Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Основні риси філософії Просвітництва




* раціоналізм – опертість на розум, організація світу і держави на засадах розуму

* антропоцентризм – розуміння людини як природної і колективної істоти

* матеріалізм: механістична картина світу

* філософія історії: ідея прогресу як поступального удосконалення людського розуму

* детеологізація світоглядних основ суспільства і атеїзм

* критика релігії і схоластики

* пантеїзм – спроба отоження Бога і природи

* акцент на розробці філософських проблем змінюється, відбувається перехід від онтології до гносеології

* гуманізм - визнання людини найвищою цінністю у світі, повага до гідності та розуму людини; течія в західноєвропейській культурі епохи Відродження, право на щастя в житті, і вільний вияв природних почуттів і здібностей.

* теоцентризм - (грец. Theos — Бог + лат. Centrum — центр кола) — філософська концепція, в основі якої лежить розуміння Бога як абсолютного, досконалого, найвищого буття, джерела всього життя і будь-якого блага. При цьому основою моральності служить шанування і служіння Богу, а наслідування і уподібнення Йому вважається вищою метою людського життя.

Філософські погляди Канта

Родоначальником німецької класичної філософії є Іммануіл Кант. Він ставив такі питання: як можливі в математиці, природознавстві, філософії теоретичні положення, що мають всезагальне і необхідне значення. Згідно з Кантом всезагальність і необхідність положень науки і філософії не залежать ні від сваволі суб*єкта, що пізнає, ні від досвіду. Всезагальність і необхідність повідомляються знанню апріорними (не залежними від досвіду, додосвідними), всезагальними і необхідними формами чуттєвості і розсудку. Це твердження неминуче веде до агностицизму, оскільки форми, властиві суб*єкту, який пізнає, і які слугують йому для синтезу чуттєвих даний, не можуть бути зараховані до об*єктивної реальності, яка існує незалежно від людської чуттєвості і розсудку. Цю об*єктивну реальність Кант визначає як «непізнавану річ у собі».

Також Кант поширював ідеї від розвитку простого до складного (ідея саморозвитку), подолав суперечності між емпіризмом і раціоналізмом, обгрунтував роль практики в процесі пізнання. Кант вважав, що повинна існувати фаза практики,висунув і обгрунтував гіпотезу походження сонячної системи з гігантської газової туманності, вносить у свою теорію пізнання нове гносеологічне поняття – розсудок.

За Кантом, в основі синтезу категорій розсудку та чуття лежать типові просторово-часові схеми наших дій із речами. Тобто ми бачимо в речах передусім такі визначеності, які пов'язані із особливостями наших взаємодій з ними. Тому люди з різним досвідом діяльності, люди різного фаху в тих самих речах бачать різні предмети. Отже, досвід — це досвід діяльності (правда, за Кантом, насамперед розумової).

До надбань філософії Канта слід віднести також його етичні, естетичні та соціологічні ідеї. У сфері моралі Кант виходив із визнання вихідної рівності всіх людських розумів як суверенних чинників свідомого вибору поведінки. З такої рівності випливає, що кожен окремий розум повинен у прийнятті рішень діяти як загальний розум. На цій основі формулюється кантівський «категоричний імператив» («остаточне повеління»): «Чини завжди так, щоб максима (тобто вираз у формі принципу) твоєї волі могла мати також і силу... всеза-гального закону». Це означає, що людина, обираючи певний тип поведінки, повинна припускати можливість такої ж поведінки для будь-кого. У сфері естетики Кант дійшов висновку, що там, де йдеться про мистецький смак людини, не діють закони логічного обґрунтування. Тому естетичні сприйняття є цілісні, неаналітичні, непрагматичні, і естетичні судження будуються як ціннісні, оцінні.

Глибокими і повчальними були ідеї Канта щодо руху історії; вони зберігають свою актуальність ще й донині. Кант вважав, що в основі історичного процесу лежать природні потреби людини. Але людина внаслідок своєї вихідної обмеженості та незахищеності повинна виявити свої розумові здібності і стати творцем нового життя. Розум рухає людські дії, а також визначає прямування історії до справедливого, розумно організованого громадянського суспільства, де повинні запанувати закони, рівність, справедливість та загальний мир.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-10-07; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 365 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Так просто быть добрым - нужно только представить себя на месте другого человека прежде, чем начать его судить. © Марлен Дитрих
==> читать все изречения...

2497 - | 2245 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.