Завдання та методичні поради для самостійної роботи
Користуючись рекомендованою літературою, опрацювати та підготувати реферативні повідомлення, відобразивши політико-правові погляди мислителів в періоди:
1. Загальна характеристика та три етапи розвитку європейської середньовічної політико-правової думки. Теократичні правові теорії. Елементи державної влади: сутність, походження, використання. Право як: 1) дія справедливості в божественному порядку людського співжиття; 2) як певна дія по встановленню рівності щодо іншої людини в силу певного способу урівнювання.
2. Данте Аліг’єрі. Універсалізм і антропоцентризм. "Монархія" і політичні листи Д. Аліг’єрі. Облаштування всесвітньої держави на основі єдиних, стабільних законів. Монарх, община і церква.
3. Політико-правове вчення Марсілія Падуанського. Його трактат "Захисник миру". Правові погляди середньовічних юристів. Corpus juris civilis. "Саксонське зерцало" як джерело правових ідей.
4. Політичні та правові ідеї середньовічних єретичних рухів у Європі. Роджер Беккон, Г. Галілей, Сільван та ін. Ян Гус як ідеолог антинімецького чеського національного руху.
5. Виникнення політико-правових ідей християнства. Новий Заповіт (Євангелія) як джерело політико-правових ідей християнства.
6. Політико-правові ідеї в творах ранньо-християнських мислителів: Тертуліана, Кипріяна, Івана Золотоуста та ін. Зародження теократичних доктрин. Блаженний Аврелій Августин та його політико-правові погляди в трактаті "Про боже місто". Церква ("боже місто") і держава ("місто земне"). Оправдання держави. Бог як вище благо і об’єкт любові громадян держави.
7. Правові принципи Євангелія: 1) закон не для праведників, а для непокірних, нечистивих, грішників, правопорушників; 2) рівність; 3) еквівалент; 4) обов’язок працювати і розподіл благ по праці; 5) засудження багатства, приватної власності і вимога спільності майна.
8. Вплив ранньохристиянської політико-правової думки на політико-правові вчення Середньовіччя, Нового та Новітнього часу.
9. Держава як частина універсального божественного порядку. Види законів за Х. Аквінським: 1) вічний; 2) природній; 3) людський; 4) божественний. Два види несправедливих законів: 1) коли в них відсутні загальні ознаки закону, наприклад загальне благо; 2) коли вони суперечать божественним законам.
10. Політико-правове вчення Марсілія Падуанського. Його трактат "Захисник миру". Причина конфлікту між церквою і державою. Генезис держави – розвиток її з сім’ї як первинного елемента людської асоціації. Взаємозв’язок "матерії" (держави) і "форми" (права). Трактовка народного суверенітету. Громадянин і громадянське суспільство. Правильні і неправильні форми правління (апологія Арістотеля). Божественний та людський закон за М.Падуанським. Відповідальний уряд, який діє за законами.
11. Правові погляди середньовічних юристів. Corpus juris civilis. "Саксонське зерцало" як джерело правових ідей.
Питання для самоконтролю
1. Дати загальну характеристику релігійного світогляду. Вкажіть на різницю в ідеях теоцентризму і космоцентризму. Зясуйте, як вплинули ці ідеї на формування особливостей державно-правової думки.
2. Хто в епоху середньовіччя обгрунтував ідею народного суверенітету?
3. Хто є засновником теологічної теорії держави і права? Розкрийте її зміст. Що таке теологія?
4. Розкрийте сутність теократичної теорії держави. Чи є такі держави в сучасному світі?
5. Дайте тлумачення «громадянського миру» під кутом зору теології і раціоналізму.
6. Що по суті є спільного в сучасному категоріальному визначенні права і в понятті «права», яке знаходимо в державно-правовій концепції Марсилія Падуанського?
7. Який зміст у середньовічному суспільстві втілювався в поняття «природне право»?
8. Як ви розумієте висловлювання «Держава – матерія, право – форма» (із державно-правової концепції Марсилія Падуанського)?
9. На вашу думку: чому Августин не поділяв поглядів Цицерона та інших мислителів дохристиянської доби на державу, як вищий зразок втілення справедливості?
10. Вкажіть на різні методологічні засади вчення Арістотеля і Томи Аквінського. Вкажіть на характерні особливості їхніх поглядів на державу і право і чим зумовлені ці особливості?
11. Чим обгрунтовував Тома Аквінський необхідність опору владі?
12. Що мало на меті вчення Августина про десакралізацію уявлень про державу?
Література
1. Трофанчук Г.І. Історія вчень про державу і право: Навчальний посібник. – К., 2005.
2. Демиденко Г.Г. Історія вчень про державу і право: Підручник. – Харків, 2004.
3. Мірошниченко М.І., Мірошниченко В.І. Історія вчень про державу і право: Навчальний посібник. – К., 2004.
4. Шульженко Ф.П., Андрусяк Т.Г. Історія політичних і правових вчень: Навчальний посібник. – К., 2002.
5. Потульницький В. Теорія української політології. Курс лекцій. – К., 1993.
6. Себайн Г., Торсон Т. Історія політичної думки. – К., 1996.
7. Богош Ю. Тома Аквінський. – М., 1975.
8. История политических и правових учений / Под ред. В.С. Нерсесянца.- М., 2003.