Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Політична доктрина націонал-соціалізму




 

Форма суспільного|громадського| устрою|устрою|, що сполучає|з'єднує| соціалізм з|із| яскраво вираженим|виказувати| націоналізмом (расизмом). Н.-с. називається також ідеологія, що обгрунтовує такого роду соціальний порядок|лад|. Типовий приклад|зразок| Н.-с. — Німеччина|Германія| 1933—1945. Н.-с. і комунізмом були два основні різновиди тоталітаризму 20 ст|ст.|

 

У 1920-ті| рр. в соціалістичному русі поряд з|поряд із| радикальним лівим соціалізмом (комунізмом) досить швидко склався радикальний правий соціалізм (нацизм). Розбіжності і боротьба двох крайніх форм соціалізму — старого соціалізму, що тяжіє до марксизму, і Н.-с. — були неминучим зіткненням|сутичкою| між двома соціалістичними течіями. «У них не було розбіжності|розходження| в тому, що саме держава повинна визначати положення|становище| людини в суспільстві|товаристві|. Але|та| між ними були (і завжди будуть) глибокі розбіжності|розходження| у визначенні конкретних класів і груп» (Ф.А. Хайек). І комунізм, і нацизм прагнули до планомірної і тотальної організації сил суспільства|товариства| для виконання певного суспільного|громадського| завдання|задачі|. Проте|однак| вони по-різному визначали природу тієї мети|цілі|, на досягнення якої повинні прямувати всі зусилля суспільства|товариства|. Комунізм пропонував побудувати|спорудити| «рай на землі» для всього людства (інтернаціоналізм). Н.-с. мав намір створити такий «рай» для вибраної нації (раси) за рахунок всіх ін. народів (націоналізм, расизм). Комунізм і Н.-с. принципово розходилися з|із| індивідуалізмом і лібералізмом в тому, що, підпорядковувавши|підкоряти| всі ресурси суспільства|товариства| досягненню кінцевої мети, відмовлялися визнати які б то не було сфери автономії, в яких індивід і його воля були б такими, що визначають. Історія Н.-с. і комунізму показує, що «в індустріальному суспільстві|товаристві| справжній|даний| соціалізм може бути лише|тільки| тоталітарним, а тоталітаризм — лише|тільки| соціалістичним» (Э. Геллнер).

 

Н.-с. передбачав|припускав|: централізоване, державне управління економікою, що не зважає на приватну власність, що частково зберігається, на засоби|кошти| виробництва; чітку ієрархію цілей і цінностей, вищою з|із| яких була побудова|шикування| расово чистого суспільства|товариства|, що має все необхідне для свого тривалого існування: концентрацію влади в руках однієї партії, що направляється|скеровує| вождем; ідеологію, яка не може оспорюватися|заперечувати| навіть в деталях; безроздільну|неподільну| монополію на засоби|кошти| масової комунікації; повний|цілковитий| контроль за всіма сферами суспільного|громадського| і приватного життя; жорстке насильство відносно всіх інакодумців і незгодних; забезпечення расової чистоти суспільства|товариства|; щиру переконаність широких мас в тому, що вони покликані побудувати|спорудити| досконалий|довершений| соціальний світ|мир| і створити нову людину.

 

На початку| 1930-х| рр. в Германії націонал-соціалісти на чолі з А. Гитлером мирним дорогою|колією| прийшли до влади. Майже відразу ж почалися|зачинали| гоніння на євреїв і потім|і тоді| їх масове знищення (голокост|), а також підготовка до завоювання народів, покликаних забезпечити трудові ресурси для «тисячолітнього рейху». «Зовнішня політика, — писав Гітлер, — це мистецтво швидко забезпечувати народ необхідним по кількості і якості життєвим простором|простір-час|. Внутрішня політика — це мистецтво гарантувати застосування необхідної для цієї мети|цілі| сили, що виражається|виказує| в расовій чистоті і відповідній чисельності населення».

 

Світогляд Н.-с. спиралося|обпиралося| на вульгарний соціал-дарвінізм|, доповнений расистськими переконаннями, що тлумачать історію як демонстрацію переваги|вищості| одних рас над іншими, переваги|вищості|, обумовленої збереженням|зберіганням| творчими расами «чистоти крові» (Ж.А. де| Гобіно, X. Чемберлен і ін.). «Головне|чільне| джерело сили народу, — стверджував|затверджував| Гітлер, — це не володіння зброєю або організація армії, а внутрішня його цінність, тобто|цебто| расова чистота». Для збереження|зберігання| останнього держава| повинна захищати свій народ від «отруєння трьома отрутами», кожен з яких пов'язаний з євреями; це, по-перше, інтернаціоналізм — пристрасть до чужого, що виникає із|із| зменшення власних культурних цінностей і веде до змішення крові; по-друге, егалітаризм|, демократія і закон більшості, не сумісні з індивідуальним творчим початком і довірою до вождя; по-третє, пацифізм, руйнівний в людині здорове, інстинктивне прагнення до самозбереження. Ще в 1927 Гітлер говорив: «Народ втрачає|розгублює| свою внутрішню цінність, як тільки|як тільки| стає схильний до цих трьох пороків|вад|, бо він тим самим руйнує свою расову чистоту, проповідує інтернаціоналізм, зрадив|зраджував| свою самостійність і на її місце ставить підпорядкування|підкорення| меншості|меншини| більшості, інакше кажучи, некомпетентність|, і починає|зачинає| скачуватися|скочувати| в братерство|братство| всіх людей». Ідеологія, заснована на націонал-соціалістичних| ідеях, вважалася|лічила| необхідною умовою «нового, революційного перетворення світу|миру|». Знаряддям проведення її в життя була націонал-соціалістична| партія, що називалася, подібно до комуністичної партії, «революційної». «Ідеологія Гітлера, який би непродуманий| і непереконливий| вона не здавалася|видавалася| тією, хто не розділяв її, давала йому такий же підхід до історичних процесів, а отже, і таку ж упевненість в собі, яку марксизм давав комуністичним вождям» (А. Буллок).

 

Політичний, а потім і економічний успіх Н.-с. на початку| 1930-их| рр. був, по словах Хайека, прямим наслідком невдач соціалістів, що тяжіли до марксизму. До моменту приходу|прибутку| Гітлера до влади останніми була націоналізована більше половини йому. промисловості, приведеною неумелым| державним управлінням в повний|цілковитий| занепад. Після|потім| | суперечок Н.-с. категорично виступив|вирушав| проти|супроти| продовження усуспільнення власності. Зокрема, з приводу заводів Круппа Гітлер | заявив: «Зрозуміло, я їх не чіпатиму. Не думаєте ж ви, що я настільки безумний|божевільний|, що стану руйнувати німецьку економіку? Лише|тільки| якщо Крупп не зуміє впоратися|справитися| і діяти на користь нації, держава повинна втрутитися, лише|тільки| і лише тоді... Але|та| для цього не потрібна експропріація... досить мати сильну державу». Усуспільненню власності Н.-с. віддав перевагу постановці власників під повний|цілковитий| контроль держави|.

 

 

Націонал-соціалістична суспільна|громадська| система, що підпорядкувала|підкоряла| йому. народ необмеженої| влади невеликої купки людей, не була якимсь|деяким| відступом від магістральної дороги|колії| історії. Н.-с. був однією з версій колективізму 20 ст|ст.|, що вважав|лічив|, що волею історії він йде на зміну прогнилому індивідуалізму (см.: Індивідуалістичне суспільство|товариство| і колективістське| суспільство|товариство|). «...Одна загальноприйнята ілюзія — мабуть, найнебезпечніша зі|із| всіх, — пише Э. Фромм, — полягала в переконанні, що люди на зразок|ніби| Гітлера нібито захопили владу над державним апаратом лише за допомогою віроломства і шахрайства, що вони і їх підручні правлять, спираючись|обпиратися| на одне лише грубе насильство, а весь народ є безпорадною жертвою зради і терору». Фромм укладає|замикає|, що роки, які пройшли після|потім| поразки|ураження| Н.-с, зі|із| всією очевидністю показали помилковість цієї т.зр.: «Нам довелося|припало| визнати, що в Германії мільйони людей відмовилися від своєї свободи з|із| таким же запалом, з|із| яким їх батьки| боролися за неї; що вони не прагнули до свободи, а шукали спосіб від неї позбавитися; що інші мільйони були при цьому байдужі і не вважали|лічили|, що за свободу варто боротися і вмирати|помирати|. В той же час|разом з тим| ми зрозуміли, що криза демократії не є суто італійською або німецькою|германською| проблемою, що він загрожує|погрожує| кожній сучасній державі».

 

Військова|воєнна| поразка|ураження| Н.-с. з'явилося одночасно і поразкою|ураженням| націонал-соціалістичної| ідеї. Проте|тим не менше| не можна сказати, що вона померла|вмерла| остаточно.

 

Як і комунізм, Н.-с. продовжує залишатися одній з головних|чільних| колективістських| перспектив сучасного індустріального суспільства|товариства|.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-07-29; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 627 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Начинать всегда стоит с того, что сеет сомнения. © Борис Стругацкий
==> читать все изречения...

2349 - | 2104 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.