але це відбувалося під прискіпливим партійним контро­лем, суворою цензурою.

З кінця 1920-х – та 1930-ті роки наростають міфологізовані уявлення про радянську дійсність і становище в ній лю- дини. Правлячий режим прагне підмінити у свідомості трудящих об’єктивні уявлення про реальний стан суспільства рожевими легендами про нього. Над створенням таких легенд, крім пропагандистського апарату партійних органів, ма- ли працювати всі сфери культури – літерату­ра, кіно, театр, образотворче мистецтво тощо. Це означало посилення полі- тичного й ідеологічного контролю за культурою. Управління нею набуває форм директивних постанов. Культурна творчість заганялася в рамки більшовицьких ідеологічних догм, мала відображати світоглядні позиції правлячої партії.

Жорсткий ідеологічний і політичний контроль за інтелігенцією з боку влади, переважно силове укорінення в масо- вій свідомості етичних цінно­стей більшовизму виробили певний тип суспільної поведінки митця, орі­єнтованої на спро- щені критерії художньої творчості. Культура штучно позбавлялася віковічних традицій, духовних начал, національних особливостей, загальнолюдських цінностей.

Ідеологічною аксіомою стало сталінське визначення суті соціалістичної культури – пролетарської за змістом, націо- нальної за формою. Все, що не вписувалося в рамки цього визначення, ого­лошувалося ворожим, зазнавало утисків, го- ніння. Митці мали стати або ідеологічними адептами режиму, або ж, звинува­чені в усіх гріхах, вилучалися з творчого процесу, а часто й втрачали жит­тя. Запобігати інакомисленню у творчій сфері мали створені ще на почат­ку 1920-х рр. органи цензури – Головліт, Головмистецтво, Головрепертком з їх розгалуженою системою.

Почалося силове запровадження методу соціалістичного реалізму в художній творчості. Сам по собі цей метод, як один із творчих напрямів, мав право на існування. Проте він був проголошений єдиним творчим методом у літературі й мистецтві, і навіть гіпотетичні міркування щодо можливості інших напрямів чи методів ви­знавалися крамольними. Підміна естетичних критеріїв політико-ідеологічними призводила до того, що митець, творчість якого не вписувалась у відповідні схеми, сприймався як ідейний ворог з відповідними для тих часів наслідками.

На основі постанови ЦК ВКП(б) про перебудову літературно-художніх організацій (1932) у СРСР, а також у всіх со- юзних республіках було ство­рено єдині творчі спілки радянських письменників, художників та ін. Ця своєрідна колек- тивізація мистецьких сил сприяла їх інтеграції в суспільно-політичну систему існуючого режиму. Разом з тим багато хто з інтелігенції схвально сприйняв створення єдиних твор­чих спілок, У них вбачався свого роду запобіжний захід проти ідеологіч­ного терору «класово орієнтованих» мистецьких організацій, які громили аполітичні, з їхнього погляду, літературно-художні угруповання. Доречно зауважити, що ні ваплітяни, ні неокласики не заперечували зв’язок між лі- тературою і політикою. Проте вони не погоджувалися з його вуль­гарним трактуванням, доводячи, що цей зв’язок не є прямим і безпосе­реднім, а отже, відкидали наміри політизувати мистецтво і культуру в цілому.

Історія української культури 1920–30-х рр. дає при­клади як жертовного служіння її ідеалам, так і соціального кон- формізму. Багато митців, літераторів, діячів науки не поступилися принципами, зазнаючи репресій, прийня­ли смерть у таборах. Проте значна частина літераторів, діячів театру, кіно, інших видів мистецтва стала на шлях нагнітання соці- ально-класової непримиренності, цькування «буржуазних націоналістів» й інших класово ворожих елементів.

Навіть кращі митці України, в цілому чесні в своїй творчості (М. Хвильовий, Г. Епік, М. Куліш), піддавшись кампа- нії нагнітання політичного психозу, підтримали процес над Спілкою визволення України, складаючи подяку органам ДПУ за розвінчання «академіко-бандитів». Не витримали ідеологічного натиску і такі яскраві постаті української куль- тури як П. Тичина, М. Рильський, В. Сосюра, Ю. Яновський та чимало інших.

Провідною в мистецтві стає так звана виробнича тематика. Поряд зі звеличен­ням людей праці у творах про індуст- ріалізацію, колективізацію обов’язко­вими персонажами були консервативні керівники, шкідники-спеціалісти, класово обмежені інтелігенти, яким протистоять «безгрішні» партійні во­жаки, «червоні спеціалісти», робітники і селяни – носії передової пролетарської ідеології і моралі. Разом з тим у численних тво­рах про соціалістичне перетворення села читач не знаходив і згадки про трагедію українського села, пов’язану з голодомором 1932–1933 рр., з винищенням його ос- новної виробничої сили під час розкуркулювання. Отже, певною мірою митці робили свій вне­сок у створення культур- ної платформи ідеології сталінізму, допомагали роз­кручувати маховик насильства, жертвою якого ставали й самі.

Про масштаби трагедії української культури свідчать хоча б такі дані: у 1930 р. друкувалося 259 українських пись- менників, після 1938 р. – лише 36 з них. За цей час померли своєю смертю лише 10 письменників. Анало­гічна доля спіткала представників інших галузей української націо­нальної культури. Погрому зазнали болгарська, грецька, єврей- ська, німецька, польська культури, культури інших національностей, що проживали на території України.

Негативні наслідки мало примусове вилу­чення релігії зі сфери духовного життя народу. Офіційна ідеологія оціню- вала релігію як світогляд, ворожий пролетарським цінно­стям. Оголосивши релігію антиподом культури, влада повела проти неї боротьбу пропагандою войовничого атеїзму та репресивними заходами. Зокрема, під тиском властей у 1930 р. припинила своє існування Українська автокефальна право­славна церква. В 1930-ті рр. в Україні припинили існування 75% церков. Вони були зруйновані, або передані під господарські потреби чи культурно-просвітницькі заклади.

Антирелігійна політика в цілому, завдала непоправних де­формацій духовному розвитку українського народу, при- звела до втрати багатьох цінностей і моральних норм загальнолюдського характеру. По­няття порядності, честі, спра- ведливості, благородства, милосердя, які здавна про­повідувалися церквою, стали розглядатися як абстрактно-гуманіс- тичні, позбавлені класового змісту категорії, необов’язкові для «будівників» соціалістичного суспільства. У їх свідо- мість насаджувалися класові сурогати з відповідними критеріями добра і зла, справед­ливості, рівності, свободи тощо.

Сталінська концепція соціалістичної культури – «пролетарської за змістом, національної за формою» – набула фа- тального значення для розвитку національного мистецтва. Оригінальний зміст, який спирався на національні традиції, оголошувався «націоналістичним» і переслідувався. Натомість книжкові сторінки, театральні, концертні сцени запов­нювали псевдофольклорні підробки, відроджувався мало­російський гопаковий імідж, з яким передові діячі україн­ської культури боролися ще в XIX – на поч. XX ст., або заохочувало­ся нетворче наслідування, копіювання ан­тичних, рене- сансних, передвижницьких та інших традицій. Ця своєрідна «імітат-культура» пропагувалася і під час декад та ти­жнів українського мистецтва, що з великою помпезністю про­ходили в Москві і які так полюбляв Сталін.

Таким чином, історія розвитку вітчизняної куль­тури у міжвоєнний період засвідчує, що культура нації тісно пов'я- зана з її державним устроєм. Зберігати і вільно розвивати національну культуру можна лише в умовах незалежної дер- жави. І навпаки, повноцінний розви­ток культури неможливий при політичному безправ’ї. Переконливим свідченням цього є доля української культури 1920–1930-х рр. в умовах радянської дійсності.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-10-07; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 723 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Студенческая общага - это место, где меня научили готовить 20 блюд из макарон и 40 из доширака. А майонез - это вообще десерт. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2372 - | 2320 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.