Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Перетягування напрямних точок вузла




Положення сегментів, що входять і виходять із вузла лінії, визначається розташуванням напрямних точок. Після виділення вузла на екрані стають видні напрямні точки, що визначають поводження обох суміжних з ним сегментів. Щоб змінити форму сегмента, не переміщаючи вузлів, досить перетягнути відповідні напрямні точки покажчиком інструмента Shape (Форма).

Переміщення вузлів

Виділений вузол або сукупність виділених вузлів можна переміщати всіма прийомами переміщення об'єктів. Найчастіше користуються перетаскуванням виділених вузлів мишею (при цьому всі вони зміщаються однаково) або зсувом за допомогою клавіш керування курсором. Перший прийом використається для грубого настроювання форми кривої, другий дозволяє виконувати більше тонке настроювання (особливо якщо задати невелике зміщення, про що говорилося вище).

Редагування вузлів

Крім команд меню, редагування вузлів можливо за допомогою кнопок панелі атрибутів, що відповідає виділеному вузлу або декільком виділеним вузлам і представленої на мал. 14.

Нижче окремі елементи керування панелі атрибутів описані в контексті операцій редагування вузлів, сегментів і кривої в цілому.

Додавання й видалення вузлів

Найчастіше для додання кривої бажаної форми потрібно розмістити на ній нові вузли. Найпростіший спосіб досягнути цього - виконати подвійне клацання покажчиком інструмента Shape (Форма) у тій крапці кривої, де повинен з'явитися новий вузол. Йому можна призначити потрібний тип (точка перегину, згладжений або симетричний) за допомогою відповідних кнопок панелі атрибутів або команд контекстного меню.

Якщо виділити існуючий вузол кривої й клацнути на панелі атрибутів кнопку зі знаком "плюс", новий вузол буде створений точно в середині сегмента, що передує виділеному вузлу, причому обидва вузли (і раніше існуючий, і знову створений) будуть виділені.

Перетаскування й поворот вузлів

До виділеним інструментом Shape (Форма) вузлам об'єкта можна застосовувати перетворення розтягання, стиску й повороту, раніше розглянуті стосовно до об'єктів у цілому. Для цього повинне бути виділене не менш двох вузлів, а перехід до рамки виділення з відповідному перетворенню формою маркерів виконується не додатковим щигликом миші, як раніше, а за допомогою кнопок панелі атрибутів.

Замикання кривої

Перший зі способів складається у виділенні двох крайніх вузлів кривій з наступним щигликом кнопки Extend Curve To Close (Замикаючий сегмент). Виділені вузли будуть з'єднані прямолінійним сегментом, і крива замкнеться, або число її сегментів зменшиться на одиницю. Якщо виділено тільки один вузол або один з виділених вузлів не крайній, ця кнопка залишається недоступною.

Другий спосіб більше радикальний, оскільки впливає відразу на всі незамкнуті галузі кривої. Досить виділити всього лише один крайній вузол кожної з віток і клацнути кнопку Auto-Close Curve (Автозамыкание), щоб початкові й кінцеві вузли всіх незамкнутих галузей кривій виявилися з'єднаними прямолінійними сегментами.

 

5.3 Порядок виконання роботи:

5.3.1 Завантажити редактор CORELDRAW.

5.3.2 Вивчити призначення кнопок палітри інструментів і їх особливості.

5.3.3 Вивчити призначення кнопок панелі атрибутів, екранної палітри кольорів.

Побудова графічних примітивів

5.3.4.Намалювати три прямокутника: перший – звичайний, другий зі округленими кутами, третій з одним округленим кутом.

5.3.5 Здійснити поворот прямокутника в режимі інструменту Pick (Указатель, Выбор), для цього ще раз клацнути на фігурі.

5.3.6 Отримати зображення прямокутників за допомогою клавіш-модифікаторів (Ctrl, Shift).

5.3.7 Побудувати зображення еліпса.

5.3.8 Побудувати дугу і сектор.

5.3.9 Побудувати коло (утримуючи Ctrl).

5.3.10 иконати побудову багатокутників різних типів і їх модифікацій. Видозмінити багатокутники, використовуючи інструмент Shape (Форма, Фігура).

5.3.11 обудувати симетричні і логарифмічні спіралі з різною кількістю витків.

5.3.12 обудувати сітку.

Заливка об’єктів

5.3.13 ставити нову сторінку.

5.3.14 творіть довільний замкнутий контур. Розфарбуйте його обводку і зробіть заливку об’єкту за допомогою палітри кольорів різними способами: клацанням правої (колір контуру) або лівої (колір заливки) кнопок миші; перетягуванням кольору на об’єкт.

5.3.15 оміняйте відтінки розфарбованого об’єкту різними способами: утримуючи курсор миші на обраному кольорі виберіть з випадаючого вікна потрібний тон; виділивши об’єкт і утримуючи клавішу Ctrl клацати по потрібному кольору палітри надаючи відповідного відтінку

5.3.16 творити новий замкнутий об’єкт і застосувати до нього градієнтну заливку (Fountain Fill)

5.3.17 творити новий замкнутий об’єкт і застосувати до нього заливку узором (Pattern Fill)

5.3.18 астосувати один з ефектів: Перетікання (Interactive Blend Tool), Інтерактивний контур (Interactive Contour Tool), Інтерактивна прозорість (Interactive Transperency Tool).

Побудова і редагування контурів

5.3.19 тавити нову сторінку.

5.3.20 обудувати криву за допомогою інструмента Freehand (Крива).

5.3.21 обудувати криву за допомогою інструмента Bezier (Крива Безьє).

5.3.22 обудувати замкнутий контур криву одним з запропонованих вище способів.

5.3.23 ибрати інструмент Shape (Форма, Фігура) і відредагувати контур – додати-відняти вузлики, перемістити вузлики, змінити тип вузлика

5.3.24 амалювати еліпс і сформувати з нього інструментом Shape (Форма, Фігура) фігуру «серце»: для цього спочатку терба перетворити еліпс в криві командою Convert To Curves (Перетворити в криві)

Робота з текстом

5.3.25 ставити нову сторінку.

5.3.26 творити довільний напис фігурним текстом (Artistic text): вибравши інструмент Text і клацнувши на сторінці документа.

5.3.27 творити довільний напис звичайним текстом (Paragraph text): вибравши інструмент Text, клацнути і потягнути курсор діагоналі створити текстову рамку.

5.3.28 ля фігурного тексту поміняти розмір шрифта, колір заливки і обводки.

5.3.29 амалювати довільну криву і створити на ній напис, для цього підвести курсор до кривої так, щоб він набрав вигляду букви "A" з хвилястою лінією під нею і клацнути.

Імпорт растрових зображень

5.3.30 ставити нову сторінку.

5.3.31 мпортувати в CorelDRAW растрове зображення з вказаної викладачем папки згідно свого варіанту, використовуючи команду Файл→Імпорт, або відповідну кнопку стандартної панелі інструментів.

5.3.32 допомогою інструмента Shape (Форма, Фигура) здійснити обрізку зображення по вказаному контуру (границях двох адміністративних районів імпортованої карти).

5.3.33 мінити кольоровий режим отриманого зображення (команда Bitmaps→Mode (Растровые изображения→Режим).

5.3.34 кспортувати отримане зображення в вашу робочу папку (Файл→Экспорт, виберіть формат, наприклад *.jpg).

 

5.4 Контрольні запитання

5.4.1 Якіскладові частини ліній в CorelDraw?

5.4.2 Типи вузлів?

5.4.3 Які є інструменти для побудови ліній?

5.4.4 Які є операції з вузлами в CorelDraw?

5.4.5 Які існують типи заливок в CorelDraw?

5.4.6 Які є способи зафарбовування контура в CorelDraw?

5.4.7 Які є ефекти в CorelDraw?

5.4.8 В чому полягає ефект переходу?

5.4.9 В чому полягає ефект оболонки?

5.4.10 В чому полягає ефект тіні?

5.4.11 Які існують типи тексту в CorelDraw?

5.4.12 Яка різниця між типами тексту?

5.4.13 Як виконати напис вздовж кривої?

5.4.14 Які способи форматування тексту в CorelDraw ви знаєте?

Які операції з растрами доступні в CorelDraw?

5.4.15 Як обрізати растрове зображення?

5.4.16 Як імпортувати файл в CorelDraw?

5.4.17 Як експортувати файл в CorelDraw?

5.4.18 Які команди містить меню Arrange в CorelDraw?

5.4.19 Як відредагувати окремо об’єкт з групи?

5.4.20 Які команди дозволяють змінювати порядок накладання об’єктів в CorelDraw?

5.4.21 В чому полягає ефект Power Clip в CorelDraw?

5.5 Рекомендована література

5.5.1 Баженов В.А. і ін. Інформатика. Комп’ютерна техніка. Комп’ютерні технології: Підручник. – К.: Каравела, 2003. – 474 с.

5.5.2. Эффективная работа: CorelDraw 11/ C. Бейн.- Спб.: Питер, 2003.- 778 с.: ил.

5.5.3 Дементьєв В.Э. CorelDRAW 11 для мастера.Полное описание программ пакета.- М.: Альтекс-А, 2003.-374 с.

 

 


Лабораторні робота №6

SURFER GOLDEN SOFTWARE.

 

6.1 Мета і завдання роботи

Навчитись будувати різні види карт та об’ємних зображень в Surfer, працювати з інтерполяторами. Створити оригінал-макет екологічної карти

6.2 Основні теоретичні положення

Пакет «Surfer» є програмним продуктом для: побудови графіків, карт, поверхонь; векторних карт; винесення на карти (поверхні) спеціальних знаків або цифрового матеріалу; проведення первинної статистичної обробки даних; набора і редагування тексту; застосування диференціальних і інтегральних операторів до двовимірних даних; проведення різноманітних процедур інтерполяції, екстраполяції, згладжування; проведення розрахунків по заданих математичних функціях для одно- та двовимірних масивів даних; реалізації процедур оцифровки відсканованих з паперових носіїв картографічних матеріалів. В пакеті закладені варіанти експорту-імпорту результатів обчислень і графічних побудов.

Аналогічні графічні побудови можна виконати, наприклад, і в таких поширених програмних продуктах як Excel і MathCad. Але безсумнівними перевагами пакета «Surfer» слід визнати зручність і прозорість принципів підготовки вхідних даних, можливість об‘єднання (накладання) карт з різноманітною інформацією, існування процедур тривимірних (об‘ємних) побудов об‘єктів з можливістю вибору найкращого ракурса представлення 3-D зображення і т.і.

Оцифровка карт в Surfer здійснюється за допомогою пункту меню Map-Digitize. Цей пункт меню активізується тільки тоді, коли відмічений об‘єкт для оцифровки (карта, графік). З‘являється вікно під початковою назвою digit.bln. Це означає, що буде створений bln-файл у вигляді послідовності рядків, в кожному із яких записані координати X і Y точок оцифровки. Курсор перетворюється на хрестик. Мишкою необхідно виставити курсор в ту точку, координати якої треба записати, натиснути ліву кнопку і в файл digit.bln будуть записані дані. Якщо оцифровується графік, то буде створений лише один bln-файл. Якщо оцифровується карта, то необхідно оцифрувати кожну ізолінію окремо і записати дані оцифровки по кожній ізолінії в окремий файл, рекомендується називати цей файл по параметру (підпису) ізолінії. Після повної оцифровки ізолінії треба перейти в вікно файла digit.bln і в меню File вибрати пункт Save As - зберегти як... Після оцифровки всіх ізоліній і збереження відповідних файлів треба в кожний із них дописати значення параметра карти по цій ізолінії. Для цього відкрийте bln-файл командою Open, файл буде виведений у вигляді електронної таблиці. Відмітьте перший рядок (натисніть ліву кнопку миші на номері рядка 1) і за допомогою команд Edit - Delete заберіть перший рядок з кількістю точок оцифровки, він непотрібен в файлі з розширенням *.dat, який необхідно створити. Наступним кроком відмітьте стовпець С (натисніть ліву кнопку миші на назві стовпця С), зайдіть в меню Data (дані), виберіть команду Transform (трансформувати, змінити) і в вікні Transform Equation задайте значення мітки ізолінії виразом С=... Збережіть трансформований файл (можна під тим же самим ім‘ям) Після виконання таких операцій з файлами по кожній ізолінії за допомогою команд копіювання-вставки всі файли необхідно об‘єднати в один файл, який буде складатися із трьох колонок - координати точок X і Y і значення параметра оцифрованої карти Z(X, Y). Цей файл збережіть під унікальним ім‘ям з розширенням dat. Надалі він може бути використаний для побудови електронного варіанта оцифрованої карти.

Вхідні файли для побудови карт і поверхонь створюються у вигляді масивів, кількість рідків для яких не обмежена, а кількість стовпців зазвичай дорівнює трьом - X, Y, Z (може бути більше, але не менше). При цьому координати точок X i Y в загальному випадку є набором довільних значень, тобто нерегулярними. Регулярними називаються дані, отримані по рівномірній сітці, тобто коли крок між сусідніми точками як по горизонталі, так і по вертикалі є сталою величиною (необов‘язково однаковий по різних напрямках). Процедура грідування в Surfer за допомогою різноманітних алгоритмів інтерполяції (екстраполяції) перетворює нерегулярні початкові дані в масив значень параметра по регулярній сітці. При цьому користувач сам задає діапазон і крок регулярної сітки по осях X i Y. Після грідування створюються файли з розширенням *.grd, які надалі використовуються для графічних побудов або для проведення розрахунків.

В пункті Grid - Data для регуляризації даних передбачено 12 вбудованих процедур інтерполяції (екстраполяції) даних для розрахунку регулярної сітки. Найбільш часто використовуваними з них є - Minimum Curvature, Kriging, Polynomial Regressin, Radial Bases Function, Triangulation with Linear Interpolation. До вибору процедури регуляризації необхідно підходити дуже уважно, і користуватись «незнайомою» процедурою доцільно лише після її ретельного опробування на тестових прикладах.

Карти, що побудовані за допомогою різних процедур інтерполяції, наведені на рис. 6.1.

Зауважимо, що всі карти побудовані в однаковій кольоровій гаммі для полегшення їх порівняння. Найбільш вірогідним є варіант карти, побудованої методом Triangulation with Linear Interpolation (лінійна інтерполяція в трикутниках по найближчим трьом точкам). Безсумнівна перевага цього методу полягає в тому, що при такій інтерполяції не додається до карти «штучно» створена інформація, яка досить часто не є достовірною. Стосовно методів, які використовують процедуру екстраполяції, найбіль доцільно застосовувати три: Kriging (так і називається крігінг), Minimum Curvature (мінімальних кривих) і Radial Bases Function (радіальних, кругових функцій, фактично виконується сплайн-інтерполяція). Недоліком всіх цих методів можна вважати екстраполяцію даних на всю область побудов, але цей недолік усувається процедурою Grid - Blanc. Необхідно підкреслити ще одне: в даному випадку використовується тестовий приклад з дуже малим набором фактичного матеріалу. Якщо для побудов використовуються експериментальні дані з більшою густиною заповнення області побудов точками виміру параметра, різниця між картами по методах Kriging, Minimum Curvature і Radial Bases Function буде непомітною, і можна задавати будь-яку з

 

Рисунок 6.1 - Порівняння різних методів регуляризації даних

цих процедур. Якщо ж даних мало, необхідно залучати апріорну інформацію для вибору того чи іншого алгоритму інтерполяції. Взагалі можна дати практичну рекомендацію використовувати Kriging, якщо виникає необхідність залишити побудови тільки там, де задані дані, використовуйте Grid-Вlanc.

Всі команди (за виключенням Post Map), що винесені в пункт меню Map, працюють тільки з грід-файлами. Тому для побудови будь-якої карти необхідно завчасно створити грід-файл.

В Surfer присутні наступні типи побудов.

Contour map -площинна контурна карта. Для побудови такої карти виберіть команду New Contour Map і в діалоговому вікні задайте грід-файл. Побудована карта по замовчуванню буде складатись тільки із ізоліній, заливка при першій побудові відсутня. Для переходу в меню редагування карти її необхідно відмітити і двічі натиснути ліву кнопку миші.

Base Map… -побудова графіків (полігонів). Для побудови графіків або полінонів необхідно створити файли в форматі *.bln.

Post Map -побудова символів, винесення числової інформації на карту. При виклику команди Post Map пропонується два варіанти карти: New Post Map і New Classed Post Map. Чим вони відрізняються: New Post Map дозволить винести на полігон тільки один вид символів, а New Classed Post Map забезпечує винесення декількох класів позначень (символів) в залежності від величини того параметра, який Ви самі задасте.

Image Map…- представлення площинної карти тільки кольорами, інший тип зафарбовування.

Shaded Relief Map… -дослівний переклад - тінь на рельєфі, один із варіантів графічних побудов площинної карти або поверхні з метою підкреслення «підсвіткою» особливостей рельєфа.

Vector Map -побудова векторних карт.

Wireframe -каркас, сіточка. Об‘ємне зображення поверхні у вигляді сіточки координатних ліній. Вхідним для побудови є грід-файл. Координатними в даному випадку називаються лінії, паралельні вісям Х і Y, «висота» яких над основою карти залежить від параметра Z.

Surface -поверхня.

 

Порядок виконання роботи

6.3.1 Створити в своєму каталозі нову папку. Скопіювати в неї вказаний викладачем файл формату *.xls (Excel) згідно свого варіанту.

6.3.2 Відкрити скопійований файл *.xls. Ознайомитись з його структурою. Закрити файл, перезберігши його у форматі Книга Microsoft Excel 5.0/95.

6.3.3 Створюємо grid-файл. Для цього виконуємо команду Grid→Data, вибираємо наш файл *.xls. В діалоговому вікні, що відкрилося звіряємо відповідність координат XYZ та колонок вхідного файлу (Z – ставимо колонку з значеннями висоти над рівнем моря). Вибираємо метод інтерполяції (Gridding Method) – Kriging. Крок інтерполяції (Spacing) ставимо 100. Файл зберігаємо під назвою vysota.grd.

6.3.4 Побудова карти в ізолініях (Contour map). Вибираємо команду Map→Contour Map→ New Contour Map або відповідну кнопку на панелі інструментів справа. В вікні, що відкрилось вказуємо наш файл vysota.grd. Отримуємо карту. За замовчуванням карта повинна бути прозорою, тільки з ізолініями. Редагуємо її, викликавши діалогове вікно Properties (два рази клацнувши по карті, або командою контекстного меню). Змінюємо заливку карти (ставимо галочки на вкладці General, на вкладці Level клацаємся по Fill і встановлюємо Foreground color перехід від жовтого до коричневого), крок ізоліній (на вкладці Level клацаємся по Level), кількість підписаних ізоліній.

6.3.5 Побудова карти точок (Post map). Вибираємо команду Map→Post Map→ New Post Map або відповідну кнопку на панелі інструментів справа. В вікні, що відкрилось вказуємо початковий файл *.xls. В діалоговому вікні Post Map Properties вказуємо координати XY, та обираємо символ яким будуть позначатись точки. На вкладці Labels виставляємо відображення на карті номерів точок (Worksheet Columns for Labels).

6.3.6 Накладаємо одержані дві карти одна на одну за допомогою команди Map→Overlay Map. Натиснувши і утримуючи Shift клацаємо по картах, виділивши їх виконуємо команду Map→Overlay Maps.

6.3.7 Будуємо дві карти в ізолініях для колонки F вихідного файлу (вміст в грунті певного елементу). Одну карту будуємо використовуючи метод інтерполяції (Gridding Method) – Kriging, іншу використовуючи метод інтерполяції (Gridding Method) – Triangulation with Linear Interpolation. Для цього виконуємо пункти 3 і 4, тобто створюємо два грід файли, на основі яких будуємо дві карти. Заливку на картах ставимо іншу (наприклад від зеленого до червоного). На картах повинні бути винесені точки (тобто накладені Post Map).

6.3.8 Побудова об’ємного зображення рельєфу (висота над рівнем моря). Вибираємо команду Map→Wireframe. Вибравши grid-файл для висоти над рівнем моря (vysota.grd) отримуємо об’ємне зображення. Обертати його можемо, вибравши Map→3D View. На зображення можна накласти карту. Для цього будуємо ще одну карту висот. Натиснувши і утримуючи Shift клацаємо по карті і об’ємному зображенні, виділивши їх виконуємо команду Map→Overlay Maps.

 

6.4 Контрольні запитання

6.4.1 Для чого призначений пакет Surfer?

6.4.2 Порядок здійснення оцифровки зображень?

6.4.3 Структура файлу *.bln?

6.4.4 На основі якого файлу будується грід-файл?

6.4.5 Які основні алгоритми інтеhполяції в Surfer?

6.4.6 Структура грід-файлу?

6.4.7 Як створити карту ізоліній в Surfer?

6.4.8 Як створити карту точок в Surfer?

6.4.9 Як створити об’ємне зображення в Surfer?

 

6.5 Рекомендована література

6.5.1 Help Surfer Version 8.00.

6.5.2 Вдовина О.П. Методичні вказівки для самостійного та індивідуального вивчення пакета «Surfer» в курсі «Інформатика та обробка геологічних даних» (електронна версія)


Лабораторні робота №7

СТВОРЕННЯ ОРИГІНАЛ-МАКЕТУ ЕКОЛОГІЧНОЇ КАРТИ В SURFER GOLDEN SOFTWARE

 

7.1 Мета і завдання роботи

Створити оригінал-макет екологічної карти, для цього навчитись компонувати і оформляти об’єкти на листі, задавати масштаб створювати підписи.

7.2 Основні теоретичні положення

Contour map -площинна контурна карта. Для побудови такої карти виберіть команду New Contour Map і в діалоговому вікні задайте грід-файл. Побудована карта по замовчуванню буде складатись тільки із ізоліній, заливка при першій побудові відсутня. Для переходу в меню редагування карти її необхідно відмітити і двічі натиснути ліву кнопку миші.

Перша панель - General. Наводиться інформація про вхідний грід-файл - Input Grid File. Наступна команда стосується зафарбовування карти: Filled Contours. Якщо необхідно зробити кольорову карту, поставте галочку в вікні Fill Contours. Для виводу легенди (кольорової шкали відповідності кольорів і значень параметра карти) відмітьте галочкою вікно Color Scale. Команда Smoothing задає згладжування ізоліній карти - для виконання згладжування відмітьте галочкою вікно Smooth Contours, тоді активізується діалог для вибору параметра згладжування - Amount (навкруги).

Друга панель - Levels (рівні). Тут є п‘ять пунктів: Level - рівні параметра; Line - ізолінії; Fill - зафарбовування; Label - мітки або підписи ізоліній; Hach - риски по падінню або зростанню параметра карти.

Вікно Line визначає параметри ізоліній. Можливі такі варіанти: Uniform - всі ізолінії однакові по стилю, кольору і товщині, i Gradational - градієнтна зміна характеристик ліній, таких як колір (Color) і товщина (Width).

Наступна панель - Fill - відповідає за заливку карти. Fill Pattern - палітра. Foreground Color - задання кольорової шкали для заливки областей між ізолініями. Принципи роботи з цим вікном описані для градієнтних ізоліній вище. Додаються ще два вікна - Background Color і Background Mode. Вони впливають на заливку тільки в тому випадку, коли в вікні Fill Pattern вибрана «прозора» палітра. Тоді в Background Color можливе задання фона стандартним вікном вибору кольорової шкали. Вікно Background Mode відповідає за прозорість (Opaque) або непрозорість (Transparent) палітри (візерунка). Повернувшись в вікно Fill, можливо задати «індивідуальні» установки для будь-якого рівня, якщо відмітити його і двічі натиснути ліву кнопку миші.

Наступна панель - Label - забезпечує параметри підписів ізоліній. Тут важливими є установки: Label to Label Distance - відстань між двома сусідніми мітками, Label to Edge Distance - відстань мітки від краю карти. Affected Levels - перекладається як «Виводити рівні» і визначає, з якої ізолінії починати підпис значень (First), скільки наступних ізоліній підписувати (Set), надалі підписувати кожну... другу, третю...(Skip). Для того, щоб підписати кожну ізолінію на карті, виставте First=1, Set=1, Skip=0. По замовчуванню підписи ізоліній орієнтуються вертикально. Для того, щоб підписи ізоліній будувались по зростанню значень на карті, відмітьте галочкою вікно Orient Labels Uphil. В вікні Font вибирається колір, стиль, розмір цифр в мітках. Остання панель в вікні Levels задає установки для нанесення коротеньких рисок, перпендикулярних ізолініям, - Hach. Вибирається довжина рисок (Length), напрямок Direction (Downhill - по зменшенню значень на карті, Uphill - по зростанню значень на карті). Команда Hachure Closed Contours Only означає «Відмічати рисками тільки замкнені ізолінії». Установки в Affected Levels повністю аналогічні установкам в Label.

Третя панель View (вигляд) вміщує установки по обертанню площини карти в двох напрямках. Результати трансформацій карти наочно показуються на прикладі, ця панель не потребує пояснень.

Четверта панель Scale задає масштаб карти в одиниція довжин, встановлених в File-Preferences. Ви можете задавати масштаб, тоді автоматично визначаються розміри об‘єкта-карти, можна задавати розміри по горизонталі і по вертикалі, тоді автоматично розраховується відповідний масштаб. По замовчуванню встановлений пропорційний (однаковий) масштаб по горизонталі та по вертикалі. Що виставити різні масштаби по цим напрямкам, заберіть галочку в вікні Proportional XY Scaling.

Limits - межі. Ви можете задати межі виводу карти, які відрізняються від меж, які задані при розрахунку грід-файла.

Background - панель дозволяє задати характеристики фона для тих частин карти, які не замальовуються заливкою рівнів (можуть бути, наприклад, зрізані операцією Blanc області або Ви задали в Limits область, більшу за область, де розрахований грід-файл).

Base Map… -побудова графіків (полігонів). Для побудови графіків або полінонів необхідно створити файли в форматі *.bln. При виклику цього пункта меню відкривається стандартне вікно для вибору файла *.bln. Якщо в bln-файлі записані дані для графіка, активізується тільки діалогове вікно для вибору параметрів лінії графіка Line… Якщо перша і остання точка в файлі співпадають, тобто задано замикання області, також активізується стандартне діалогове вікно для вибору заливки області Fill… Всі інші установки аналогічні установкам для Contour Map.

Post Map -побудова символів, винесення числової інформації на карту. При виклику команди Post Map пропонується два варіанти карти: New Post Map і New Classed Post Map. Чим вони відрізняються: New Post Map дозволить винести на полігон тільки один вид символів, а New Classed Post Map забезпечує винесення декількох класів позначень (символів) в залежності від величини того параметра, який Ви самі задасте. Тому спочатку пояснимо пункти меню для New Post Map, для New Classed Post Map додається ще одне вікно Classes (класи). Для побудови Post Map використовуються файли формата *.dat або *.xls. При виклику Post Map з‘являється вікно з наступними панелями: General - основна панель, Labels - мітки, підписи, View - об‘ємний вигляд, Scale - масштаб, Limits - межі, Background - фон.

Image Map…- представлення площинної карти тільки кольорами, інший тип зафарбовування.

Shaded Relief Map… -дослівний переклад - тінь на рельєфі, один із варіантів графічних побудов площинної карти або поверхні з метою підкреслення «підсвіткою» особливостей рельєфа. Специфічні установки для цього виду карти винесені на панель General, інші панелі ідентичні Contour Map. Light Position Angle - кут падіння світла «сонячних променів».

Vector Map -побудова векторних карт. Можливі варіанти: New 1-Grid Vector Map і New 2-Grid Vector Map. Векторна карта для одного грід-файла (перший варіант) будується по заданому одному грід-файлу будь-якого параметра. Розраховується градієнт цього параметра (нагадаємо, що градієнтом називається вектор, який визначає, в якому напрямку цей параметр в даній точці збільшується найшвидше). Величина (модуль, а в термінах Surfer - магнітуда magnitude, або «довжина») цього вектора показує саме швидкість зміни параметра - чим більше модуль вектора градієнта, тим більше змінюється параметр в напрямку цього вектора. Для побудови вектора достатньо задати дві його складові по горизонтальній і вертикальній вісях.

Wireframe -каркас, сіточка. Об‘ємне зображення поверхні у вигляді сіточки координатних ліній. Вхідним для побудови є грід-файл. Координатними в даному випадку називаються лінії, паралельні вісям Х і Y, «висота» яких над основою карти залежить від параметра Z. Специфічні установки: панель General - в вікні Plot Lines of Constant робиться запит на креслення ліній, що паралельні вісі Х та (або) вісі Y, на накладання на каркас ізоліній параметра Z. Вікно Show Base - показувати чи ні лінії основи креслення, а вікно Show Vertical Lines дозволяє задати характеристики вертикальних ліній від основи до самої поверхні. Show Upper Surface - показувати верхню поверхню, Show Lower Surface - показувати нижню поверхню. Наступна панель Z Levels «працює» тільки при поставленій галочці в віконці Z в Plot Lines of Constant на панелі General. Задаються колір, тип та товщина ізоліній, що будуть накладені на сіточку. Color Zones задає кольорову гамму координатних ліній у вигляді поступового переходу від Minimum Line Properties до Maximum Line Properties в меню Line. Це означає, що лінії сітки, паралельні координатним вісям, будуть мати різний колір в залежності від значення параметра Z, або іншими словами - від висоти поверхні. Для цього ще треба відмітити галочками віконця X і Y на панелі Apply Zones to Lines of Constant.

Surface -поверхня. Специфічні панелі - General - основа, Mesh - сітка, Lighting - освітлення. На панелі General в рамці Material Color задаються кольори верхньої частини поверхні Upper стандартним вікном з можливістю поступового переходу кольорів, і колір (без варіантів) нижньої Lower частини поверхні. Show Base - рисувати основу (бокові вертикальні стінки від мінімуму параметра Z до власне поверхні. Для Show Base передбачено стандартний діалог вибору ліній та заливки.

Scale bar -масштабна лінійка. Це чорно-біла лінійка в масштабі карти з підписами відстаней по вибраній в Scale Tracks вісі. Можливо задавати кількість відрізків на ній числом Number of Cycles, крок між підписами Label Increment, шрифт, формат і т.і.

Overlay Maps -накладання декількох карт. Команда стає активною тільки після відмітки як мінімум двох карт (можна декільки). Нагадаємо, що відмитити декілька об‘єктів одночасно можна курсором з утриманням клавіши Shift. Карти накладаються по областях, які мають однакові координати. Можливе накладання карт, у яких області не співпадають повністю. Порядок карт в складеному за допомогою команди Overlay об‘єкті виставляється за допомогою пункту Order Overlay в Arrange.

Breake Apart Overlay -вилучити із об‘єкта, що створений за допомогою команди Overlay, будь-яку його складову. Дія цієї команди обернена до дії Overlay. ВАЖЛИВО: перейти в складному об‘єкті з рівня на рівень («пролистати» його складові по черзі) можна, якщо натискати ліву кнопку миші, одночасно утримуючи клавішу Ctrl.

Порядок виконання роботи

7.3.1 Скомпонувати об’єкти на робочому листі, встановлюємо для них певний масштаб (Map→Scale). Для листа якщо необхідно збільшуємо розміри (File-Page setup) Підписати назви карт, масштаби. Створити рамку.

 

7.4 Контрольні запитання

7.4.1 Як змінити масштаб карти?

7.4.2 Як добавити і здійснити редагування тексту?

7.4.3 Яка процедура накладання карт в Surfer?

 

7.5 Рекомендована література

7.5.1 Help Surfer Version 8.00.

7.5.2 Вдовина О.П. Методичні вказівки для самостійного та індивідуального вивчення пакета «Surfer» в курсі «Інформатика та обробка геологічних даних» (електронна версія)

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-03-28; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 559 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Надо любить жизнь больше, чем смысл жизни. © Федор Достоевский
==> читать все изречения...

2300 - | 1987 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.