Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Антиутопія в англійській літературі




1. Антиутопія: історія розвитку, жанрова своєрідність, проблематика.

2. Розвиток жанру антиутопічного роману в англійській літературі ХХ століття. Англомовні антиутопії («1984» і «Animal Farm» («Звіроферма») Дж. Оруэлла, «Brave New World» (Чудовий новий світ) і «Ape and Essence» (Мавпа і сутність) О. Хакслі, «Fahrenheit 451» (451 градус за Фаренгейтом) Р. Бредбері, «Chrysalids» (Хризаліди) Дж. Уіндема, «Player Piano» (Утопія-14 або в ін. ред. Механічене піаніно) К. Воннегута, «End of Eternity» (Кінець вічності) А. Азімова і «Handmaid’s Tale» (Сповідь служниці) М. Етвуд.

3. Морфологія тоталітарного суспільства в романах Дж. Оруелла (особистість і державна влада; система виховання і навчання; ставлення до науки і мистецтва;родинні взаємини)

4. Система персонажів романів Дж. Оруелла як презентація моделей поведінки в тоталітарному суспільстві.

5. «Ера Форда» в зображенні Олдоса Хакслі: соціально-політична й економічна структура «земного раю» в романі «Чудовий новий світ».

6. Функції шекспірівських реплік Дикуна. Замятинські ремінісценції в романі.

Теми для індивідуальних письмових завдань:

1. Доля Джона Дикуна в «дивному новому світі».

2. Мистецтво як утілення ритуальних форм. Розуміння історії в романі.

3. Показ духовної деградації людини за умов тоталітарної системи на прикладі антиутопічних творів.

4.Поясніть слова Дж. Оуелла:

Війна – це мир.

Свобода – це рабство.

Незнання – сила.

ЛІТЕРАТУРА

Антиутопии ХХ века. – М., 1989. – С. 327 – 349.

Блюм Арлен. Английский писатель в стране большивиков: К 100-летию Дж. Оруэлла // Звезда. – 2003. № 6. – С. 182 – 191.

Борецький М. Антиутопія Дж. Орвела „1984” як узагальнена картина радянського тоталітаризму: (Матеріали до року-лекції) // Відродження. – 1996. – № 1.

Горбачева Н. «Мыслепреступления» Джорджа Оруэлла // Всемирная литература. – 2000. – №2. – С. 125 – 132.

Гладышев В. В., Похвищева И. В. В тоталитарном обществе любовь безсильна: Роман Д. Оруэлла «1984» // Русская словесность в шк. Украины. – 1998. № 1. – С. 41 – 44.

Зверев А. О старшем брате и чреве кита: Штрихи к портрету Дж.Оруєлла // Литературное обозрение. – 1989. – № 9.

Іконнікова М. Антиутопічний дискурс в оцінці літературознавства ХХ ст. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://studentam.net.ua/content/view/8879/97/.

Кёстлер А. Автобиография // Иностранная литература. – 2002. – № 7- 8. Рецензия: Каграмонов Ю. Артур Кёстлер в роли товарища // Новый мир. – 2003. – № 9. – С. 186 – 191.

Кёстлер А. Слепящая тьма: Роман // Нева. – 1988. – № 7 – 8. Рецензия: Зверев А. Кёстлер и тьма – прикосновение к истокам // Иностранная литература. – 1989. – № 10. – С. 208 – 217.

Києнко І. Сатира, або той самий Оруелл // Киянко І. Сучасний англійський комічний роман. – К.: Наукова думка, 1993. – С. 72 – 80.

Кононенко С. І. Думкозлочинець із 101 кімнати”: Матеріали до вивчення роману Дж. Оруела „1984” – 11 клас // Зарубіжна література в навчальних закладах. 1998. – № 1. – С. 27 – 29.

Ландор М. Олдос Хаксли: попытка диалога с советской стороной // Вопросы литературы. – 1995. – № 5. – С. 214 – 230.

Лисюткиеа Л. Как Оруэлл пошёл в народ, или «Операция Гуттенберг»: (о судьбе романа английского писателя Дж.Оруэлла «1984» в СССР // Новое время. – 1991. – № 20.

Недошивин В. М. Джордж Оруэлл – беглец из лагеря победителей // Иностранная литература. – 1990. – № 3 – С. 167 – 176.

Недошивин В. М., Чаликова В. А. Неизвестный Оруэлл // Иностранная литература. – 1992 – № 2. – С. 215 – 225.

Новикова Т. Необыкновенные приключения науки в утопии и антиутопии (Г. Уэлс, О. Хаксли, А. Платонов) // Вопросы литературы. – 1998 – № 4. – С.179

Романова А. «Серый кардинал за кулисами современности // Иностранная литература. – 2001. – №5. – С. 274 – 278.

Скуратівський М. Міф про Джорджа Орвелла // Всесвіт. – 1988 – № 4.

 

 

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ № 4

РОМАН ЕНТОНІ БЕРДЖЕССА «МЕХАНІЧНИЙ АПЕЛЬСИН»

(Anthony Burgess «A Clockwork Orange»)

1. Огляд творчості Е. Берджесса.

2. Футуристичний світ у романі «Механічний апельсин». Риси антиутопії в романі.

3. Провокаційні риси головного персонажа. Тема музики в романі.

5. Історія Алекса та проблеми її інтерпретації. Парадоксальний підхід Е. Берджесса до питання добра і зла в людській природі.

6. Семантика образу «clockwork orange».

7. Варіанти перекладу роману російською та українською мовами.

Поміркуйте над питаннями:

1. Прокоментуйте, спираючись на текст, характеристику майбутнього, яке Берджесс малює в романі,

2. Як змінився Алекс після експерименту? Який авторський погляд на можливість «поліпшення» людської природи? Аргументуйте свою відповідь, звертаючись до тексту.

Завдання:

1. Розкрити особливості екранізації роману Стенлі Кубриком (1971).

 

ЛІТЕРАТУРА

1. Берджес Е. Механічний апельсин / Пер. О. Буценка [ Електронний ресурс ]. – Режим доступу: http://www.gramotey.com/books/1269045890.htm

2. Бёрджесс Э. Заводной апельсин / Пер. В. Бошняка [ Електронний ресурс ]. – Режим доступу: http://lib.ru/INPROZ/BERDZHES/apelsin.txt

3. Дорошевич А. Энтони Бёрджесс: цена свободы // Ин. лит. – 1991. – № 12. – С. 229 – 233.

4. Зверев А. «Когда пробьёт последний час природы...»: Антиутопия. XX век // Вопросы литературы. – 1989. – № 1. – С. 26 – 69.

5. Мельников Н. Заводной Энтони Бёрджесс // Новый мир. – 2003. – № 2. – С. 174 – 180.

6. Хуснулина Р. Пример живой жизни классики. Роман Э. Бёрджесса «Заводной апельсин» Х класс // Лит. в шк. – 2000. – № 7. – С. 45 – 47.

 

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ № 5

АЙРІС МЕРДОК «ЧОРНИЙ ПРИНЦ»

(Jean Iris Murdoch «The Black Prince»)

1. Місце роману «Чорний принц» у творчості А. Мердок.

2. Жанрова й композиційна своєрідність твору. Поєднання в романі детективного, готичного, філософського и психологічного начал.

3. Тема мистецтва в романі: позиції Бредлі Пірсона й Арнольда Баффіна.

4. Тема любові, її зв'язок з темою мистецтва. Творче осмислення А. Мердок платонівської ідеї еротичного сходження.

5. Висока метафоричність роману; значення теми Локсія – Аполлона.

Завдання:

1. Законспектуйте статтю Соломії Павличко «Айріс Мердок. Мистецтво проти теорій чи осягнення теорій?» // Павличко С. Зарубіжна література: Дослідження та критичні статті / Передмова Д. Наливайка. – К.: Вид-во Соломії Павличко „Основи”, 2001. – С. 489 – 519.)

 

Поміркуйте над питаннями:

1. 1.Дослідники наголошують на впливах філософії Платона, Сартра, Вейль на творчість А. Мердок. Прокоментуйте ці твердження. Що Вам відомо про філософські роботи письменниці?

2. У чому специфіка інтертекстуальних зв’язків роману «Чорний принц» із творчістю В. Шекспіра? Як Ви розумієте «гамлетівське питання» роману?

 

Література

Білик Н. Д. “Романи про митця” повоєнних років // Література Англії. ХХ століття: Навчальний посібник / За ред. К. О. Шахової. – К.: Либідь, 1993. – С. 7 – 27.

Воропанова М. И. Мердок Айрис // Зарубежные писатели: Био-библиографический словарь: В 2 ч. – М.: Просвещение, 1997. – Ч. 2. – С. 32 – 35.

Воропанова М. И. Под знаком Аполона // Мёрдок А. Чёрный принц. – М.: Правда, 1990.

Гражданская З. Чёрный принц. Кто он? // Литературное обозрение. – 1975. – № 3. –С. 87 – 89.

Ивашева В. В. Судьбы английских писателей: Диалоги вчера и сегодня. – М.: Советский писатель, 1989. – с. 208 – 255.

Мердок А. Черный принц. Роман. Пер. с англ. И. Бернштейн, А. Поливановой / Послесл. М. Воропановой; Примеч. М. Воропановой и И. Мизининой; Ил. Р. Авотина – М.: Правда, 1989 – 432 с.

Павличко С. Айріс Мердок. Мистецтво в пошуках добра // Павличко С. Зарубіжна література: Дослідження та критичні статті / Передмова Д. Наливайка. – К.: Основи, 2001. – С. 489 –509.

Толмачев С. П. Художественный мир Айрис Мердок: Автореф. дис. … – М., 1999. – 16 с.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-07-29; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 1326 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Свобода ничего не стоит, если она не включает в себя свободу ошибаться. © Махатма Ганди
==> читать все изречения...

2307 - | 2069 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.